Τι ισχύει για τη μεταφορά της σχολικής τσάντας των μαθητών

Το 2013 είχε κατατεθεί ερώτηση για την επιβάρυνση της υγείας από τη μεταφορά της τσάντας

Για το θέμα της μεταφοράς της σχολικής τσάντας των μαθητών του δημοτικού σχολείου, ισχύουν όσα αναφέρονται σε εγκύκλιο του 2010 στην οποία επισημαίνεται ότι η μεταφορά της σχολικής τσάντας για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου προκαλεί συνεχή προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές) αλλά και στον ιατρικό κόσμο, που βλέπουν με ανησυχία τα παιδιά να μεταφέρουν καθημερινά ένα βαρύ φορτίο από και προς το σχολείο.

Καθώς, για το Υπ. Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ. το θέμα της σωματικής και πνευματικής υγείας των μαθητών αποτελεί ουσιαστικό ζήτημα, σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

Το Σχολείο οφείλει :

α) να μεριμνά για την κατά το μέγιστο αξιοποίηση των χώρων της σχολικής τάξης (π.χ. βιβλιοθήκες, ντουλάπια, ράφια, θρανία), ώστε να είναι δυνατή η παραμονή ικανοποιητικού αριθμού βιβλίων στην αίθουσα διδασκαλίας,

β) να προβαίνει στον εξορθολογισμό χρήσης των σχολικών εγχειριδίων και αντικειμένων γενικότερα, σύμφωνα πάντα με το ωρολόγιο πρόγραμμα, ώστε να μειώνεται στο ελάχιστο η μεταφορά τους από και προς το σχολείο.

γ) να ζητά τη διαρκή ενημέρωση από αρμόδιους εξειδικευμένους παιδαγωγούς και επιστήμονες σχετικά με την καλλιέργεια και την εμπέδωση του ουσιαστικού περιεχομένου του «Νέου Σχολείου» αναφορικά με το εν λόγω θέμα.

δ) να αποστέλλει στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς επιστολή με σχετικές οδηγίες στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, σχέδιο της οποίας σας επισυνάπτουμε.

Οι εκπαιδευτικοί δύνανται να προβούν στις παρακάτω ενέργειες:

α) επικόλληση φωτοτυπίας με το ωρολόγιο πρόγραμμα στο πρόχειρο τετράδιο των μαθητών και συγχρόνως ανάρτησή της στον πίνακα ανακοινώσεων ή σε ορατό σημείο της τάξης.

β) με τη λήξη των μαθημάτων ο εκπαιδευτικός της τάξης καθώς και οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων μελετούν μαζί με τους μαθητές το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και αναλόγως των απαιτήσεων των μαθημάτων, οι μαθητές τοποθετούν στην τσάντα τους μόνο τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια κ.ά.

γ) ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί των Α’ και Β’ τάξεων, μεριμνούν ώστε οι μαθητές να αφήνουν τα περισσότερα πράγματά τους στο σχολείο, σε συγκεκριμένο χώρο για κάθε παιδί (ντουλάπα ή ράφι, εάν ο χώρος επαρκεί, ή σε διαφορετική περίπτωση κάτω από το θρανίο τους). Είναι προφανές, ότι σε όλα τα σχολικά εγχειρίδια και αντικείμενα θα αναγράφεται το ονοματεπώνυμο και η τάξη του μαθητή.

δ) οι μαθητές, από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου πρέπει να διδαχθούν τους σωστούς τρόπους μεταφοράς της σχολικής τσάντας και γενικά των μεγάλων φορτίων, ώστε να μπορούν να τους εφαρμόζουν.

Αν και η παραπάνω διαδικασία θα επιφέρει πρόσθετο έργο και προσπάθεια από μέρους των εκπαιδευτικών, η διαρκής εξάσκηση θα συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη της ελαχιστοποίησης της μεταφοράς πρόσθετου βάρους.

Ακολουθεί το υπόδειγμα της επιστολής

Ημερομηνία…

Αγαπητοί Γονείς και Κηδεμόνες

Το Υπ. Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ., μεριμνώντας σχετικά με το ζήτημα του υπερβολικού βάρους της σχολικής τσάντας, που είναι αναγκασμένοι να μεταφέρουν καθημερινά οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων, υιοθετεί σειρά μέτρων ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η μεταφορά από και προς το Σχολείο περιττού βάρους από αυτούς. Συγκεκριμένα :

α) οι εκπαιδευτικοί εφοδιάζουν τους μαθητές με τη φωτοτυπία του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, το οποίο ο γονέας θα μπορεί να συμβουλεύεται καθημερινά.

β) με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, οι μαθητές σε καθημερινή βάση θα μεταφέρουν στο σπίτι μόνο τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια κ.λ.π. Τα υπόλοιπα θα παραμένουν στην τάξη, σε χώρο που θα καθορίσουν οι εκπαιδευτικοί.

γ) στην αρχή της σχολικής χρονιάς, σε όλα τα αντικείμενα του μαθητή (βιβλία, τετράδια, κασετίνες) αναγράφονται σε ετικέτες το ονοματεπώνυμο και η τάξη του.

δ) μετά το τέλος των κατ’ οίκον εργασιών, συνιστάται ο έλεγχος του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, ώστε να αποφεύγεται από μέρους των μαθητών η άσκοπη μεταφορά βιβλίων και τετραδίων προς το σχολείο.

ε) γενικά, η τοποθέτηση των βιβλίων μέσα στην τσάντα θα πρέπει να γίνεται ώστε το κέντρο βάρους της να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στη μέση. Επίσης, η κατανομή του βάρους θα πρέπει να είναι ομοιόμορφη, με την τοποθέτηση των πιο βαριών βιβλίων στο πίσω μέρος της τσάντας.

Με τον τρόπο αυτό και τη συνεργασία Σχολείου και Οικογένειας, θα επιτευχθεί ο στόχος της ελαχιστοποίησης του βάρους της σχολικής τσάντας, με σκοπό την προστασία της σωματικής υγείας των μαθητών.

Ο Διευθυντής του Σχολείου

Ερώτηση στη Βουλή για το βάρος της σχολικής τσάντας

Το βάρος της σχολικής τσάντας έφεραν με ερώτησή τους στη Βουλή, το 2013, βουλευτές ΚΚΕ κύριοι Παφίλης, Γκιόκας, Κωνσταντινίδης, Λαμπρούλης. Όπως αναφέρουν στην ερώτησή τους προς το Υπουργείο Παιδείας υπάρχει έντονος προβληματισμός και ανησυχία στους γονείς για την επιβάρυνση της υγείας των παιδιών από τη συνεχόμενη αύξηση του βάρους της σχολικής τσάντας και του φορτίου που σηκώνουν καθημερινά οι μαθητές από και προς το σχολείο.

Το πρόβλημα είναι πιο έντονο για τους μαθητές των δημοτικών όπου η σωματική ικανότητα των παιδιών δεν είναι τέτοια ώστε να αντέξει τέτοια βάρη ενώ σε αυτή την ηλικία μπαίνουν οι βάσεις για την αρμονική μυοσκελετική ανάπτυξη των παιδιών.

Οι ερωτώντες βουλευτές επικαλέστηκαν πορίσματα και τοποθετήσεις επιστημονικών φορέων σύμφωνα με τα οποία το συνιστώμενο βάρος της σχολικής τσάντας πρέπει να είναι ανάλογο του 10% του σωματικού βάρους ενός μαθητή ή μαθήτριας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα , το μεγάλο βάρος της σχολικής τσάντας σε συνδυασμό με τη λανθασμένη τοποθέτησή της στον ώμο του μαθητή, επιβαρύνει τη σπονδυλική στήλη και μπορεί να προκαλέσει έντονο πόνο στη μέση και παροδικές παραμορφώσεις όπως κύφωση και λειτουργική σκολίωση εκ στάσεως.

Στην απάντησή του προς τους βουλευτές του ΚΚΕ ο τότε Υφυπουργός Παιδείας κ. Κεδίκογλου επικαλούνταν εγκύκλιο του Υπουργείου του 2010 σύμφωνα με την οποία ορίζεται ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι κατά τις επισκέψεις τους στα σχολεία ευθύνης τους, ενημερώνονται και δίνουν τις κατάλληλες οδηγίες στους εκπαιδευτικούς των σχολείων για τις κατ’ οίκον εργασίες, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει να αποφεύγεται το πλήθος των εργασιών, οι οποίες δεν συμβάλλουν στην ποιοτική πρόσληψη της γνώσης, στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.

Ως εκ τούτου, ανέφερε ο κ.Κεδίκογλου, περιορίζεται σημαντικά ο αριθμός των εντύπων που μεταφέρει καθημερινά ο μαθητής από και προς το σχολείο καθώς ένα μέρος σχολικών βιβλίων και τετραδίων παραμένει στην αίθουσα διδασκαλίας.

Πέραν όμως των παραπάνω στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας έχουν ενταχθεί ενημερωτικές καμπάνιες σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς για τη σχολική τσάντα. Παράλληλα η Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου με εγκύκλιό της δίνει οδηγίες σχετικά με όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αποφευχθεί η επιβάρυνση της υγείας των μαθητών από το βάρος της σχολικής τσάντας.

Καλόγηρος Βασίλειος