Τι αναφέρουν οι – «Η τροπολογία δεν λύνει το πρόβλημα»

« πρότειναν να αναβαθμίσω το πτυχίο μου. Τελικά, τα έχασα όλα» λέει στην «Κ» ο Χρήστος Δημητριάδης. Ο 25χρονος έκανε το 2018 χρήση μιας διάταξης, σύμφωνα με την οποία οι αριστούχοι φοιτητές των πρώην Τ.Ε.Ι Γεωπονίας, τα οποία εκείνη τη χρονιά μετασχηματίστηκαν σε Α.Ε.Ι, με έναν ακόμα χρόνο φοίτησης θα μπορούσαν να έχουν πια στα χέρια τους πτυχίο ανώτατου ιδρύματος.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, με το «αναβαθμισμένο» πτυχίο στα χέρια του, πριν από δύο χρόνια ο Χρήστος επέστρεψε στο χωριό του, τη Διποταμία Καστοριάς, 800 μέτρα από τα σύνορα με την Αλβανία, για να ανοίξει ένα κατάστημα που θα πουλούσε λιπάσματα, φυτοφάρμακα και σπόρους.

Όταν όμως απευθύνθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να εκδώσει την απαραίτητη άδεια, έπεσε -όπως λέει χαρακτηριστικά- πάνω σε τοίχο. «Όλοι μού απαντούσαν πως το συγκεκριμένο πτυχίο, δεν “δίνει” επαγγελματικά δικαιώματα» σημειώνει ο ίδιος και εξηγεί ότι τελικά αναγκάστηκε να ανοίξει ένα κατάστημα λιανικής, το οποίο εμπορεύεται τροφές για ζώα αλλά και όσα γεωργικά προϊόντα επιτρέπονται σε κάποιον που δεν διαθέτει αναγνωρισμένο πτυχίο γεωπονίας. Λίγο νωρίτερα, ο Χρήστος είχε φτάσει μέχρι το σημείο να απευθυνθεί στη γραμματεία του πανεπιστημίου και να ζητήσει να του δώσουν… πίσω το πτυχίο του Τ.Ε.Ι. Ήταν έτοιμος να «αποποιηθεί» το πανεπιστημιακό πτυχίο, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να κερδίσει τα επαγγελματικά δικαιώματα, για τα οποία σπούδασε επί πέντε χρόνια. Όταν προσπάθησε δε, να εργαστεί στο δημόσιο, σε προκηρυχθείσες θέσεις γεωπόνων, έπεσε πάλι στον ίδιο τοίχο, για τους ίδιους λόγους.

Ο Χρήστος λέει τώρα, με παράπονο, πως ο ίδιος και η οικογένειά του έδωσαν αγώνα για να σπουδάσει: «Έκανα δύο δουλειές όταν ήμουν φοιτητής στην Άρτα και έμενα στη φοιτητική εστία. Οι δύο αδερφές μου σπούδαζαν την ίδια περίοδο. Οι κάτοικοι στο χωριό μου, τη Διποταμία, είμαστε 200 όλοι κι όλοι. Είκοσι νέα παιδιά μένουμε στην περιοχή και κοιτάνε να μάς διώξουν και εμάς. Όλοι οι νέοι φεύγουν στο εξωτερικό. Τα χωριά ερήμωσαν».

«Η τροπολογία δεν λύνει το πρόβλημα»

O λόγος που οι απόφοιτοι των εν λόγω τμημάτων Γεωπονίας, σε επτά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, πηγαίνει πίσω στο 2018, όταν και όλα τα τμήματα Γεωπονίας σε Τ.Ε.Ι, αναβαθμίστηκαν μέσα σε δύο χρόνια σε Α.Ε.Ι, με νέο πρόγραμμα σπουδών.

Έτσι, προέκυψαν 13 τμήματα πενταετούς φοίτησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των Νόμων 4559/2018 (Α’ 142), 4589/2019 (Α’13) και 4610/2019 (Α’70). Αυτό που δεν έχει ωστόσο ρυθμιστεί μέχρι σήμερα, είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών των αποφοίτων. Έτσι, οι ίδιοι δεν έχουν ως τώρα πρόσβαση στο Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, σε διαγωνισμούς του δημοσίου αλλά και στην αγορά εργασίας του κλάδου τους συνολικά.

Καθώς η πρώτη μαζική έξοδος φοιτητών από τα παραπάνω τμήματα αναμένεται την επόμενη χρονιά, το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων τους έχει μπει εμφαντικά τις τελευταίες ημέρες στη δημόσια συζήτηση. Η κατάσταση απασχολεί πια έντονα καθηγητές και φοιτητές και στα επτά πανεπιστήμια που φιλοξενούν τα εν λόγω τμήματα – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Θεσσαλίας, Πατρών, Πελοποννήσου, Ελληνικού Μεσογειακού, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος και Δυτικής Μακεδονίας.

Οι έντονες διαμαρτυρίες φοιτητών και καθηγητών, οδήγησαν στο να συμπεριληφθεί, πριν από λίγες ημέρες, στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό – ΔΗΜΗΤΡΑ, από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, το άρθρο 126, το οποίο επιχειρεί να ρυθμίσει το πρόβλημα. Το νομοσχέδιο συζητείται σήμερα και αύριο στη Βουλή. Όμως, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι θεωρούν πως η τροπολογία δεν λύνει το πρόβλημα επί της ουσίας, ούτε και δίνει μια σαφή απάντηση στο πότε θα έρθουν αυτές οι αλλαγές.
Μαζική παραίτηση καθηγητών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Σε αυτό το πλαίσιο,  έγινε γνωστό πως οι καθηγητές του Τμήματος Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο έχει την έδρα του στην Άρτα, παραιτήθηκαν μαζικά. Η απόφαση πάρθηκε σε γενική συνέλευση την περασμένη Παρασκευή (24/03/2023), με τους καθηγητές να αποφασίζουν να δείξουν την έμπρακτη στήριξη τους στους φοιτητές της σχολής.

Ο Αναστάσιος Τσίνας, πρόεδρος του εν λόγω τμήματος, ανέφερε στην «Κ» πως μέχρι στιγμής, έχουν υποβάλει την παραίτηση τους 16 μέλη του Ακαδημαϊκού Προσωπικού από τα 32 στο σύνολο, με τη διαδικασία να είναι σε εξέλιξη.

«Η πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως συζητείται τώρα, δεν δίνει καμία λύση και βρίθει αοριστιών» λέει ο ίδιος στην «Κ» και συνεχίζει: «Ένα βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν δίνει ρητές προθεσμίες για το πότε θα έρθει η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων. Επίσης, αναφέρει ότι αυτά τα 13 τμήματα, που προέκυψαν το 2018 και 2019 θα πρέπει να υποβάλλουν πρώτα μια αίτηση σε κάποιο υπουργείο, χωρίς να προσδιορίζεται ποιο θα είναι αυτό αλλά και να ζητήσουν γνωμοδοτήσεις από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο (ΓΕΩΤΕΕ) και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Η τροπολογία δεν απαντά όμως τι θα γίνει αν δεν κατατεθούν οι απόψεις τους ή αν απλώς δεν συμφωνήσουν. Είναι αμφότεροι αναρμόδιοι για την απόδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Το αποτέλεσμα είναι να διαιωνίζεται η διάκριση που υπάρχει ανάμεσα στα γνωστά τμήματα Γεωπονίας και σε αυτά που συστάθηκαν το 2018».

Στην ερώτηση γιατί δεν κατοχυρώθηκαν αυτά τα επαγγελματικά δικαιώματα όταν δημιουργήθηκαν τα τμήματα, ο κ. Τσίνας, απαντά πως παραδοσιακά οι σχολές ξεκινούν τη λειτουργία τους καταρτίζοντας προγράμματα σπουδών, προσλαμβάνοντας έπειτα το προσωπικό και στη συνέχεια έρχεται και η ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Σύμφωνα με τον καθηγητή, οι σχολές αυτές ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τον Οκτώβριο του 2019, άρα ήταν στην αρμοδιότητα της τωρινής κυβέρνησης να λύσει το θέμα.

Ο Βασίλης Στουρνάρας, επίκουρος καθηγητής στο ίδιο τμήμα, έθεσε την παραίτηση του στην πρυτανεία χθες, σε μια ένδειξη στήριξης -όπως λέει ο ίδιος- όλων αυτών των φοιτητών που είναι «στον αέρα». «Ήδη κάποιες εκατοντάδες εξ’ αυτών είναι “όμηροι” και μιλάω για όσους αξιοποίησαν τον έναν έξτρα χρόνο σπουδών για να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους. Ξέρετε τι κάνουν τελικά; Απευθύνονται σε κάποιον γεωπόνο με πτυχίο Τ.Ε.Ι για να τον κάνουν συνεργάτη τους, μιας και σε αυτούς αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα».

Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, ο διαχωρισμός ανάμεσα σε φοιτητές «δύο ταχυτήτων» συνεχίζεται και με την παρούσα, υπό συζήτηση τροπολογία. Ο ίδιος δίνει το παράδειγμα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο είχε έξι τμήματα που έγιναν 13 με την «πανεπιστημιοποίηση» των Τ.Ε.Ι – «Στο προτεινόμενο άρθρο, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών αναφέρεται ονομαστικά, όπως και αυτό του ΑΠΘ αλλά κι όλα τα ήδη γνωστά, ως σχολές που οι απόφοιτοι έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Τα 13 τμήματα όμως για τα οποία γίνεται όλη η συζήτηση, δεν αναφέρονται με το όνομα τους. Δηλαδή οι απόφοιτοι των πρώην Τ.Ε.Ι Αθήνας θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα αλλά όχι αυτοί της σχολής Ιωαννίνων ή της Πάτρας;».

Ο κ. Τσίνας, δηλώνει πάντως αισιόδοξος πως θα επέλθουν βελτιώσεις στην τροπολογία. Όπως σημειώνει: «σήμερα, μια τριμελής επιτροπή των 13 τμημάτων βρεθήκαμε στην επιτροπή Εμπορίου και Παραγωγής της Βουλής, καταθέτοντας τις προτάσεις μας με ένα γραπτό υπόμνημα. Θεωρούμε πως η κυβέρνηση τις λαμβάνει υπόψη της».

Για «προσπάθεια που συνεχίζεται, με στόχο ένα καλό και θωρακισμένο πλαίσιο για την αναγνώριση των δικαιωμάτων αυτών των φοιτητών» έκανε λόγο μιλώντας στην «Κ» και ο Γιώργος Στύλιος, υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025