Όλα όσα είπε για την αξιολόγηση η υφυπουργός Παιδείας – Την Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κου Ιωάννη Δελή με θέμα: «Μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων δοκίμων εκπαιδευτικών» απάντησε στη Βουλή η Υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Δόμνα Μιχαηλίδου.
«Οι ειδικότερες διατάξεις υπερισχύουν των παλαιοτέρων και των γενικότερων. Άρα, για το παράδειγμα που μου δώσατε για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών τους οποίους το Υπουργείο ακύρωσε, όπως πολύ σωστά είπατε με το άρθρο 62 του 4589/19 –νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή- τέθηκε ως προϋπόθεση μονιμοποίησης η αξιολόγηση», απάντησε η κα Μιχαηλίδου στην ερώτηση του κου Δελή, για ποιο λόγο ακυρώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι διαπιστωτικές πράξεις που είχαν ξεκινήσει να γίνονται το 2022 από αρκετές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.
Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – ΟΛΜΕ και ΔΟΕ: Ζήτησαν προτάσεις για το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών
Και ενώ «έχουν παρέλθει τόσα χρόνια, αξιοποιώντας μία διάταξη και ερμηνεύοντας μια διάταξη που την έβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ σε ένα προηγούμενο νόμο την οποία τη συνεχίσατε εσείς στο νόμο του 2021, αρνείστε να τους μονιμοποιήσετε αυτοδίκαια». «Τι θα κάνετε έτσι ώστε να ολοκληρωθεί και να εκδοθεί αυτή η απαραίτητη διαπιστωτική πράξη της μονιμοποίησης τους; Γιατί παρά το ότι αυτοί έχουν διοριστεί, ακόμα εκκρεμεί η μονιμοποίησή τους. Ολοκληρώθηκε μια ακόμα σχολική χρονιά, η προηγούμενη, και χιλιάδες λοιπόν εκπαιδευτικοί οι οποίοι διορίστηκαν το 2020 και το 2021 εξακολουθούν να βρίσκονται σε καθεστώς ομηρίας και ανασφάλειας» ρώτησε επίσης ο Βουλευτής του ΚΚΕ, με την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ να απαντά πως:
«Σήμερα που μιλάμε έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων καθώς και η επιλογή των συμβούλων εκπαίδευσης, οι οποίοι θα διενεργήσουν τις ατομικές αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών. Η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης έχει ήδη ξεκινήσει σε όλες τις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανά τη χώρα και μαθαίνουμε ότι γίνεται μέσα σε κλίμα συνεργασίας, σε κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου. Ολοκληρώνεται άμεσα όπου και θα προχωρήσει, όπως ρωτάτε, και η έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησης για τους δόκιμους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς του 2020 και του 2021 ομαλά, όπως προβλέπει ο νόμος».
Λίγο πιο πριν η κα Μιχαηλίδου είχε αναφέρει:«Τη συζήτηση αυτή δεν θα την κάναμε δώδεκα χρόνια πριν, αν η Κυβέρνησή μας, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δεν είχε προχωρήσει σε πολλούς, με απόλυτη ανάγκη βέβαια, διορισμούς εκπαιδευτικών. Από το 2020 έχουν γίνει 28.500 νέοι διορισμοί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε με αυτό».
«Και η αξιολόγηση αξιολογείται. Η αξιολόγηση είναι ένα δυναμικό σύστημα, το οποίο ισχύει τις ελάχιστες χρονιές στις οποίες ισχύει, όμως είμαστε εδώ να ακούσουμε από την εκπαιδευτική κοινότητα κυρίως, από τους γονείς, από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο ο οποίος μας γίνεται, στις πολιτικές συζητήσεις που κάνουμε εκτός Κοινοβουλίου, έτσι ώστε την αξιολόγηση να την κάνουμε ακόμα πιο αποτελεσματική για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, για τα παιδιά μας και για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Με αφορισμούς, με ιδεοληψίες, που αναφέρονται σε ουτοπικούς κόσμους για το τι σημαίνει αξιολόγηση, δεν βελτιώνουμε τίποτα, δεν δημιουργούμε τις προϋποθέσεις που μας πάνε μπροστά ως άτομα και ως κοινωνία. Για εμάς η αξιολόγηση είναι το συστατικό στοιχείο της προόδου, της δικής μας προόδου, της προόδου των εκπαιδευτικών, της προόδου των ίδιων των παιδιών μας.
Είναι απαραίτητη για να βελτιώσουμε όχι για να τιμωρήσουμε, για να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Να βρούμε τις αδυναμίες του, να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες, αλλά και να ξεχωρίσουμε και να αναδείξουμε τις καλές πρακτικές, που σας διαβεβαιώνω από τη δική μου εμπειρία, έχοντας στην οικογένεια εκπαιδευτικούς, γνωρίζω ότι και εσείς εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας είστε ο ίδιος, δεν είναι καθόλου σπάνιες οι καλές πρακτικές στο ελληνικό σχολείο, τουναντίον μάλιστα. Βέβαια με όλα αυτά δεν εφεύραμε εμείς κάποιο τροχό. Η αξιολόγηση εφαρμόζεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια στα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης ως βελτιωτική διαδικασία. Έχουμε ως προς αυτό ήδη καθυστερήσει. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και διαβεβαιώνω ότι σε αυτή την προσπάθεια έχουμε δίπλα μας τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Απόδειξη αυτού το γεγονός ότι μέχρι τώρα η διαδικασία της αξιολόγησης προχωρεί ομαλά, έχουμε ελάχιστες αποκλίσεις, που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα».
Κατά τη δευτερολογία του ο κος Δελής είπε:
Συνδέετε τη μονιμοποίηση αυτών των εκπαιδευτικών με την αξιολόγησή τους. Αυτό κατάλαβα εγώ και νομίζω ότι αυτό κατάλαβαν όλοι όσοι σας άκουσαν. Περισσότερο σταθήκατε στην ανάλυση της αξιολόγησης.. Δεν θα κάνουμε μια φιλολογική συζήτηση για την αξιολόγηση. Αυτή είναι η αξιολόγηση της Κυβέρνησης σε συνέχεια μάλιστα της νομοθετικής προσπάθειας του ΣΥΡΙΖΑ, να μην τα ξεχνάμε και αυτά. Αυτή λοιπόν κρίνουμε και την κρίνουμε ως αντιεκπαιδευτική, ως απειλή για τα ίδια τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών, γιατί αυτό είναι τελικά που εμάς μας ενδιαφέρει πρώτα και κύρια.
Και η κα Μιχαηλίδου απάντησε:
Για την εκπαιδευτική διαδικασία θεωρούμε πραγματικά ότι το να στελεχώνουμε τα σχολεία μας με μόνιμο προσωπικό έχει πραγματικά ένα θετικό αποτύπωμα στην ενταξιακή εκπαιδευτική διαδικασία. Σε αυτό πραγματικά, κύριε Δελή, μπορεί να ερχόμαστε από τελείως διαφορετικούς χώρους, αλλά σε αυτό συμφωνούμε. Όσο μεγαλύτερο ποσοστό των καθηγητών, των δασκάλων μας είναι μόνιμοι τόσο πιο ωφέλιμο αυτό είναι αρχικά για τα παιδιά μας, για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, για τους γονείς και για την κοινωνία εν τέλει, αν θέλετε να το πω και όσο πιο γενικά γίνεται.
Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο μετά από πολύ καιρό, τις χρονιές αυτές τις δύο που πέρασαν, κάναμε αυτούς τους διορισμούς, τους είκοσι οκτώ χιλιάδες πεντακόσιους διορισμούς. Αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στην ανασφάλεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που και η μητέρα δεν ξέρει αν ο καλός δάσκαλος της προηγούμενης χρονιάς θα παραμείνει στο σχολείο της, αλλά πρωτίστως μειώνει την ανασφάλεια του ίδιου του εκπαιδευτικού ο οποίος ξέρει πού θα είναι. Οπότε, γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, εμείς καταπολεμώντας αυτό το αίσθημα ανασφάλειας θα προχωρήσουμε με παραπάνω προσλήψεις, γιατί πιστεύουμε – λελογισμένα δημοσιονομικά βέβαια και σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών- ότι αυτό είναι το καλύτερο δυνατό για τα παιδιά μας και για την ελληνική κοινωνία. Τώρα που βρισκόμαστε;
Ξέρετε και ξέρετε καλύτερα από εμένα γιατί είστε πολύ πιο έμπειρος κοινοβουλευτικός από εμένα -ούτε ένα μήνα δεν έχω συμπληρώσει- ότι οι ειδικότερες διατάξεις υπερισχύουν των παλαιοτέρων και των γενικότερων. Άρα, για το παράδειγμα που μου δώσατε για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών τους οποίους το Υπουργείο ακύρωσε, όπως πολύ σωστά είπατε με το άρθρο 62 του 4589/19 –νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή- τέθηκε ως προϋπόθεση μονιμοποίησης η αξιολόγηση. Κύριε Δελή, θέλω να σας πω ξανά ότι η αξιολόγηση είναι μια βελτιωτική διαδικασία. Να είμαι και εγώ ανοιχτή, όπως εσείς.
Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις ως προς αυτό; Έχουμε, αλλά είμαστε πάρα πολύ κοντά. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι αξιολογήσεις των σχολικών μονάδων. Έχουμε επιλέξει τους Σχολικούς Συμβούλους Εκπαίδευσης που θα κάνουν τις ατομικές αξιολογήσεις. Έχουν οριστεί για κάθε Σύμβουλο οι εκπαιδευτικοί που θα αξιολογήσει. Κάθε εκπαιδευτικός -αυτό μας μένει- θα κάνει δύο ραντεβού αξιολόγησης με το σύμβουλο του και εκεί πέρα το σημαντικό, πηγαίνοντας πίσω και στην ασφάλεια και την ανασφάλεια, είναι ότι μονιμοποίηση γίνεται και αναδρομικά.
Όλοι χρειάζεται να αξιολογούμαστε. Ξεκινούμε από εδώ από το Ελληνικό Κοινοβούλιο που αξιολογούμαστε εξωγενώς, αλλά αξιολογούμαστε κι όπως γίνεται και σήμερα, ενδογενώς. Χρειαζόμαστε την αξιολόγηση των καθηγητών, των εργαζομένων, των γονιών, των παιδιών. Η αξιολόγηση είναι κάτι που μας κάνει όλους καλύτερους και πρέπει να το βλέπουμε ως ένα ενδυναμωτικό εργαλείο, ως τίποτα λιγότερο από αυτό. Ως ένα ενδυναμωτικό εργαλείο.
Το σύστημα αξιολόγησης μέλλει να αξιολογηθεί και αυτό. Επιμένω σε αυτό. Δεν είναι για εμάς μια στατική, είναι μια δυναμική διαδικασία την οποία -χθες είχαμε και την ΟΛΜΕ στο γραφείο μας- θέλουμε να την βελτιώσουμε, να πατήσει στα πόδια του σωστά, να δούμε τι πρέπει να αλλάξει, πώς μπορεί να γίνει καλύτερη, πώς μπορεί να κάνει τους εκπαιδευτικούς καλύτερους και πιο χαρούμενους, γιατί και αυτό είναι ένα ζητούμενο μέσα στην ίδια τη δουλειά τους, αλλά και να είναι μια δυναμική διαδικασία η οποία χρόνο με το χρόνο εν τέλει συμβάλλει στην βελτίωση του εκπαιδευτικού μας ενταξιακού συστήματος.