Η κεφαλή της Εκκλησίας του Νομού Πρέβεζας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χρυσόστομος αποδέχθηκε ευγενικά το αίτημά μας για μια συνέντευξη που αφορά τις πρόσφατες εξελίξεις στο θέμα των αλλαγών του βιβλίου το θρησκευτικών και του διαχωρισμού Κράτους Εκκλησίας, μία συνέντευξη που αναμφίβολα προκαλεί το ενδιαφέρον.
Ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος διαθέτει το χάρισμα του καθαρού και δυνατού λόγου και συνάμα η παρουσία του συνδυάζεται με την ταπεινότητα και την απλότητα.
Κληθείς να σχολιάσει τα τεκταινόμενα στην Εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα τις αλλαγές που πρότεινε το Υπουργείο Παιδείας στο μάθημα των θρησκευτικών και την μετατροπή του σε «θρησκειολογία», ο σεβ. Μητροπολίτης Χρυσόστομος ανέφερε χαρακτηριστικά «Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το μάθημα των Θρησκευτικών έτσι όπως μέχρι πρότινος διδάσκονταν και να το αντικαταστήσουν στην ουσία με ένα θρησκειολογικό μάθημα είναι απαράδεκτη! Είναι μια προσπάθεια που έγινε χωρίς τη συναίνεση της Εκκλησίας, ή τουλάχιστον κάποια πρόσωπα που υπήρξαν και υποτίθεται ότι εκπροσωπούσαν την Εκκλησία, δεν είχαν ενημερώσει ούτε τον Αρχιεπίσκοπο αλλά ούτε και τα αρμόδια Όργανα για το τι προέβλεπαν επακριβώς αυτά τα καινούρια ‘προγράμματα’.
Κάποιοι από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής επικαλούνται το επιχείρημα ότι η Εκκλησία είχε ενημερωθεί για τα νέα προγράμματα, παρά ταύτα δεν ήταν ενημερωμένη για το τι προέβλεπαν. Πρόκειται για προγράμματα επικίνδυνα και απαράδεκτα! Ο ισχυρισμός ότι μέχρι πρότινος το μάθημα των Θρησκευτικών ήταν κατηχητικό, είναι παντελώς εσφαλμένος και αποτελεί μια προσπάθεια διαστρέβλωσης, προκειμένου να δικαιολογήσουν κάποιοι του Ινστιτούτου και τουΥπουργείου, την προσπάθειά τους να αλλάξουν το μάθημα των Θρησκευτικών».
Ο σεβ. Μητροπολίτης Χρυσόστομος απαντώντας σε ερώτηση για τον πως θα χαρακτήριζε το νέο μάθημα των θρησκευτικών, ανέφερε οτι «Πρόκειται για μία κοινωνιολογική και φιλοσοφική προσέγγιση των διαφόρων θρησκευμάτων. Δεν δίνει καμία κατεύθυνση στους μαθητές προς την Ορθοδοξία, διότι διδάσκει λίγο από όλα. Ένα παιδάκι του Δημοτικού, 10 ετών, όταν ταυτόχρονα διδάσκεται ελάχιστα στοιχεία περί Ιησού Χριστού, λίγο περί βούδα, λίγο περί Ινδουισμού, λίγο περί Βραχμανισμού, λίγο περί Μουσουλμανισμού, ποια κριτική σκέψη διαθέτει ουτοσώστε να ξεχωρίσει όλα αυτά μέσα στο μυαλό του;
Σαφώς και πρέπει να διδάσκονται και άλλα θρησκεύματα και περισσότερα στοιχεία, αλλά σε μεγαλύτερες τάξεις όπως του Λυκείου, όταν πια ένας έφηβος είναι πολύ πιο ώριμος και ελεύθερος να επιλέξει αυτό που θέλει. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν ήρθε να καταπιέσει κανέναν, όποιος θέλει μπαίνει και όποιος θέλει αποχωρεί. Δεν υπάρχει κανένας εξαναγκασμός, ούτε πειθαναγκασμός. Επαναλαμβάνω ότι το επιχείρημα της κατήχησης μέσα στα Σχολεία είναι μια διαστρέβλωση προκειμένου να δικαιολογήσουν την τροποποίηση του μαθήματος κατά πως θέλουν».
Ο Μητροπολίτης παρέθεσε συγκεκριμένα παραδείγματα του νέου «βιβλίου» λέγοντας χαρακτηριστικά «Στην Τρίτη Δημοτικού, δηλαδή για ένα παιδί 7 χρονών, στο μάθημα των Θρησκευτικών υπάρχει ενότητα «Μέρες γεμάτες χαρά και σημασίες- Θρησκευτικές γιορτές». Μαθαίνει λοιπόν με τίτλο «Χαιρόμαστε Γιορτάζοντας» την Ρος Ασανά που είναι η Εβραϊκή Πρωτοχρονιά, την Ιντλ Αφιρτ των Μουσουλμάνων και τις δικές μας εορτές. Ακολουθεί στη συνέχεια αναφορά στα 99 ονόματα για τον Αλλάχ των Μουσουλμάνων, και για τα ονόματα του θεού των Εβραίων που είναι ο Γιαχβέ κ.α..
Στη συνέχεια παρατίθενται στον ίδιο θεματικό κύκλο, σύμβολα του Θεού στον Χριστιανισμό, Ιχθύς – Άμπελος δηλαδή τα πρωτοχριστιανικά. Ταυτόχρονα λίγο πιο κάτω ακολουθεί η ημισέληνος, το γινγκ γιανγκ που ασφαλώς δεν εκπροσωπούν ιδιαίτερα το τελευταίο κανένα σύμβολο του Θεού. Παρακάτω, στην ίδια τάξη, με τίτλο «Η γιορτή των Χριστιανών» ακολουθεί ταυτόχρονα το ‘Σάββατο των Εβραίων’, τι σημαίνει το Σάββατο, η Συναγωγή, το Ρα και η Παρασκευή των Μουσουλμάνων, το κάλεσμα σε προσευχή του μουεζίνη από το Μιναρέ, νίψεις προσώπου-χεριών- ποδιών… Σας λέει κάτι από όλα τα παραπάνω πως πρόκειται για μάθημα Ορθόδοξο ή υπάρχουν έστω κάποια στοιχεία;
Στη συνέχεια παραθέτουν ένα απόσπασμα από την Υπαπαντή του Χριστού και παράλληλα δίνεται στον μαθητή η ‘σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα του παιδιού (;). Δηλαδή παίρνουν αφορμή από την υποδοχή του βρέφους Ιησού από τον Συμεών και το επεκτείνουν σε μια άλλη αναφορά που δεν έχει καμία σχέση συνδέοντάς το με τον Θεό και την Υπαπαντή!
Σε άλλη θεματική ενότητα, «Ποιος είναι ο Χριστός». Λένε συγκεκριμένα ότι ‘ήρθε σαν ξένος, είναι ο Μεσσίας που όλοι προσδοκούν, είναι ένας δάσκαλος! Είναι ένας φέρελπις σοφός και κατατρεγμένος μετανάστης και δάσκαλος!!!’ αυτά τα αναφέρει το βιβλίο για να δικαιολογήσει το σημερινό προσφυγικό ρεύμα!
Στην Τετάρτη Δημοτικό, ένα παιδί 9 ετών μαθαίνει περί προσευχής στη Βίβλο, στην Καινή Διαθήκη, στο Ισλάμ, στον Ιουδαϊσμό, καθώς παραθέτουν δίπλα και μία Ινδιάνικη προσευχή…
Σε άλλη θεματική ενότητα με τίτλο «Σπουδαία παιδιά», για να δείτε την ισοπέδωση που έχει γίνει… αναφέρουν τον Ισαάκ, τον Μωϋσή, τον Δαυίδ και παραπέμπουν στον «Διψασμένο Κότσυφα- λαϊκό παραμύθι από το Μπαγκλαντές» και τον ‘Φαντασμένο’ της Ζωρζ Σαρή… Επομένως το βάρος πέφτει στο παιδί και όχι στην θεολογία, δεν αναφέρουν τι είναι ο Χριστός ή ποια η σπουδαιότητα του Μωυσή, αλλά πως οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις αντιμετωπίζουν το παιδί.
Στην ίδια τάξη, άλλη ενότητα, «Χριστιανοί Άγιοι και ιερά πρόσωπα άλλων θρησκειών», παρατίθεται «Ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης με τα ζώα», «Η αγια Φελισια στους Φιλίππους» , «Ο Μωάμεθ ο απεσταλμένος του Αλλάχ», «Ο ραβίνος Ελεάζαρ» , ο Βούδας κτλ.
Επικαλούμαι ξανά την ηλικία των παιδιών και ποια κριτική ικανότητα έχουν να ξεχωρίσουν αν θέλετε ποια είναι η θρησκεία των πατέρων τους, η πίστη των πατέρων τους και έρχονται όλα αυτά πια να γίνουν μια μίξη, ένα κράμα.
Στην Πέμπτη Δημοτικού στην ενότητα «Μαθητές και Δάσκαλοι», ο Χριστός παρουσιάζεται σαν δάσκαλος που δίδασκε παντού!
Άλλο θέμα «Χριστός Ανέστη» την παρουσιάζουν ως μία «καλή είδηση»! Ο απόστολος Παύλος έλεγε πως «Ει δε Χριστός ουκ εγήγερται ματαία η πίστις υμών», δηλαδή εάν δεν αναστήθηκε ο Χριστός είναι μάταια η πίστη. Η Ανάσταση εμφανίζεται αποθρησκευτικοποιημένη τελείως, όπως δηλαδή λαμβάνουμε μια καλή είδηση, έτσι και η Ανάσταση του Χριστού.
Στην Δευτέρα Γυμνασίου, στο Κεφάλαιο «Ποιος είναι ο Θεός των Χριστιανών» παραθέτουν γνώμες των ανθρώπων για τον Ιησού Χριστό, όπως των ακόλουθων: Πιλάτος, Νικόδημος, Πασκάλ, Γκάντι, Λιβαδίτης κ.α.. Μετά από όλα αυτά ακολουθεί «Ο Ιησούς στην Καινή Διαθήκη», «Ο Ιησούς στο Κοράνιο», «Ο Ιησούς της Μαρίας», «Ο εσχατολογικός Προφήτης, θαυματουργός» κτλ κτλ, δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω, αντιλαμβάνεσθε τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα και για αυτό η Εκκλησία αντέδρασε. Περιμένουμε και ελπίζουμε ότι το Υπουργείο θα αλλάξει ρότα» ανέφερε ο σεβασμιότητας.
Σε ερώτηση μας εάν υπήρξε καθυστέρηση της αντίδρασης της Εκκλησίας, ο κ. Χρυσόστομος υπογράμμισε «Θεωρητικά θα έπρεπε να είχε αντιδράσει πιο νωρίς. Όμως κάποιοι άνθρωποι διαβεβαίωναν τον Αρχιεπίσκοπο ότι όλα βαίνουν καλώς! Βεβαίως αυτοί οι άνθρωποι στην ουσία πρόδωσαν τον Αρχιεπίσκοπο. Κακώς είχαν εξουσιοδοτηθεί εν λευκώ και όταν ο Αρχιεπίσκοπος πληροφορήθηκε ποιο ήταν το ακριβές περιεχόμενο των προγραμμάτων, τότε αντέδρασε. Πιστεύω ότι η Εκκλησία θα έπρεπε να είχε πάρει θέση πολύ νωρίτερα, εν πάσει περιπτώσει έστω και αργότερα έπρεπε να γίνει αυτό».
Όσον αφορά τις ακραίες συμπεριφορές Μητροπολιτών απέναντι στον Υπουργό Παιδείας, ο Μητροπολίτης επισήμανε «Δεν μπορώ να υιοθετήσω ύβρεις καθώς δεν είναι επιχείρημα από καμία πλευρά. Δεν αγωνιζόμαστε εναντίον συγκεκριμένου προσώπου, ο αγώνας είναι εναντίον των αντιλήψεων του συγκεκριμένου προσώπου. Η Εκκλησία έχει επιχειρήματα και σοβαρό ‘οπλοστάσιο’ για να αντιμετωπίζει καταστάσεις».
Όσον αφορά το δημοσίευμα της Εφημερίδας «Η Αυγή» που κατηγορούσε τον Αρχιεπίσκοπο για μεσαιωνικές πρακτικές, ο Μητροπολίτης τόνισε «Ποιες είναι οι μεσαιωνικές απόψεις; Μήπως να αντιστρέψουμε το ερώτημα, πως οι απόψεις της Αυγής ή ορισμένων που γράφουν στην «Αυγή», είναι παρωχημένες και απηχούν την αριστερά του 1917; Εάν λοιπόν απηχούν το 1917, τότε και εμείς είμαστε στον μεσαίωνα» σημείωσε για να προσθέσει πως «Δεν υπάρχει έχθρα απέναντι στην ιδεολογία, δεν είναι όλη η αριστερά έτσι! Είναι η ομάδα εκείνη που εμπνέεται από αυτόν τον άθεο διαφωτισμό και μια μερίδα ίσως του φιλελευθερισμού που εμπνέεται από όλες εκείνες τις ιδέες και προσπαθεί να πολεμήσει την θρησκεία. Προσφάτως δημοσιεύθηκε ένα άρθρο που ύψωνε τείχη μεταξύ Εκκλησίας και Επιστήμης».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, πρόσθεσε πως «Δεν θέλω να πιστέψω πως υπάρχει στόχευση από την Κυβέρνηση ενάντια στην Εκκλησία. Θα επαναλάβω αυτά που είπε ο Αρχιεπίσκοπος στην εισήγησή του. Τι σημαίνει διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας; Σήμερα είναι διακριτοί οι ρόλοι μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας, ο ένας δεν παρεμβαίνει στον άλλον. Άρα όταν λέμε χωρισμό, εννοούμε χωρισμό από την ίδια την Κοινωνία! Θέλουν ένα ουδετερόθρησκο κράτος. Τι σημαίνει; Να μην ανεβεί ο Μητροπολίτης στην εξέδρα των επισήμων, να μην ανεβεί! Να κατέβουν οι εικόνες από τα Δικαστήρια. Αυτό σημαίνει ότι θα αλλάξει την πίστη των ανθρώπων. Εγώ παρατηρώ και έχω γνωστούς στην Τήνο, την κοσμοπλημμύρα που υπάρχει αλλά και σε άλλες πόλεις που υπάρχουν προσκυνήματα όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν και μάλιστα νέοι άνθρωποι. Αυτά είναι τεχνάσματα και δημιουργήματα κάποιων αρρωστημένων εγκεφάλων που θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο θα χτυπήσουν την Εκκλησία. Η Εκκλησία είναι το πρόβλημα; Η κρίση ή η ηθική κρίση δεν μας απασχολεί; Εάν υπάρχουν άνθρωποι που πεινάνε; Να είστε βέβαιοι πως εάν δεν υπήρχε η Εκκλησία να στηρίξει όλο αυτό το κοινωνικό έργο, θα είχαμε πολλές άλλες εκρήξεις άλλου είδους» σημείωσε ο σεβασμιώτατος.
Κλείνοντας, ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος ανέφερε «Το αν χρειαστεί η Εκκλησία να αντιδράσει με άλλους τρόπους, θα το κάνει. Όμως δεν είναι κάτι που εγώ μπορώ να προβλέψω. Η Εκκλησία και ο Αρχιεπίσκοπος προσπαθούν με χαμηλούς τόνους και με το διάλογο να κερδίσει πράγματα. Εάν το οποιοδήποτε Υπουργείο είναι αμετάπειστο, τότε η Εκκλησία θα αποφασίσει με ποιο τρόπο θα αντιδράσει.
Η συμφωνία που έγινε μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας υπό την παρουσία του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Παιδείας και της κυβερνητικής εκπροσώπου, ήταν να παραμείνουν και να δοθούν τα παλιά βιβλία και ταυτόχρονα τα προγράμματα αυτά που δεν έχουν τυπωθεί σε βιβλία, παραμένουν στο διαδίκτυο ως δυνατότητα που μπορεί να προσφύγει ο εκπαιδευτικός. Είμαστε σε ένα στάδιο αναμονής και περιμένουμε να δούμε τι σημαίνει αξιολόγηση. Ήδη μετά από απόφαση της Ιεραρχίας, συγκροτήθηκε τριμελής Επιτροπή εξ Αρχιερέων, η οποία θα είναι έτοιμη μαζί με το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσουν σε επεξεργασία».
Άρης Τσελίκος
ΤΟΠΙΚΗ ΦΩΝΗ Πρέβεζας