Δείτε τί ανέφερε στη συνέντευξή του ο Υπ. Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στην ΕΡΤ1 για τις αλλαγές στις .

 

 

 

-Ελάτε τώρα να δούμε και κάποια παραδείγματα. Τι μαθήματα θα δίνει κάποιος, για παράδειγμα να μπει στη Φιλοσοφική Σχολή;

-Θα δίνει τη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία που θα είναι υποχρεωτικό μάθημα για όλα τα πεδία, τα ελάχιστα υποχρεωτικά, θα δίνει Ιστορία και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Κεντρικές Εξετάσεις με τους συντελεστές που είπαμε και μετά θα έχει μία ελεύθερη επιλογή. Η ελεύθερη επιλογή που μπορεί να έχει θα μπορεί να είναι είτε από μαθήματα που συνδιάζονται με αυτά είτε μπορεί να θέλει να πάρει Μουσική, να πάρει οποιοδήποτε άλλο μάθημα και οι συντελεστές όλοι αυτοί θα σε βάζουν μέσα στο Πανεπιστήμιο. Αλλά θα είναι για τα τρία μαθήματα και με τον συντελεστή που έχουμε πει δηλαδή το 80% την πρώτη φορά που θα εφαρμοστεί.

-Οπότε έχουμε αυτά τα τρία μαθήματα για παράδειγμα στη Φιλοσοφική. Τη Νέα Ελληνική Γλώσσα, την Ιστορία και τα Αρχαία. Και μετά έχουμε ένα μάθημα επιλογής, το οποίο θα έχει την ίδια βαρύτητα στα μαθήματα επιλογής;

-Όχι βέβαια.

-Θα συμψηφίζεται πώς ;

-Θα συμψηφίζεται ανάλογα με τα ποσοστά που έχουμε πει μέχρι τώρα. Αλλά και τα υπόλοιπα θα έχουν επίσης εργασίες, θα έχουν μέσα στην τάξη μια παρουσία, δηλαδή ξέρετε ότι δεν πάμε να κάνουμε να μάθουν τα παιδιά τεχνικές με τις οποίες θα μπαίνουν στα Πανεπιστήμια. Πάνε να μάθουν γνώσεις που θα τις χρησιμοποιήσουν για να μπαίνουν μέσα. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.

-Αυτή είναι η πρόθεσή σας.

-Αυτή είναι η πρόθεση, βεβαίως. Ελπίζουμε να προχωρήσει. Κι εμείς το ελπίζουμε και είμαστε και πολύ αισιόδοξοι.

-Πάμε να δούμε τώρα και για τα Πολυτεχνεία λοιπόν, που ήταν από τις σχολές με πολύ ψηλές βάσεις φέτος.

Κοιτάξτε, εδώ θα έχουμε πάλι τα Νέα Ελληνικά όπως είπαμε, θα έχουμε τα Μαθηματικά προφανώς, τώρα ανάλογα σε ποιο τμήμα πολυτεχνικό είναι να μπει το κάποιο παιδί, το τρίτο μάθημα θα μπορεί να είναι η Φυσική ή η Πληροφορική ή η Χημεία- Βιολογία, είναι θέματα που θα εξαρτηθούν και σε μία συνεννόηση και με τα Πανεπιστήμια. Ξέρετε τα Πανεπιστήμια δεν μπορούν να μείνουν έξω από μία τόσο ριζική ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης του Λυκείου. Άρα θα πρέπει να έρθουμε και σε συζητήσεις με τα Πανεπιστήμια και που νομίζω πάρα πολλοί πανεπιστημιακοί είναι πολύ ανοιχτοί να προτείνουν κι αυτοί πολύ ενδιαφέροντα πράγματα.

-Για να δούμε κάποια ακόμη παραδείγματα. Να δούμε τα τμήματα Οικονομίας. Και εδώ έχουμε Νέα Ελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Κοινωνία-Οικονομία και ελεύθερη επιλογή, Φυσική για παράδειγμα…

-…ξένη Γλώσσα…άρα έχουμε κι εδώ μία πλειάδα δυνατοτήτων που τα παιδιά θα μπορούν να παίρνουν.

-Και το ίδιο ισχύει και για την Ιατρική;

-Το ίδιο θα ισχύσει και για την Ιατρική με αντίστοιχα μαθήματα όπως βλέπουμε εδώ. Έχουμε προτάσεις για όλες τις γνωσιακές περιοχές και όπως σας είπα θα συζητήσουμε αυτά τα θέματα αλλά εμείς έχουμε καταλήξει σ’ αυτό, είμαστε ανοιχτοί αν υπάρχουν κάποιες αδυναμίες να τις δούμε αλλά νομίζουμε ότι θα είναι σε λεπτομέρειες, ειδικά σε αυτά τα επίπεδα.

-Τώρα υπάρχει και μια πρόβλεψη, σ’ αυτή την πρόταση που κάνατε, για τους μαθητές που δεν επιθυμούν την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια.

-Βεβαίως, πάμε δεκατετράχρονη εκπαίδευση που σημαίνει ότι η Πολιτεία καταρχήν παρέχει τις δυνατότητες εκπαίδευσης μέχρι και την Γ’ Λυκείου. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία. Η Πολιτεία παρέχει λοιπόν παρέχει αυτές τις δυνατότητες. Θα υπάρχουν απιδιά τα οποία δεν θα θέλουν υποχρεωτικά να πάνε στα Πανεπιστήμια. Η ζωή είναι πολύ πιο πλούσια από το να πηγαίνει κανείς μόνο στο Πανεπιστήμιο. Αυτά τα παιδιά θα μπορούν να πάρουν ό,τι θέλουν. Αλλά ειδικά γι’ αυτά τα παιδιά θα έχουμε την Πληροφορική όπου στο τέλος θα μπορεί να παίρνει το πτυχίο του ECDL που σήμερα δεν το δίνουμε. Ξένες γλώσσες, όπου θα υπάρχει Κρατικό πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας. Και όπως βλέπετε Γραμμικό σχέδιο κλπ. και μπορούν να παίρνουν και μαθήματα από τα ΕΠΑΛ στον βαθμό που Τα Επαγγελματικά Λύκεια, έχουμε Επαγγελματικά Λύκεια που είναι κοντά στα σχολεία αλλιώτικα θα το κάνουμε με τις νέες τεχνολογίες. Άρα δίνουμε και μία δυνατότητα για τα παιδιά αλλά όχι σαν παιδιά δεύτερου Θεού. Προσέξτε, έχει μεγάλη σημασία.

-Δεν αποκλείονται ουσιαστικά από αυτό το σύστημα εκπαίδευσης τα παιδιά τα οποία δεν θέλουν να προχωρήσουν με αυτές τις Κεντρικές Εξετάσεις που όπως είπαμε είναι στα χνάρια των Πανελλαδικών Εξετάσεων που γνωρίζαμε ως τώρα.

-Εμείς θέλουμε σε όλα τα παιδιά να τους δώσουμε τις δυνατότητες ώστε να ξαναγυρίσουν στο σχολείο και επί της ουσίας. Όχι να έρχονται το πρωί νυσταγμένα, να βαριούνται όλη τη μέρα και να φεύγουν.

-Και κλείνοντας λοιπόν το κεφάλαιο της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, να πούμε ότι, να ξεκαθαρίσουμε ότι τρία μαθήματα λοιπόν, να διευκρινίσουμε, θα είναι τα μαθήματα που θα δίνουν για τις εξετάσεις οι μαθητές και το τέταρτο θα ισχύσει για την ενδοσχολική βαθμολογία, για το απολυτήριο.

-Βεβαίως. Υπάρχουν και κάποια άλλα επιλογής τα οποία και αυτά θα είναι μέσα στη διαδικασία μόρφωσης και επιμόρφωσής τους.

-Αλλάζει λοιπόν η αξιολόγηση, το είπαμε και πριν. Ο στόχος σας είναι να αλλάξει και η μέθοδος. Επόμενος στόχος είναι να αλλάξει και το περιεχόμενο;

-Aυτά δεν μπορούν να ξεχωριστεί το ένα από το άλλο και το ξέρετε πάρα πολύ καλά. Όλα αυτά θα είναι επιτυχημένα στον βαθμό που το περιεχόμενο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καιρών μας. Εγώ τουλάχιστον -όχι εσείς αλλά εγώ – προέρχομαι από μία παράδοση όπου το κεντρικό στοιχείο της εκπαίδευσης ήταν το βιβλίο. Διότι οι γνώσεις που υπήρχαν , οι πληροφορίες που υπήρχαν στο βιβλίο ήταν δυσεύρετες. Στην εποχή μας η σχέση πληροφορίας και γνώσης έχει αλλάξει. Άρα πρέπει να αλλάξουν και οι θεσμοί οι οποίοι είναι θεσμοί μετάδοσης παραγωγής της γνώσης κλπ. Γι’ αυτό κι ένα από τα μεγάλα θέματα που θα ανοίξουμε είναι η συζήτηση για τα προπτυχιακά μαθήματα, τα οποία πολλά είναι στον ελεύθερο πιλότο. Άρα σχολείο, επί της ουσίας εκπαιδευτική διαδικασία, όχι τεχνικές για να μπαίνω μόνο, να βγαίνω μορφωμένος που είναι ένα πράγμα όχι εύκολο, αλλά πολύ καθοριστικό και εξαιρετικά γοητευτικό.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025