στην Ελλάδα εισέρχεται σε νέα εποχή, καθώς το θέτει αυστηρό που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στη χώρα.

Με την έκδοση κρίσιμων υπουργικών αποφάσεων, καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τον αριθμό των εισακτέων, τη δομή του προγράμματος σπουδών και τη στελέχωση διδακτικού προσωπικού, ενώ προβλέπονται υψηλά πρόστιμα για παραβάσεις.

Το νέο νομικό πλαίσιο στοχεύει στη διασφάλιση ποιότητας και βιωσιμότητας, θέτοντας παράλληλα αυστηρούς κανόνες λειτουργίας για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού τομέα στη χώρα.

Σύμφωνα με την , αριθμό εισακτέων σε βάθος πενταετίας και πρόγραμμα σπουδών μέχρι και των μαθημάτων του τελευταίου εξαμήνου των σπουδών πρέπει να έχουν ορίσει τα ξένα ΑΕΙ που θέλουν να πάρουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας παραρτήματος στη χώρα μας, είτε αυτοτελώς είτε συνεργαζόμενα με κάποιο ελληνικό ιδιωτικό κολέγιο που λειτουργεί. Την ίδια στιγμή, τσουχτερά είναι τα πρόστιμα –έως και 4 εκατ. ευρώ– στην περίπτωση που κάποιο αδειοδοτημένο ΑΕΙ παραβιάσει όρους λειτουργίας. Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται σήμερα ή αύριο να εκδώσει τέσσερις υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες θα ολοκληρώσουν το νομικό κέλυφος της ίδρυσης μη κρατικών ΑΕΙ στην Ελλάδα. Είχαν προηγηθεί οι δύο αποφάσεις (όπως παρουσίασε η «Κ» στις 26 Σεπτεμβρίου) για τους όρους εκκίνησης της διαδικασίας (π.χ. πλαίσιο προσέλκυσης στην Ελλάδα υψηλού κύρους ξένων ΑΕΙ, ύψος παραβόλων και εγγυητικών επιστολών). Η δημοσίευση των τεσσάρων υπουργικών αποφάσεων είναι απαραίτητη ώστε να ξεκινήσει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στις 2 Ιανουαρίου 2025, η οποία θα ολοκληρωθεί την 1η Μαρτίου του ίδιου έτους, εάν το ξένο ΑΕΙ έχει στόχο να δεχθεί τους πρώτους φοιτητές το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.

Οι λεπτομέρειες

Οι υπουργικές αποφάσεις για βασικές πτυχές της λειτουργίας των μη κρατικών ΑΕΙ αναφέρουν τα εξής:

• Για τον αριθμό εισακτέων θα πρέπει να προσδιορίζεται ο προτεινόμενος αριθμός σε βάθος πενταετίας. Επίσης θα πρέπει να αναφέρονται τυχόν αντίστοιχα τμήματα σε άλλα ΑΕΙ και σε άλλα παραρτήματα μη κρατικού ΑΕΙ.

• Ως προς τη διάρθρωση των σπουδών θα πρέπει να παρουσιάζονται συνοπτικά τα μαθήματα και οι κατηγορίες στις οποίες υπάγονται, η κατανομή τους σε εξάμηνα και η αντιστοιχία τους με το Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Ακαδημαϊκών Μονάδων (ECTS). Θα πρέπει να εξηγείται πώς διασφαλίζεται η φοιτητοκεντρική προσέγγιση (τρόποι διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών πέραν των παραδοσιακών μεθόδων). Επίσης θα πρέπει να αναφέρονται οι γνώσεις, οι ικανότητες και οι δεξιότητες που αποκτούν οι απόφοιτοι και τα απονεμόμενα επαγγελματικά δικαιώματα.

• Για το διδακτικό προσωπικό ορίζεται ότι κατά το πρώτο ακαδημαϊκό έτος εκκίνησης των προγραμμάτων σπουδών του μη κρατικού ΑΕΙ ο ελάχιστος αριθμός των καθηγητών που προσλαμβάνεται πρέπει να είναι τουλάχιστον το ένα τρίτο του συνολικού αριθμού του εκπαιδευτικού προσωπικού που προβλέπεται για την πλήρη λειτουργία των εν λόγω προγραμμάτων σπουδών στο σχέδιο ανάπτυξης, το οποίο προσκομίζει το ΑΕΙ κατά την υποβολή του φακέλου για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας. Με την έναρξη του δεύτερου έτους της ακαδημαϊκής λειτουργίας πρέπει να έχουν καλυφθεί τουλάχιστον τα δύο τρίτα του συνολικού αριθμού των καθηγητών, και μέχρι το τέλος του τρίτου έτους πρέπει να έχει συμπληρωθεί ο συνολικός αριθμός, σύμφωνα με το υποβληθέν σχέδιο ανάπτυξης.

• Για τη θεμελίωση της βιωσιμότητας της νέας ακαδημαϊκής μονάδας και του προγράμματος σπουδών θα πρέπει να αναφέρονται οι υποδομές (κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, εξοπλισμός κ.λπ.), το ανθρώπινο δυναμικό (δηλαδή και των άλλων ειδικοτήτων εκτός των καθηγητών), οι δυνατότητες χρηματοδότησης από δημόσιους και μη πόρους, οι υπηρεσίες (π.χ. φοιτητικής μέριμνας) και οι διαθέσιμοι πόροι.

• Είναι αναγκαίο να αναφέρονται οι ερευνητικές προτεραιότητες στο επιστημονικό πεδίο, οι ευκαιρίες για διεπιστημονική έρευνα, οι ενδεχόμενες ερευνητικές συνεργασίες κ.λπ.

Εως 4 εκατ. ευρώ η ανώτατη χρηματική ποινή – Το ξένο ίδρυμα πρέπει να υποβάλει αίτηση έως την 1η Μαρτίου 2025 εάν έχει στόχο να δεχθεί τους πρώτους φοιτητές το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.

Την ίδια στιγμή, τσουχτερά είναι τα πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση παραβάσεων των όρων λειτουργίας. Ενδεικτικά:

• Για τη λειτουργία χωρίς κατοχή άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας από 2 εκατ. έως 4 εκατ. ευρώ.

• Για την παράλειψη ορισμού νομίμου εκπροσώπου από 300.000 έως 500.000 ευρώ.

Για την απασχόληση εκπαιδευτικού προσωπικού κατά παράβαση των υποχρεώσεων εκ του ν. 5094/2024 από 10.000 έως 50.000 ευρώ ανά διδάσκοντα και για κάθε ακαδημαϊκό έτος.

• Για την παράβαση των υποχρεώσεων αναφορικά με τις κτιριολογικές υποδομές ή για οποιαδήποτε μεταβολή των εγκεκριμένων χώρων, χωρίς την τήρηση των διαδικασιών του νόμου, από 250.000 έως 1 εκατ. ευρώ.

• Για την παρεμπόδιση ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) από 2 εκατ. έως 4 εκατ. ευρώ.

• Για την παράλειψη κατάθεσης, εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, των καταστάσεων εκπαιδευτικού προσωπικού και φοιτητών από 10.000 έως 50.000 ευρώ ανά παράβαση.

• Για τη χορήγηση τίτλου σπουδών κατά παράβαση του άρθρου 146 του ν. 5094/2024 από 200.000 έως 500.000 ευρώ ανά τίτλο σπουδών. Συγκεκριμένα, το άρθρο 146 ορίζει ότι το μη κρατικό ΑΕΙ χορηγεί τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. Στέλνει στο αρμόδιο τμήμα του μητρικού ΑΕΙ συνημμένο κατάλογο αποφοίτων καθώς και το σώμα των τίτλων σπουδών, και το αρμόδιο τμήμα προχωρεί στη σφράγισή τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025