Μια νέα «μπίζνα», όπως με οξύτητα τη χαρακτήρισε ο υπουργός Παιδείας Κώστας , στήνουν τα ΑΕΙ. Πρόκειται για τα εξ αποστάσεως προγράμματα – ή κατάρτισης– ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί με υπέρμετρα γοργό ρυθμό. Ουσιαστικά, στοχεύουν στην αγωνία των νέων ανθρώπων να πάρουν επιπλέον γνώσεις και πιστοποιητικά στη σκληρή μάχη για μία θέση εργασίας.

Το υπουργείο Παιδείας στρέφει τα φώτα του όχι μόνο στα προγράμματα που οργανώνονται σε ελληνικά ΑΕΙ αλλά και σε κυπριακά, βουλγαρικά και ρουμανικά πανεπιστήμια. «Είναι το νέο Ελ Ντοράντο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης», ανέφερε χθες στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιάννης Παντής. Η δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς είναι εντυπωσιακή, με δεδομένο ότι μπορούν να έχουν μεγάλη συμμετοχή –υπάρχει e-learning μεταπτυχιακό πρόγραμμα με 900 φοιτητές!– ενώ τα δίδακτρα μπορούν να ανέλθουν έως και 5.000 ευρώ το άτομο, με το κόστος να είναι χαμηλότερο των συμβατικών προγραμμάτων. Δηλαδή, ο τζίρος ενός προγράμματος μπορεί να φθάσει και το εκατομμύριο ευρώ.

Ειδικότερα, μιλώντας σε ημερίδα για τον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας που οργάνωσε χθες η ομοσπονδία διδασκόντων στα ΤΕΙ (ΟΣΕΠ-ΤΕΙ), ο κ. Γαβρόγλου άνοιξε το κεφάλαιο των εξ αποστάσεως σπουδών και της κατάχρησής τους από πανεπιστήμια της Ελλάδας και γειτονικών μας χωρών. «Στήνεται μια μπίζνα γύρω από αυτή την υπόθεση. Δεν μπορεί να εκμεταλλεύονται τη διάθεση των παιδιών να προσθέσουν μία ακόμη γραμμή στο βιογραφικό τους. Πρέπει να τεθούν κανόνες και κριτήρια για την οργάνωσή τους», ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», η ηγεσία του υπουργείου εστιάζει και στους δύο κλάδους e-learning προγραμμάτων: τα μεταπτυχιακά και τα κατάρτισης. Ενδεικτικά, έχουν θορυβήσει οι αποφάσεις κυπριακών ΑΕΙ να οργανώσουν εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά, οι ποιοτικοί όροι λειτουργίας των οποίων θεωρούνται μη πιστοποιημένοι. Πολλοί Ελληνες παρακολουθούν τα προγράμματα αυτά, το κόστος των οποίων είναι χαμηλότερο των συμβατικών, προκειμένου να εξασφαλίσουν τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις-εφόδια στην αγορά εργασίας. Αντίστοιχες κινήσεις στον κλάδο των μεταπτυχιακών σπουδών γίνονται από βουλγαρικά και ρουμανικά ΑΕΙ.

Μάλιστα, υπάρχουν πληροφορίες για συνεργασία στο τομέα του e-learning ελληνικών με κυπριακά ΑΕΙ, ενώ στελέχη του υπουργείου έκαναν λόγο στην «Κ» για πιέσεις ελληνικών ΑΕΙ να τους επιτραπεί να εισέλθουν στον χώρο του e-learning, όπου σήμερα κυριαρχεί το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Από την άλλη, υπό το ίδιο πρίσμα –της ανάγκης αξιολόγησης– αντιμετωπίζονται και τα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά προγράμματα που οργανώνονται από το ΕΑΠ. Ενδεικτικά, τίθεται το ερώτημα εάν ο μεγάλος αριθμός φοιτητών που υπάρχουν σε μεταπτυχιακά που οργανώνει το ΕΑΠ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είναι δικαιολογημένος, την ίδια στιγμή που υπάρχουν ενστάσεις για το ίδιο θέμα ακόμη και από τους διδάσκοντες του ΕΑΠ.

Και στον χώρο της κατάρτισης, το τοπίο λειτουργεί χωρίς θεσμοθετημένους άξονες αξιολόγησης. Ενδεικτικά, ελληνικό ΑΕΙ κάνει εκπτώσεις στα δίδακτρα εάν η εγγραφή γίνει μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, πολύ νωρίτερα της έναρξης των μαθημάτων, ενώ κάποιο άλλο δίνει δωρεάν θέσεις με κλήρωση. Ουσιαστικά, πρόκειται για μάρκετινγκ των προγραμμάτων, το οποίο, σύμφωνα με τις θέσεις της ηγεσίας του υπουργείου, δεν προσιδιάζει στη φιλοσοφία ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος.

Για το θέμα της δημιουργίας ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι έπειτα από ένα δίμηνο διαλόγου θα παρουσιάσει την πρότασή του. «Γνωρίζω πολλές περιπτώσεις ιδρυμάτων όπου τα πράγματα είναι ώριμα για κάτι τέτοιο», είπε.

Τέλος, στην ίδια ημερίδα, ο κ. Γαβρόγλου προανήγγειλε τη θεσμοθέτηση Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και Ανθρωπίνου Δυναμικού, με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025