Καθυστερήσεις της προηγούμενης ηγεσίας καταγγέλλουν δάσκαλοι και καθηγητές – Αυξήθηκε στο «παρά πέντε» ο αριθμός μαθητών ανά τάξη – Ούτε μέχρι τα Χριστούγεννα δεν θα έχουν καλυφθεί οι κενές θέσεις
Βόμβα έτοιμη να εκραγεί και μάλιστα εν μέσω προεκλογικής περιόδου χαρακτηρίζεται η κατάσταση στα σχολεία, Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Περισσότεροι από 20.000 δάσκαλοι και καθηγητές σύμφωνα με το , θα λείπουν από τις τάξεις καθώς εκτιμάται οτι στις 11 Σεπτεμβρίου ημέρα του καθιερωμένου αγιασμού χιλιάδες μαθητές θα δουν κενή την έδρα του δασκάλου. Στον “χάρτη” με τα περισσότερα κενά είναι οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου . Εκτός “τοπίου” σύμφωνα με στοιχεία από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες “βγαίνει” η Λέσβος καθώς υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί λόγω εντοπιότητας. Οι περιοχές με τους περισσότερους εκπαιδευτικούς είναι η Θεσσαλία, η Ηπειρος και η Δυτ. Μακεδονία, όπου τα κενά θα είναι λιγότερα. Στις πρώτες θέσεις των κενών που θα προκύψουν είναι οι Δάσκαλοι, οι Μαθηματικοί, οι Φυσικοί και οι Φιλόλογοι.
Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη μεγάλα προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα σχολεία της Ανατολικής Αττικής , αλλά και των Βορείων Προαστείων, στα οποία ήδη έχουν προστεθεί λόγω κρίσης αλλά και της συζήτησης ΦΠΑ στην εκπαίδευση πολλοί μαθητές, που φεύγουν από τα ιδιωτικά σχολεία. Οπως έλεγε χαρακτηριστικά στέλεχος της εκπαίδευσης “ Οι μαθητές από τα ακριβά ιδιωτικά πάνε σε φθηνότερα και οι μαθητές από τα οικονομικότερα πάνε στα δημόσια”, δημιουργώντας ασφυξία στα ήδη “μεγάλα” τμήματα.
Για το λόγο αυτό επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά και λίγο πριν από την αποχώρηση της προηγούμενης ηγεσίας εκδόθηκε εγκύκλιο με την οποία αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα με αποτέλεσμα στα γυμνάσια και τα λύκεια οι τάξεις να αγγίξουν τους 30 μαθητές, από 27 που προέβλεπε προηγούμενη ρύθμιση .
“Το οξύμωρο της υπόθεσης είναι οτι τα περισσότερα σχολεία είναι σχετικά καινούργια και έχουν γίνει με τα ευρωπαικά πρότυπα , δηλαδή για 25 έως και 27 μαθητές, με αποτέλεσμα να μην χωράμε στην τάξη παρά μόνο ο ένας δίπλα στον άλλο”, επισημαίνει στο “Θέμα” ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος.
Εμπειρα στελέχη του υπουργείου Παιδείας κάνουν λόγο οτι θα φθάσουμε ακόμα και στην περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων για να μπορέσουν να καλυφθούν τα κενά, καθώς η προηγούμενη ηγεσία μερίμνησε μόνο για την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα προκειμένου να μην φανούν τόσο τα κενά σε εκπαιδευτικούς. “Θα τους κρεμάσουμε από τα φώτα: ” είναι μία ερώτηση που ακούγεται χάριν αστεισμού στα εκπαιδευτικά “πηγαδάκια” αυτές τις ημέρες καθώς τα σχολεία άνοιξαν για να κάνουν πρόγραμμα οι εκπαιδευτικοί ,οι οποίο διαπιστώνουν οτι σε κάποιες περιπτώσεις απλά δεν χωρούν οι εγγεγραμμένοι μαθητές.
Ο κ. Παπαχρήστος υπογραμμίζει οτι μεγάλο πρόβλημα θα έχουν τα σχολεία Ειδικής Αγωγής καθώς λείπουν οι 2000 εκπαιδευτικοί που απαιτούνται για τη λειτουργία τους και τα ολοήμερα η λειτουργία των οποίων βασίζεται σε καθηγητές ειδικότητας.
Ενα ακόμα τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στα σχολεία από την επιβολή των capital controls είναι το ύψος των χρημάτων που μπορεί να πάρουν από τα ειδικά κονδύλια του υπουργείου Εσωτερικών για τα λειτουργικά έξοδο. Οπως λέει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν τα κονδύλια αλλά δεν μπορούμε να τα πάρουμε, με αποτέλεσμα να έχουμε ελλείψεις στα χαρτιά του φωτοτυπικού επί παραδείγματι γιατί δώσαμε τα λεφτά για το λογαριασμό της ΔΕΗ.
Ενδεικτικό της καθυστέρησης πάντως στις διαδικασίες είναι ότι πέρυσι μέχρι τα τέλη Αυγούστου είχαν ολοκληρωθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις, η κατάρτιση των πινάκων αναπληρωτών , προκειμένου να γίνουν τον Σεπτέμβριο οι αποσπάσεις μονίμων και οι προσλήψεις αναπληρωτών.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι η έντονη κόντρα του γενικού γραμματέα του υπουργείου Δ. Χασάπη στενού συνεργάτη του Αρ. Μπαλτά με την υπηρεσιακή υπουργό Φρόσω Κιάου για τις αποσπάσεις καθηγητών από το εξωτερικό προκειμένου να καλυφθούν “στο παρά πέντε “ κάποια κενά. Ο κ. Χασάπης απείλησε και να παραιτηθεί , καθώς η κ. Κιάου δεν φάνηκε διατεθειμένη ωσ υπηρεσιακή υπουργός να βάλει την υπογραφή της ανακαλώντας εκπαιδευτικούς την τελευταία στιγμή εκπαιδευτικούς που ζουν σε κάποια ξένη χώρα, και έχουν προγραμματίσει εκεί τη ζωή τους.
Η Δ.Ο.Ε. έθεσε όλα τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον κόσμο της εκπαίδευσης στην κ.Κιάου επισημαίνοντας οτι τα περισσότερα από 20.000 κενά που βάζουν σε κίνδυνο την ομαλή έναρξη της λειτουργίας των σχολείων, πολλά από τα οποία θα παραμείνουν κλειστά στις 11 Σεπτεμβρίου. Επίσης,. Υπάρχει ενδεχόμενο να μην προσληφθούν χιλιάδες αναπληρωτές, αφού ακόμη και σήμερα δεν έχουν εξασφαλιστεί από τον κρατικό προϋπολογισμό οι ανάλογες πιστώσεις
Η υπουργός Παιδείας επισημαίνει ότι:”Έχουν εξασφαλιστεί συνολικά για α/βάθμια και β/βάθμια 12.000 πιστώσεις ΕΣΠΑ και 2.000 από τον κρατικό προϋπολογισμό. Έχουν ζητηθεί (αλλά δεν έχουν εξασφαλιστεί ) άλλες 6.000 πιστώσεις από το Π.Δ.Ε. Είναι σαφές ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα δεν πρόκειται να προσληφθεί κανένας αναπληρωτής πριν από τις εκλογές
Σχετικά με την επανάληψη της διαδικασίας των αιτήσεων των αναπληρωτών είναι υποχρεωτική η παρουσία τους στις διευθύνσεις αφού πρόκειται, επί της ουσίας, για νέα διαδικασία τόνισε οτι η κ. Κιάου, όπως έλεγαν οι εκπρόσωποι των δασκάλων που την συνάντησαν.
Δίνοντας τις δικές τους εκτιμήσεις σε άλλη ανακοίνωση από την κ. Κιάου ο κ. Χασάπης θεωρεί ότι η ένταση που έχει δημιουργηθεί είναι αδικαιολόγητη, καθώς, όπως λέει” τα δεδομένα δείχνουν πως δεν θα υπάρξουν σημαντικά ζητήματα όσον αφορά στην ομαλή λειτουργία των σχολείων φέτος, καθώς με βάση τα παραπάνω δεδομένα προκύπτει η κάλυψη των λειτουργικών κενών και η δυνατότητα αντιμετώπισης τυχόν εκτάκτων αναγκών που θα δημιουργηθούν.”
Για ερασιτεχνισμούς κατηγορεί την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ο Θεόδωρος Φορτσάκης.
Ο υπεύθυνος του τομέα Παιδείας της ΝΔ δήλωσε «Πρόκειται για το τεράστιο πρόβλημα των χιλιάδων κενών στα σχολεία, που δημιούργησε η εγκληματική αδράνεια του τέως υπουργού Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά και των στενών συνεργατών του, καθώς και οι αδιανόητες επιλογές τους, όπως η απόσπαση εκατοντάδων εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις φορέων, αντί της κανονικής άσκησης των διδακτικών καθηκόντων τους» ανέφερε ο κ. Φορτσάκης που ζήτησε έστω και την ύστατη ώρα να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με αποτελεσματικότητα καθώς, όπως επισήμανε, οι χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικών πλήττουν βάναυσα την ομαλότητα στα σχολεία μας