Ρεπορτάζ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
- Μαθητές των “Αγία Σοφία”, “Π. & Α. Κυριακού” και του Ογκολογικού τμήματος “Ελπίδα”
Μια ξεχωριστή σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει για τα παιδιά των σχολείων των Νοσοκομείων Παίδων “Αγία Σοφία”, “Π. & Α. Κυριακού” και του ογκολογικού τμήματος “Ελπίδα”. Από μια μέρα έως μήνες, όσο χρειαστεί για τη νοσηλεία τους, τα παιδιά από 4 έως 17 ετών έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τα μαθήματά τους από δασκάλους και καθηγητές που, προσαρμοζόμενοι στις ανάγκες των μαθητών τους, προσπαθούν να τους δώσουν μια σχολική καθημερινότητα.
Τα σχολεία αυτά, δύο νηπιαγωγεία, δύο δημοτικά και ένα γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις πλέον, δεν είναι σχολεία ειδικής αγωγής. Δεν αντιμετωπίζουν τα παιδιά ως εάν να είχαν μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι μαθητές και γονείς είναι πολύ ευχαριστημένοι για το γεγονός ότι συνεχίζεται παρά τη νοσηλεία η εκπαιδευτική καθημερινότητα.
“Μ’ αρέσουν τα μαθηματικά, η ιστορία και η γεωγραφία από όσα κάνουμε”, λέει ο Δημήτρης, μαθητής της Α’ Γυμνασίου. Θα ήθελε τα μαθήματα να γίνονται πρωί και όχι 14.00 – 18.00. Οι δάσκαλοι, όμως, φροντίζουν να μην διδάσκουν τις πρωινές ώρες που τα παιδιά κάνουν εξετάσεις και τα φροντίζουν οι γιατροί.
“Γίνεται εξαιρετική δουλειά από τους δασκάλους” λέει η Έμη, μητέρα της 6χρονης Αγγελικούλας.
Η Μάρθα, η μητέρα του Δημήτρη, συμφωνεί: “Είναι πολύ οργανωμένο το σχολείο. Τα παιδιά κάνουν και μουσική, ζωγραφίζουν και έχουν κι άλλες δραστηριότητες”. Υπάρχει συνεργασία και επαφή με διάφορα μουσεία. Στα σχολεία έρχονται και αρχαιολόγοι που εκπονούν εκπαιδευτικά προγράμματα στον χώρο του σχολείου.
“Μας ενδιαφέρει η ομαλότητα της ζωής των παιδιών και το να μην υστερούν σε γνώση” δηλώνει ο διευθυντής της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής του “Αγ. Σοφία” Γιώργος Χρούσος.
Κάθε μέρα το πρόγραμμα αλλάζει
“Το να διδάξει κάποιος στους αφιλόξενους αυτούς θαλάμους δεν είναι εύκολο, αλλά προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο. Προσαρμοζόμαστε στις απαιτήσεις των μαθητών τη στιγμή που νοσηλεύονται” επισημαίνει ο διευθυντής του γυμνασίου στο “Αγ. Σοφία” Νίκος Σαρμάς.
Οι 12 καθηγητές Γυμνασίου, οι 10 δάσκαλοι στα Δημοτικά και οι δύο νηπιαγωγοί πηγαίνουν καθημερινά στα δωμάτια των παιδιών, προσπαθώντας όταν υπάρχει η δυνατότητα να τα συγκεντρώνουν στις τάξεις, προκειμένου να δημιουργείται η αίσθηση του σχολείου. Κάθε μέρα το πρόγραμμα μαθημάτων είναι διαφορετικό, αλλάζει ανάλογα με το πόσοι μαθητές εισέρχονται και εξέρχονται. Συνήθως, όμως, δεν υπάρχει πρόβλημα με την επάρκεια των διδασκόντων. Κάποτε είχε εργαστεί ως αναπληρώτρια καθηγήτρια πληροφορικής εκεί και η Περιστέρα Μπαζιάνα, η σύζυγος του πρωθυπουργού, Αλ. Τσίπρα, μας λένε οι δάσκαλοι.
“Φέτος το σχολείο μας απέκτησε λυκειακές τάξεις” μας λέει ο Ν. Σαρμάς, ευχαριστώντας τον Τάσο Κουράκη, πρώην αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, που συνέβαλε στην προσπάθεια αυτή. Ο γυμνασιάρχης θεωρεί πολύ σημαντικό να υπάρξει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας για τα νοσοκομειακά σχολεία, ώστε ο θεσμός να επεκταθεί και σε άλλα νοσοκομεία. “Χρειαζόμαστε ένα νέο πρόγραμμα μαθημάτων και ένα νέο νομικό πλαίσιο για τα σχολεία μας. Δυστυχώς στο γυμνάσιο δεν μπορούμε να καλύψουμε τα μαθήματα της βιολογίας και της χημείας” σημειώνει ο Ν. Σαρμάς σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο.
Ένα ακόμη ζήτημα αφορά τη διδασκαλία των παιδιών στη μονάδα τεχνητού νεφρού. Πηγαίνουν στο νοσοκομείο το πρωί για τη θεραπεία τους και μετά γυρίζουν σπίτι τα περισσότερα. Έτσι έχουν χάσει και τις ώρες των σχολείων και δεν διδάσκονται εντός του νοσοκομείου. Είναι, όμως, επιθυμία των δασκάλων να μπορούν να συμβάλουν στην εκπαίδευση και αυτών των μαθητών. Επιθυμία τους είναι να μπορούν να αναλάβουν και τα μαθήματα στα παιδιά αυτά, πολλά εκ των οποίων διαμένουν στους ξενώνες της “Ελπίδας”. Η προσφορά, εξάλλου, είναι λέξη-κλειδί για το πώς αντιμετωπίζουν τη διδασκαλία.
Οξύ το ζήτημα για τα εγκαταλειμμένα παιδιά
Μέχρι στιγμής, τρεις κατηγορίες παιδιών διδάσκονται στα νοσοκομειακά σχολεία, πέραν των όσων εισάγονται για μικρής διάρκειας νοσηλεία: τα παιδιά του ογκολογικού, τα παιδιά της παιδοψυχιατρικής κλινικής και τα παιδιά που βρίσκονται εκεί με εισαγγελική μέριμνα. “Δυστυχώς οι δομές πρόνοιας είναι λίγες και γεμάτες, με αποτέλεσμα τα εγκαταλειμμένα παιδιά να παραμένουν μέχρι και μήνες στο νοσοκομείο. Πρόκειται για οξύ πρόβλημα, γιατί αυτά τα παιδιά ως επί το πλείστον είναι υγιέστατα. Ευτυχώς υπάρχει σύλλογος εθελοντών του νοσοκομείου που επισκέπτεται καθημερινά και τα απασχολεί” επισημαίνει ο Εμμανουήλ Παπασάββας, διοικητής της Α’ παιδιατρικής κλινικής του “Αγ. Σοφία”. “Ο εξοπλισμός των σχολείων είναι πλήρης. Στόχος μας είναι να υπάρχει ένα φιλικό περιβάλλον, ώστε το παιδί να μην αισθάνεται ότι σταματάει η ζωή του” τονίζει ο ίδιος.
Ο διευθυντής της κλινικής Γ. Χρούσος σημειώνει: “Υπάρχει μεγάλη αφοσίωση τόσο από τους δασκάλους όσο και από τους γιατρούς και τους νοσηλευτές. Έχουμε πολλά παιδιατρικά κρεβάτια, καλύπτουμε τις ανάγκες πολλών παιδιών και όλοι είναι ευχαριστημένοι”.
Η ευαισθητοποίηση του κόσμου για τα νοσοκομειακά σχολεία είναι σημαντική. Εθελοντές, σύλλογοι, μη κυβερνητικές οργανώσεις και χορηγοί καθημερινά συμβάλλουν για την ομαλή λειτουργία τους. Οι πρωταγωνιστές όμως είναι τα παιδιά και οι δάσκαλοί τους. Τα σχολεία αυτά δίνουν μαθήματα ζωής σε όλους εμάς που υπήρξαμε μαθητές στα σχολεία της γειτονιάς μας. Αν κάποτε θυμώσαμε για τους δασκάλους μας ή για το πολύ διάβασμα, θα πρέπει να το ξανασκεφτούμε σίγουρα. Δύο ημέρες που πέρασα στο πλευρό τους ήταν σημαντικές…