Νέα τμήματα σε ήδη υπάρχοντα διδακτικά αντικείμενα στα πανεπιστήμια και εισαγωγή με το απολυτήριο Λυκείου, δηλαδή με βαθμό από 10 και άνω. Σε επεξηγήσεις προχώρησε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σχετικά με το σενάριο που εξετάζει το υπουργείο για ανοιχτό αριθμό εισακτέων, με ορίζοντα εφαρμογής την πενταετία.
Ο κ. Γαβρόγλου κάνει λόγο για ένα πακέτο σχολών το οποίο θα μπορούσε να λειτουργεί με ανοιχτό αριθμό εισακτέων και στο οποίο η εισαγωγή θα γίνεται βάσει του απολυτηρίου.
Αν και ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι μόνο οι Ιατρικές και οι Πολυτεχνικές δεν θα ενταχθούν σε αυτό το σχέδιο (σ.σ.: το οποίο είναι άγνωστο αν και πότε θα εφαρμοστεί), σε πρώτο στάδιο, το υπουργείο προσανατολίζεται σε σχολές των ανθρωπιστικών σπουδών. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ελεύθερου Τύπου», αυτή τη στιγμή έχουν καταγραφεί περίπου 30 τμήματα, τα οποία βάσει μελέτης του υπουργείου Παιδείας θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτό το καθεστώς εισαγωγής.
Οι ανθρωπιστικές σχολές επιλέγονται καθώς εκεί παρατηρείται η μεγαλύτερη ζήτηση, καταγράφονται οι λιγότερες θέσεις και, κυρίως, η ίδρυση νέων τμημάτων δεν θα έχει σχεδόν κανένα κόστος για το υπουργείο Παιδείας. Ενδεικτικά, βάσει των λεγομένων του, στην περίπτωση που σε ένα τμήμα όπως το Ιστορικό η ζήτηση είναι μεγαλύτερη των διαθέσιμων θέσεων, η λύση για τον υπουργό είναι να ιδρύσει όσα τμήματα αντιστοιχούν στη ζήτηση. Με την υπόσχεση για ίδρυση νέων τμημάτων καθησυχάζει και τις ανησυχίες για μείωση του αριθμού εισακτέων, λόγω των συγχωνεύσεων που προωθούνται σε ΤΕΙ.
Με άλλα λόγια, ο κ. Γαβρόγλου σε μια προσπάθεια διασφάλισης του αδιάβλητου, προβάλλει ως μέσο εισαγωγής το νέο απολυτήριο Λυκείου που θα φέρει την υπογραφή του και επιβάλλει σειρά εξετάσεων και άλλων μεθόδων όπως κατάθεση εργασιών, που βαθμολογούνται από εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων. Τέλος, διατηρεί και ένα βαθμολογικό όριο για την «ελεύθερη» εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς για να λάβει κάποιος το απολυτήριό του θα πρέπει να κινείται κοντά στη βάση του 10.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, οι αλλαγές θα ισχύσουν από τους μαθητές της φετινής Α΄ Λυκείου, όταν το 2020 φοιτήσουν στην Γ΄ Λυκείου. Την ίδια στιγμή, η ΟΛΜΕ είναι αρνητική στον σχεδιασμό για μείωση σε τέσσερα των μαθημάτων στα οποία θα εξετασθούν ενδοσχολικά οι μαθητές Γ΄ Λυκείου του 2018 και του 2019.
Ειδικότερα, ο υπουργός δήλωσε, μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο, ότι το νέο σύστημα εισαγωγής για τα ΑΕΙ θα εφαρμοστεί τον Ιούνιο του 2020. Οι λεπτομέρειες του συστήματος δεν έχουν διευκρινισθεί, ωστόσο βάση διαλόγου είναι η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που περιλαμβάνει Πανελλαδικές Εξετάσεις εντός του σχολείου, οι βαθμοί των οποίων θα υπολογίζονται και για την τελική διαμόρφωση του απολυτηρίου αλλά και για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Βεβαίως, για τον καθένα εκ των δύο παραπάνω στόχων, οι βαθμοί θα προσμετρώνται διαφορετικά. «Ο τρόπος που θα παίρνει το απολυτήριο είναι με ένα σύνολο διεργασιών, όπως οι εργασίες, τα ολιγόλεπτα τεστ, οι εξετάσεις των τετραμήνων και οι βαθμοί των κεντρικών εξετάσεων σε κάποια μαθήματα. Ολα αυτά θα συνυπολογίζονται», είπε ο κ. Γαβρόγλου.
Η πρόσβαση στα ΑΕΙ μόνο με το απολυτήριο λυκείου σημαίνει ουσιαστικά καθιέρωση βάσης εισαγωγής, όπως ισχύει και σήμερα για τον βαθμό του απολυτηρίου, ο οποίος ωστόσο δεν μετράει για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Αντιθέτως, με το ισχύον σύστημα, κρίσιμος είναι ο βαθμός πρόσβασης στα ΑΕΙ, για τον οποίο ο υποψήφιος δεν υποχρεούται να έχει τουλάχιστον 10. Υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου ανέφεραν χθες στην «Κ» ότι είναι υπό συζήτηση εάν στο νέο σύστημα θα τεθεί όρος οι υποψήφιοι να έχουν στο απολυτήριο τουλάχιστον 10 σε μαθήματα βαρύτητας για κάθε σχολή ΑΕΙ (π.χ. στη Φυσική για τα τμήματα Φυσικής, στα Αρχαία για τα φιλολογικά).
Από την άλλη, ο κ. Γαβρόγλου επανέλαβε ότι η εισαγωγή μόνο με το απολυτήριο θα γίνεται για όλες τις σχολές εκτός από τις ιατρικές και τις πολυτεχνικές, για τις οποίες θα υπάρχει κλειστός αριθμός εισακτέων. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι, για να γίνει δυνατή η εισαγωγή όλων των υποψηφίων στις σχολές όπου δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός θέσεων, θα ιδρυθούν νέες σχολές στα ΑΕΙ. Το –φερόμενο ως τελικό– σχέδιο θα δημοσιοποιηθεί περί το τέλος του μήνα, και σε ηλεκτρονική πλατφόρμα οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να κάνουν τα σχόλιά τους, στα οποία ομάδα στο υπουργείο θα απαντά σε πραγματικό χρόνο.
Πάντως, ο υπουργός συναντά τις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ στα πιο κοντινά σχέδιά του, που αφορούν τη μείωση, σε τέσσερα, των μαθημάτων στα οποία οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου το 2018 και το 2019 θα εξετάζονται ενδοσχολικά για το απολυτήριο. Σε χθεσινή συνάντησή της με συνεργάτες του κ. Γαβρόγλου, αντιπροσωπεία του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ ανέφερε ότι με τον τρόπο αυτόν τα μαθήματα κατηγοριοποιούνται σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα, ενώ θεωρούν ότι ο κ. Γαβρόγλου επιχειρεί να αυξήσει τον χρόνο του διδακτικού έτους με βάση τις επιταγές του ΟΟΣΑ. Επίσης, η αντιπροσωπεία της ΟΛΜΕ διατύπωσε τη διαφωνία της στο σχέδιο του υπουργείου για τη νέα δομή της εκπαίδευσης, και κυρίως στα σημεία που ενισχύεται η γνώμη των δήμων και των συλλόγων γονέων επί εκπαιδευτικών ζητημάτων.