Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση, θα προβλέπει, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, του υπουργείου Παιδείας Γεώργιο Βούτσινο, την καθιέρωση ενός Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Μιλώντας σήμερα σε ψηφιακή εκδήλωση για την ελληνογερμανική συνεργασία στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που συνδιοργάνωσαν το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο με τον ΣΕΒ, ο κ. Βούτσινος τόνισε ότι είναι ήδη έτοιμο το σχέδιο νόμου, στηρίζεται στη σύνδεση της προσφοράς κατάρτισης με την αγορά εργασίας και θα προωθήσει ένα μοντέλο που θα αξιοποιεί εκλογικευμένα και στο πλαίσιο ενός συστήματος ανατροφοδότησης, τρεις βασικούς θεσμούς: τριμερισμό (κράτος, εργαζόμενοι, εργοδότες), μηχανισμό παρακολούθησης, στάθμιση και πιστοποίηση των προσόντων.
Σε ό,τι αφορά στις εκπαιδευτικές δομές, διευκρίνισε ότι θα είναι οι εξής:
* Ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) διετούς φοίτησης επιπέδου 3 για αποφοίτους Γυμνασίου (υποχρεωτικής εκπαίδευσης), οι οποίες θα μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν στα ενδιαφερόμενα υπουργεία, επιμελητήρια, οργανώσεις εργοδοτών ή εργαζομένων ή στον ιδιωτικό τομέα.
* Ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, τα οποία συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα.
* Ίδρυση Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και Θεματικών, τα οποία συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα.
* Επαναπροσδιορισμός του ρόλου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που θα παρέχουν σε ενηλίκους: επανακατάρτιση (reskilling), αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling), συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, γενική εκπαίδευση ενηλίκων, επαγγελματικό προσανατολισμό και επαγγελματική συμβουλευτική.
Ο κ. Τόμας Ρέιτσελ, κοινοβουλευτικός υφυπουργός του ομοσπονδιακού υπουργείου Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας, στο ψηφιακό μήνυμα που απηύθυνε στους συμμετέχοντες στη διοργάνωση, τόνισε ότι οι «υπουργοί Παιδείας της Ευρώπης έχουν θέσει ψηλά στην ατζέντα το θέμα ‘μίας νέας ώθησης για την επαγγελματική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση στην Ευρώπη’, στο συνέδριο στο Όσναμπρουκ στις 16-17 Σεπτεμβρίου». Επίσης στάθηκε στη στενή και πολυετή, όπως τη χαρακτήρισε, συνεργασία Ελλάδας – Γερμανίας στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μία σχέση συνεργασίας επί ίσοις όροις, των δύο χωρών. «Μαθαίνουμε ο ένας απ’ τον άλλον και επεξεργαζόμαστε στοιχεία που προωθούν την περαιτέρω ανάπτυξη της επαγγελματικής κατάρτισης», ανέφερε, ενώ δήλωσε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης σε σχέση με το νέο νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης.
Ο γενικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, υπογράμμισε ότι η χώρα διαθέτει επάρκεια πνευματικού κεφαλαίου σε επίπεδο πτυχιούχων πανεπιστημίων, αλλά όχι το αναγκαίο τεχνικό και επαγγελματικό προσωπικό σε ποσότητα και ποιότητα, ενώ στάθηκε στις διαδοχικές μελέτες του ΣΕΒ, που δείχνουν τη μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς σε θέσεις εργασίας που απαιτούν τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις.
Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Χατζόπουλος, γενικός διευθυντής του ΣΕΒ, επέμεινε στην αδυναμία που έχουν σήμερα πολλές επιχειρήσεις να καλύψουν ανάγκες και κενές θέσεις εργασίας, σημειώνοντας ότι μία στις τρεις ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ανάλογα ζητήματα, ενώ υπάρχουν κλάδοι, όπως η ενέργεια, όπου σχεδόν μια στις δύο εταιρείες αδυνατούν να στελεχώσουν το δυναμικό τους επαρκώς.
Πανελλήνιες 2021 – ΕΠΑΛ: Η εξεταστέα ύλη – Αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού μορίων