Ανέλαβα την ευθύνη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου τον Ιανουάριο του 2013. Ίσως τη χειρότερη περίοδο για τη χώρα από την περίοδο της μεταπολίτευσης. Το μέγεθος της ευθύνης ήταν μεγάλο.

Δεν χωρούσε καμία έκπτωση και ολιγωρία. Η εκπαίδευση έπρεπε να προστατευθεί με κάθε τρόπο για να παραμείνει στέρεος πυλώνας των υποχρεώσεων του κράτους προς τους πολίτες, χωρίς διαχωρισμούς και εξαιρέσεις.

Είναι προφανές ότι η εκπαίδευση έπρεπε να μείνει έξω από το κλίμα της όποιας αντιπαράθεσης γέννησε μεταξύ άλλων η κρίση.

Αυτό ήταν κύριο μέλημά μου και προς αυτήν την κατεύθυνση κινήθηκαν όλες οι πρωτοβουλίες που ανέλαβα και οι πράξεις μου.

Έχω πει και κατά το παρελθόν και θα συνεχίσω να υποστηρίζω ότι η εκπαίδευση είναι η πιο σοβαρή και συγχρόνως εθνική υπόθεση, γιατί συνδέεται άμεσα και έμμεσα με όλες τις πολιτικές αλλά κυρίως με το μέλλον της χώρας μας.

Η εκπαίδευση των παιδιών και ενηλίκων στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης είναι η σημαντικότερη ελπίδα του λαού μας για το αύριο.

Με αυτή τη σκέψη και νοιώθοντας την τεράστια κοινωνική ευθύνη, οργάνωσα, συντόνισα και αξιοποίησα τους ανθρώπινους και υλικούς πόρους με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή κατάσταση στις σχολικές μονάδες σε όλο το Νότιο Αιγαίο.

Χωρίς λιγοψυχία και προβληματισμό, χωρίς δεύτερες σκέψεις, αυτό προσπάθησα να στείλω ως μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση με αποτέλεσμα ακόμα και το μικρότερο νηπιαγωγείο να λειτουργεί και σε μια δύσκολη περίοδο οι σχολικές μονάδες του Νοτίου Αιγαίου να αυξηθούν.

Προς το Υπουργείο Παιδείας, διεκδικώντας αυτά που αναλογούν στην πιο δύσκολη εκπαιδευτική περιφέρεια της χώρας με εκπαιδευτικές δομές σε 42 νησιά, απαιτούσα τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων.

Δεν υποχώρησα ούτε βήμα πίσω, απέναντι στις κατά περιόδους πολιτικές ηγεσίες, υποστηρίζοντας με επιχειρήματα αλλά και διαμορφώνοντας το απαραίτητο κλίμα συνεργασίας για την ικανοποίηση των αναγκών μας.

Το αποτέλεσμα νομίζω δεν δικαίωσε μόνο εμένα, αλλά την προσδοκία της κοινωνίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Προς την κοινωνία, σε κάθε ευκαιρία και με υπεύθυνο λόγο ενημέρωνα για το σχεδιασμό και τον προγραμματισμό των δομών της διοίκησης σε σχέση με την υλοποίηση όλων των ενεργειών που στόχευαν στην υποστήριξη και λειτουργία των σχολείων, αλλά και καθιερώνοντας την καινοτόμο διαδικασία του απολογισμού των δράσεων της Περιφερειακής Διεύθυνσης σε εξαμηνιαία βάση με αποδέκτες όλους τους φορείς των τοπικών κοινωνιών.

Ιδιαίτερη και αποτελεσματική ήταν η συνεχής συνεργασία μου με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον Περιφερειάρχη και τους Δημάρχους, με τους οποίους δώσαμε λύσεις σε χρονίζοντα καθώς και σε καθημερινά προβλήματα.

Στα μεγάλα νησιά και στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, δημιουργήσαμε δίκτυα συνεργασίας με τοπικούς φορείς με σκοπό την αξιοποίηση κάθε δυνατότητας των τοπικών κοινωνιών προς όφελος της εκπαίδευσης και των παιδιών.

Προς τους εκπαιδευτικούς, προσπάθησα να δημιουργήσω κλίμα συνεργασίας αλλά και να υποστηρίξω κάθε πρωτοβουλία και δράση τους που ενισχύει το δημιουργικό σχολείο, που είναι ανοιχτό στη ζωή και στη δράση.

Βασική μας στρατηγική ήταν ¨Το σχολείο που προλαμβάνει και δημιουργεί¨ με σκοπό τη δημιουργία ενεργών πολιτών

Προς τους γονείς και κηδεμόνες, με τους οποίους βρισκόμουν σε καθημερινή επαφή, κατανοώντας τις αγωνίες τους αλλά και τις δικαιολογημένες απαιτήσεις τους για καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών τους, χτίστηκε πεδίο αμοιβαίας εμπιστοσύνης και πολλές φορές μάλιστα αυτό αποτέλεσε για μένα ισχυρό εργαλείο στην διεκδίκηση των αιτημάτων μου.

Προς τους μαθητές, θα ήθελα με ιδιαίτερο σεβασμό να τους ευχαριστήσω για την ανοχή τους και να ζητήσω συγνώμη για ό,τι δεν κατάφερα και ήταν στις προσδοκίες τους.

Προσωπικά εκτιμώ ότι μπορούν να συνυπάρξουν μάθηση και αγώνας για τη βελτίωση της σχολικής ζωής

. Η παιδεία, που και ο ίδιος ονειρεύομαι, βρίσκεται πολύ μακριά από την προσφερόμενη και ιδιαίτερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η οποία άγεται από το στόχο της επιτυχίας στις ανώτατες σχολές.

Αποτέλεσμα αυτού είναι να μπαίνουν στο περιθώριο σημαντικές δράσεις που ενισχύουν τη συνεργασία, την ομαδική εργασία , την αποκέντρωση, τη σύνδεση σχολείου και τοπικής κοινωνίας , την αλληλεγγύη, την άσκηση του σώματος και το παιχνίδι και διαμορφώνουν τους αυριανούς ενεργούς πολίτες.

Το μεγαλύτερο κεφάλαιο στην προσπάθεια αυτή ήταν οι συνεργάτες μου, τόσο στο επίπεδο της Διοίκησης όσο και στο επίπεδο της Εκπαίδευσης, με τους οποίους συνεργαστήκαμε άψογα και πάντα με τη βασική αρχή ‘η Διοίκηση υπηρετεί την Εκπαίδευση‘.

Υλοποιήσαμε πλήθος δράσεων και ευκαιριών ανάδειξης της δημιουργικότητας και της καινοτομίας μαθητών και εκπαιδευτικών .

Σας ευχαριστώ για την υποστήριξή σας και γνωρίζω ότι θα συνεχίσετε τη δημιουργική αυτή πορεία, ανεβάζοντας συνεχώς τον πήχη και εξασφαλίζοντας τη συνεχή βελτίωση τόσο στη διοίκηση όσο και στην εκπαίδευση.

Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου εφαρμόσαμε μέθοδο διοίκησης που συνδυάζει τα μοντέλα “Διοίκηση μέσω στόχων” και “Διοίκηση μέσω Αξιών”.

Σύμφωνα με την εν λόγω προσέγγιση η οργανωσιακή αποτελεσματικότητα απομακρύνεται από τον παραδοσιακό εργαλειακό ορθολογισμό και συνδέεται με τον αξιακό ορθολογισμό.

Συνδετικό στοιχείο των ομάδων υλοποίησης δεν αποτελεί πλέον η μηχανιστική κοινή υπαγωγή σε συμπεριφορικά πρότυπα μέσω αμοιβών και ποινών, αλλά η συναποδοχή ενός κοινού συστήματος αξιών.

Το ζητούμενο στην εν λόγω προσέγγιση δεν είναι να ενεργούμε ορθά εν όψει της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων, αλλά να πράττουμε το ορθό εντός δεδομένου αξιακού συστήματος.

Με τον τρόπο αυτό, οι ομάδες των εργαζομένων αποτελούν κοινότητες που υπηρετούν αξίες, οι οποίες λειτουργούν ως αυτόματοι διορθωτικοί μηχανισμοί με αποτέλεσμα να αυξάνεται η οργανωσιακή προσαρμοστικότητα, που συνδέεται άμεσα με την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας.

Στο πλαίσιο αυτό, η συνεχής επιδίωξη και προσπάθεια της Υπηρεσίας αποσκοπούσε στη μετάβαση από τη γραφειοκρατία στην ποιότητα και την τελική διαμόρφωση ενός οργανισμού που μαθαίνει από την πράξη, με εργαλεία τις συνεργατικές δεξιότητες, την ηπιότητα και τον ανθρωποκεντρισμό.

Σε κάθε βήμα του διοικητικού μας έργου υπήρχε η παιδαγωγική-εκπαιδευτική οπτική και στην κατεύθυνση αυτή καθοδηγήθηκαν όλα τα στελέχη της περιοχής ευθύνης μας.

Η στρατηγική αυτή ενισχύθηκε με πλήθος επιμορφώσεων και με τίτλο “Το σχολείο που προλαμβάνει και δημιουργεί”, ώστε να δώσει δυνατότητες υποστήριξης των εκπαιδευτικών στην ανάληψη πρωτοβουλιών, στηρίζοντας το σχολείο που παρέχει δεξιότητες ζωής, σχολείο ανοιχτό στη ζωή και τη δράση.

Οι τοπικές κοινωνίες του Νοτίου Αιγαίου έχουν αστείρευτες δυνατότητες και πλούτο με ιδιαίτερα πλεονεκτήματα στο περιβάλλον, στην ιστορία, στον πολιτισμό, στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, στη μοναδική βιοποικιλότητα, στους ταρσανάδες και στα σκαριά των καραβιών που οργώνουν τις θάλασσες, στις ρυτίδες των ανθρώπων που κράτησαν με τις ξερολιθιές ζωντανή τη γη και την ελπίδα, στο δάσκαλο που γεμίζει με χρώματα τις ψυχές των παιδιών και στο μικρότερο νησάκι.

Φεύγοντας από τη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης μετά από τις νέες επιλογές του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κρατάω τους όμορφους ήχους του βοριά και των κυμάτων, σα μουσική που με συνόδευε τις ώρες των δύσκολων αποφάσεων και επιλογών μαζί με τον Ιούλιο και τη Ξανθούλα τις Συριανές γατούλες που μου κτύπαγαν το τζάμι και με άκουγαν με υπομονή, αλλά κυρίως θα θυμάμαι τα μάτια των παιδιών και των γονιών, που σε μένα εναπόθεταν κάθε φορά τις ελπίδες τους και τις αγωνίες τους για την επόμενη σχολική χρονιά.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους με την ελπίδα ότι θα συναντηθούμε πάλι στους δρόμους της εκπαίδευσης και με την υπόσχεση ότι η καρδιά μου πάντα στο Αιγαίο θα βρίσκεται.

Τολμήστε να ονειρευτείτε ότι η πέτρα γίνεται χρυσός όταν με αγάπη και τέχνη τη σμιλέψετε.

ΕΒΑΛΑ ΜΙΑ ΠΕΤΡΑ ΣΤΗ ΞΕΡΟΛΙΘΙΑ..ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΜΩΣ ΠΟΛΛΕΣ ΑΚΟΜΑ

Και στις πέτρες μέσα τράβηξε κλωστές κι απ΄ τα σπλάχνα της γης ανέβασε σχιστόλιθο ένα γύρο σ΄ όλη την πλαγιά τα πλατιά στερέωσε σκαλοπάτια εκεί μόνος απίθωσε κρήνες λευκές μαρμάρινες μύλους ανέμων τρούλους ρόδινους μικρούς…

Οδυσσέας Ελύτης