Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου στη Νέα Σελίδα – Κλειστός αριθμός εισακτέων μόνο για Ιατρικές – Νομικές Σχολές και Πολυτεχνεία

Αναφέρατε πρόσφατα ότι το στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση -που θα ισχύσει το 2020 και θα αφορά στους φετινούς μαθητές της Α΄ Λυκείου- θα δίνει περισσότερο βάρος στον βαθμό του απολυτηρίου. Ποιες θα είναι οι βασικές κατευθύνσεις του νέου συστήματος;

Τον Ιούνιο του 2020 θα είναι διαφορετικός ο τρόπος εισαγωγής. Κυρίαρχη λογική θα είναι ότι η πρόσβαση θα εξαρτάται από τον βαθμό του απολυτηρίου, σε ένα σχολείο όπου θα υπάρχει μια εντελώς νέα Γ΄ Λυκείου. Σήμερα, όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, έχουμε ένα Λύκειο χωρίς την τελευταία τάξη…

Και το Νέο Λύκειο που επιδιώκετε να δημιουργήσετε πού διαφέρει;

Θα υπάρχουν λιγότερα μαθήματα που θα διδάσκονται σε περισσότερες ώρες, ώστε να επιτευχθεί μια ουσιαστική εμβάθυνση γνώσεων. Οι εγκύκλιες γνώσεις θα ολοκληρώνονται στη Β΄ Λυκείου και η Γ΄ Λυκείου, όπως είναι σε πάρα πολλά μέρη του κόσμου, θα είναι ένας είδος προπαρασκευαστικού έτους, απ’ όπου, προφανώς, δεν θα λείπουν μαθήματα γενικής παιδείας. Στόχος της διδασκαλίας δεν θα είναι να μαθαίνουν τα παιδιά αποκλειστικά τις τεχνικές για να περνούν τις εξετάσεις, αλλά να μαθαίνουν το πώς θα μαθαίνουν!

Θα είναι ελεύθερη η πρόσβαση στα ΑΕΙ; Δεν θα υπάρχει πια όριο εισακτέων;

Θα υπάρξει βαθμιαία κατάργηση του κλειστού αριθμού των εισακτέων σε διάφορα Τμήματα, εκτός από τα Τμήματα Ιατρικής, τα Πολυτεχνικά και τα Νομικά, και άρα, μαζί και με τη δημιουργία νέων Τμημάτων, θα οδηγηθούμε σε αυτό που για πολλά χρόνια αποκαλούσαμε ελεύθερη πρόσβαση. Ελεύθερη πρόσβαση όμως δεν σημαίνει χαλαρές σπουδές. Αντιθέτως, σημαίνει εξαιρετικά σοβαρές και απαιτητικές σπουδές στο Λύκειο, ώστε ο καθένας να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος να σπουδάσει αυτό που θέλει και όχι το πεδίο όπου τον «πετάει» ένα απαράδεκτο σύστημα εισαγωγής.

Γιατί το λέτε αυτό; Δεν είναι αδιάβλητες οι ;

Βεβαίως και είναι. Είναι όμως και παιδαγωγικά αξιόπιστες; Πώς είναι δυνατόν ένα σύστημα, το οποίο κάθε χρόνο κοστίζει συνολικά στις οικογένειες 2 δισ. ευρώ, να επιτρέπει μόνον το 30% των φοιτητών να σπουδάζει αυτό που επιθυμεί; Καταφέραμε ως κοινωνία να κάνουμε έναν κερδοσκοπικό θεσμό, όπως είναι η παραπαιδεία, τμήμα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης! Επιπλέον, τα παιδιά σε μια εξαιρετική ευαίσθητη ηλικία περνούν δύο χρόνια γεμάτα άγχος, εκνευρισμό και πίεση. Είναι δυνατόν ως κοινωνία να ανεχόμαστε τέτοιες παθογένειες;

Γιατί καθυστερεί η ολοκλήρωση του σχετικού νομοσχεδίου; Ποια είναι τα σημεία που σας προβληματίζουν περισσότερο απ’ ό,τι αναμένατε; Πότε θα ολοκληρωθεί η επεξεργασία του;

Δίνουμε χώρο και χρόνο στον διάλογο και στην επίτευξη συναινέσεων, ως κεντρική αντίληψη του τρόπου με τον οποίο εμείς εννοούμε μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ο διάλογος είναι πολυεπίπεδος, προχωρά και μόλις ολοκληρωθεί θα τεθεί και σε δημόσια διαβούλευση. Το τεράστιο πρόβλημα στην αλλαγή του Λυκείου είναι ότι προϋποθέτει και αλλαγή νοοτροπιών: των εκπαιδευτικών, των γονιών, των μαθητών. Και οι διαδικασίες αλλαγής νοοτροπιών είναι ένα από τα πιο σύνθετα ζητήματα σε μια κοινωνία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025