ΝΕΕΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ – Και τα θρησκευτικά θα υπολογίζονται για το Εθνικό Απολυτήριο – Ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης – Εκτός τα Λατινικά, μπαίνει Κοινωνιολογία – Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας – Τέσσερις από τρεις οι ομάδες προσανατολισμού
Εξετάσεις ανά περιφέρεια, νομό ή δήμο για την απόκτηση του απολυτηρίου που θα μετράει κατά 10% στην εισαγωγή για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, τέσσερα μαθήματα εξεταζόμενα, σύστημα που προσομοιάζει με το σύστημα των δεσμών, κατάργηση των Λατινικών και αντικατάσταση τους με την κοινωνιολογία, προσμέτρηση του βαθμού των θρησκευτικών, επιλογή από τη Β΄λυκείου των σχολών προκειμένου να καθορίζεται νωρίτερα η ζήτηση, είναι οι βασικές αλλαγές του νέου εξεταστικού συστήματος που ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα.
Με κεντρική σκέψη την αναμόρφωση της Γ΄Λυκείου και όχι την κατάργηση των Πανελλαδικών, ο κ. Γαβρόγλου ανέλυσε το σύστημα που στην ουσία προβλέπει κατάθεση μηχανογραφικού πριν την έναρξη της Γ’ Λυκείου, ενώ καταργούνται και οι συντελεστές βαρύτητας και οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις από τρεις. Οπως είπε ο κ. Γαβρόγλου θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος. Πάντως μία δυσλειτουργία του συστήματος που αναμένεται να προκύψει από την κατάθεση μηχανογραφικού νωρίτερα είναι υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες που ήθελαν να μπουν στις περιζήτητες σχολές να μην εισάγονται και άλλοι με χαμηλές βαθμολογίες να εισάγονται σε σχολές χωρίς εξετάσεις. Σε ο,τι αφορά στα θρησκευτικά και τους έχοντες απαλλαγή για την τελική βαθμολογία, η διαίρεση θα γίνεται με ένα μάθημα λιγότερο.
Σε ο,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς που θα επιλέγουν τα θέματα ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι θα συγκεντρώνονται κάθε πρωί, θα προτείνει ο καθένας το θέμα του και ύστερα από κλήρωση θα αναδεικνύεται το προς εξέταση θέμα. Ο υπουργός τόνισε οτι έχει εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, ενώ δεν θα υπάρχει Τράπεζα Θεμάτων, αλλά μία κεντρική οδηγία, όπως στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στην ΚΕΕ, προς την επιτροπή καθηγητών.
Το νέο σύστημα θα ισχύσει από τη χρονιά 2019-2020, δηλαδή για τους μαθητές που πηγαίνουν σήμερα στην Β Λυκείου.
Αναλυτικά οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
– Οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στην Β Λυκείου και η Γ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική τάξη στην ανωτάτη εκπαίδευση.
– Οι τρεις ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις και σε κάθε μια αντιστοιχεί ένας επιστημονικό πεδίο.
– Τα βασικά μαθήματα κάθε ομάδας ίδια με κάθε Ομάδας Προσανατολισμού. Όπως έγραψε ήδη το Βήμα, τα Λατινικά καταργούνται στην εξέταση των πανελλαδικών και αντικαθίστανται από την Κοινωνιολογία
– Η Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών διαιρείται σε δυο Ομάδες (Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)
– Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού θα περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το Απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια βαρύτητα.
– Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δυο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
– Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι πιθανώς θα χρειαστούν για την εισαγωγή τους σε κάποια τμήματα.
– Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα αλλά δεν θα υπάρξει αναλογικά και αύξηση ωρών.
– Για ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μια ώρα για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με μαθητές του συζήτηση εργασιών κλπ
Τα βασικότερα σημεία
– Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός Φυσικής Αγωγής από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες όπως σήμερα.
– Οι γραπτές ενδοσχολικές εξετάσεις θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα, τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στην συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
– Τα σχολεία θα χωριστούν ανά Ομάδες ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέμα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζεται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος.
– Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δυο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δυο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ Λυκείου.
– Ο βαθμός του απολυτηρίου συμμετέχει στην διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ για όσους επιλέξουν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις
– Θα υπάρχουν «τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» στα οποία οι υποψήφιοι θα μπαίνουν μόνο με το απολυτήριο τους (χαμηλής ζήτησης)
Το νέο πρόγραμμα της Γ Λυκείου
Θρησκευτικά 1 ώρα
Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 6 ώρες
Φυσική Αγωγή 2 ωρες
Σύνολο ωρών 9 ώρες
Οι μαθητές θα επιλέγουν ένα από τα μαθήματα: Ξένη γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά ή Γερμανικά), Ελεύθερο σχέδιο, Γραμμικό σχέδιο (2 ώρες)
Ομάδες Προσανατολισμού
(6 ώρες κάθε μάθημα συν 1 ώρα ανά μάθημα σε συνεργασία με εκπαιδευτικό)
– Ανθρωπιστικών Σπουδών: Αρχαία ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία (καταργούνται τα Λατινικά)
– Θετικών σπουδών: Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά
– Σπουδών Υγείας: Φυσική, Χημεία, Βιολογία
– Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής: Μαθηματικά, Ανάπτυξη εφαρμογών σε Προγραμματιστικό περιβάλλον και Οικονομία
«Η πρόταση που σας παρουσιάζουμε διαμορφώθηκε με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που έγινε το 2015-16, των σχετικών συζητήσεων της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με εκπαιδευτικούς φορείς και εκπαιδευτικούς και μετά από συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες» τόνισε ο κ. Γαβρόγλου επισημαίνοντας οτι το σύστημα έχει πολλές ασφαλιστικές δικλείδες καμία αποτυχία δεν στερεί τον υποψήφιο από την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο,επισημαίνοντας οτι βασικός στόχος είναι η πάταξη της παραπαιδείας.