Ολοκληρώθηκε σήμερα η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το Σχέδιο Νόμου «Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις» το οποίο έγινε δεκτό επί της αρχής, κατ’ άρθρο και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία. Τι προτείνει για τις μετεγγραφές φοιτητών
Ομόφωνα έγινε δεκτή από όλα τα κόμματα η πρόταση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου να θεσπιστεί με διακομματική συναίνεση νέος νόμος για την μετεγγραφές.
Ο κ. Γαβρόγλου ζήτησε από τα κόμματα να καταθέσουν γραπτώς εντός 10 – 15 ημερών τις απόψεις τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και με βάση αυτές να γίνει η συζήτηση ώστε να καταλήξουν στο τελικό Σχέδιο Νόμου.
Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου απάντησε σε μία προς μία στις ερωτήσεις που έθεσαν οι βουλευτές των κομμάτων, κατά την 4η συνεδρίαση της Επιτροπής. Συγκεκριμένα:
Για τις μετεγγραφές
«Κάνουμε την εξής συγκεκριμένη πρόταση: Σε 10 – 15 μέρες να συγκληθεί η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στην οποία θα καταθέσουν γραπτά τις απόψεις τους όλα τα κόμματα και να καταλήξουμε συναινετικά σε ένα νόμο για τις μετεγγραφές. Η ακρόαση φορέων θα γίνει όταν κατατεθεί ο νόμος με βάση τις προτάσεις που θα διατυπωθούν εδώ».
Για την αναβάθμιση των ΤΕΙ και τις συνέργειες με τα Πανεπιστήμια
«Μπορείτε να κατηγορήσετε την κυβέρνηση για πολλά, αλλά όχι για έλλειψη στρατηγικής ως προς την αναβάθμιση των ΤΕΙ. Όπως λέχθηκε και χθες από τον πρωθυπουργό, υπάρχει πολιτική ευθύνη για το γεγονός ότι επί τόσα χρόνια η επαγγελματική και η τεχνολογική εκπαίδευση, και κυρίως τα ΤΕΙ, αφέθηκαν στη μοίρα τους. Για να μην αναφερθούμε και στα μέτρα που τα υποβάθμισαν. Εμείς λέμε να πάμε παρακάτω. Να σκεφτούμε για το μέλλον των ΤΕΙ στη χώρα; Των ΤΕΙ που ήταν παραπεταμένα και μόνο χάρη στους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτά κατάφεραν να μην φτάσουν σε απόλυτο αδιέξοδο. Από εμάς δεν υπάρχει πολιτική συλλήβδην «πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ. Καταλαβαίνω τη δυσκολία σας να κατανοήσετε την πολιτική μας γιατί από την πολιτική ενός κόμματος που είχε αφήσει τα ΤΕΙ στην τύχη τους, χρειάζονται κάποιες πολιτικές και ιδεολογικές προϋποθέσεις για να γίνει κατανοητή μια σύνθετη πολιτική αναβάθμισής τους. Καταρχήν δεν πρόκειται για ένα νόμο που αφορά όλα τα ΤΕΙ και όλα τα Πανεπιστήμια. Είναι μια μεταρρύθμιση που απομονώνει εκείνες τις νησίδες αριστείας που υπάρχουν στα ΤΕΙ σε συνέργειες και σε συγκλήσεις με τα πανεπιστήμια, να δούμε πού υπάρχουν προβλήματα και τι λύσεις θα αναζητήσουμε. Χρησιμοποιώντας τον όρο «πανεπιστημιοποίηση» υποτιμάτε και τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Αυτό που γίνεται είναι ότι ανασυγκροτούνται τα αντικείμενα».
Για την εισαγωγή των μαθητών των ΕΠΑΛ στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
«Οι μελέτες που εμείς θα κάνουμε για το θέμα αυτό δεν είναι σαν τις μελέτες του έγιναν για το σχέδιο ΑΘΗΝΑ και στην Ολομέλεια θα σας πούμε το ακριβές ποσοστό με τον οποίο η Γ’ Λυκείου των ΕΠΑΛ θα εισαχθεί επιπλέον στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής».
Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων
«Καταρχήν, απολύτως κανένα από τα ισχύοντα επαγγελματικά δικαιώματα δεν υπονομεύεται ούτε αλλάζει. Όταν νομοθετείς δεν μπορείς να λες το αυτονόητο. Υπάρχει μια σπέκουλα γύρω από το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και θα ήθελα να μην συμβάλετε σε αυτή. Θέλετε να πούμε από τώρα πώς θα διαμορφωθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των νέων αποφοίτων;
Ένα κόμμα που ουδέποτε ασχολήθηκε με αυτό, έχει την απαίτηση πριν από τη λειτουργία ενός τμήματος να κατοχυρωθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα; Δεν έχει ξαναγίνει αυτό. Εμείς για πρώτη φορά τα τελευταία 35 χρόνια συστήσαμε διακομματικές επιτροπές για το θέμα. Και θα σας ρωτήσω: Μέχρι τώρα στα ΤΕΙ οι φοιτητές πήγαιναν επειδή υπήρχαν επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών; Όχι. Το Υπ. Παιδείας νομοθετεί προσόντα και λέμε με σαφήνεια ότι ως προς τα ευρωπαϊκά προσόντα τα 4ετή τμήματα θα είναι επιπέδου 6 και τα 5ετή θα είναι επιπέδου 7. Αυτός είναι ο χώρος της Ευρώπης. Δεν κάνει ο καθένας το μαγαζάκι του. Σας θυμίζω, επίσης, ότι τα μισά τμήματα από όλα τα ΤΕΙ και τα Πανεπιστήμια, σε όλη την Ελλάδα, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και ότι για πρώτη φορά εμείς ασχολούμαστε με το θέμα αυτό».
Για τα ακαδημαϊκά κριτήρια στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
«Η συζήτηση για τη δομή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι αποτέλεσμα συζητήσεων στις συγκλήτους, τις γενικές συνελεύσεις των τμημάτων, στην 8μελή επιτροπή που συμμετείχε και η πρόεδρος της ΑΔΙΠ, είναι αποτέλεσμα των εκθέσεων βιωσιμότητας, αλλά και πολλών δημοσιευμένων άρθρων με κριτική και χωρίς κριτική και με προτάσεις. Όλα αυτά συνεκτιμήθηκαν στη δομή που προτείνουμε. Η γνώμη της ΑΔΙΠ δεν χρειάζεται παρά μόνο σε Προεδρικά Διατάγματα. Και για να μην παίξουμε κρυφτούλι γύρω από την ΑΔΙΠ σας επισημαίνω ότι είναι ένα όργανο που έχει ένα πολύ συγκεκριμένο ρόλο. Οι απόψεις της λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν αλλά δεν καθορίζουν την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας».
Για την εξοικονόμηση πόρων στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
«Η εξοικονόμηση πόρων δεν είναι ο δικός μας στόχος στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Στόχος μας είναι ο εξορθολογισμός, στόχος είναι να διατεθούν περισσότερα χρήματα και περισσότερες θέσεις. Κάνουμε μια μεταρρύθμιση που δείχνει και την δέσμευση της κυβέρνησης για ενίσχυση της εκπαίδευσης».
Για τις κρίσεις του διδακτικού προσωπικού του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
«Όταν έχουμε ένα νεοϊδρυθέν ίδρυμα, πρέπει να διαφυλάξουμε το κύρος του διδακτικού προσωπικού, ορισμένοι από τους οποίους έχουν υποβληθεί σε πολύ περισσότερες κρίσεις όσες έχουν υποβληθεί καθηγητές πανεπιστημίων».
Για την απονομή των τίτλων σπουδών στους πτυχιούχους των τμημάτων των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
«Οι μεταβατικές διατάξεις αυτό ακριβώς κάνουν. Δίνουν ένα μεταβατικό δικαίωμα σε κάποιους θεσμούς να αναπληρώνουν τους άλλους που καταργούνται και γι’ αυτό λέγονται και μεταβατικές».
Για την αδυναμία της ΑΔΙΠ να δώσει μέχρι τον Σεπτέμβριο πιστοποιήσεις για το νέο Πανεπιστήμιο
«Ξέρετε σε πόσα άλλα τμήματα δεν έχουν γίνει πιστοποιήσεις; Δηλαδή δεν θα ξεκινήσει και για τα τμήματα αυτά η ακαδημαϊκή χρονιά; Η ΑΔΙΠ είναι σε μια διαδικασία πιστοποίησης και πρέπει να κάνει αυτό που οφείλει να κάνει. Είναι δυνατόν να θέσουμε θέμα και για τα άλλα τμήματα που δεν προλαβαίνει να κάνει τις πιστοποιήσεις;».
Για την ανταγωνιστικότητα των διετών δομών
«Εμείς δεν κάνουμε ένα σύστημα που το ένα κομμάτι τους να είναι ανταγωνιστικό προς κάποιο άλλο. Εμείς κάνουμε ένα σύστημα για να μορφώνονται οι άνθρωποι και να αποκτούν δεξιότητες».
Για την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση
«Αύριο θα γίνει η συνάντηση με την ΚΕΔΕ, το Υπουργείο Παιδείας και τους εργαζόμενους ώστε να αποσαφηνιστούν ορισμένα ζητήματα σχετικά με τον αριθμό των παιδιών που μένουν εκτός των δομών των παιδικών σταθμών των Δήμων. Αρχίζουμε με βάση την 2χρονη προσχολική εκπαίδευση να μιλάμε με όρους υποχρεωτικής 14χρονης εκπαίδευσης. Αρχίζουμε να υλοποιούμε τις προϋποθέσεις για αυτό και όταν –σε μια τριετία- ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία σε όλη τη χώρα, τότε θα είναι υποχρεωτική για όλους η 14χρονη εκπαίδευση. Μέχρι τότε θα διαλέγει ο γονιός τη δομή».
Για τη σύνδεση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την τοπική κοινωνία
«Μέχρι σήμερα, η σύνδεση των Πανεπιστημίων με την τοπική κοινωνία ήταν… με τα σουβλάκια και με τα rooms to let. Η σύνδεση, πλέον, θα γίνει με κυρίαρχα τα ακαδημαϊκά κριτήρια και αυτό θα οδηγήσει και στην ανάπτυξη της περιοχής».
Για τον ρόλο και τις συνέργειες με την ΑΣΠΑΙΤΕ
«Προτείνω να ζητήσουμε από την Διοικούσα Επιτροπή της ΑΣΠΑΙΤΕ να μας φέρει μια συγκεκριμένη πρόταση γιατί πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα. Θέλει μια άνεση χρόνου γιατί υπάρχουν και άλλα ιδρύματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συνεργασίας με την ΑΣΠΑΙΤΕ. Επειδή, λοιπόν, η ΑΣΠΑΙΤΕ έχει έναν στρατηγικό ρόλο προτείνω να είναι μια πρόταση που θα έρθει από την Δ.Ε.».
Για πληρωμές οφειλόμενων πανεπιστημιακών
«Πρόκειται για ένα ζήτημα που εξετάζεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους».
Για το Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών του Π. Δ. Αττικής
«Η δημιουργία του τμήματος είναι ο τρόπος αναβάθμισης όλων των ειδικοτήτων που σχετίζονται με αυτό το επιστημονικό αντικείμενο. Λέτε ότι οι απόφοιτοι αυτών των τμημάτων απορροφώνται ούτως ή άλλως στην αγορά εργασίας. Εμείς λέμε: Κοιτάξτε το ακαδημαϊκό σκέλος, όχι μόνο την επαγγελματική απορρόφηση».
Για τα διετή προγράμματα σπουδών και τη δυνατότητα φοίτησης σε αυτά των αποφοίτων των ΓΕΛ
«Μπορεί τα διετή προγράμματα να ανοίξουν και για τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων, αλλά για εμάς σε αυτή τη φάση προτεραιότητα έχουν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ. Τα διετή προγράμματα είναι ένας από τους τρόπους να πείσεις την κοινωνία για τη χρησιμότητα των σπουδών στα ΕΠΑΛ».
Για τους συμβασιούχους διδάσκοντες των ΤΕΙ
«Οι συμβασιούχοι διδάσκοντες είναι εκείνοι που στήριξαν τα ΤΕΙ με την τεχνογνωσία τους τόσα χρόνια. Θα εξετάσουμε σοβαρά τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε μακροχρόνιες συμβάσεις μαζί τους γιατί δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε τόσες νέες θέσεις. Όμως, οι άνθρωποι αυτοί δεν πρέπει ούτε να απολυθούν ούτε να έχουν κάθε χρόνο αγωνία για το αν θα ανανεωθεί η σύμβασή τους. Είναι ένα από τα θέματα για τα οποία θα ζητήσουμε και τις προτάσεις της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος».
Για μόνιμο προσωπικό σε τμήματα ΤΕΙ
«Υπάρχουν τμήματα των ΤΕΙ στα οποία ποτέ δεν δόθηκε ποτέ ο ικανός αριθμός μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Πρέπει να τα δούμε μέσα από τις συζητήσεις και τις προτάσεις που υπάρχουν από τις Επιτροπές και αφού οι διαδικασίες ολοκληρωθούν θα αρχίσουμε να δίνουμε θέσεις όπου χρειάζεται. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα προχωρήσουμε σε νέα τμήματα αν δεν υπάρχουν θέσεις για να γίνουν αυτόνομα τμήματα. Δεν θα επαναλάβουμε το ρεζίλι που έγινε τα προηγούμενα χρόνια με ορισμένα τμήματα των ΤΕΙ».
Για την αναγνώριση των τίτλων διεθνών οργανισμών στους οποίους μετέχει η Ελλάδα
«Για να μην δημιουργούνται παρερμηνείες, μπορούμε στον νόμο να διευκρινίσουμε ότι αφορά σε τίτλους μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης διεθνών οργανισμών στους οποίους μετέχει η χώρα. Η ρύθμιση γίνεται γιατί πρέπει ως χώρα να τηρούμε τις διεθνείς υποχρεώσεις μας».