Με αυτόν τον πλήρως αυτοματοποιημένο θάλαμο ανάπτυξης μικρολαχανικών που κατασκεύασαν και δίνει τη δυνατότητα παραγωγής για ιδιοκατανάλωση αλλά και για πώληση, οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων αυτών του Κιλκίς συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Μαθητική Εικονική Επιχείριση», μια πρωτοβουλία του Junior Achievement Greece.

Κόκκινο λάχανο, σιναπόσπορο, πράσινο και κόκκινο ραπανάκι -μερικά, δηλαδή, από τα πιο ακριβά μικρολαχανικά (microgreens) που μεγαλώνουν ταχύτατα, έχουν σαράντα φορές περισσότερα θρεπτικά συστατικά και αποτελούν την επιλογή κορυφαίων σεφ- καλλιεργούν μέσα σε κουτιά ηλεκτρονικών υπολογιστών τριάντα μαθητές και μαθήτριες του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Κιλκίς, του 2ου Πειραματικού Λυκείου και του ΕΠΑΛ Κιλκίς.

Τα φυτά μεγαλώνουν με τη βοήθεια ειδικού φωτός, με βάση το μπλε και το κόκκινο χρώμα, που βοηθούν το φυτό να αναπτυχθεί και να βλαστήσει. Παράλληλα, ειδικοί αισθητήρες ειδοποιούν αν υπάρχει αυξημένη υγρασία, ώστε να ενεργοποιηθεί το ανεμιστηράκι του παλιού υπολογιστή με την ενέργεια που παίρνει από το τροφοδοτικό του. Η καλλιέργεια γίνεται με τη χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων (Internet of Things) και της αποστολής των δεδομένων της καλλιέργειας σε cloud, σε μια εφαρμογή που αποτελεί την αιχμή του δόρατος της έξυπνης γεωργίας.

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας Ελένη Σιδηροπούλου, τα παιδιά του ομίλου Δημιουργικότητας και Καινοτομίας «Microgreens – Magicgreens», σκέφτηκαν την ιδέα της καλλιέργειας των μικρολαχανικών καθώς το Κιλκίς είναι ένας αγροτικός νομός. Δεδομένου, άλλωστε, ότι τα σχολεία βρίσκονται σε αστική περιοχή, εξετάστηκε η περίπτωση της αστικής καλλιέργειας. Ως προς το αντικείμενό της, διαπιστώθηκε ότι τα μικρολαχανικά είναι ό,τι πιο μοντέρνο υπάρχει σήμερα στον χώρο της γαστρονομίας, καθώς έχουν πολύ σύντομο χρόνο συγκομιδής, από 10 έως 15 μέρες από τη σπορά. Υπάρχουν όμως και πολλά ακόμη πλεονεκτήματα, όπως η υψηλή τους περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ανόργανες ουσίες σε σύγκριση με τα ώριμα, πλήρως αναπτυγμένα λαχανικά και βότανα.

«Πρόκειται ουσιαστικά για κάτι ανάμεσα σε φύτρες και baby βρώσιμα λαχανικά. Θα μπορούσαν να καλλιεργηθούν και μυρωδικά, ενώ έχουμε σκοπό να καλλιεργήσουμε ηλιόσπορο και σκόρδο. Μεγαλώνουν σε χώμα, μέχρι να βγουν οι δύο πρώτες κοτυληδόνες και εκεί υπάρχουν όλα τα θρεπτικά συστατικά του φυτού. Όταν αυτές ανοίξουν, πέφτουν τα θρεπτικά συστατικά κάτω στη ρίζα για να μεγαλώσει το φυτό. Εμείς το κόβουμε πριν πέσουν στη ρίζα και έχουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά. Έτσι, τα μικρολαχανικά ισοδυναμούν με ενεργειακές βόμβες. Για παράδειγμα, το μικρολαχανικό κόκκινο λάχανο που καλλιεργούμε έχει 40 φορές περισσότερα θρεπτικά συστατικά σε σχέση με τα πλήρως αναπτυγμένα κόκκινα λάχανα. Ένα παιδί, άλλωστε, που δεν τού αρέσουν πολύ τα λαχανικά, αρκεί να φάει μόνο μια πιρουνιά μικρολαχανικών για να λάβει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για μια ημέρα», προσθέτει.

Σε ό,τι αφορά την ιδέα της καλλιέργειας μέσα σε εξαρτήματα παλαιών υπολογιστών, διευκρινίζει ότι σε συνεργασία με τον καθηγητή Τεχνολογίας Σταύρο Κατσαρώνα, τα παιδιά αποφάσισαν να ασχοληθούν με την κυκλική οικονομία και αντί να δώσουν τους παλιούς υπολογιστές για ανακύκλωση, να τους επαναχρησιμοποιήσουν σαν θερμοκήπια. Ταυτόχρονα, εκτός από την καλλιέργεια των λαχανικών σε εργαστήριο του σχολείου τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες διενεργούν και πειράματα σε συνεργασία με το Βιολογικό Αγρόκτημα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μέσω αυτών γίνονται συγκρίσεις στον χρόνο συγκομιδής και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των μικρολαχανικών που αναπτύσσονται σε συμβατικές συνθήκες θερμοκηπίου και εντός του πρότυπου θαλάμου καλλιέργειας της ομάδας.

Τους μαθητές του ομίλου επισκέφθηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Γιάννης Μπρατάκος ως Inspirational mentor του Junior Achievement Greece. Μαζί τους συζήτησε για την ιδέα, την κατασκευή και το τελικό προϊόν τους, δίνοντάς τους συμβουλές και οδηγίες, για την εκμετάλλευση και την προώθησή του. «Είμαι πολύ εντυπωσιασμένος και συγκινημένος με τη δουλειά που έχει γίνει. Βλέπω ότι σήμερα τα σχολεία, είτε των κέντρων είτε της περιφέρειας, υλοποιούν πολύ ενδιαφέροντα projects. Και επιπλέον, όλη αυτή η διαδικασία, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι την εκτέλεσή της, με όλες τις προκλήσεις που έχει η διαδρομή, είναι χρήσιμα μαθήματα για όλες τις πτυχές της ζωής σας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπρατάκος.

Ήδη, σύμφωνα με την κ. Σιδηροπούλου, δύο εστιατόρια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την προμήθεια του αυτοματοποιημένου θαλάμου ανάπτυξης μικρολαχανικών, ενώ οι συμμετέχοντες στον όμιλο εξετάζουν τρόπους μελλοντικής αξιοποίησής του για εμπορική χρήση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025