: Αναλυτικός οδηγός με όλα όσα πρέπει να προσέξετε στην συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Συγκεκριμένα, ο σύμβουλος σταδιοδρομίας κ. Χρ. Ταουσάνης , μιλώντας στο ΙΝ, παραθέτει τέσσερις κρίσιμες συμβουλές. Και συγκεκριμένα όπως λέει:

– Ο αριθμός που παραθέτουμε δίπλα σε κάθε τμήμα στο μας Δελτίο είναι η δήλωση επιθυμίας μας που πρακτικά σε συνδυασμό με τα μόρια μας είναι τα στοιχεία που αξιολογούνται για την εισαγωγή μας σε κάθε τμήμα. Συνεπώς η αρίθμηση πρέπει να είναι προσεκτική και να εκφράζει πράγματι την επιθυμία μας.

– Ένας μαθητής μπορεί, αν το επιθυμεί, να δηλώσει ακόμη και όλα τα τμήματα από το πεδίο που έχει πρόσβαση. Οπότε, ειδικά φέτος και ανεξαρτήτως βαθμολογίας, μην κάνετε στενές και περιοριστικές επιλογές.

– Μην παρασύρεστε από ενδεχομένη υψηλή ή χαμηλή βαθμολογία που έχετε. Το ότι έχετε συγκεντρώσει πολλά μόρια δεν είναι λόγος για να δηλώσετε 2-3 σχολές στο σας. Όπως επίσης και αν συγκεντρώσατε λίγα μόρια μην κάνετε μηχανογραφικό αγγαρεία! Διασφαλίστε πως είτε στα υψηλά είτε στα χαμηλά βαθμολογικά επίπεδα, έχετε δημιουργήσει ένα μηχανογραφικό που καλύπτει πολλά σενάρια αυξομειώσεων των βάσεων.

– Μην αλλάζετε τις επιλογές σας επειδή είχατε καλύτερη επίδοση από ότι περιμένατε. Το γεγονός πως πολλοί μαθητές αποφεύγουν να δηλώσουν τμήματα που χρειάζονται αρκετά λιγότερα μόρια από όσα έχουν συγκεντρώσει ή που δηλώνουν τμήματα στο ύψος της βαθμολογίας τους -δίχως πράγματι να το θέλουν μόνο και μόνο για να μην «χαραμίσουν» τα μόρια τους- είναι από τα κλασικά λάθη των μαθητών που τα πήγαν πολύ καλά στις πανελλήνιες.

Παράλληλα, όπως αναφέρει, όσον αφορά στις αρχές που πρέπει να σας συνοδεύουν στον τρόπο που θα επιλέξετε σπουδές και επάγγελμα και θα τα ιεραρχήσετε στο μηχανογραφικό σας, θα πρέπει να έχετε υπόψη τα εξής:

– Ακούστε και αξιολογείστε τις συμβουλές και τις απόψεις τρίτων αλλά μην παρασύρεστε από αυτές. Ο κάθε μαθητής οφείλει να δηλώσει αυτό που επιθυμεί και για το λόγο αυτό και το ίδιο το μηχανογραφικό την αρίθμηση των τμημάτων την ορίζει ως «δήλωση επιθυμίας του υποψηφίου».

– Μην αγνοήσετε τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα σας προς όφελος της λεγόμενης επαγγελματικής αποκατάστασης, ειδικά σε μία τόσο ρευστή αγορά εργασίας όπως η ελληνική. Απαραίτητη αφετηρία είναι τα «θέλω» του ενδιαφερόμενου και όχι τα «θέλω» του κοινωνικού περίγυρου. Ο μαθητής θα πρέπει να γνωρίζει ποιες είναι οι κλίσεις του και πως μπορεί να τις αξιοποιήσει δημιουργικά μέσω ενός επιστημονικού κλάδου. Σαφώς και ο ιδανικός συνδυασμός είναι μια επιλογή που συνδυάζει την προσωπικότητα του με ένα τμήμα που έχει καλύτερες προοπτικές.

– Μην παραβλέψετε τμήματα τα οποία ενδεχομένως έχετε πρόσβαση αλλά δεν γνωρίζετε επακριβώς σε ποιον κλάδο ή επάγγελμα οδηγούν. Διερευνούμε με ιδιαίτερη προσοχή το πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος, τα επαγγελματικά δικαιώματα, τα συνδεόμενα επαγγέλματα κ.λπ. Δεν εξετάζουμε μόνο τα τμήματα που γνωρίζουμε ή μας ενδιαφέρουν και αγνοούμε παντελώς τα υπόλοιπα, διότι μπορεί σε κάποιο από τα υπόλοιπα να ανακαλύψουμε ένα τμήμα που μας ταιριάζει, μας αρέσει και εν τέλει μας οδηγεί στο επαγγελματικό πεδίο που μας ενδιαφέρει.

– Μην παρασύρεστε από τα (υψηλά ή χαμηλά) μόρια ενός τμήματος. Η θέση που έχει κάθε σχολή δεν αντικατοπτρίζει πάντα και τις προοπτικές των αποφοίτων της. Υπάρχουν τμήματα που είναι χαμηλά βαθμολογικά και πρακτικά μας δίνουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με ομοειδή τμήματα που βρίσκονται σε υψηλότερες βαθμολογίες. Αντίστοιχα, τμήματα με υψηλές βαθμολογίες τα οποία είναι τρομερά κορεσμένα στην αγορά εργασίας.

– Δείτε και μελετήστε αξιόλογες μελέτες και έγκυρη αρθρογραφία αναφορικά με την αγορά εργασίας. Δεν είναι το αποκλειστικό άλλα ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής και οι προοπτικές των κλάδων σε τοπικό ή ευρύτερο επίπεδο. Οι βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας που είναι η ναυτιλία, ο τουρισμός και ο πρωτογενής τομέας, ενδεχομένως μπορεί να «κρύβουν» επιμέρους τομείς όπως για παράδειγμα η εφοδιαστική αλυσίδα, που μπορούν να σας οδηγήσουν σε ποιο στοχευμένες επιλογές τμημάτων. Παράλληλα, το γεγονός πως κάποιος κλάδος είναι κορεσμένος για την ελληνική αγορά εργασίας δεν συνεπάγεται πως δεν έχει θετικούς δείκτες για μια ευρωπαϊκή χώρα κ.ο.κ. Αυτά τα στοιχεία θα πρέπει να τα γνωρίσετε ή να έχετε μια αντιπροσωπευτική εικόνα.

Τέλος, καταλήγει ο κ. Ταουσάνης, μην παρασύρεστε από αοριστολογίες, επίμονες προτροπές τρίτων και το κύρος και το γόητρο ορισμένων επιλογών. Το κύρος ενός επαγγέλματος και μιας σταδιοδρομίας υφίσταται από τη στιγμή που, εφόσον το επιλέξουμε, θα το ακολουθήσουμε και θα διαπρέψουμε σε αυτό. Το ότι απλά μπαίνουμε σε μια σχολή δε συνεπάγεται καταρχήν αυτόματα ότι θα το ασκήσουμε ή και ότι θα επιτύχουμε στη συνέχεια.

«Αυτός είναι και ο λόγος που η αρχική μας αυτή επιλογή θα πρέπει να συνθέτει κάποιες ελάχιστες προδιαγραφές που είναι οι κλίσεις μας, οι δυνατότητες του κλάδου αλλά και το σημαντικότερο: το ενεργό μας ενδιαφέρον και το πάθος για αυτόν τον κλάδο που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Αυτό είναι το ασφαλέστερο κριτήριο για το μηχανογραφικό που θα μας βοηθήσει να κάνουμε το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική μας πορεία» αναφέρει χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025