Εγκρίθηκαν κατα πλειοψηφία από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τα προτεινόμενα πρόσωπα από τον Υπουργό Παιδείας για τις θέσεις των Προέδρων και Αντιπροέδρων των Συμβουλίων Επιλογής Σχολικών Συμβούλων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στην τοποθέτησή του, που παρουσιάζεται ακολούθως αναλυτικά, αναφέρθηκε στην ορθότητα των επιλογών για τη στελέχωση νευραλγικών θέσεων για την Παιδεία, επιλογών που συνδυάζουν αξιοκρατικά κριτήρια.

Για σχολικούς συμβούλους

Ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε και στο θεσμό των σχολικών συμβούλων, δηλώνοντας ότι “είμαστε σε μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού του ρόλου και της φυσιογνωμίας του θεσμού των σχολικών συμβουλίων. Είναι μια διαδικασία, που θα γίνει δημοσία σε διάλογο και με την Πανελλήνια Ένωση των Σχολικών Συμβούλων και με τους προτεινόμενους αυτή τη στιγμή για τις θέσεις του συμβούλιο επιλογής, καθώς, επίσης, και με τα πανεπιστημιακά τμήματα της παιδαγωγικής. Είναι μια διαδικασία, η οποία είναι αναγκαία. Η κριτική που δεν αφορά πρόσωπα και δεν είναι το κύριο αυτό κι αν αφορά κάποια πρόσωπα σχολικών συμβούλων, αφορά την εμπειρία, που έχουμε από τη συνολική λειτουργία του θεσμού αυτού”.

Παράλληλα, ο Υπουργός τόνισε ότι δεν υπήρξη επίσπευση για τη θητεία των σχολικλων συμβούλων. “Έχει λήξει η θητεία των σημερινών σχολικών συμβούλων. Δεν προτρέξαμε, να βγάλουμε νέους σχολικούς συμβούλους. Έχουμε δώσει παράταση μέχρι τις 31/8/2016, δηλαδή μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, για την επιλογή των νέων σχολικών συμβούλων και ακούμε προτάσεις. Επαναλαμβάνω ότι δεν έχουμε αντίληψη, να κατεδαφίσουμε, χωρίς να υπάρχει μια συζήτηση, σχετικά με το τι θέλουμε, να οικοδομήσουμε. Αυτό είναι μια απόδειξη ότι δεν βιαζόμαστε και δεν κάνουμε επιλογές με κριτήρια, που δεν έχουν, να κάνουν με την ουσία των προτεινόμενων θεσμών και θέσεων. Δηλαδή, δεν ακολουθούμε την πεπατημένη της κομματικοποίησης” τόνισε ο Νίκος Φίλης.

Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση ο Νίκος Φίλης ανέφερε ότι “δεν έχουμε καταλήξει στον τρόπο που θα γίνει η κατά την άποψη του Υπουργείου αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, είτε των σχολικών μονάδων, καταρχήν, είτε από κει και πέρα, όποια άλλη διαδικασία επιλέγει. Συνεπώς, δεν προτρέχουμε ούτε στο θέμα αυτό για το οποίο ερωτηθήκαμε”.

Ο Υπουργός δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι ένα αίσθημα ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς επικρατεί από τις εκλογές του Ιανουαρίου και μετά. “Η εκπαίδευση δεινοπάθησε από τους σχεδιασμούς μιας κατ’ ευφημισμόν αξιολόγησης, η οποία απέβλεπε στην τιμωρία των εκπαιδευτικών και όχι στην ενίσχυσή τους, στην στερέωσή τους, στο δύσκολο έτσι κι αλλιώς και σε ιδιαίτερα δύσκολες επιπλέον συνθήκες, εκπαιδευτικό έργο που επιτελούν. Σας το λέω από εμπειρία, από συζήτηση με εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε όλο το φάσμα των πολιτικών δυνάμεων, από τον Γενάρη και μετά του ’15, υπάρχει, έχει πνεύσει ένας άνεμος ελευθερίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς”.

Έμφαση έδωσε ο Υπουργός στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, τη λειτουργία της σχολικής μονάδας στην βάση της συλλογικότητας, τονίζοντας ότι “γιατί για εμάς ο σύλλογος των καθηγητών δεν είναι ένα διοικητικό όργανο, είναι κάτι περισσότερο. Είναι αυτός που με συλλογικό τρόπο και με προσωπική ευθύνη των συμμετεχόντων θα μπορεί να εμπνεύσει μια αποτελεσματική, σύγχρονη και δημοκρατική λειτουργία συνολικά του σχολείου, αυτό που ακούστηκε νωρίτερα ότι η εκπαίδευση είναι σχέσεις, βεβαίως, είναι σχέσεις σε πολλά επίπεδα εντός και εκτός του σχολείου, αλλά η σχέση αυτή, οι σχέσεις αυτές, είναι λογικό να αποδίδουν ενόσω δομούνται πάνω σε ένα πνεύμα δημοκρατίας και τολμώ να πω, και ελευθερίας στο σχολείο”.

Τι δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, εκ παραλλήλου από τον εθνικό και κοινωνικό διάλογο που διεξάγεται για το θέμα της Παιδείας προχωρούμε σε επιλογές για την καλύτερη λειτουργία της εκπαίδευσης που είναι επιλογές που έχουν να αντιμετωπίσουν επείγοντα λειτουργικά προβλήματα, αλλά και να αναδιαμορφώνουν θεσμούς και να διαμορφώνουν νέες πολιτικές και να υπηρετούν αυτό που ονομάζουμε στόχο της δημοκρατικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Από τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων έχουν περάσει και έχει γίνει ακρόαση για την ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του ΙΕΠ για το συμβούλιο που εποπτεύει τα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία και έχουμε με τη διαδικασία που ο νόμος επέλεξε, επιλέξει τους Διευθυντές Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας σε ολόκληρη τη χώρα. Όλες οι επιλογές αυτές και από το σχόλια που τη συνοδεύουν και από τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες, όπως ορίζει ο νόμος, αλλά και από το αποτέλεσμα των πρώτων ενεργειών τους και δράσεων, επιβεβαιώνεται ότι ήταν ορθές οι επιλογές.

Συνδυάζουν αξιοκρατικά κριτήρια, καθώς επίσης και μια κατεύθυνση αλλαγών στο χώρο της εκπαίδευσης. Αλλαγών που επαναλαμβάνω, θα συζητήσουμε πολύ διεξοδικότερα και εδώ και στο πλαίσιο ευρύτερου κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία. Είναι προφανές ότι δεν είναι ένας, δύο, τρεις ή τέσσερις οι δυνάμενοι να αναλάβουν καθήκοντα σε διάφορους θέσεις του Υπουργείου, είναι πολλοί, τους τιμούμε όλους και είμαστε μια πολιτική ηγεσία όπου δεν έχει δεσμεύσεις προσώπων ή συμφερόντων και συνεπώς ακούει και επιλέγει και εάν χρειασθεί αλλάζει τις επιλογές της.

Έτσι θα πορευθούμε, όχι με δογματισμούς, μονομέρειες και προσωπικές δεσμεύσεις. Επαναλαμβάνω και οι τέσσερις που προτείνουμε είναι ικανοί εκπαιδευτικοί, άνθρωποι που έχουν σχέση με τα ζητήματα αξιολόγησης, καθώς και τα ευρύτερα ζητήματα λειτουργίας της εκπαίδευσης, πρόσωπα τα οποία μπορούν να προσφέρουν με ουσιαστικό τρόπο. Μπορεί να υπήρχαν και να υπάρχουν και άλλοι, καμία αντίρρηση.

Η επιλογή είναι μια επιλογή επαναλαμβάνω αξιοκρατικών κριτηρίων ταυτοχρόνως εμπιστοσύνη σε μια πορεία δημοκρατική μεταρρύθμισης. Τα ονόματα είναι: του κ. Φραγκίσκου-Αδέλκη Καλαβάση, για τη θέση του Προέδρου του Συμβουλίου επιλογής σχολικών συμβούλων, της κυρίας Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου, ως Αναπληρώτρια στην ίδια θέση, της κυρίας Σοφίας Αυγητίδου, ως Προέδρου του Συμβουλίου επιλογής Σχολικών Συμβούλων, Προσχολικής Αγωγής και της κυρίας Λέλας Γώγου, ως Αναπληρώτριας στην ίδια θέση.

Θέλω να σας πω ότι στη συζήτηση που κάναμε και με τον ΟΟΣΑ, αλλά και ευρύτερα στο χώρο του διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του σχολείου, παίζει μεγάλο ρόλο αυτό που ονομάζουμε «στελέχη της εκπαίδευσης». Είτε αυτά είναι διευθυντές των σχολικών μονάδων, που φαίνεται μια συζήτηση για την ενίσχυση και των προσόντων και των υπηρεσιών για τη διοίκηση των σχολικών μονάδων αλλά και το ενδιάμεσο επίπεδο των στελεχών της εκπαίδευσης, που είναι σχολικοί σύμβουλοι. Δεν είμαστε ευχαριστημένοι και αυτό είναι μια αξιολογήση όχι προσωπική, είναι μια κοινή γνώμη. Κοινή διαπίστωση, ότι δεν είμαστε ευχαριστημένοι σήμερα με τον τρόπο που λειτουργούν οι σχολικοί σύμβουλοι, δηλαδή δεν είναι θέμα ευθύνης ενός εκάστου. Αντιθέτως είναι θέμα πως βγαίνει η αναμόρφωση της, αλλά κατά τη γνώμη μου και του τρόπου λειτουργίας των σχολικών συμβούλων. Θα τα κουβεντιάσουμε όλα αυτά δεν υπάρχουν αποφάσεις, υπάρχουν σκέψεις και στην πορεία του διαλόγου, θα υπάρξουν αποφάσεις.

Τονίζω, ότι σχολικοί σύμβουλοι σήμερα στο βαθμό που εμπλέκονται με τη σχολική διαδικασία αναλαμβάνουν καθήκοντα, τα οποία στην ουσία είναι αναπλήρωση, θεσμών και αρμοδιοτήτων που δεν ασκούνται. Όπως είναι η προσπάθεια επίλυσης, συγκρούσεων μέσα στο σχολείο, δηλαδή λείπουν ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και οι σχολικοί σύμβουλοι αναλαμβάνουν το δύσκολο αυτό έργο σε μια περίοδο, κύριοι συνάδελφοι, που η κρίση έχει επιδεινώσει αυτά τα φαινόμενα τα σχολεία, τα οποία δεν αφορά μόνο τους μαθητές, αλλά ολόκληρη η οικογένεια κρέμεται με απόγνωση, πάνω στο σχολείο. Αυτά είχα να πω και είμαι πρόθυμος να απαντήσω σε οποιαδήποτε ερώτησή σας.

Ετέθησαν ερωτήματα, τα οποία αφορούν στη διαδικασία, αλλά και τον θεσμό αυτό καθαυτό των σχολικών συμβούλων και κατά την εισηγητική ομιλία μου κατέστησα σαφές ότι είμαστε σε μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού του ρόλου και της φυσιογνωμίας του θεσμού των σχολικών συμβουλίων. Είναι μια διαδικασία, που θα γίνει δημοσία σε διάλογο και με την Πανελλήνια Ένωση των Σχολικών Συμβούλων και με τους προτεινόμενους αυτή τη στιγμή για τις θέσεις του συμβούλιο επιλογής, καθώς, επίσης, και με τα πανεπιστημιακά τμήματα της παιδαγωγικής. Είναι μια διαδικασία, η οποία είναι αναγκαία. Η κριτική που δεν αφορά πρόσωπα και δεν είναι το κύριο αυτό κι αν αφορά κάποια πρόσωπα σχολικών συμβούλων, αφορά την εμπειρία, που έχουμε από τη συνολική λειτουργία του θεσμού αυτού.

Είναι προφανές, επίσης, ότι στη διαδικασία από τη δική μας πλευρά, από το Υπουργείο δεν υπήρξε επίσπευση. Έχει λήξει η θητεία των σημερινών σχολικών συμβούλων. Δεν προτρέξαμε, να βγάλουμε νέους σχολικούς συμβούλους. Έχουμε δώσει παράταση μέχρι τις 31/8/2016, δηλαδή μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, για την επιλογή των νέων σχολικών συμβούλων και ακούμε προτάσεις.

Επαναλαμβάνω ότι δεν έχουμε αντίληψη, να κατεδαφίσουμε, χωρίς να υπάρχει μια συζήτηση, σχετικά με το τι θέλουμε, να οικοδομήσουμε. Αυτό είναι μια απόδειξη ότι δεν βιαζόμαστε και δεν κάνουμε επιλογές με κριτήρια, που δεν έχουν, να κάνουν με την ουσία των προτεινόμενων θεσμών και θέσεων. Δηλαδή, δεν ακολουθούμε την πεπατημένη της κομματικοποίησης.

Τώρα, σχετικά με τα ζητήματα που τέθηκαν πιο ειδικά, είναι σαφές ότι αρκετοί πανεπιστημιακοί θα μπορούσαν, ν’ αναλάβουν ευθύνες για τις προτεινόμενες θέσεις. Εμείς, συζητούμε και καταλήγουμε. Αυτή είναι η δουλειά μας, αυτή είναι η αρμοδιότητά μας ως πολιτική ηγεσία με βάση το νομοθετικό πλαίσιο, που υπάρχει. Υπήρξαν από την πλευρά των προτεινόμενων τότε κάποιες επιφυλάξεις, που έχουν, να κάνουν με το συνολικό χρόνο, που θα μπορούσαν, να διαθέσουν γι’ αυτή τη δουλειά. Δεν έχει να κάνει ούτε με την αξιολόγηση των ανθρώπων ούτε με κάποιου είδους αρνήσεις δικές τους.

Σε σχέση με τα θετήματα τα οποία τέθηκαν, η διαδικασία επιλογής είναι αξιοκρατική και εδώ και θα είναι αξιοκρατική και τη διαδικασία επιλογής των Σχολικών Συμβούλων. Ποια θα είναι η σχέση της ηγεσίας με το θέμα της αξιολόγησης. Να δούμε, ποια θα είναι η αξιολόγηση, καταρχήν. Δεν έχουμε καταλήξει στον τρόπο που θα γίνει η κατά την άποψη του Υπουργείου αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, είτε των σχολικών μονάδων, καταρχήν, είτε από κει και πέρα, όποια άλλη διαδικασία επιλέγει. Συνεπώς, δεν προτρέχουμε ούτε στο θέμα αυτό για το οποίο ερωτηθήκαμε.

Θα ήθελα, όμως, αξιοποιώντας και τις παρεμβάσεις των τεσσάρων προτεινόμενων, να αναφερθώ σε αυτό κατά τη γνώμη μας είναι η πεμπτουσία για την διοίκηση της εκπαίδευσης. Είναι η δημοκρατία. Και ένα αίσθημα ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς επικρατεί από τις εκλογές του Ιανουαρίου και μετά. Η εκπαίδευση δεινοπάθησε από τους σχεδιασμούς μιας κατ’ ευφημισμόν αξιολόγησης, η οποία απέβλεπε στην τιμωρία των εκπαιδευτικών και όχι στην ενίσχυσή τους, στην στερέωσή τους, στο δύσκολο έτσι κι αλλιώς και σε ιδιαίτερα δύσκολες επιπλέον συνθήκες, εκπαιδευτικό έργο που επιτελούν. Σας το λέω από εμπειρία, από συζήτηση με εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε όλο το φάσμα των πολιτικών δυνάμεων, από τον Γενάρη και μετά του ’15, υπάρχει έχει πνεύσει ένας άνεμος ελευθερίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς.

Το λέω αυτό, γιατί και η συζήτηση που κάνουμε για την επιλογή των Σχολικών Συμβούλων, αλλά και η συζήτηση που θα κάνουμε μετά για τα προσόντα και τις διαδικασίες των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, έχουν ένα κοινό υπέδαφος: Την δημοκρατική λειτουργία του σχολείου. Τη λειτουργία της σχολικής μονάδας στην βάση της συλλογικότητας, γιατί για εμάς ο σύλλογος των καθηγητών δεν είναι ένα διοικητικό όργανο, είναι κάτι περισσότερο. Είναι αυτός που με συλλογικό τρόπο και με προσωπική ευθύνη των συμμετεχόντων θα μπορεί να εμπνεύσει μια αποτελεσματική, σύγχρονη και δημοκρατική λειτουργία συνολικά του σχολείου, αυτό που ακούστηκε νωρίτερα ότι η εκπαίδευση είναι σχέσεις, βεβαίως, είναι σχέσεις σε πολλά επίπεδα εντός και εκτός του σχολείου, αλλά η σχέση αυτή, οι σχέσεις αυτές, είναι λογικό να αποδίδουν ενόσω δομούνται πάνω σε ένα πνεύμα δημοκρατίας και τολμώ να πω, και ελευθερίας στο σχολείο.

Αυτά ήθελα να απαντήσω στις ερωτήσεις που έγιναν. Άφησα τελευταία, μια ειδική εκτός θέματος παρατήρηση του εκπροσώπου του Κ.Κ.Ε.. Δεν κατάλαβα, ποια είναι ακριβώς η θέση του Κ.Κ.Ε. στην Ολομέλεια; Ψήφισε ή δεν ψήφισε τη συγκεκριμένη διάταξη; Εμείς είπαμε ποια ήταν η θέση…