Τον σχεδιασμό του υπουργείο για τη νέα σχολική χρονιά και τις αλλαγές που προωθούνται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης ανέλυσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην “Αυγή” και τη δημοσιογράφο Μίνα Κωστοπούλου.
Oλοήμερο Δημοτικό Σχολείο
«Ιδρύουμε τον ενιαίο τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, που εξασφαλίζει την εκπαιδευτική ισότητα για όλα τα παιδιά σε ολόκληρη τη χώρα. Εμπλουτίζονται τα προγράμματα όλων των σχολείων με νέα μαθήματα, που μέχρι σήμερα δίνονται μόνο στο ένα τρίτο των σχολείων. Επιδιώκουμε συνθήκες εκπαιδευτικής ισότητας, με εμπλουτισμό όλων των σχολείων με νέα αντικείμενα. Για λόγους παιδαγωγικούς κάθε μέρα τα μαθήματα θα τελειώνουν στις 13.15, στο εξάωρο. Το επτάωρο, και μάλιστα σε κτήρια μη λειτουργικά, είναι εξοντωτικό για τα παιδιά. Μετά θα ακολουθεί το Ολοήμερο μέχρι τις 4 το απόγευμα, στο οποίο δάσκαλος θα βοηθάει τα παιδιά στη μελέτη των μαθημάτων τους.
Μας είπαν ότι καταργούμε το Ολοήμερο, ενώ εμείς το αναβαθμίζουμε, γιατί μέχρι τώρα δεν ήταν εξασφαλισμένη η ύπαρξη δασκάλου για τη μελέτη. Επρόκειτο περισσότερο για φύλαξη και στην καλύτερη περίπτωση για δημιουργική απασχόληση. Πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι στην ελληνική οικογένεια δεν υπάρχει κουλτούρα Ολοήμερου σχολείου. Μόνο το 10% των μαθητών και μαθητριών πηγαίνει στο Ολοήμερο κι αυτοί όχι ολόκληρη τη χρονιά. Θέλουμε να λειτουργήσουμε το Ολοήμερο για τα παιδιά των οικογενειών που οι γονείς τους εργάζονται ή είναι και οι δύο άνεργοι, καθώς και για μονογονεϊκές οικογένειες και τις ευπαθείς ομάδες. Η πρωινή ζώνη και φέτος θα λειτουργήσει εκεί όπου είναι αναγκαία».
Διαβάστε : Γυμνάσιο: Ποιές αλλαγές οριστικοποιήθηκαν
Γυμνάσια
«Τα Γυμνάσια έχουν κι αυτά καταντήσει εξεταστικά κέντρα. Αφενός υπάρχει καταιγισμός ωριαίων διαγωνισμάτων στα δύο πρώτα τρίμηνα, αφετέρου κλείνουν ένα μήνα νωρίτερα εξαιτίας των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων σχεδόν σε όλα τα μαθήματα. Η βασική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη λήξη της σχολικής χρονιάς, ώστε να παραταθεί ο χρόνος διδασκαλίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Μαΐου. Για να αλλάξει βέβαια η φυσιογνωμία των Γυμνασίων δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να αναμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ο τρόπος διδασκαλίας. Ως πρώτο βήμα θα δούμε, λοιπόν, από Σεπτέμβριο έναν εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης. Θα επανεξεταστεί δηλαδή η σειρά προσέγγισης φαινομένων και εννοιών, θα αφαιρεθούν περιττές λεπτομέρειες ή αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ μαθημάτων ή τάξεων. Ο εξορθολογισμός αυτός θα μειώσει την έκταση της ύλης, ώστε να είναι εφικτή η εμβάθυνση στα σημαντικά της σημεία και κυρίως να είναι εφικτή η διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών. Είναι προφανές ότι η μάθηση με ενεργητική εμπλοκή των μαθητών και των μαθητριών απαιτεί περισσότερο χρόνο από τις διαλέξεις των εκπαιδευτικών. Αυτόν τον επιπλέον χρόνο θέλουμε να εξασφαλίσουμε. Έτσι θα γίνει το μάθημα και ελκυστικότερο και αποδοτικότερο.
Φέτος θα λειτουργήσουν τετράμηνα στο Γυμνάσιο και όχι τρίμηνα. Είναι και αυτό ένα μέτρο που θα περιορίσει τον εξεταστικό φόρτο. Γιατί, ενώ μέχρι και τον Φεβρουάριο έπρεπε με το σύστημα των τριμήνων να έχουν πραγματοποιηθεί δύο ωριαία διαγωνίσματα ανά γνωστικό αντικείμενο, τώρα θα προβλέπεται μέχρι τον Ιανουάριο μόνο ένα. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο για να γνωρίσουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους πριν καταθέσουν επίσημη βαθμολογία. Έτσι φέτος είναι εφικτό να προωθήσουμε την περιγραφική αξιολόγηση, πιλοτικά βέβαια, σε ορισμένα σχολεία, καθώς απαιτείται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και δοκιμή στην πράξη του συστήματος περιγραφικής αξιολόγησης που θα προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Αρχαία Ελληνικά
Πρέπει όμως να συζητήσουμε κι άλλες αλλαγές. Όπως για παράδειγμα αν βοηθάει στο Γυμνάσιο τα παιδιά το να κάνουν πιο πολλές ώρες Αρχαία Ελληνικά στο πρωτότυπο κείμενο από Νέα Ελληνικά. Βοηθάει αυτό τους μαθητές στη διατύπωση των νοημάτων τους; Γιατί τα παιδιά δεν μπορούν να εκφραστούν ορθά; Γιατί επιβιώνει ο λειτουργικός αναλφαβητισμός; Ποιες είναι οι συνέπειες από το πολυπολιτισμικό -πολύγλωσσο περιβάλλον, αλλά κυρίως από την κυριαρχία της εικόνας, του λεγόμενου οπτικού πολιτισμού; Τέτοια και άλλα ερωτήματα θα απασχολήσουν τον επόμενο χρόνο έναν νέο δημόσιο διάλογο για τη γλωσσική διδασκαλία, ενώ στη συνέχεια ο διάλογος θα επεκταθεί και στην Ιστορία, τα Μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες».
Λύκειο και υποχρεωτική εκπαίδευση
«Στόχος μας είναι η 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Έχει κατατεθεί στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία η πρόταση για ένα πρώτο βήμα επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τη θέσπιση ενός τετράχρονου Γυμνασίου. Η πρόταση αυτή θα μελετηθεί. Σίγουρα δε η προσπάθειά μας για αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων είναι στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της υποχρεωτικότητας του Λυκείου, με στόχο τον περιορισμό της μαθητικής διαρροής. Το ζήτημα του Λυκείου είναι πρόβλημα ουσίας, όχι τύπων. Κι αυτό γιατί τα παιδιά που επιλέγουν σήμερα τεχνική εκπαίδευση φοιτούν σε Λύκεια που μέχρι τώρα η πολιτεία δεν τα αντιμετώπιζε ως ισότιμα. Με την αναβάθμιση που επιχειρούμε προχωράμε προς το Ενιαίο Σχολείο Θεωρίας και Πράξης».
Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
«Δεν θα αλλάξει τίποτα για τη χρονιά που έρχεται. Όποια ριζική αλλαγή θα γίνει θα αφορά τους μαθητές και τις μαθήτριες που θα έχουν τουλάχιστον δύο χρόνια μπροστά τους μέχρι την αποφοίτηση από το Λύκειο. Σε κάθε περίπτωση δεν θα αιφνιδιάσουμε γονείς και μαθητές»