«Το που ψηφίζεται αύριο βάζει ένα πολύ σημαντικό θεμέλιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς ενισχύει σημαντικά την υφιστάμενη ανεξάρτητη Αρχή για τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό της ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης των πανεπιστημίων που θα συνδέεται με την αξιολόγηση».

Αυτό δήλωσε η , βουλευτής Βόρειου Τομέα Αθηνών της ΝΔ, , στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο 104,9 fm», για το σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», το οποίο τίθεται αύριο σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής.

Σχετικά με τη σύνδεση του 20% της τακτικής χρηματοδότησης ΑΕΙ με την επίτευξη στόχων η υπουργός εξήγησε: «Σήμερα, ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας μπορεί να κατανείμει την κρατική χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια, όπως ο ίδιος κρίνει αυθαίρετα. Όταν ήλθα στο υπουργείο δεν μπορούσα να το πιστέψω αυτό και για αυτό έχουμε εισηγηθεί ένα μοντέλο βάσει του οποίου το 80% της κρατικής χρηματοδότησης θα δίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων στα πανεπιστήμια -π.χ. ο αριθμός των φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος […], πόσο μεγάλο είναι ένα πανεπιστήμιο, αριθμός τμημάτων- και μετά ένα 20% το συνδέουμε με κριτήρια ποιότητας, ώστε να δώσουμε ένα κίνητρο για βελτίωση σε όλα τα πανεπιστήμια».

Ανέφερε, δε, ότι «εν δυνάμει όλα τα πανεπιστήμια της χώρας μπορούν να πιάσουν αυτό το 20%» και «θεωρούμε ότι είναι μία αλλαγή φιλοσοφίας, μία αλλαγή νοοτροπίας, η οποία πρέπει να ξεκινήσει να εφαρμόζεται», καθώς, «είχε γίνει παρόμοια εισήγηση σε νομοσχέδιο και στο παρελθόν επί Άννας Διαμαντοπούλου, που δεν εφαρμόστηκε». «Εμείς ερχόμαστε με συγκεκριμένες προτάσεις, συγκεκριμένα κριτήρια, προκειμένου ακριβώς να δώσουμε κίνητρα για ουσιαστική βελτίωση των πανεπιστημίων», πρόσθεσε.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ τέσσερα χρόνια εφάρμοσε τη διάταξη επαγγελματικής ισοδυναμίας των »

Σε ό,τι αφορά την πολιτική αντιπαράθεση για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων των κολεγίων, η υπουργός Παιδείας διευκρίνισε: «Μιλάμε για ξένων πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλάμε για πτυχία, τα οποία δίνουν χώρες κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των οποίων, βάσει του ενωσιακού δικαίου, οφείλει η χώρα μας να αναγνωρίσει την επαγγελματική ισοδυναμία. Για παράδειγμα, σπουδάζεις φιλόλογος στη Γερμανία, παίρνεις επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου στη Γερμανία, έρχεσαι στην Ελλάδα, όπως και πας σε οποιαδήποτε χώρα, και ζητάς να αναγνωριστεί αυτή η επαγγελματική ισοδυναμία. Περί αυτού πρόκειται».

«Αυτό ίσχυε στη χώρα μας πάρα πολλά χρόνια και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, κανονικότατα, όλα τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, και ισχύει και για άλλους κλάδους, όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς, ισχύει σήμερα στο Δημόσιο για άλλους κλάδους», σημείωσε.

«Ήλθε ο ΣΥΡΙΖΑ δύο μήνες πριν τις εκλογές και το κατήργησε. Γιατί; Προφανώς για να περάσει ένα μήνυμα, ότι “εγώ τα βάζω με τα κολλέγια”, ενώ τέσσερα χρόνια έκανε ακριβώς αυτά τα οποία του επέτασσε το ενωσιακό δίκαιο. Τι είχε αυτό ως αποτέλεσμα; Προειδοποιητική επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία μας λέει ότι παραβιάζουμε το ενωσιακό δίκαιο. Εμείς, λοιπόν, ερχόμαστε και λέμε το αυτονόητο, ότι θα εφαρμόσουμε το ενωσιακό δίκαιο, διότι αυτά είναι πτυχία πανεπιστημίων άλλων κρατών-μελών της ΕΕ, είναι τόσο απλό. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν πάρει επαγγελματική ισοδυναμία σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ερχόμαστε, λοιπόν, και λέμε ότι υπάρχει επαγγελματική ισοδυναμία, όπως υπάρχει ήδη στο Δημόσιο, όπως υπήρχε ήδη τόσα χρόνια ούτως ή άλλως και στους εκπαιδευτικούς», τόνισε η υπουργός.

«Βεβαίως, εφαρμόζονται αυστηρά κριτήρια στην αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας, ζητούνται από αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας προγράμματα σπουδών, ζητούνται πιστοποιήσεις από την σε εκείνη τη χώρα ανεξάρτητη αρχή, η οποία πιστοποιεί την ποιότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άρα γίνεται ένας πλήρης έλεγχος και αν θεωρηθεί ότι υπάρχουν ελλείψεις τότε ζητούνται τα λεγόμενα αντισταθμίσματα, δηλαδή επιπλέον εξετάσεις, πρακτική άσκηση κ.ο.κ.», διαβεβαίωσε.

Αναφερόμενη σε άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως η αναστολή της εκπαιδευτικής λειτουργίας των 37 νέων τμημάτων , η κ. Κεραμέως επισήμανε πως «τα τμήματα αυτά είχαν συσταθεί άναρχα, άκριτα, αυθαίρετα, αρκετά χωρίς να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία που η ίδια η προηγούμενη κυβέρνηση είχε θεσπίσει, για κανένα από αυτά τα 37 τμήματα δεν γνωμοδότησε η ΑΔΙΠ, αρκετά έγιναν χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια και σχέδιο για τις ανάγκες της εκπαίδευσης».

Όπως υπογράμμισε η κ. , «ενώ αυτό το νομοσχέδιο αφορά κυρίως την τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει και κάποιες διατάξεις που αφορούν το σχολείο και αυτό είναι πολύ σημαντικό». «Εμείς προεκλογικά λέγαμε ότι θέλουμε να δώσουμε μεγαλύτερη αυτονομία στη σχολική μονάδα και αναφέραμε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις σχολικές εκδρομές, οι οποίες έπρεπε να περάσουν από τις περιφερειακές διευθύνσεις, από κύματα εγκρίσεων μόνο για να πάνε τα παιδιά ενός σχολείου μία σχολική εκδρομή. Ξεκινήσαμε και ήδη ψηφίζουμε διάταξη που προβλέπει ότι τις σχολικές εκδρομές στο δημοτικό τις αποφασίζει το σχολειό, δεν υπάρχει απόφαση της περιφερειακής διεύθυνσης για εκδρομές στο εσωτερικό της χώρας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί δείχνουμε, επιτέλους, τη δέουσα εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, δίνουμε μεγαλύτερη αυτονομία στη σχολική μονάδα», συμπλήρωσε.

«Ένα προς ένα για τις αποχωρήσεις- στα πανεπιστήμια»

Ερωτηθείσα σχετικά με τον σχεδιασμό αναπλήρωσης των κενών που δημιουργήθηκαν στα πανεπιστήμια κατά τη διάρκεια τις κρίσης από τις αφυπηρετήσεις καθηγητών και λόγω των μνημονιακών περιορισμών σε ό,τι αφορά την αντικατάστασή τους, η κ. Κεραμέως απάντησε: «Το 1:1 για τις αποχωρήσεις και προσλήψεις στο Δημόσιο εφαρμόζεται κανονικά, είναι ψηφισμένο και συνεπώς δεν υπάρχει κάποια ανησυχία επ’ αυτού. Είναι πολύ σημαντικό ότι εμείς ήδη, από το φθινόπωρο του 2019, προχωρήσαμε πάρα πολύ γρήγορα τις προσλήψεις έκτακτου προσωπικού, πιο γρήγορα ίσως από όλα τα τελευταία χρόνια. Το λέω γιατί πράγματι τα πανεπιστήμια έχουν σημαντικές ανάγκες και εμείς θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να ανταποκριθούμε σε αυτές τις ανάγκες».

Σχετικά με τη χαρτογράφηση των γνωστικών περιοχών που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ελλείψεις, διευκρίνισε πως «γίνεται μία συνολική προσπάθεια και θα γίνει σε συνδυασμό και με την ανεξάρτητη Αρχή που ενισχύεται σημαντικά τώρα και η οποία θα εισηγείται και στην ηγεσία του υπουργείου συνολικά για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας».

«Ό,τι έχει να κάνει με ανάγκες σε προσωπικό το ίδιο το υπουργείο είναι σε άμεση επικοινωνία με όλα τα πανεπιστήμια προκειμένου να προσπαθήσει να καλύψει ανάγκες συγκεκριμένες που υπάρχουν», διαβεβαίωσε η κ. Κεραμέως, σημειώνοντας ότι «ενώ παραλάβαμε μία πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση εντός του υπουργείου φροντίσαμε και βρήκαμε πρόσθετα 22 εκατ., τα οποία κατανείμαμε στα πανεπιστήμια».

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025