του Λιόντου Βασιλείου Δασκάλου Αγγλικών στο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Μετσόβου τ. αιρετού ΑΠΥΣΠΕ Ηπείρου
Πολλά έχουν ειπωθεί, γραφτεί και θεσπιστεί την τρέχουσα διετία για το ζήτημα των μετατάξεων των συναδέλφων ειδικοτήτων από τη ΔΕ στην ΠΕ. Το όλο θέμα ουσιαστικά έχει ως αφετηρία του τον Αύγουστο του 2013, όταν η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προέβη σε σωρεία υποχρεωτικών μετατάξεων από τη ΔΕ στην ΠΕ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η όλη διαδικασία πήρε τη μορφή ικανοποίησης αλλεπάλληλων μετατάξεων σε σημείο που αυτές λάμβαναν χώρα σε ανύποπτο χρόνο. Το σκεπτικό του τότε Υπουργείου ήταν ότι πολλοί συνάδελφοι ειδικοτήτων πλεόναζαν στη ΔΕ και ως εκ τούτου θα ήταν σκόπιμη η μετακίνηση τους στην ΠΕ, εκεί όπου και θα ‘’γλίτωναν’’ από πιθανές μελλοντικές περιπέτειες (διαθεσιμότητα, απόλυση). Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι διαφαίνονταν στην αρχή ότι θα δίνονταν το δικαίωμα της υποχρεωτικής μετάταξης σε όσους συναδέλφους βρίσκονταν στη διάθεση της ΔΕ, χωρίς οργανική θέση. Μάλιστα τότε είχε γίνει και η καταγραφή των πλεονασμάτων στη ΔΕ, αλλά και είχε ζητηθεί από τις Δ/νσεις ΠΕ να αποστείλουν τα κενά που θα μπορούσαν να δοθούν στους υπό μετάταξη συναδέλφους. Κάπου εδώ η κατάσταση φαίνεται πως περιπλέκεται. Εν μια νυκτί δόθηκε το δικαίωμα ανεξαιρέτως σε όλους τους συναδέλφους της ΔΕ (ευρισκομένων στη διάθεση ή μη) να κάνουν αίτηση μετάταξης για την ΠΕ. Οι δε Δ/νσεις ΠΕ που κάποιους μήνες πριν δε δήλωναν κανένα οργανικό κενό για την υλοποίηση μεταθέσεων στην ΠΕ, ξαφνικά φάνηκαν ιδιαίτερα γενναιόδωροι στην προσφορά των οργανικών κενών. Μάλλον κάποιοι μπέρδεψαν τα οργανικά με τα λειτουργικά κενά ή….
Το αποτέλεσμα είναι γνωστό σε όλους. Η πολιτική του τότε Υπουργού κ. Αρβανιτόπουλου συνεχίστηκε κατά γράμμα και από τον μετέπειτα υπουργό κ. Λοβέρδο. Μέχρι και πριν τα Χριστούγεννα του 2014 οι μετατάξεις έδιναν και έπαιρναν. Δεν είμαι από αυτούς που υπεργενικεύουν καταστάσεις και γεγονότα, αλλά είναι γνωστό τοις πάσι ότι από τη στιγμή που ουδέποτε αναρτήθηκαν επίσημα τα μόρια των μεταταγμένων συναδέλφων, ότι αρκετοί εξ’ αυτών κινήθηκαν δια της πλαγίας οδού ώστε να πάρουν την πολυπόθητη μετάταξη. Ο συνολικός αριθμός των μεταταγμένων συναδέλφων ανέρχεται σήμερα επίσημα στις 3.900, χωρίς να συνυπολογίζονται οι πιθανές ικανοποιήσεις ενστάσεων που εκκρεμούν, αλλά και τα δικαστήρια στα οποία συνάδελφοι εκπαιδευτικοί έχουν προσφύγει.
Αναμφίβολα σήμερα 1 Μαρτίου 2015, το ζήτημα των μετατάξεων είναι περισσότερο επίκαιρο από ποτέ. Οι συνάδελφοι της ΠΕ σαφώς και εθίγησαν από την έλευση των συναδέλφων εκπαιδευτικών από τη ΔΕ και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Αναφέρομαι στις ειδικότητες που προϋπήρχαν στην ΠΕ όπως οι συνάδελφοι Αγγλικής, Φυσικής Αγωγής, Μουσικής. Οι λοιπές ειδικότητες δεν προϋπήρχαν οργανικά και επομένως δεν έθιξαν κανέναν. Στις προαναφερθείσες θιγόμενες ειδικότητες συγκαταλέγονται οι κάτωθι περιπτώσεις συναδέλφων:
- Συνάδελφοι που επί σειρά ετών αιτούνται μετάθεση στον τόπο τους ή πλησίον του τόπου συμφερόντων τους
- Συνάδελφοι ευρισκόμενοι επί σειρά ετών στη διάθεση του οικείου τους ΠΥΣΠΕ, προφανώς άνευ οργανικής
- Συνάδελφοι που εντός του ιδίου ΠΥΣΠΕ αιτούνται βελτίωση της οργανικής τους θέσης.
Το κοινό στοιχείο όλων είναι η απροθυμία του Υπουργείου Παιδείας κατά το παρελθόν να ανοίξει οργανικές θέσεις, κάτι βέβαια που φάνηκε πρόθυμο να πράξει με τη διενέργεια των μετατάξεων, ‘’τάζοντας’’ οργανικές στους συναδέλφους ειδικοτήτων της ΔΕ. Εδώ λοιπόν μπορώ με κάθε επίγνωση των γραφομένων μου να μιλήσω για αδικίες. Αναφέρομαι στις αδικίες που πολλάκις πολλοί αναγνωρίζουν, αλλά δεν τολμούν να τις κατονομάσουν. Ακόμα και η παλαιότερη ανακοίνωση του συνδικάτου μας (ΔΟΕ) μιλάει εύστοχα για άρση των αδικιών, αλλά χωρίς να τις κατονομάζει. Οι τοπικοί Σύλλογοι Εκπαιδευτικών ΠΕ, αλλά και οι συνδικαλιστικές παρατάξεις της ΠΕ το ίδιο. Δεν καταλογίζω δόλο, καθώς ο καθένας θεωρεί αδικία αυτό που ο ίδιος υφίσταται. Αδικία κατά την γνώμη μου συνιστά και η πλάνη στην οποία οι συνάδελφοι της ΔΕ περιέπεσαν από την πλευρά του Υπουργείου και τώρα δύο χρόνια μετά βρίσκονται στο περίμενε. Αναμφίβολα όμως και θεωρώ πως τη μέγιστη αδικία όλων την υπέστησαν και την υφίστανται οι συνάδελφοι της ΠΕ. Θα μπορούσε όμως το συνδικάτο, οι συνδικαλιστικές παρατάξεις και οι κατά τόπους Σύλλογοι Εκπαιδευτικών της ΠΕ να είναι πιο αγωνιστικοί και πιο κατατοπιστικοί ως προς τις αδικίες σε βάρος των συναδέλφων ειδικοτήτων της ΠΕ, αλλά και η ΔΟΕ να έχει στην μεθαυριανή συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας το ζήτημα πολύ ψηλά στην ατζέντα των θεμάτων.
Εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί τι θα μπορούσε να γίνει στην παρούσα φάση, ώστε το όλο πρόβλημα να έχει μια δίκαιη και ισόνομη λύση. Εστιάζω λοιπόν επιγραμματικά σε όσα θεωρώ επιβεβλημένα να γίνουν από την πλευρά του νέου Υπουργού Παιδείας:
- Άνοιγμα νέων οργανικών θέσεων στα σχολεία διευρυμένου ωραρίου (ΕΑΕΠ) για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (που δεν έχουν κανένα κόστος)
- Κατά προτεραιότητα διεκδίκηση των νέων οργανικών κενών από όλους τους συναδέλφους της ΠΕ
- Άμεση ανάρτηση των μορίων όλων των μεταταγμένων συναδέλφων από τη ΔΕ στην ΠΕ, ώστε να μην αιωρούνται τα όσα ακούγονται και γράφονται περί μετατάξεων με αδιαφανείς διαδικασίες και μεθόδους
- Όσες οργανικές θέσεις περισσέψουν, να δοθούν στους μεταταγμένους συναδέλφους της ΔΕ
- Όσοι μεταταγμένοι συνάδελφοι το επιθυμούν, να τους δοθεί το δικαίωμα της άμεσης ανάκλησης της υποχρεωτικής μετάταξης και να επιστρέψουν στη ΔΕ. Σε διαφορετική περίπτωση να παραμείνουν στη διάθεση του οικείου τους ΠΥΣΠΕ, ελλείψει οργανικών θέσεων
Θέλω να πιστεύω ότι την Τρίτη 3 Μαρτίου 2015 όλοι θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων (Υπουργείο και συνδικαλιστικοί μας εκπρόσωποι) και θα δοθεί μια δίκαιη λύση στο μείζον ζήτημα των μετατάξεων. Ας μην λησμονούμε ότι μέσα στο Μάρτιο επίκειται η ανακοίνωση των μεταθέσεων. Αν δεν επιληφθεί του ζητήματος το Υπουργείο τότε όχι απλώς θα διαιωνίζεται η αδικία σε βάρος των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων της ΠΕ, αλλά και θα συνεχιστεί ο δρόμος των χρονοβόρων πολυέξοδων δικαστικών αγώνων.
ΥΓ: Πάντοτε πίστευα και πιστεύω πως τα προβλήματα των εκπαιδευτικών (δασκάλων νηπιαγωγών και ειδικοτήτων) είναι κοινά. Οι διαχωρισμοί δεν ωφελούν κανέναν. Άλλωστε, όλοι στο ίδιο εκπαιδευτικό καζάνι βράζουμε…….