Τη διαβεβαίωση ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς ελλείψεις τόσο σε εκπαιδευτικό προσωπικό όσο και στα σχολικά βιβλία έδωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μιλώντας στον «ΑΘΗΝΑ 9.84» και τον Βασίλη Πάικο.
* Για την πρόταση σχετικά με τον εκκλησιασμό, τις παρελάσεις, την προσευχή, τον αγιασμό κ.λπ.:

«Η αντίληψη μας, καθώς και αυτή των Επιτροπών, είναι να δώσουμε στο σχολείο τη δυνατότητα να λειτουργεί με μεγαλύτερη αυτονομία. Να μην πνίγεται από τον κρατικό συγκεντρωτισμό. Στο πλαίσιο αυτό θα δώσουμε αρμοδιότητες στις κατά τόπους σχολικές μονάδες, στους συλλόγους καθηγητών και εκπαιδευτικών να αποφασίζουν για θέματα καθημερινής λειτουργίας… Χρειάζεται πολυμορφία. Πρέπει να “σπάσουμε” την υποχρεωτκότητα από το υπουργείο Παιδείας για θέματα που μπορεί να αποφασίζει με ωριμότητα διαφορετικά το κάθε σχολείο… Πιστεύω ότι θα φανεί μια ωριμότητα στους συλλόγους των καθηγητών και των δασκάλων και κάθε χρόνο θα βελτιώνεται η κατάσταση… Θα τα δούμε όλα σύντομα, τα σκεφτόμαστε. Βλέπουμε το θέμα της πρωϊνής προσευχής, αν είναι αναγκαίο να γίνεται παντού, πώς πρέπει να γίνεται. Υπάρχουν πολλές σκέψεις, γνωρίζουμε ότι θα υπάρξει μια αναζωπύρωση διαμάχης, αλλά πρέπει να υπάρξει διαλλακτικότητα…».
* Για το μάθημα των Θρησκευτικών:
«Προφανώς έχει κατηχητικό ή ομολογιακό χαρακτήρα και όχι θρησκιολογίας. Δεν το λέω μόνο εγώ, το λένε θεολόγοι, εκκλησιαστικοί παράγοντες. Υπάρχει ένας σοβαρός διάλογος… Τα προγράμματα που έχει ξεκινήσει το ΙΕΠ εδώ και πέντε χρόνια δεν δημιουργούν κλίμα αποθρησκιοποίησης. Δίνουν έμφαση στη μελέτη του θρησκευτικού φαινομένου για την Ορθοδοξία που έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα και στα άλλα θρησκεύματα. Θα αποδειχτεί ότι είναι μια συζήτηση που έχει περισσότερο ιδεολογικό χαρακτήρα, παρά παιδαγωγικό από την πλευρά των εκκλησιαστικών παραγόντων».

Ολόκληρη η συνέντευξη του Νίκου Φίλη:
Τη διαβεβαίωση ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς ελλείψεις τόσο σε εκπαιδευτικό προσωπικό όσο και στα σχολικά βιβλία έδωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μιλώντας στον «ΑΘΗΝΑ 9.84» και τον Βασίλη Πάικο. Επεσήμανε ότι ο διάλογος για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση συνεχίζεται με στόχο να αναμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών και ο τρόπος διδασκαλίας. Αναφορικά με θέματα σχολικής προσευχής και παρελάσεων, είπε ότι θα δοθούν αρμοδιότητες στις κατά τόπους σχολικές μονάδες, ώστε να υπάρχει αυτονομία και να αποφασίζουν οι ίδιες. Όπως διευκρίνισε “χρειάζεται πολυμορφία και να σπάσει το υποχρεωτικό πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας”. Αναλυτικά είπε:

«Προβαίνω σε ανακοινώσεις που έχουν συζητηθεί νωρίτερα με το κατεξοχήν αρμόδιο παιδαγωγικό όργανο, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής… Οι εκθέσεις των δύο Επιτροπών -στη Βουλή και αυτή του κου Λιάκου-, προφανώς περιλαμβάνουν ένα σύνολο προτάσεων που δεν είναι για άμεση εφαρμογή. Μάλιστα η έκθεση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής έχει κάνει ένα διαχωρισμό ανάμεσα σε βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προτάσεις. Ως υπουργείο, είμαστε σε μια φάση μελέτης των πορισμάτων των Επιτροπών, τα οποία σε αρκετά σημεία συγκλίνουν και τοποθετούνται επί ζητημάτων που έχουν ιδιαίτερο βάρος για την εκπαίδευση στη χώρα μας και σύντομα θα πάρουμε κάποιες πρωτοβουλίες. Βεβαίως προετοιμαζόμαστε για το μείζον που έχουμε μπροστά μας και αυτό είναι τα σχολεία να λειτουργήσουν χωρίς να χαθεί ούτε μία ώρα από την πρώτη ημέρα τον Σεπτέμβριο, γι’ αυτό προχωράμε σε διάφορα μέτρα σε συνεννόηση με το ΙΕΠ που αφορούν τις εξετάσεις, το ωρολόγιο πρόγραμμα και τις προσλήψεις των αναπληρωτών».

* Για τις προσλήψεις αναπληρωτών:

«Οι αναπληρωτές θα προσληφθούν στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, διότι, δεν έχει βελτιωθεί η εικόνα. Δεν έχουν υπάρξει διορισμοί μόνιμου προσωπικού τα τελευταία χρόνια. Έχουμε πολλά κενά. Άρα, χιλιάδες αναπληρωτές και φέτος θα κληθούν να καλύψουν εκπαιδευτικά κενά και πρέπει να κληθούν να τα καλύψουν από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σχολείων και όχι τον Δεκέμβριο».

* Για τη μείωση των διδακτικών ωρών και των εξετάσεων:

«Η μείωση των ωρών και των εξετάσεων συνδυάζεται με μια γενικότερη αλλαγή του περιεχομένου των σπουδών και αυτό πηγαίνει βήμα – βήμα. Δεν είναι δηλαδή, μια ιστορία αυθαίρετου αυτοπεριορισμού των ωρών. Συνδυάζεται επίσης με την αντίληψη ότι το επτάωρο σε μη λειτουργικά κτίρια, όπως είναι τα σχολικά κτίρια στη χώρα μας, είναι αντιπαιδαγωγικό… Πάμε κυρίως σε εξάωρα, με 1 – 2 επτάωρα… Αυτό υπακούει κυρίως σε μια εκπαιδευτική λογική. Βεβαίως, εξυπηρετεί και το θέμα με την πληρωμή των αναπληρωτών. Πέρυσι είχαμε ρεκόρ προσλήψεων και δεν σκεφτήκαμε το ζήτημα των χρημάτων. Το θέμα δεν είναι να αντιμετωπίζουμε το σχολείο κυρίως με βάση τη δικαιολογημένη πίεση για εργασία που ασκείται από την ΟΛΜΕ κ.λπ…. Ο σχεδιασμός του υπουργείου πρέπει να υπακούει καταρχήν σε εκπαιδευτικές προτεραιότητες και βεβαίως να ικανοποιεί και τη λογική πίεσης για εργασία που υπάρχει για μη μόνιμο προσωπικό».

* Για την πρόταση σχετικά με τον εκκλησιασμό, τις παρελάσεις, την προσευχή, τον αγιασμό κ.λπ.:

«Η αντίληψη μας, καθώς και αυτή των Επιτροπών, είναι να δώσουμε στο σχολείο τη δυνατότητα να λειτουργεί με μεγαλύτερη αυτονομία. Να μην πνίγεται από τον κρατικό συγκεντρωτισμό. Στο πλαίσιο αυτό θα δώσουμε αρμοδιότητες στις κατά τόπους σχολικές μονάδες, στους συλλόγους καθηγητών και εκπαιδευτικών να αποφασίζουν για θέματα καθημερινής λειτουργίας… Χρειάζεται πολυμορφία. Πρέπει να “σπάσουμε” την υποχρεωτκότητα από το υπουργείο Παιδείας για θέματα που μπορεί να αποφασίζει με ωριμότητα διαφορετικά το κάθε σχολείο… Πιστεύω ότι θα φανεί μια ωριμότητα στους συλλόγους των καθηγητών και των δασκάλων και κάθε χρόνο θα βελτιώνεται η κατάσταση… Θα τα δούμε όλα σύντομα, τα σκεφτόμαστε. Βλέπουμε το θέμα της πρωϊνής προσευχής, αν είναι αναγκαίο να γίνεται παντού, πώς πρέπει να γίνεται. Υπάρχουν πολλές σκέψεις, γνωρίζουμε ότι θα υπάρξει μια αναζωπύρωση διαμάχης, αλλά πρέπει να υπάρξει διαλλακτικότητα…».

* Για το μάθημα των Θρησκευτικών:

«Προφανώς έχει κατηχητικό ή ομολογιακό χαρακτήρα και όχι θρησκιολογίας. Δεν το λέω μόνο εγώ, το λένε θεολόγοι, εκκλησιαστικοί παράγοντες. Υπάρχει ένας σοβαρός διάλογος… Τα προγράμματα που έχει ξεκινήσει το ΙΕΠ εδώ και πέντε χρόνια δεν δημιουργούν κλίμα αποθρησκιοποίησης. Δίνουν έμφαση στη μελέτη του θρησκευτικού φαινομένου για την Ορθοδοξία που έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα και στα άλλα θρησκεύματα. Θα αποδειχτεί ότι είναι μια συζήτηση που έχει περισσότερο ιδεολογικό χαρακτήρα, παρά παιδαγωγικό από την πλευρά των εκκλησιαστικών παραγόντων».

* Για τον “κώδικα τιμής”:

«Είναι μια σελίδα από τις 148 του πορίσματος της Επιτροπής Διαλόγου, είναι μια πρόταση. Η λογική είναι ότι πρέπει οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, όσο μεγαλώνουν, να συμφωνούν σε ορισμένες αρχές λειτουργίας του σχολείου και διαπαιδαγώγησης των παιδιών…».

Σε άλλο σημείο είπε: «Βλέπω ότι μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης δημιουργούνται δυνατότητες για επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα του πολίτη. Εμείς αυτό το έργο στην εκπαίδευση, το έχουμε ξεκινήσει πολύ νωρίς. Κάναμε το παν τα σχολεία να λειτουργήσουν εγκαίρως παρά τα προβλήματα. Κατόπιν έχουμε προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές που αφορούν το ολοήμερο δημοτικό σχολείο και αυτές θα φανούν από τον Σεπτέμβριο. Έχουμε προχωρήσει στην εκτύπωση των βιβλίων και ήδη αποστέλλονται στα σχολεία όλα τα σχολικά βιβλία. Επιπλέον, έχουμε προχωρήσει στο σύστημα για τις ηλεκτρονικές αιτήσεις των αναπληρωτών, για να μην πηγαίνουν να στήνονται στην ουρά οι άνθρωποι έξω από τις διευθύνσεις και πολλά άλλα μέτρα. Και άλλα υπουργεία έχουν προχωρήσει σε τέτοια μέτρα. Πάντα υπάρχει ο ορίζοντας που θα πρέπει εμείς να επιταχύνουμε για καλύτερες επιδόσεις… Είναι σαφές ότι όλοι κρινόμαστε».

* Για το παράλληλο πρόγραμμα:

«Έχουμε πολύ περισσότερα πολιτικά και οικονομικά περιθώρια για την ανάπτυξη του παράλληλου προγράμματος απ’ ό,τι τον Σεπτέμβριο. Η αξιολόγηση διαμορφώνει ένα σταθερό περιβάλλον για τη δανειοδότηση της χώρας μέχρι το 2018, άρα δεν θα έχουμε το μαρτύριο της σταγόνας. Δεύτερον, διαμορφώνει ένα σταθερό περιβάλλον για την εξυπηρέτηση του δανείου τώρα και κυρίως μετά το 2018, που και αυτό δίνει μια μεγάλη ανάσα. Τρίτον, έχουμε την εισροή χρημάτων που αφορούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου, τα ΕΣΠΑ, ζητήματα που θα αναζωογονήσουν την αγορά άμεσα και έχουμε επίσης και την ποσοτική χαλάρωση με βάση το πακέτο Ντράγκι… Τα μέτρα που ψηφίσαμε προφανώς επιβαρύνουν τον κόσμο. Έχουμε μπροστά μας τον εργασιακό νόμο στον οποίο επιμένει το ΔΝΤ και το οποίο είναι πολύ σημαντικό για εμάς να μην υπάρξουν ανατροπές στα εργασιακά…».

* Για τη διάταξη περί offshore:

Δημοσιογράφος: Έκανε γκάφα η κυβέρνηση με την πρώτη διάταξη για τις offshore;

Ν. Φίλης: «Προτιμώ τον εύστοχο τίτλο της εφημερίδας “Η Αυγή”, “offside με τις offshore”».

* Για το συνέδριο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Δημοσιογράφος: Γιατί αργεί τόσο πολύ;

Ν. Φίλης: «Γιατί, πρέπει να υπάρξει πολιτικός χρόνος για να διαχειριστούμε τα καθημερινά προβλήματα στοιχειωδώς ως κυβέρνηση και μετά να κάνουμε το συνέδριο. Θα γίνει τέλος Σεπτεμβρίου απ’ ό,τι έχει ανακοινωθεί. Δεν βιαζόμαστε για τον Ιούλιο. Η διαπραγμάτευση ακόμα συνεχίζεται».

* Για τις δημοσκοπήσεις:

«Δέχομαι ότι οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν την πραγματικότητα της στιγμής. Η αποτύπωση λέει ότι περίπου 35 – 40% των πολιτών δεν δηλώνουν ότι θα ψηφίσουν κάτι. Αυτή μια στάση αναμονής προς την κυβέρνηση. Αν η ΝΔ παίρνει 25% στις δημοσκοπήσεις, το παίρνει με τη μεγάλη συσπείρωση των παραδοσιακών της ψηφοφόρων, καθώς και από την διείσδυση της σε άλλους χώρους… Το στοίχημα είναι ανοιχτό και θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας… Αυτή η δημοσκοπική δυναμική μπορεί να αναστραφεί μόνο από τη δυναμική των πραγματικών εξελίξεων στη ζωή των ανθρώπων. Αν πετύχουμε εκεί -και αυτό είναι το στοίχημα- οι δημοσκοπήσεις θα αφήσουν πίσω τις γλύκες και τις προσδοκίες του κου Μητσοτάκη».

«» – ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025