Τα θρησκευτικά από ομολογιακό μάθημα γίνονται μάθημα γνώσης των θρησκειών, βεβαίως με προτεραιότητα τη γνώση του ορθόδοξου πολιτισμού, δηλώνει ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών για το ζήτημα αλλαγής του τρόπου διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία
«Η διαθεματική και βιωματική διδασκαλία έχουν προκαλέσει την αντίδραση όσων πιστεύουν ότι η σχολική αίθουσα πρέπει να λειτουργεί σαν άμβωνας και υποτιμούν τη σημασία της επίδρασης του θρησκευτικού φαινομένου στο σύνολο της τέχνης και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Το σχολείο προετοιμάζει πολίτες και όχι πιστούς. Αυτό είναι δουλειά του κατηχητικού», σημειώνει ο υπουργός Παιδείας.
Ερωτηθείς γιο τις αντιδράσεις ο υπουργός ανέφερε πως η κοινωνία δεν διχάζεται. «Όσοι ακραίοι κύκλοι επιχειρήσουν να προκαλέσουν αναστάτωση στα σχολεία για τα θρησκευτικά θα αντιληφθούν ότι δεν είμαστε στην εποχή των ταυτοτήτων. Η ίδια η βαθιά κρίση που ζούμε έχει διαφοροποιήσει τους πολίτες και τους θεσμούς. Δεν πρόκειται λοιπόν για μια σύγκρουση Πολιτείας-Εκκλησίας. Συνεργαζόμαστε με την Εκκλησία στο πλαίσιο των συνταγματικά διακριτών μας ρόλων. Την ευθύνη για την εκπαίδευση την έχουν τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, το ΙΕΠ και το υπουργείο», τόνισε.
Χωρίς να σχολιάσει την επιστολή του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου στον πρωθυπουργό, ο Ν. Φίλης δήλωσε πως περιμένει τη συνεδρίαση της Ιεραρχίας την άλλη βδομάδα και περιμένει να αποδοκιμαστεί η αντιχριστιανική επίθεση που έχει εξαπολύσει εναντίον του «ο θιασώτης της Χρυσής Αυγής μητροπολίτης Αμβρόσιος», ώστε να μη δημιουργείται η εντύπωση ότι η εκκλησιαστική διοίκηση καλύπτει τέτοιες ολοκληρωτικές συμπεριφορές και μάλιστα με το επιχείρημα της δημοκρατίας.
«Γενικότερα, πάντως, πιστεύω ότι την περίοδο της κρίσης η Εκκλησία με το φιλανθρωπικό της έργο, που είναι άλλωστε και η πρώτη εντολή του Χριστού, έχει θετικό ρόλο. Θα ήταν λάθος η Εκκλησία να εισβάλει και πάλι στην πολιτική, όπως συνέβη την εποχή του Χριστόδουλου, χωρίς τότε να ωφεληθεί ούτε η ίδια ούτε η κοινωνία. Η εποχή της «δεξιάς του Κυρίου» έχει παρέλθει», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας.
Όσον αφορά το ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών, ο Ν. Φίλης είπε πως «έπειτα από 27 χρόνια τελείωσε το καθεστώς της ασυδοσίας με τις λεγόμενες «προσωρινές» άδειες. Τα κανάλια αδειοδοτήθηκαν με διαφανή και αντικειμενικό τρόπο που αποφέρει στο δημόσιο ταμείο περίπου 250 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση του χειμαζόμενου κοινωνικού κράτους. Για πρώτη φορά, κυβέρνηση δεν λειτούργησε με στερεότυπα τύπου παλιάς ή νέας διαπλοκής».
Ο υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε και για τις δηλώσεις του για τον ρόλο της Εκκλησίας στη χούντα και την κατοχή υπογραμμίζοντας πως αναφέρθηκε σε δύο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας, και στον αρνητικό ρόλο που διαδραμάτισαν κορυφαίοι παράγοντες της επίσημης Εκκλησίας.
«Προφανώς και δεν αφορά όλους τους ανθρώπους της Εκκλησίας. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, μεγάλο μέρος του λαϊκού κλήρου σε αντίθεση με τη μεγάλη πλειονότητα των ιεραρχών, συμμετείχε στην Αντίσταση. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας η εκκλησιαστική διοίκηση συνεργάστηκε με τη χούντα, πολλοί έμειναν σιωπηλοί και ελάχιστοι αντιτάχθηκαν. Στη Βουλή αναφέρθηκα σε δύο προσωπικές εμπειρίες, εκείνη του παπά-Γιώργη Πηρουνάκη, τον οποίο κατεδίωξε ο μετέπειτα μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος, και του Τιμόθεου Λαγουδάκη, αγωνιστή του αντιδικτατορικού κινήματος της Θεολογικής Σχολής Αθηνών», πρόσθεσε ο Ν. Φίλης και συνέχισε:
«Όλα αυτά είναι βεβαίως θέματα Ιστορίας που διαχρονικά συζητούνται. Όπως όμως είπα και στη Βουλή, δεν μπορώ ως πολίτης να συμβιβαστώ με την ιδέα ότι επιχειρείται να ξαναγραφεί η Ιστορία και μάλιστα με τη δική μας σιωπή. Οι άνθρωποι που δεν «διάβαζαν» την περίοδο της χούντας είναι πολλοί και ευτυχώς ζουν ακόμη ανάμεσά μας», κατέληξε.