Πίνακας περιεχομένων
Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών το 2025 – Χωρίς πρόβλεψη για οργανικές θέσεις ΕΕΠ και ΕΒΠ
Τον Αύγουστο του 2025 προγραμματίζεται να γίνουν 10.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως ανακοίνωσε η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Οι διορισμοί αυτοί αφορούν κυρίως αναπληρωτές που εργάζονται τα τελευταία χρόνια καλύπτοντας διαρκείς ανάγκες στα σχολεία, οι οποίοι αναμένεται να αναλάβουν υπηρεσία τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Η συγκεκριμένη εξαγγελία, αν και αποτελεί θετικό βήμα για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, αφήνει εκτός σημαντικές κατηγορίες ειδικοτήτων που διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στο σχολικό περιβάλλον. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι δεν προβλέπεται η δημιουργία νέων οργανικών θέσεων για το Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΕΠ και ΕΒΠ), που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κυρίως στην Ειδική Αγωγή.
Δείτε εδώ Έλεγχος μισθολογικών καταστάσεων στα ιδιωτικά σχολεία – Τι προβλέπει η νομοθεσία
Ανάγκη για οργανικές θέσεις ΕΕΠ και ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή
Η έλλειψη οργανικών θέσεων για το ΕΕΠ και ΕΒΠ καθιστά αδύνατη την υλοποίηση μόνιμων διορισμών για χιλιάδες αναπληρωτές που υπηρετούν επί σειρά ετών σε σχολεία, ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες υποστήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ισότιμη συμμετοχή τους στο σχολικό περιβάλλον.
Η παρουσία τους δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος, ιδιαίτερα στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Η απουσία θεσμικής πρόβλεψης για οργανικές θέσεις συνιστά σοβαρή εκπαιδευτική και κοινωνική αδικία, η οποία πρέπει να αρθεί με άμεση πολιτική παρέμβαση.
Πλήρης ενσωμάτωση ΕΕΠ και ΕΒΠ στο πλαίσιο των 10.000 διορισμών εκπαιδευτικών
Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α., που αποτελεί το ανώτερο συνδικαλιστικό όργανο του κλάδου, με επίσημο έγγραφο προς το Υπουργείο Παιδείας στις 14 Απριλίου 2025, ζήτησε την άμεση ένταξη του ΕΕΠ και ΕΒΠ στο σχέδιο των μόνιμων διορισμών. Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι δεν αρκεί η εξαγγελία διορισμών αν δεν συνοδεύεται από την αναγκαία σύσταση οργανικών θέσεων, οι οποίες και καθορίζουν την υλοποίηση κάθε υπηρεσιακής μεταβολής.
Η ίδρυση οργανικών θέσεων ανά ειδικότητα και ανά βαθμίδα εκπαίδευσης είναι το απαραίτητο θεμέλιο ώστε να εξασφαλιστεί η βιώσιμη και ισότιμη ένταξη των εργαζομένων του ΕΕΠ και ΕΒΠ στη Δημόσια Εκπαίδευση. Χωρίς αυτή τη θεσμική βάση, οποιαδήποτε υπόσχεση για μόνιμο διορισμό καθίσταται ουσιαστικά ανεφάρμοστη.
Δείτε επίσης Ζαχαράκη: Αναζητούμε λύση για το ζήτημα της διαμονής αναπληρωτών και φοιτητών
Οι πάγιες ανάγκες που καλύπτει το εκπαιδευτικό προσωπικό ΕΕΠ και ΕΒΠ
Το Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό καλύπτει κρίσιμες λειτουργίες στα σχολεία και στα ΚΕΔΑΣΥ, παρέχοντας εξειδικευμένη υποστήριξη σε μαθητές που έχουν ανάγκη από ψυχοκοινωνική, λογοθεραπευτική, εργοθεραπευτική ή άλλου τύπου επιστημονική βοήθεια. Οι ανάγκες αυτές είναι μόνιμες και δεν μπορούν να συνεχίζουν να καλύπτονται με ετήσιες συμβάσεις ή προσωρινές λύσεις.
Επιπλέον, η ύπαρξη ΕΒΠ σε σχολεία και ειδικές μονάδες είναι καθοριστική για την καθημερινή φροντίδα και την προσβασιμότητα των μαθητών με αναπηρίες. Η απουσία οργανικών θέσεων σημαίνει ότι χιλιάδες επαγγελματίες παραμένουν σε αβεβαιότητα, παρότι εξυπηρετούν ζωτικές ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος.
Απαιτείται πολιτική βούληση για αποκατάσταση της αδικίας
Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. καλεί το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα στη σύσταση νέων οργανικών θέσεων για το ΕΕΠ και ΕΒΠ, αναγνωρίζοντας εμπράκτως τη συμβολή τους στη Δημόσια Εκπαίδευση. Η Πολιτεία έχει την υποχρέωση να διασφαλίσει ίσες ευκαιρίες και δίκαιη μεταχείριση για όλους τους εργαζομένους που στηρίζουν μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες.
Η παραμονή του ΕΕΠ και ΕΒΠ εκτός των μόνιμων διορισμών θέτει υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία της πολιτικής για ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής. Για να υπάρξει πραγματική πρόοδος, απαιτούνται θεσμικές παρεμβάσεις και όχι αποσπασματικές ενέργειες που αναπαράγουν ανισότητες.
Διαβάστε επίσης Ακυρώνονται πίνακες ΑΣΕΠ 1ΓΕ/2023 και 2ΓΕ/2023 – Τι αλλάζει για την προϋπηρεσία σε ιδιωτικά σχολεία