Πολλοί ήταν οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί που βρέθηκαν προ εκπλήξεως, όταν το καλοκαίρι διαπίστωσαν ότι καταποντίστηκαν αρκετές θέσεις στους πίνακες αναπληρωτών του 2015-2016.
Το μερικό άνοιγμα των πινάκων (μόνο για το 2012-2014 και όχι για το 2010-2012) έφερε στο προσκήνιο άλλο ένα ζήτημα που είχε ξεχαστεί με το πάγωμα (παύση προσμέτρησης της προϋπηρεσίας) των πινάκων στις 30-6-2010 και αυτό δεν είναι άλλο από την προσμέτρηση της προϋπηρεσίας της ειδικής εκπαίδευσης και στους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης.
Οι αριθμοί είναι αδυσώπητοι και αποδεικνύουν ότι τα μόρια της ειδικής εκπαίδευσης αποτελούν για κάποιους αναπληρωτές κατόχους μεταπτυχιακών και σεμιναρίων μέσο ανέλιξης στους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης.
Στις θέσεις από το 1 έως το 2.000, οι οποίες δίνουν και τη δυνατότητα πρόσληψης, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που φιγουράρουν και στους πίνακες ειδικής εκπαίδευσης είναι 297, αριθμός διπλάσιος από αυτόν του προηγούμενου έτους.
Θα μπορούσαν να ισχυριστούν κάποιοι ότι η αύξησή τους οφείλεται στη γενικευμένη τάση για την εκπόνηση μεταπτυχιακών στην ειδική εκπαίδευση, ωστόσο οι περισσότεροι από τους 297 έχουν προϋπηρεσία σε δομές της Ειδικής Αγωγής και επομένως έχουν αξιοποιήσει το μεταπτυχιακό ή το σεμινάριο για να εργαστούν στην ειδική εκπαίδευση.
Υπάρχουν και άλλοι 270 αναπληρωτές στους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης με μόρια ΑΣΕΠ- προϋπηρεσίας ενταγμένοι και στην ειδική εκπαίδευση, οι οποίοι συναντώνται στις θέσεις από 2.001 έως 4.000+.
Το 14% των αναπληρωτών νηπιαγωγών στους πίνακες με μόρια είναι «διπλοπινακίτες», ενώ το γεγονός ότι καταλαμβάνουν έως τώρα το 15% των θέσεων μέχρι το 2000 έχει αποτέλεσμα να δημιουργείται η εξής στρέβλωση:
Αναπληρωτές με μόρια προϋπηρεσίας από την ειδική εκπαίδευση να εργάζονται στη γενική εκπαίδευση, στερώντας θέσεις από άλλους αναπληρωτές που δεν είχαν τη δυνατότητα εργασίας σε δομές της Ειδικής Αγωγής.
Ευνοημένοι όμως είναι άλλοι συνάδελφοί τους στην ειδική εκπαίδευση που προσλαμβάνονται στις θέσεις τους αφού αυτοί, όπως προαναφέρθηκε, μπορούν να εργαστούν στη γενική εκπαίδευση.
Δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που ευνοεί τους κατόχους μεταπτυχιακών και σεμιναρίων στην ειδική εκπαίδευση.
Το πρόβλημα όμως έχει κι άλλες διαστάσεις, με κυριότερη τη μακρόχρονη πλέον ύπαρξη μιας «φάμπρικας» αρχικά καλοπληρωμένων σεμιναρίων 400 ωρών και στη συνέχεια επίσης καλοπληρωμένων μεταπτυχιακών (κυρίως «εξ αποστάσεως», παρότι η ειδική εκπαίδευση απαιτεί καλή πρακτική εκτός από θεωρητική γνώση), για την ποιότητα των οποίων πολλά έχουν δικαίως γραφτεί, κυρίως από εκπαιδευτικούς που έχουν καλή γνώση του χώρου.
Επειδή… ο κόσμος το ’χει τούμπανο, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πρέπει να σπάσει το απόστημα και ο καθείς να προσμετρά την προϋπηρεσία του εκεί που την απέκτησε ώστε να μη δημιουργούνται αδικίες.
* Πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών