«Η προσπάθεια ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η φιλόλογος που συντόνισε τη συνεργασία των παιδιών, Παρασκευή Γάτσια, η οποία είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με τον ομότιμο καθηγητή Ιστορίας Κωνσταντίνο Φωτιάδη, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στην έρευνα και την τεκμηρίωση της Γενοκτονίας των Ποντίων, με στοιχεία και ντοκουμέντα από την Αμερική, τη Ρωσία, τη Βρετανία, τη Γαλλία και άλλες χώρες του κόσμου.
Επικαλούμενοι τους αρχαίους συγγραφείς Ησίοδο και Πίνδαρο μιλούν για την προέλευση της λέξης «Πόντος» ενώ τον εντοπίζουν στον γεωγραφικό χάρτη και αφηγούνται «ηλεκτρονικά» την ιστορία του από τη μυθολογία μέχρι σήμερα.
Εξετάζουν ακόμη τα ποντιακά επώνυμα, παρουσιάζουν αποκόμματα παλιών εφημερίδων και συστήνουν στο ευρύ κοινό γνωστές προσωπικότητες από τον Ποντιακό Ελληνισμό και αγίους της Εκκλησίας. Ιδιαίτερη αναφορά κάνουν στην Παναγία Σουμελά και παραθέτουν μαρτυρίες προσώπων που εξιστορούν τα γεγονότα της Γενοκτονίας.
Αποκαλύπτουν, τέλος, τις συνταγές για το πολίτικο τσουρέκι, τον τανωμένο σουρβά, τα ωτία και τα πισία και δεν παραλείπουν να αφιερώσουν μια ενότητα στα ποντιακά έθιμα, το «μας», την «κοσσάρα», το Πάσχα των νεκρών και τους Μωμόγερους.
Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα (https://marikate2087.wixsite.com/my-site), την οποία δημιούργησε η ομάδα των τριών μαθητών και μαθητριών της δευτέρας Γυμνασίου του 3ου Γυμνασίου Μίκρας, στην Καρδία, κέρδισε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «ιστοσελίδα» του πανελληνίου διαγωνισμού, με θέμα: «Ποντιακός Ελληνισμός – μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον».
Συναντήσεις μέσω Webex σε συνθήκες πανδημίας
«Η προσπάθεια ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η φιλόλογος που συντόνισε τη συνεργασία των παιδιών, Παρασκευή Γάτσια, η οποία είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με τον ομότιμο καθηγητή Ιστορίας Κωνσταντίνο Φωτιάδη, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στην έρευνα και την τεκμηρίωση της Γενοκτονίας των Ποντίων, με στοιχεία και ντοκουμέντα από την Αμερική, τη Ρωσία, τη Βρετανία, τη Γαλλία και άλλες χώρες του κόσμου.
Στην πρόσκληση που απηύθυνε προς τους μαθητές και της μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου, η Κατερίνα Ερμείδου απάντησε θετικά καθώς, όπως λέει, έχει και η ίδια ποντιακές ρίζες από την πλευρά του πατέρα της και θεωρεί τον Πόντο και δική της ιστορία.
Από την πλευρά της, η Λυδία Βλασακίδου δήλωσε πρόθυμη να συμμετέχει στο εγχείρημα επειδή της αρέσει να συνεργάζεται με τους συμμαθητές και της συμμαθήτριές της. ενώ ο Φάνης Χατζηιορδάνου πρότεινε τη δημιουργία της ιστοσελίδας, αφού όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, είχε ήδη αρκετές γνώσεις πληροφορικής και γνώριζε πολύ καλά ότι το σχέδιο μπορούσε να υλοποιηθεί.
Ακολούθησαν οι ιδέες για το περιεχόμενο της σελίδας, η Λυδία πρότεινε τις συνταγές, ο Φάνης το Αγιολόγιο και σειρά πήραν τα μνημεία και τα αξιοθέατα, ενώ η Κατερίνα ανέλαβε την ευθύνη της σύνταξης του ιστολογίου.
Οι συναντήσεις των μελών της ομάδας με την εκπαιδευτικό πραγματοποιούνταν μέσω webex, επειδή τα σχολεία ήταν κλειστά και παρά τις δυσκολίες που προκάλεσε η γενικότερη κατάσταση της πανδημίας, τα παιδιά δήλωναν αποφασισμένα να ολοκληρώσουν την προσπάθεια και να καταθέσουν την εργασία τους, λίγο πριν την εκπνοή της ημερομηνίας υποβολής των συμμετοχών στο διαγωνισμό.
«Δεν είχαμε καθόλου στο μυαλό μας τη βράβευση. Μας ενδιέφερε να μάθουμε περισσότερα για την ιστορία των ανθρώπων αυτών που έζησαν τα γεγονότα και έχασαν τη ζωή τους», σημειώνει η Κατερίνα.
Όσο για τον λόγο για τον οποίο η προσπάθεια κέρδισε το πρώτο βραβείο, ο Φάνης εκτιμά ότι αυτός ήταν η ποικιλία και η ευρύτητα των θεμάτων που περιλαμβάνονται στην ιστοσελίδα ώστε ο επισκέπτης να μην τη θεωρεί βαρετή.
«Πλέον είναι αρκετά εύκολο να δημιουργήσει κανείς μια ιστοσελίδα. Βέβαια δεν μπορεί να το κάνει οποιοσδήποτε, γιατί χρειάζονται βασικές γνώσεις πληροφορικής, φαντασία για το στήσιμο της σελίδας και καλή προετοιμασία για το περιεχόμενό της», προσθέτει.
Τα παιδιά θέλουν να ανακαλύψουν τις ρίζες τους
Σήμερα πια, η κ. Γάτσια δηλώνει με βεβαιότητα ότι «τα παιδιά αγαπούν πολύ την ιστορία και θέλουν να μάθουν γι΄ αυτήν και να ανακαλύψουν τις ρίζες τους».
Εκτιμά ότι το πρόβλημα είναι ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος και υπογραμμίζει ότι για να γίνει η ιστορία ελκυστική θα πρέπει να κινητοποιεί την κριτική ικανότητα των παιδιών.
Έτσι, οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι σε θέση να απαντούν στα ερωτήματα που σχετίζονται με τις συνθήκες υπό τις οποίες γίνονται τα ιστορικά γεγονότα, ώστε στη συνέχεια να θέσουν τα δικά τους ερωτήματα και να βρουν αναλογίες ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.
Η Λυδία, άλλωστε, γνωστοποιεί ότι τα μέλη της ομάδας συμφώνησαν να ανανεώνουν το περιεχόμενο της σελίδας, η οποία εμφανίζεται ήδη εμπλουτισμένη και στο https://blogs.sch.gr/pontosdikaiomastimnimi/.
Τον διαγωνισμό διοργάνωσαν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Υπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υ.ΠΑΙ.Θ., υπό την αιγίδα του ελληνικού τμήματος της Unesco και με την υποστήριξη της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών.
Απευθυνόταν σε μαθητές όλων των τάξεων νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών και είχε ως βασική επιδίωξη του διαγωνισμού να γνωρίσουν οι μαθητές τον Ποντιακό Ελληνισμό.
Συνολικά συμμετείχαν 91 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γενικής και ειδικής αγωγής, από την Ελλάδα, την Κύπρο και την ομογένεια (Αυστραλία), 6.000 περίπου μαθητές, 260 εκπαιδευτικοί και 740 μαθητικές δημιουργίες σε διάφορες κατηγορίες.