Ενημέρωση από την Ομάδα Αναπληρωτών Δασκάλων που θίγεται με το σύστημα διπλής μοριοδότησης
Δεν είναι λίγοι οι δάσκαλοι γενικής αγωγής οι οποίοι εργάστηκαν σε δομές της ειδικής αγωγής, πολύ πριν ο τομέας αυτός της εκπαίδευσης αποκτήσει τις διαστάσεις και τις ανάγκες που παρουσιάζει σήμερα. Οι δάσκαλοι αυτοί διέθεταν σχετική μετεκπαίδευση ή/και ικανοποιούσαν κάποια ειδικά κριτήρια (αναπηρία κ.α.), τα οποία τους έδωσαν το δικαίωμα να αποκτήσουν οργανικές θέσεις σε ΣΜΕΑΕ ή άλλες δομές.
Το ίδιο συνέχισε να γίνεται και έπειτα από το 2000, όταν άρχισαν να βγαίνουν οι πρώτοι απόφοιτοι από τα νεοϊδρυθέντα τμήματα ειδικής αγωγής του πανεπιστημίου της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας. Καθώς όμως οι τελευταίοι πλήθαιναν, φάνηκε πως η δυνατότητα που δινόταν στους δασκάλους της γενικής αγωγής να αποκτήσουν θέσεις σε δομές τις ειδικής (ως ΠΕ70.50) πιθανότατα σύντομα να καταδίκαζε τους νεότερους απόφοιτους της ειδικής (ΠΕ71) να μείνουν εκτός της δημόσιας εκπαίδευσης.
Έτσι το οι ΠΕ71 ζήτησαν και πέτυχαν των διαχωρισμό τους από τους ΠΕ70.50 στον πίνακα από τον οποίο γίνονταν οι προσλήψεις, δηλαδή ενώ μέχρι τότε είχαν ενιαίο πίνακα, πλέον προτάσσονταν όλοι οι ΠΕ71 με ή χωρίς προϋπηρεσία, αφού διέθεταν βασικό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή. Αακολουθούσαν οι ΠΕ70.50 (με βασικό τίτλο δασκάλου γενικής αγωγής και μεταπτυχιακά, διδακτορικά, σεμινάρια ή άλλα προσόντα στην ειδική) σε ξεχωριστό «υποπίνακα».
Καθώς όμως κάθε χρόνο αποφοιτούσαν 100-200 νέοι ΠΕ71, ο ξεχωριστός αυτός «υποπίνακας» των ΠΕ70.50 σταδιακά εκτοπιζόταν, έως ότου κάποια στιγμή θα ήταν αδύνατον οι εκπαιδευτικοί αυτοί να απορροφηθούν σε δομές ειδικής αγωγής. Τι θα γινόταν λοιπόν η προϋπηρεσία που μέχρι τότε είχαν αποκτήσει στην ειδική αγωγή, όταν πια δεν θα υπήρχε θέση για αυτούς στον συγκεκριμένο τομέα; Οι δάσκαλοι αυτοί είχαν τη δυνατότητα να προσμετρήσουν εκείνη την προϋπηρεσία ΚΑΙ στον πίνακα της γενικής αγωγής. Αυτή η λύση φαινόταν να είναι η ιδανική, αφού ωφελούνταν τόσο οι ΠΕ71 όσο και οι ΠΕ70.50.
Ωστόσο, το μέτρο αυτό δεν περιοριζόταν στους ήδη υπάρχοντες ΠΕ70.50 που θίγονταν άμεσα από την μετατόπισή τους στον «υποπίνακα» της ειδικής. Παρόλο που υπήρξε γενική αναγνώριση ότι τα πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής θα κάλυπταν, σε βάθος χρόνου, τις υπάρχουσες ανάγκες και άρα οι ΠΕ70.50 δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης, αντί το κράτος να προβεί στην κατάργηση της κατηγορίας των ΠΕ70.50 και οι μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι τους να αναγνωρίζονται με τον ίδιο τρόπο που αναγνωρίζονταν όλοι οι υπόλοιποι τίτλοι που διέθεταν οι δάσκαλοι (π.χ. μεταπτυχιακά στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, στις νέες τεχνολογίες κλπ) ο πίνακας της ειδικής αγωγής συνέχισε να τροφοδοτείται με όλο και περισσότερους μετεκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής, οι οποίοι μάλιστα γνώριζαν εξ αρχής ότι αποκτούσαν πλασματική προϋπηρεσία ειδικής, που όμως θα την χρησιμοποιούσαν στην γενική αγωγή.
Αποτέλεσμα αυτής της «ειδικής» μεταχείρισης των ΠΕ70.50 ήταν τα ακόλουθα στοιχεία που με μια πρόχειρη ματιά προκύπτουν από τους πίνακες αναπληρωτών ανά έτος (πηγή: e-aitisi.sch.gr):
2008-09 ΠΕ71: 684 ΠΕ70 (στους πίνακες ειδικής): 19
2009-10 ΠΕ71: 844 ΠΕ70 (στους πίνακες ειδικής): 24
2010-11 ΠΕ71: 1002 ΠΕ70.50: 27
2011-12 ΠΕ71: 1166 ΠΕ70.50: 29
2012-13 ΠΕ71: 1423 ΠΕ70.50: 40
2013-14 ΠΕ71:1580 ΠΕ70.50: 205
2014-15 ΠΕ71: 1675 ΠΕ70.50: 615
2015-16 ΠΕ71: 1985 ΠΕ70.50: 1054
2016-17 ΠΕ71: 2235 ΠΕ70.50: 1707
Επομένως, η τόσο λογική – για τους ΠΕ70 που είχαν αποκτήσει προϋπηρεσία στην ειδική αγωγή ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ 2013 – «παραχώρηση» του νόμου για μεταφορά της προϋπηρεσίας, οδήγησε σε έναν άμετρο παραλογισμό, αφού δάσκαλοι που βρίσκονταν αρκετά χαμηλά στον πίνακα της γενικής αγωγής άρχισαν να παρακολουθούν μεταπτυχιακά και σεμινάρια ειδικής, προκειμένουν να μπουν στον πίνακα με τους ΠΕ70.50. Από εκεί – όπου είχαν σχεδόν 100% πιθανότητα πρόσληψης λόγω της αυξημένης ζήτησης στην παράλληλη στήριξη και στα τμήματα ένταξης – αποκτούσαν προϋπηρεσία που τους «ανέβαζε» στον πίνακα της γενικής.
Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τη στασιμότητα των προσλήψεων που κράτησε τους απόφοιτους του 2011 και 2012 στην ανεργία για τρεισήμισι περίπου χρόνια, οδήγησαν σε μια εις βάρος τους λειτουργία του συστήματος προσλήψεων, που αν συνεχιστεί θα έχει ως αποτέλεσμα τον παντελή αποκλεισμό τους από τη δημόσια παιδεία: προσπεράστηκαν και κάθε χρόνο προσπερνιούνται από συναδέλφους τους που κανονικά βρίσκονταν κάτω από αυτούς στον πίνακα, αλλά αποκτούν πτοϋπηρεσία μέσω της ειδικής αγωγής.
Ως μια ομάδα εκπαιδευτικών ΠΕ70, απόφοιτων του 2011 και 2012, που κινδυνεύουμε να μείνουμε εκτός της δημόσιας εκπαίδευσης λόγω των όσων αναφέραμε παραπάνω, επιθυμούμε:
– Να προβάλουμε την αδικία που γίνεται σε βάρος μας , και η οποία μπορεί να αφορά ίσως μικρό αριθμό δασκάλων, δεν παύει όμως να είναι ένα ζήτημα που θίγει το δικαίωμα μας στην εργασία και μας οδηγεί σε μόνιμη ανεργία, παρότι διαθέτουμε ΟΛΑ ΤΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ που απαιτούνται για εργασία στη γενική εκπαίδευση.
– Να τονίσουμε ότι δεν έχουμε πρόθεση να ενεργήσουμε ενάντια στους συναδέλφους μας ΠΕ70.50 – οι οποίοι καλώς έπραξαν και διεκδίκησαν μια θέση εργασίας εφόσον ο νόμος τους το επέτρεπε – αλλά να εναντιωθούμε σε ένα ΠΑΡΑΛΟΓΟ νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει την απόκτηση προϋπηρεσίας σε έναν πίνακα (των ΠΕ70) μέσω πρόσληψης από έναν άλλο πίνακα όπου ισχύουν ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ (των ΠΕ71-70.50)!!
Ζητάμε λοιπόν να γίνουν οι ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις έστω για τη φετινή σχολική χρονιά, ώστε εφόσον εργαστούμε (καθώς έπειτα από πέντε ολόκληρα χρόνια που επικρατεί αυτό το καθεστώς βρισκόμαστε ήδη οριακά στο εύρος των προσλήψεων) να μη χάσουμε, για μια ακόμα φορά, τη θέση μας στον πίνακα και να αποφευχθεί ο αποκλεισμός μας από τη δημόσια εκπαίδευση.
Ζητάμε να διευκρινιστεί με ποια λογική προσμετράται η προϋπηρσία των ΠΕ70.50 στον πίνακα της γενικής αγωγής, εφόσον α)προσλαμβάνονται στην ειδική αγωγή με διαφορετική σειρά από εκείνη που έχουν στον πίνακα της γενικής και, β) τυχόν προϋπηρεσία που αποκτούν ως εκπαιδευτικοί σε τάξη γενικού σχολείου ΔΕΝ προσμετράται ΚΑΙ στον πίνακα της ειδικής αγωγής. Αν επρόκειτο για έναν ενιαίο κλάδο τότε θα έπρεπε να είναι ενιαία και η μοριοδότησή τους, τόσο βάσει προσόντων όσο και βάσει προϋπηρεσίας, κάτι που μέχρι τώρα δεν ισχύει.
Ζητάμε να γίνει ρύθμιση με ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ισχύ αναφορικά με την προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των ΠΕ70.50 ΜΟΝΟ στον πίνακα της ειδικής αγωγής και, με βάση αυτή, ζητάμε να γίνει αναδιάταξη του πίνακα των ΠΕ70 για τη φετινή σχολική χρονιά και εξής.
Ζητάμε ακόμα να καταργηθεί η κατηγορία των ΠΕ70.50 από τη στιγμή που υπάρχουν εξειδικευμένα πανεπιστημιακά τμήματα ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ που τροφοδοτούν τον αντίστοιχο κλάδο ειδικής αγωγής (ΠΕ71), και να καθοριστούν ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ κριτήρια βάσει των οποίων ένας μεταπτυχιακός τίτλος στην ειδική αγωγή θα δίνει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής να προσχωρούν -και όχι να «παρασιτούν»- σε αυτόν (να προέρχεται από τα προαναφερθέντα εξειδικευμένα, ελληνικά, δημόσια πανεπιστημιακά τμήματα, να παρέχει πρακτική άσκηση κ.λπ). Οι υπόλοιποι μεταπτυχιακοί τίτλοι να έχουν την ίδια ισχύ και αντίκρισμα με ΟΛΟΥΣ τους μεταπτυχιακούς τίτλους που τυχόν διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί ΠΕ70 σε ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ τομέα, ΙΣΟΤΙΜΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ.