Ενημερωτικό του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Νεκτάριου Κορδή: Ενημέρωση για τους μόνιμους διορισμούς και το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο Κεραμέως. Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών – Πίνακες αναπληρωτών – Ειδικές άδειες απουσίας εκπαιδευτικών
Μόνιμοι διορισμοί – Πίνακες και «ποινές» αναπληρωτών
Το τελευταίο διάστημα ακούσαμε πολύ «όμορφα ευχολόγια» για τους διορισμούς στην ΕΑΕ αλλά και για τους πίνακες αναπληρωτών της επόμενης σχολικής χρονιάς! Πληροφορηθήκαμε από την ηγεσία του Υπουργείου ότι εντός Ιουνίου θα έχουμε τους διορισμούς στην ΕΑΕ και εντός Ιουλίου τους προσωρινούς πίνακες για την 1ΓΕ & 2ΓΕ. Μακάρι όλα αυτά να αποδειχτούν αληθινά, η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική!
Οι οριστικοί πίνακες για την προκήρυξη 3ΕΑ και πιθανώς και για τις 4ΕΑ & 5ΕΑ αναμένονται στα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας και βλέπουμε… Υπενθυμίζω ότι μετά την ανακοίνωση των οριστικών πινάκων μεσολαβεί και ένα χρονικό διάστημα περίπου 45 ημερών με την ανακοίνωση των οργανικών κενών, την πρόσκληση των υποψηφίων για κάλυψη τους και την ολοκλήρωση της διαδικασίας με τις επίσημες ανακοινώσεις! Ευχή όλων μας είναι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί της ΕΑΕ να είναι στις θέσεις τους με το ξεκίνημα της επόμενης σχολικής χρονιάς την 1η Σεπτέμβρη!
Για τη Γενική Εκπαίδευση η τωρινή κατάσταση είναι η εξής: Έχουν σταλεί στο ΑΣΕΠ τα σχετικά αρχεία για την 1ΓΕ όχι όμως και η 2ΓΕ που αφορά την Δευτεροβάθμια! Την ώρα που το ΑΣΕΠ έχει θέσει ως «στόχο» οι προσωρινοί πίνακες της 1ΓΕ & 2ΓΕ να είναι έτοιμοι στις αρχές Αυγούστου, οι υπόλοιπες δηλώσεις φαντάζουν «όνειρα θερινής νυκτός»! Με δεδομένο τον όγκο των αιτήσεων (126.000) και τις αναμενόμενες ενστάσεις που λογικά θα ξεπερνούν τις 10.000 μάλλον και ο στόχος αυτός είναι πολύ δύσκολος, αφού στο ΑΣΕΠ δεν έχει προχωρήσει σχεδόν καθόλου η διαδικασία ελέγχου των αιτήσεων.
Ήδη έχει ανακοινωθεί ότι τα σχολεία αναμένεται να ξεκινήσουν μαθήματα νωρίτερα από τις 11 Σεπτέμβρη! Οι προσλήψεις αναπληρωτών συνεπώς θα πρέπει να έχουν γίνει πριν το άνοιγμα των σχολείων, δηλαδή τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου! Δυστυχώς φαντάζει πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να μην είναι έτοιμοι οι προσωρινοί πίνακες και συνεπώς μονόδρομος θα είναι η χρήση των «κλειδωμένων» πινάκων του 2018 κάτι που εγείρει σοβαρά νομικά ζητήματα!
Απαιτείται η πίεση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας για την έγκαιρη ανάρτηση –τουλάχιστον- των προσωρινών πινάκων, η χρήση των οποίων έχει και αυτή προβλήματα! Το σίγουρο είναι πως η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τώρα που επανήλθαμε στην «κανονικότητα» πρέπει να φροντίσει για τις έγκαιρες προσλήψεις αναπληρωτών πριν την 1η Σεπτεμβρίου. Κανείς δεν πρέπει να παίζει με την αγωνία 130.000 εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους! Τώρα είναι η ώρα των πράξεων και όχι των δηλώσεων…
Όσον αφορά τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Αγωγή, ελπίζω να μη χαθούν μέσα στη δίνη της πανδημίας και τις σοβαρές οικονομικές παρενέργειες με την Ελλάδα να έχει ύφεση πολύ πάνω από 10%! Την ίδια ώρα ωστόσο στη γειτονική Ιταλία – που επλήγη σφοδρά από την πανδημία- ανακοινώνονται από την Κυβέρνηση Κόντε ενίσχυση του συστήματος υγείας με 3,25 δις ευρώ, 9600 προσλήψεις νοσηλευτών, 2 δις στα σχολεία για ομαλή επιστροφή το Σεπτέμβριο με αναγγελία 16.000 προσλήψεων εκπαιδευτικών και 4000 ερευνητών! Αναμένουμε συνεπώς τους 5250 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση εντός του 2020! Τίποτα λιγότερο…
Και κάτι τελευταίο: Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την «Αναβάθμιση του Σχολείου», βλέπουμε πως στο άρθρο 42 υπάρχει –και σωστά- η διπλή μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στις δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες αλλά υπάρχουν και οι «ποινές»:
Τα άρθρα 45 και 46 προβλέπουν 2ετή ή και 3ετή αποκλεισμό από τους πίνακες όσων αναπληρωτών δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται. Αντί να δείξει έμπρακτα το Υπουργείο τη στήριξή του στους ανθρώπους που, υπό καθεστώς ανελαστικών σχέσεων εργασίας, κρατούν τόσα χρόνια όρθιο το δημόσιο σχολείο, τους απειλεί. Αντί να νομοθετούνται κίνητρα και ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσης όσων αναπληρωτών υπηρετούν εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, νομοθετούνται τιμωρίες!
Συγχρόνως βάζει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην πρωτοβάθμια αυξάνει -εν μέσω πανδημίας- τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα γεγονός που προφανώς θα επιφέρει άμεσα μείωση τμημάτων, συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις σχολικών μονάδων και συνακόλουθα μείωση οργανικών θέσεων και θέσεων εργασίας για τους αναπληρωτές. Την ίδια ώρα με δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ προαναγγέλλεται εμμέσως πλην σαφώς η «αξιοποίηση» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τις απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές και μετά το πέρας της πανδημίας, επιπλέον μείωση θέσεων εργασίας δηλαδή από τα επόμενα σχολικά έτη!
Το άρθρο 42 του υπό κατάθεση νομοσχεδίου αναφέρει στην αιτιολογική έκθεση ότι «στο εξής, για διορισμό ή πρόσληψη σε ορισμένο κλάδο, προσμετράται μόνο η πραγματική εκπαιδευτική υπηρεσία, που παρέχεται στον κλάδο αυτό». Με τη ρύθμιση αυτή πλήττονται οι εκπαιδευτικοί που έχουν 2 πτυχία και μετέφεραν προϋπηρεσία! Το άρθρο έρχεται σε αντίθεση με την νομολογία του ΣτΕ για το ενιαίο της εκπαίδευσης και του δημοσίου όταν η εκπαιδευτική προϋπηρεσία προσμετράται και σε οποιοδήποτε διαγωνισμό του δημοσίου! Η αναφορά της φράσης στο εξής τουλάχιστον μεταφέρει τη ρύθμιση στο μέλλον και δεν ανατρέπει κεκτημένα δικαιώματα, θέτοντας το δίλλημα όμως στους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν κλάδο…
Όμως στο άρθρο 43 αναφέρεται -αντιφατικά με το 42- ότι για τους πίνακες των εκπαιδευτικών που καταρτίζονται θα προσμετράται η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΤΙΘΕΤΑΙ Η ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ! Αυτό εμπεριέχει νόθα αναδρομικότητα αφού αναδρομικά θα αφαιρείται η ενιαία προϋπηρεσία και θα επιμερίζεται ανάλογα με τον κλάδο που υποβάλλονται αιτήσεις οδηγώντας τον υποψήφιο σε δυσμενή θέση σε σχέση με άλλους.
Η ρύθμιση επηρεάζει και την ασφάλεια δικαίου καθώς ένας εκπαιδευτικός που είχε 2 πτυχία, Μαθηματικού και Φυσικού και είχε προϋπηρεσία μοιρασμένη ανάμεσα στους δύο κλάδους, π.χ. 3 χρόνια στο ΠΕ03 και 1 χρόνο στον ΠΕ04, δεν θα έχει αθροιστική προϋπηρεσία 4 χρόνια όπως ισχύει, αλλά χωριστά 3 ή 1 χρόνια, ανάλογα σε ποιο κλάδο θα υποβάλει την αίτησή του!
Είναι γνωστό ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί έχουν δύο πτυχία και σε πολλές περιπτώσεις μετά το διορισμό τους διδάσκουν μαθήματα και με το 2ο πτυχίο τους! Άλλωστε η αναγνώριση της προϋπηρεσίας γίνεται κυρίως για την εκπαιδευτική ιδιότητα και εμπειρία και όχι τις επιστημονικές γνώσεις που τις πιστοποιεί το πτυχίο. Υπενθυμίζουμε ότι το Σύνταγμα απαγορεύει την αναδρομικότητα και συνεπώς κάθε αντίθετη ρύθμιση είναι αντισυνταγματική!
Το ΥΠΑΙΘ σε ολόκληρο νομοσχέδιο 102 άρθρων δε νομοθετεί καμία επίλυση των επειγόντων προβλημάτων που έχει επιφέρει η πανδημία και στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς. Δεν προβλέπει ούτε τώρα την εξίσωση των δικαιωμάτων μονίμων και αναπληρωτών, ούτε καν για τις άδειες ασθενείας, τη στιγμή που η χώρα και η ανθρωπότητα ολόκληρη βιώνει μία πρωτοφανή κρίση δημόσιας υγείας! Αντί αυτού, ποινές, αφαίρεση προϋπηρεσίας, ανεργία και φυσικά αξιολόγηση!
Ελπίζουμε το «επιτελικό κράτος» να κατανοήσει ότι η μόνιμη και σταθερή εργασία δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη για το εκπαιδευτικό σύστημα, για τις δυσπρόσιτες και νησιωτικές περιοχές της χώρας και κυρίως για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες τους, τωρινές και μελλοντικές. Οι αναπληρωτές που όλα αυτά τα χρόνια έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για να στηρίξουν την ελληνική κοινωνία, που τις ημέρες της πανδημίας κλείστηκαν στα σπίτια τους και δούλεψαν από εκεί στηρίζοντας όσους τους είχαν ανάγκη, δεν μπορούν παρά να αισθάνονται θυμωμένοι με τον εμπαιγμό αυτό!
Ειδικές άδειες απουσίας εκπαιδευτικών
Δημοσιεύτηκε στις 16/5 η αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/116/10486 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών με την οποία ρυθμίζονται κάποια θέματα λειτουργίας του Δημοσίου, μεταξύ των οποίων και θέματα σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων. Για το ίδιο ζήτημα είχαμε και την 65553/Ε3 εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας. Αρχικά για τους γονείς υπαλλήλους των δημοσίων υπηρεσιών με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, που έχουν τέκνα που φοιτούν σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και σχολικές μονάδες έως και την τάξη της Γ΄ Γυμνασίου, χορηγείται αρχικά η διευκόλυνση της παροχής εργασίας με μειωμένο ωράριο εργασίας μέχρι και 25% ημερησίως από το συνολικό εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών και των μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ (ήτοι 30 ώρες/εβδομάδα ή 6 ώρες/ημέρα), διατηρώντας όμως, ει δυνατόν, το διδακτικό τους ωράριο.
Κατ’ εξαίρεση δύναται να χορηγηθεί άδεια ειδικού σκοπού, εφόσον το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες, μόνο με αιτιολογημένη απόφαση του αρμόδιου για τη χορήγησή της οργάνου, στους εκπαιδευτικούς και μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ των οποίων τα τέκνα φοιτούν σε σχολικές μονάδες και ειδικότερα σε υποτμήμα της σχολικής τάξης, το οποίο δεν λειτουργεί καθημερινά.
Η εν λόγω άδεια χορηγείται αποκλειστικά για τις ημέρες της εβδομάδας που τα τέκνα τους δεν υποχρεούνται να προσέλθουν στο σχολείο για την παρακολούθηση μαθημάτων βάσει του ειδικού προγράμματος λειτουργίας, οπότε, εάν η λειτουργία των σχολικής μονάδας και της παρουσίας του τέκνου είναι διακεκομμένη κατά τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις, διακεκομμένα θα χορηγείται και η άδεια σκοπού για τις ημέρες μη λειτουργίας του υποτμήματος στο οποίο φοιτά το τέκνο.
Για τη χορήγηση της άδειας, προσκομίζεται στην Υπηρεσία υπεύθυνη δήλωση του/της γονέα εκπαιδευτικού ή μέλους ΕΕΠ/ΕΒΠ, από την οποία θα προκύπτει α) ότι το τέκνο του/της φοιτά σε συγκεκριμένο υποτμήμα και β) το εβδομαδιαίο πρόγραμμα λειτουργίας αυτού και οι ημέρες υποχρεωτικής παρουσίας του τέκνου. Εξυπακούεται ότι σε περίπτωση καθημερινής υποχρεωτικής παρακολούθησης μαθημάτων λόγω καθημερινής διδασκαλίας, οι γονείς εκπαιδευτικοί δεν δικαιούνται πλέον την άδεια ειδικού σκοπού. Τις ανωτέρω διευκολύνσεις δικαιούνται και οι γονείς εκπαιδευτικοί, των οποίων τα τέκνα ηλικίας έως τεσσάρων (4) ετών δεν φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, εφόσον το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες.
Τυχόν οικογενειακές ανάγκες, λαμβάνονται υπόψη από το σύλλογο διδασκόντων, κατά την αναμόρφωση/διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος. Για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες ή βρίσκονται σε αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού, εξακολουθεί να ισχύει ότι οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δύνανται να παρέχουν έργο μέσω τηλεργασίας. Δυστυχώς -για άλλη μια φορά- τονίζεται ότι: στους εκπαιδευτικούς που διαμένουν με άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες δεν προβλέπεται η χορήγηση ειδικής άδειας!
Νομοσχέδιο για την «αναβάθμιση» του σχολείου!
Ξεκινά αύριο 1η Ιουνίου η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής του νομοσχεδίου για την «Αναβάθμιση» του σχολείου! Είδαμε πως νοείται η «αναβάθμιση» για τους αναπληρωτές! Μια πρώτη νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος που έχει εκφράσει με μεγαλειώδη πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια την αντίδρασή του στο «σωτήριο» νομοσχέδιο Κεραμέως, είναι η απόσυρση –έστω και προσωρινά- των ηλικιακών και θεσμικών φραγμών για την εγγραφή των μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ! Αναβάθμιση του σχολείου λοιπόν όταν:
Στο Γυμνάσιο έχουμε ένα σκληρό εξετασιοκεντρικό σύστημα με αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων από 4 σε 7, που φτάνουν να είναι περισσότερα από τα εξεταζόμενα μαθήματα του Λυκείου, μειώνοντας σημαντικά τον διδακτικό χρόνο προς όφελος του εξεταστικού. Έχει καταργηθεί ήδη η θεματική εβδομάδα, που έδινε τη δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν με εναλλακτικούς παιδαγωγικούς τρόπους συγκεκριμένες θεματικές. Προβλέπεται συνεξέταση των μαθημάτων δύο κλάδων (κλάδου Αρχαίας Ελληνικής και Νέας Ελληνικής Γλώσσας) σε δύο τρίωρα, μέτρο εξοντωτικό για τις ηλικίες του γυμνασίου. Τέλος έχουμε κατάργηση της ενισχυτικής διδασκαλίας για τους παραπεμπόμενους μαθητές, που πραγματοποιούνταν μετά την πρώτη εξεταστική του Ιουνίου και μεταφορά της εξεταστικής τον Σεπτέμβρη, χωρίς καμία στήριξη των μαθητών, οι οποίοι θα αναγκαστούν να καταφύγουν το καλοκαίρι στην παραπαιδεία. Επανάληψη της χρονιάς αν ο μαθητής έχει κάτω από 10 σε πάνω από 4 μαθήματα και υποχρεωτική επανάληψη της Γ΄ γυμνασίου για όσους μένουν!
Η Τράπεζα θεμάτων εισάγεται σε όλους τους τύπους Λυκείου με τα γνωστά αποτελέσματα που ζήσαμε στην πρώτη εφαρμογή της το 2013-2014: αύξηση αποτυχίας (εξαπλασιασμός μετεξεταστέων), αύξηση φροντιστηρίων, απαξίωση εκπαιδευτικής διαδικασίας με την επικέντρωση των εκπαιδευτικών σε εναγώνιο κυνήγι της ύλης εις βάρος του παιδαγωγικού έργου, ώθηση προς την μεταγυμνασιακή κατάρτιση και την ανήλικη μαθητεία, μείωση μαθητών Λυκείου όλων των τύπων και φυσικά μείωση με επόμενο νσχ των εισακτέων σε ΑΕΙ (βάση 10 αλλά και βάση από κάθε ΑΕΙ)!
Από την Τράπεζα Θεμάτων απειλείται η δημιουργικότητα και κριτική προσέγγιση της γνώσης καθώς οδηγεί τα παιδιά στο να αναπαράγουν μηχανιστικά τα προτεινόμενα θέματα. Δεν έχει κανένα παιδαγωγικό έρεισμα και αποσκοπεί αποκλειστικά στην εξαγωγή μετρήσιμων αποτελεσμάτων προς αξιοποίησή τους στην εξωτερική αξιολόγηση της εκπαιδευτικής μονάδας και του εκπαιδευτικού!
Με αυτές τις συνταγές και ενώ η κοινωνία κινδυνεύει να χτυπηθεί από μία ακόμα σοβαρή οικονομική κρίση, η κυβέρνηση επιλέγει εκπαιδευτικές πολιτικές που θα οδηγήσουν πολλά παιδιά -τα παιδιά των αδύναμων οικονομικά ομάδων τα παιδιά των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- στη σχολική αποτυχία και τη σχολική διαρροή. Παλιά και φθαρμένα είναι συνεπώς τα υλικά του Υπουργείου Παιδείας για το νέο γυμνάσιο και το λύκειο, στηριγμένα σε παρωχημένες παιδαγωγικές μεθόδους, με την αύξηση των ποινών και την αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο, προδίδοντας την αδιαφορία για τις ιδιαίτερες ψυχοκοινωνικές ανάγκες της εφηβικής ηλικίας και υποτιμώντας τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού!
Η κυβέρνηση, με οδηγό-πιλότο την εφαρμογή σκληρών μορφών αξιολόγησης στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία και στους εκπαιδευτικούς τους από την επόμενη σχολική χρονιά 2020-21, όπως ρητά περιγράφεται στο νομοσχέδιο, δείχνει απροκάλυπτα τις διαθέσεις της και για το υπόλοιπο τμήμα του εκπαιδευτικού κόσμου. Το ΝΣΧ θεμελιώνει το δόγμα «σοκ και δέος» του 2013-2014 με την «αξιολόγηση-χειραγώγηση» των εκπαιδευτικών και με νέες διαθεσιμότητες-απολύσεις!
Με το ΝΣΧ αυτό η Κυβέρνηση της ΝΔ βάλλει κατά της ίδιας της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, αλλά και κατά της εργασίας και των δικαιωμάτων εκπαιδευτικών και μαθητών. Απορρίπτουμε το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ως απαράδεκτο και αναχρονιστικό, απαιτούμε την απόσυρσή του και καταγγέλλουμε την ίδια την πολιτική επιλογή της κατάθεσής του ως βαθιά αντιδημοκρατική με μόνο στόχο την επικοινωνιακή διαχείριση των εκπαιδευτικών ζητημάτων! Ενάντια στο ακραία ταξικό σχολείο που ετοιμάζουν ζητάμε ποιοτικό δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά!