Γράφει η Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά, Εκπαιδευτικός, συγγραφέας, κριτικός
Η ύπαρξη ενός βιβλίου ίδιου για πολλά χρόνια-αλλάζει χρώμα το εξώφυλλο-δεν προδιαθέτει τον καθηγητή να το διδάξει με ευχαρίστηση, αλλά καταντά αναχρονιστικό και για τον νεαρό…
μαθητή ο οποίος δεν έχει δεύτερη λύση και υποχρεούται σε αποδοχή σελίδων κακογραμμένων ,και λόγω διασκευής καμιά φορά, μη κατανοητών! Ας πάρουμε για παράδειγμα τα βιβλία της ιστορίας! Προκειμένου να καλυφθούν κάποιες ιστορικές περίοδοι, παραλείπονται άλλες ,εξίσου σημαντικές και δημιουργείται ένα τεράστιο κενό το οποίο καλείται να καλύψει άλλως πως ,ο καθηγητής! Έρχεται και η Τ.Θ. και τυχαίνει ένα θέμα συμπλήρωσης κενών! Η έλλειψη συλλογικής αντιμετώπισης ενός θέματος, δεν προάγει την κριτική σκέψη ,την οποία θα προβάλουν οι μαθητές στα θέματα ανάπτυξης!
Το χειρότερο ,οι διευθυντές ,κάθε χρόνο ,σύμφωνα με τις εγκυκλίους του υπουργείου ,ζητούν κατανομή και ανακατανομή μαθημάτων !Αυτό σημαίνει ότι ένας φιλόλογος τη μια χρονιά προετοιμάζεται για την διδασκαλία της ιστορίας κατεύθυνσης, προμηθεύεται υλικό χρήσιμο για τη διδασκαλία στην τάξη , αυτοβελτιώνεται και την άλλη ,επειδή κάποιος ζήτησε να διδάξει για ευνόητους λόγους το ίδιο μάθημα , πείθει τον διευθυντή και μένει ο προηγούμενος ενεός! Εδώ φταίει το ότι κάποιοι διευθυντές παρερμηνεύουν τα λεγόμενα των εγκυκλίων και φωνάζουν συμβούλους ,προϊσταμένους κλπ ,προκειμένου να προβούν σε αλλαγές προσώπων!
Άρα ,εδώ μένω στο απαράσκευο των καθηγητών με τις εναλλαγές των μαθημάτων!
Ακόμη,το βιβλίο κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας γ’ λυκείου π.χ.είναι ένα βιβλίο αποκρουστικό με πεισιθάνατη φιλοσοφία! Θάνατος, πνιγμός σκοτωμός, αυτοκτονία, πυροβολισμός ,αίμα πολύ αίμα, φαντάσματα ,νεκροί! Οι μαθητές δεν θέλουν να παρακολουθήσουν το μάθημα! Πρότεινα εδώ και πολλά χρόνια να αλλάξει το βιβλίο να μπουν κείμενα και νέων συγγραφέων, να μετριαστεί κάπως ο πόνος ,αλλά φωνή βοώντος!
Οι πηγές στην ιστορία δεν εξυπηρετούν έτσι γενικότροπα! Σε δύο ώρες, τι προλαβαίνει κανείς να διδάξει την ύλη του βιβλίου και παραθέματα, εικόνες, γελοιογραφίες, χάρτες, πίνακες ,τι απ’ όλα!
Συμπερασματικά, με τα ίδια αναχρονιστικά ,ανεπαρκή εγχειρίδια δεν εφαρμόζεις ευρωπαϊκού τύπου εξετάσεις που απαιτούν ,πολλές γνώσεις, κριτική ικανότητα ,σωστή κατανομή και προετοιμασία!