Αναφορά στο τιτάνιο έργο, όπως το χαρακτήρισε, της αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών έκανε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, υπογραμμίζοντας ότι το σχολείο δεν είναι διοίκηση, δεν είναι μόνο χρήματα, δεν είναι όλα αυτά που γνωρίζουμε, είναι κυρίως το μορφωτικό αντικείμενό του.
Ο υπουργός Παιδείας δε στάθηκε μόνο σε χαρακτηρισμούς αλλά αναφέρθηκε και σε ζητήματα που δημιουργούνται από τις 120 ειδικότητες εκπαιδευτικών που παραπέμπουν σε μια πολυδιάσπαση και των γνωστικών αντικειμένων, σε κατακερματισμό της μόρφωσης και σε συντεχνιακού τύπου σχέσεις μέσα στο σχολείο. «Είμαστε αποφασισμένοι με διάλογο με τους εκπαιδευτικούς να υπερβούμε τον κατακερματισμό, αυτόν τον πληθυσμό τον μεγάλο των ειδικοτήτων, προκειμένου να διαμορφωθεί μια αντίληψη ενός ενιαίου σχολείου» τόνισε ο υπουργός Παιδείας.
Ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε και σε συγκεκριμένα μαθήματα στα οποία εντοπίζονται ζητήματα όπως είναι αυτό της Ιστορίας για την οποία δήλωσε τα ακόλουθα:
«Η Ιστορία, εκτεταμένη ύλη, που δεν διδάσκεται, που μερικές φορές φτάνουμε στο παράδοξο, να σταματάμε στο Μεσαίωνα, να μην μπαίνει στην Αναγέννηση, γιατί είναι το τελευταίο κεφάλαιο της Ιστορίας και αρχίζουμε μετά την άλλη χρονιά, μετά την Αναγέννηση. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι πολύ παράδοξο. Βιβλία τα οποία στην Ιστορία διδάσκονται, και μάθημα Ιστορίας που σταματάει στο 1922, και τα παιδιά δεν διδάσκονται το δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο. Δηλαδή, τη μήτρα της σημερινής πραγματικότητας, της κοινωνικής και διεθνούς πραγματικότητας. Είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρχει τέτοια διδασκαλία».
Ο υπουργός Παιδείας έκανε αναφορά και στο μάθημα των θρησκευτικών. «Το στερεότυπο ότι από εδώ είναι το Υπουργείο, και από κει η εκκλησία είναι λανθασμένο στερεότυπο. Και στην κοσμική εξουσία και στην εκκλησιαστική διοίκηση υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Χθες, για παράδειγμα νας προοδευτικός σύνδεσμος θεολόγων “Ο Καιρός” έστειλε μια επιστολή που συμφωνεί με την καταρχήν εξαγγελία του Υπουργείου ότι πρέπει να καταργήσουμε τον ομολογιακό χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών» ανέφερε ο υπουργός Παιδείας και συνέχισε:
«Προτείνει ένα πολιτισμικό μοντέλο είναι ένα από τα πολλά που μπορούμε να συζητήσουμε. Αλλά ξεκινάμε από τη βάση. Ότι για λόγους εκπαιδευτικούς, αλλά και για λόγους συνταγματικούς, και για λόγους ισότητας δικαιωμάτων και για λόγους ταυτότητας του σύγχρονου Έλληνα δεν είναι δυνατόν να μείνουμε σε αναχρονιστικές επιβιώσεις, όπου αντιμετώπιζαν την εκπαίδευση ως κατηχητικό, τουλάχιστον, ως πρώτο σκέλος της διδασκαλίας των θρησκευτικών».
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι και στην ιεραρχία είχε την ευκαιρία να ακούσει ανάλογες απόψεις και πιστεύει ότι είναι μια πολύ ευνοϊκή στιγμή που επικεφαλής σήμερα προκαθήμενος της εκκλησίας είναι ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, με τον οποίο έχει έναν ανοικτό διάλογο.
«Η ευθύνη των αποφάσεων ανήκει πάντα στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά εμείς δεν θέλουμε να δημιουργούμε βεβιασμένες κινήσεις οι οποίες αντί να λύνουν πολλαπλασιάζουν τα προβλήματα και δημιουργούν μονιμότερες αρνητικές εντυπώσεις» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας.
Φίλης: Ξοδεύονται χρήματα για βιβλία που δεν διδάσκονται
Τι είπε ο υπουργός Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων
«Όσοι έχετε κάποια στιγμή σχέση με το Δημοτικό, θα ξέρετε ότι υπάρχει για παράδειγμα βιβλίο γυμναστικής στο Δημοτικό. Ουδείς το άνοιξε ποτέ. Δεν διανοήθηκε γυμναστής να ανοίξει βιβλίο γυμναστικής για να κάνει μάθημα στα παιδιά. Μοιράστηκε σε όλα τα παιδιά όμως».
Τα παραπάνω ανέφερε ο υπουργός Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, λέγοντας ότι έχουμε ένα σχολείο το οποίο κάθε χρόνο ξοδεύει πολλά χρήματα για βιβλία τα οποία δεν διδάσκονται στα σχολεία.
«Θα μπορούσα και άλλες τέτοιες περιπτώσεις να αναφέρω, δεν θέλω να κάνω τώρα μια αναφορά, που μπορεί να αδικήσει την εκπαίδευση, πάντως υπάρχει ένα ζήτημα να δούμε, ποια μαθήματα διδασκόμαστε, πώς τα διδασκόμαστε, ποια είναι η διδακτέα ύλη» σημείωσε ο υπουργός Παιδείας.
Καλόγηρος Βασίλειος