Η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως σε συνέντευξή της στα Παραπολιτικά 90,1 αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων.
Αναφερόμενη στην κρατική χρηματοδότηση των ΑΕΙ η κ. Κεραμέως τόνισε ότι «προεκλογικά η ΝΔ έλεγε ότι πρέπει επιτέλους να φύγουμε από αυτό το υπερσυγκεντρωτικό σύστημα εκπαίδευσης που έχει η χώρα μας». Την ίδια στιγμή σημείωσε ότι «ο υπουργός Παιδείας έχει πάρα πολλές εξουσίες, υπάρχει περιορισμένη διαφάνεια σε πολλά ζητήματα και ένα από αυτά αφορά και στη χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων».
Η υπουργός Παιδείας δήλωσε: «Σήμερα, με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, μπορεί ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας να κατανείμει όπως κρίνει ο ίδιος την κρατική επιχορήγηση προς τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Καταθέσαμε ήδη σε διαβούλευση ένα νομοσχέδιο το οποίο προβλέπει ότι εφεξής η κρατική χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια να γίνεται βάση αντικειμενικών κριτηρίων. Για παράδειγμα ο αριθμός φοιτητών, τα ίδια χρήματα θα παίρνει ένα πανεπιστήμιο που έχει 10 χιλ. φοιτητές με αυτό που έχει 1.000 φοιτητές; Επίσης στη βάση γεωγραφικής διασποράς του ιδρύματος, στη βάση του μεγέθους του ιδρύματος άρα ένα κομμάτι έχει να κάνει με αντικειμενικά κριτήρια. Ένα δεύτερο κομμάτι, το οποίο εισάγεται και θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά, έχει να κάνει με τη σύνδεση της χρηματοδότησης εν μέρει με την αξιολόγηση του ιδρύματος».
Ακόμη εξήγησε πως «βάζουμε κριτήρια ποιότητας, βάζουμε δείκτες ποιότητας και συνδέουμε ένα μέρος της κρατικής χρηματοδότησης με αυτούς τους δείκτες» και συμπλήρωσε ότι αν κάποιο πανεπιστήμιο πάει πολύ καλά «μπορεί να πιάσει το συνολικό εύρος της κρατικής χρηματοδότησης». «Λέμε το αυτονόητο, λέμε να μπούνε αντικειμενικά κριτήρια και για πρώτη φορά κριτήρια ποιότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα η κ. Κεραμέως υπογράμμισε ότι «ξεκινάμε από κάτω προς τα πάνω, από τις βάσεις, από τα θεμέλια και όχι από την κορυφή και συγκεκριμένα από το νηπιαγωγείο», καθώς όπως είπε η ίδια «οι μελέτες δείχνουν ότι τα χρόνια έως 6 ετών είναι τα πιο κρίσιμα στην ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου».
«Το πρώτο μέλημά μας όταν ήρθαμε στο υπουργείο ήταν να φροντίσουμε για την καθολικότερη εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης και δεύτερον και πάρα πολύ σημαντικό, είναι να δώσουμε έμφαση στις λεγόμενες ήπιες δεξιότητες και ψηφιακές δεξιότητες» τόνισε η υπουργός Παιδείας.
«Για παράδειγμα στην κριτική σκέψη. Αυτή τη στιγμή στο σχολείο τα παιδιά διδάσκονται από ένα βιβλίο, αυτό εκ των πραγμάτων οδηγεί το σύστημα σε μια κατεύθυνση αποστήθισης. Αυτό μπορείς να το αναστρέψεις για παράδειγμα αν εισάγεις το πολλαπλό βιβλίο, να έχεις περισσότερα από ένα βιβλίο σε κάποιο μάθημα ούτως ώστε τα παιδιά να οδηγούνται να συνδυάζουν πηγές και άρα να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη. Είμαστε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής το οποίο καταρτίζει και νέα προγράμματα σπουδών, και είναι μια διαδικασία που είναι εν εξελίξει», συμπλήρωσε.
Δείτε τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, έγκαιρα και έγκυρα στο ipaidia.gr
Αναφερόμενη στην αξιολόγηση των πανεπιστημίων σημείωσε ότι «για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της σύνδεσης ενός μέρους της κρατικής χρηματοδότησης με την αξιολόγηση».
Η κ. Κεραμέως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Λέμε ότι η κρατική αξιολόγηση κατά 80% θα δίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, ένα 20% θα δίνεται στη βάση δεικτών ποιότητας. Τι σημαίνει αυτό; Έχουμε θέσει κάποιους ενδεικτικούς πυλώνες για παράδειγμα εξωστρέφεια δηλαδή πόσους ξένους φοιτητές απορροφά κάποιο ίδρυμα, πόσες διεθνείς συνεργασίες συνάπτει. Σε τι βαθμό το πανεπιστήμιο απορροφά ερευνητικά κονδύλια, πόσες δημοσιεύσεις έχει ανά καθηγητή, τι ετεροαναφορές έχουν αυτές οι δημοσιεύσεις κοκ. Αυτό είναι σημαντικό γιατί ενισχύουμε την αυτονομία των ιδρυμάτων, το κάθε ίδρυμα μπορεί να επιλέξει τον πυλώνα στον οποίο θέλει να επενδύσει και εν συνεχεία θα αξιολογηθεί για την επίδοσή του στον πυλώνα τον οποίο έχει το ίδιο επιλέξει. Άρα το πανεπιστήμιο είναι σε θέση να χαράξει τη δική του στρατηγική και να αξιολογείται μετά βάση της επίδοσής του σε αυτή τη συγκεκριμένη στρατηγική».
Ανατροπές στο Λύκειο: Όλες οι μεγάλες αλλαγές
Αναφερόμενη στην επαναφορά της τράπεζας θεμάτων δήλωσε ότι «υπάρχει ένα πάρα πολύ σημαντικό προτέρημα της τράπεζας θεμάτων και αυτό είναι να διασφαλίζει έναν ενιαίο βαθμό δυσκολίας των θεμάτων». «Βεβαίως στο παρελθόν λειτούργησε η τράπεζα θεμάτων, υπήρξαν ζητήματα με την εφαρμογή, σε συνεργασία με το ΙΕΠ μελετάμε ήδη τον εκσυγχρονισμό αυτού του συστήματος προκειμένου να απαντήσουμε και σε τυχόν προβλήματα που υπήρξαν στο παρελθόν κατά την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι «ο σχεδιασμός είναι να εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος».
Για τις πανελλαδικές εξετάσεις η κ. Κεραμέως είπε: «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι εμείς διαφωνήσαμε με το σύστημα εξετάσεων που είχε η προηγούμενη κυβέρνηση και ότι επανερχόμαστε στο προηγούμενο, δεν το κάναμε παρότι διαφωνούσαμε με αυτό το σύστημα γιατί βάλαμε πάνω από όλα την ηρεμία των μαθητών και την σημαντική τους προσπάθεια να ανταπεξέλθουν στο όποιο σύστημα είναι αυτό. Άρα για εμάς ήταν πρωταρχικό μέλημα να μην αναστατώσουμε τη μαθητική κοινότητα για αυτό εξορθολογήσαμε σε ένα βαθμό το σύστημα, διορθώσαμε βασικές του στρεβλώσεις, θα εξακολουθήσουμε να το κάνουμε όμως για αυτό το λόγο δεν έχουμε έρθει να πούμε ότι πρώτο μας μέλημα είναι και εμείς να αλλάξουμε τις πανελλαδικές εξετάσεις».
Για την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων της Ελλάδας, ανέφερε ότι «η χώρα μας τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς, είχε κλειστεί πάρα πολύ στον εαυτό της, είχαν χαθεί σημαντικές ευκαιρίες για εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού συστήματος». «Έχουμε ήδη ξεκινήσει ένα πρόγραμμα με την Αμερική προκειμένου να έρθουν κορυφαία πανεπιστήμια την άνοιξη στην Αθήνα, να συναντηθούν με τους 24 πρυτάνεις των δικών μας ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να συζητήσουν τρόπους για εμβάθυνση συνεργασίας», σημείωσε.
Για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας εξήγησε πως «ο ακαδημαϊκός χάρτης της Ελλάδας θα διαμορφώνεται στη βάση αντικειμενικών ακαδημαϊκών κριτηρίων, στη βάση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας και εκεί έχει ένα καίριο ρόλο να διαδραματίσει η νέα αυτή ανεξάρτητη αρχή η οποία έρχεται να αντικαταστήσει την προϋπάρχουσα με ενισχυμένες ουσιαστικές αρμοδιότητες». «Άρα όλα τα τμήματα θα αξιολογηθούν από την ανεξάρτητη αρχή στη βάση συγκεκριμένων ακαδημαϊκών και αντικειμενικών κριτηρίων», πρόσθεσε.
Όσον αφορά το πανεπιστημιακό άσυλο, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι «η ρύθμιση για το άσυλο είναι η πιο προοδευτική που έχει ψηφιστεί ποτέ από την ελληνική Βουλή. Επί της ουσίας είπαμε ότι πρέπει να είναι η ίδια αντιμετώπιση του χώρου των πανεπιστημίων με οποιοδήποτε δημόσιο χώρο άρα αν λαμβάνουν χώρα έκνομες ενέργειες αυτές να μπορούν να ελεγχτούν με τον ίδιο τρόπο όπως σε κάθε δημόσιο χώρο της χώρας». Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι πρόκειται «για ένα από τα παραδείγματα εκείνα που δείχνουν σε τι βαθμό έχει ωριμάσει συνολικά η ελληνική κοινωνία». «Η διάταξη για το άσυλο έχει τεράστια κοινωνική αποδοχή, δεν είναι όμως μόνο αυτό, έχει αγκαλιαστεί από τα πανεπιστήμια, καθώς πολλά από τα πανεπιστήμια της χώρας έχουν αλλάξει τελείως όψη», διευκρίνισε η ίδια.
Αναφερόμενη στους διορισμούς εκπαιδευτικών και στις ελλείψεις καθηγητών στα σχολεία η κ. Κεραμέως σημείωσε: «Η χώρα μας έχει να διορίσει μόνιμους εκπαιδευτικούς πάνω από δέκα χρόνια και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα γιατί καταρχήν έχουμε ένα γερασμένο ανθρώπινο δυναμικό. Η κυβέρνηση προχωράει ήδη από την επόμενη εβδομάδα σε μόνιμους διορισμούς στον τομέα της ειδικής αγωγής. 4.500 συνολικά θα διοριστούν στον ευαίσθητο τομέα της ειδικής αγωγής και έχουμε ήδη εξαγγείλει μόνιμους διορισμούς 10.500 εκπαιδευτικών στη γενική εκπαίδευση. Όσον αφορά τα κενά να σας πω ότι η σχολική χρονιά άνοιξε καλύτερα από ποτέ. Υπήρξαν κάποια κενά τα οποία υπήρξαν γιατί δυστυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επέμβει με έναν τρόπο, χαρακτηριστικά είχε ψηφίσει δύο ρυθμίσεις, η πρώτη ρύθμιση είχε να κάνει με την κατάργηση της ενισχυμένης μοριοδότησης για όσους πάνε σε δυσπρόσιτες περιοχές. Αυτό είναι απορίας άξιο γιατί επέλεξε να το κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, Εμείς ήδη θεσμοθετούμε και προετοιμάζουμε την αλλαγή δηλαδή ενισχυμένη μοριοδότηση από του χρόνου για όσους πηγαίνουνε σε δυσπρόσιτες περιοχές. Επίσης θεσμοθετούμε συγκεκριμένες ρήτρες για την περίπτωση που δεν εμφανιστεί κάποιος εκπαιδευτικός ενώ έχει επιλέξει συγκεκριμένα να πάει σε κάποια περιοχή. Αυτά είναι δύο παραδείγματα ρυθμίσεων τα οποία σκοπεύουμε να αλλάξουμε για την επόμενη σχολική χρονιά».