Απανωτά περιστατικά βίας στα σχολεία προκαλούν μεγάλη ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα και όχι μόνο.
Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, η παραίτηση ενός αναπληρωτή εκπαιδευτικού (ο οποίος εργαζόταν σε επαγγελματικό λύκειο) από τα καθήκοντα του, εξ΄ αιτίας αυτής της κατάστασης επαναφέρει το σοβαρό αυτό πρόβλημα στην επικαιρότητα. Και όπως χαρακτηριστικά δήλωσε και ο Νίκος Φίλης «η παραίτηση του αναπληρωτή εκπαιδευτικού του Επαγγελματικού Λυκείου «φώτισε ξαφνικά ένα κόσμο, που δεν θέλουμε να ξέρουμε ότι υπάρχει».
Οι περιγραφές των εκπαιδευτικών
Αν και τα φαινόμενα αυτά δεν είναι καινούργια, οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι τα τελευταία χρόνια έχουν ενταθεί τόσο που φοβούνται ότι «θα χυθεί αίμα». Καθηγητές δηλώνουν ότι συνάδελφοί τους έχουν ξυλοκοπηθεί, δέχονται απειλές, βρισιές με απαράδεκτες και χυδαίες φράσεις, φθορές στα αυτοκίνητά τους, έχουν μαθητές οι οποίοι δεν παρακολουθούν το μάθημα και «παίζουν στο κινητό», κυκλοφορούν με τα μηχανάκια μέσα στους διαδρόμους σχολείων, αδειάζουν τους κάδους σκουπιδιών στα προαύλια, κάνουν συνεχώς απουσίες και αντιδρούν σε οποιαδήποτε προσπάθεια νουθεσίας αντιδρώντας συχνά με εξαιρετικά άγριο τρόπο, που βέβαια δεν συνάδει με την μαθητική ιδιότητα.
Οι καθηγητές υπογραμμίζουν, ότι αν και το φαινόμενο της βίας εναντίον τους σε καμία περίπτωση δεν αφορά την πλειονότητα των μαθητών, είναι εξαιρετικά σοβαρό και πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις από την έναρξη της πανδημίας. Δηλώνουν ότι ο «σεβασμός απέναντι στον εκπαιδευτικό» έχει χαθεί. Ακόμη και οι γονείς εμφανίζονται μέσα στα σχολεία με απειλές, βρισιές και έτοιμοι για χειροδικία κάτι που είδαμε σε μεγάλο βαθμό την εποχή που επιβλήθηκε η υποχρεωτική χρήση της μάσκας στο σχολείο από τους γνωστούς «αρνητές των εμβολίων και της μάσκας». Αποκορύφωμα αυτής της κατάστασης ήταν το περυσινό περιστατικό στο Αιγίνιο Πιερίας όπου γονείς έβαλαν χειροπέδες στον Διευθυντή του Γυμνασίου και τον πήγαν δεμένο στο αστυνομικό τμήμα, επειδή ζητούσε από τα παιδιά να φορούν τη μάσκα τους.
Όπως λένε κυρίως οι καθηγητές την τελευταία δεκαετία τα κρούσματα βίας στους σχολικούς χώρους αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και ορισμένες φορές η κατάσταση βρίσκεται κυριολεκτικά εκτός ελέγχου. Η κατάσταση μάλιστα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο με τη συμμετοχή και εξωσχολικών στοιχείων. Τα περιστατικά αυτά πλέον είναι σχεδόν καθημερινά, όπως πριν από λίγο καιρό ο ξυλοδαρμός καθηγητή από μαθητές σε ΕΠΑΛ της Πάτρας και ο αντίστοιχος ξυλοδαρμός εκπαιδευτικού συναδέλφου σε σχολείο της Κρήτης. Πρίν από δυο χρόνια όλοι είδαμε στο διαδίκτυο βίντεο, που έδειχνε ομάδα μαθητών να υβρίζει και να προπηλακίζει καθηγήτρια με χυδαίες εκφράσεις, επειδή δεν έσβηνε την αδικαιολόγητη απουσία μαθητή. Οι καθηγητές κατηγορούν πολλούς γονείς ότι δεν «βάζουν όρια στα παιδιά τους» αλλά και τις κυβερνήσεις για «μακροχρόνια απαξίωση του εκπαιδευτικού» καθώς ποτέ μέχρι και σήμερα δεν αντιμετώπισαν με σοβαρές ενέργειες αυτή τη κατάσταση.
Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τη παραίτηση του καθηγητή η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δήλωσε ότι «διαβάσαμε τα όσα σοβαρά καταγγέλλονται από τον καθηγητή και διερευνούμε όλα αυτά που περιγράφονται. Πάντως, δεν υπάρχει ούτε μια γραπτή αναφορά για την κατάσταση που επικρατεί στο σχολείο». Ανάλογη δήλωσε έκανε και ο γ.γ του υπουργείου παιδείας κ. Αλέξανδρος Κόπτσης ο οποίος τόνισε ότι «πληροφορηθήκαμε ένα τετελεσμένο γεγονός, αυτό της παραίτησης εκπαιδευτικού χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση. Διερευνήσαμε τα περιγραφόμενα συμβάντα αλλά δεν διαπιστώσαμε καμία γραπτή ενημέρωση από περιφερειακή υπηρεσία – ούτε από κάποιο στέλεχος εκπαίδευσης. Επικοινωνήσαμε άμεσα, τόσο με τον Διευθυντή του σχολείου όσο και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για να αντλήσουμε πληροφορίες. Δώσαμε εντολή διερεύνησης κάθε πτυχής του θέματος και να είστε σίγουροι πως, αν και όπου διαπιστωθούν ευθύνες, θα αποδοθούν στο ακέραιο. Παράλληλα, είναι ενεργοί και λειτουργούν όλοι οι αντισταθμιστικοί φορείς για κάθε είδους παιδαγωγική αντιμετώπιση. Δε θα αφήσουμε τη βία να μείνει ατιμώρητη, από όπου και αν προέρχεται αυτή, κάτι που αποδεικνύουμε από τις συνεχείς θεσμικές παρεμβάσεις μας. Και επιπλέον, βεβαίως, υπάρχουν πάντοτε παιδαγωγικά μέτρα τα οποία είναι στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας».