Κοινός παρονομαστής στην επιλογή των θεμάτων μας είναι η αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας με κοινωνική συνοχή, αλλά και η ανάπτυξη δεξιοτήτων για όλο τον πληθυσμό, με ιδιαίτερη έμφαση όμως στο πρώτο στάδιο της ανθρώπινης ζωής, αυτό δηλαδή, της προσχολικής ηλικίας
Τα βασικά σημεία του νέου πλαισίου προσχολικής αγωγής παιδιών έως 4 ετών, ανέφερε η υφυπουργός Εργασίας, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλώντας σε διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε η διαΝΕΟσις, με αφορμή τη δημοσίευση, σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ενός κειμένου εργασίας που περιγράφει το νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή στις ηλικίες 0-4.
Όπως είπε η κ. Μιχαηλίδου, από τη Δευτέρα, 5 Ιουλίου 2021, ξεκίνησε στην πλατφόρμα paidi.gov.gr δημόσια ανοικτή διαβούλευση για το νέο πλαίσιο προσχολικής αγωγής, «που είναι καθαρά παιδοκεντρικό και σκοπό έχει να μετατρέψει τους βρεφονηπιακούς σταθμούς σε έναν μηχανισμό ουσιαστικής ανάπτυξης των δεξιοτήτων των παιδιών».
Η υφυπουργός Εργασίας τόνισε ότι, πέρα από το κτιριολογικό και τη στελέχωση των δομών, στο επίκεντρο μπαίνουν οι ανάγκες των παιδιών, υπογραμμίζοντας ότι το πρόγραμμα «Κυψέλη» δομείται γύρω από συγκεκριμένες δραστηριότητες, οι οποίες στοχεύουν στην παροχή ερεθισμάτων για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.
Μεταξύ άλλων, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλίζεται η μέγιστη ανάπτυξη των ικανοτήτων των παιδιών με πλούσια ερεθίσματα και θα προσφέρονται ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, ενώ συμπλήρωσε ότι το νέο πλαίσιο προσχολικής αγωγής θα επικεντρώνεται και στην πρώιμη ανίχνευση και στον εντοπισμό μαθησιακών δυσκολιών ή άλλων διαταραχών. «Εξασφαλίσαμε τους πόρους για την υλοποίηση του σχεδίου μας από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχουμε ένα πολύ αναλυτικό πλάνο, το οποίο βασίζεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στην πρώιμη παρέμβαση, στην ανάπτυξη ενός δικτύου μεντόρων που θα είναι σε επικοινωνία με τους βρεφονηπιαγωγούς» δήλωσε η υφυπουργός Εργασίας, προσθέτοντας επίσης ότι προτείνεται η σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης.
Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της διαΝΕΟσις Διονύσης Νικολάου, δήλωσε: «Σκοπός μας είναι να φέρουμε στο δημόσιο διάλογο θέματα μακροχρόνιας κοινωνικής και αναπτυξιακής προοπτικής και να προτείνουμε συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για την επίλυσή τους. Τέτοια θέματα που έχουμε αναδείξει είναι το δημογραφικό, η ακραία φτώχεια, η έρευνα και η καινοτομία και πολλά άλλα.
Κοινός παρονομαστής στην επιλογή των θεμάτων μας είναι η αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας με κοινωνική συνοχή, αλλά και η ανάπτυξη δεξιοτήτων για όλο τον πληθυσμό, με ιδιαίτερη έμφαση όμως στο πρώτο στάδιο της ανθρώπινης ζωής, αυτό δηλαδή, της προσχολικής ηλικίας. Στο πλαίσιο αυτό, είμαστε ευτυχείς που αναλάβαμε την επιστημονική υποστήριξη ενός νέου πλαισίου προσχολικής αγωγής παιδιών έως τεσσάρων ετών, μίας εξαιρετικής πρωτοβουλίας που ανέλαβε η κ. Μιχαηλίδου. Υλοποιούμε έτσι και το δικό μας όραμα για μία ουσιαστική συμβολή στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που απαιτεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πρέπει να αρχίζει από τη νηπιακή ηλικία» σημείωσε ο κ. Νικολάου.
Ο Κώστας Μεγήρ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale, μέλος του Advisory Board της διαΝΕΟσις και συντονιστής της ομάδας εργασίας του υπουργείου, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους είναι τόσο σημαντική η προσχολική αγωγή, ενώ τόνισε ότι κάθε δημοκρατική κοινωνία όπως η δική μας, πρέπει να προσφέρει ίσες ευκαιρίες.
Κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης, μίλησαν η Κατερίνα Κατριβάνου, πρόεδρος του Βρεφοκομείου Αθηνών και υπεύθυνη των παιδικών σταθμών, η Αγγελική Γενά, κλινική ψυχολόγος, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και η Γιούλα Μπλέσιου, νηπιαγωγός και ειδικός παιδαγωγός, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο διευθυντής περιεχομένου της διαΝΕΟσις Θοδωρής Γεωργακόπουλος.
Σημειώνεται ότι η ομάδα ειδικών της διαΝΕΟσις συνεργάστηκε με την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η οποία συστάθηκε με πρωτοβουλία της υφυπουργού Δόμνας Μιχαηλίδου και υπό το συντονισμό του Κώστα Μεγήρ, συνέταξε ένα εκτενές κείμενο εργασίας, που για πρώτη φορά, αναλύει λεπτομερώς το πώς ακριβώς πρέπει να λειτουργούν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί στη χώρα.