Ο Νίκος Φίλης, έδωσε το παρόν στην 21η Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο υπουργός Παιδείας, δέχθηκε ερωτήσεις για όλα τα θέματα που άπτονται του υπουργείου Παιδείας.
Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα αρχαία Ελληνικά, η κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων, τα θρησκευτικά, και η πρωινή προσευχή.
Mάλιστα ο έφηβος βουλευτής από την Αρκαδία Φώτης Μουρούτσος έφερε σε δύσκολη θέση τον κ. Φίλη όταν τον κατηγόρησε ότι οι απόψεις του για την κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων και της πρωινής προσευχής σε συνδυασμό με την αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών, στρέφονται κατά της εθνικής μας ταυτότητας.

«Η δημοκρατία αποτελεί τη βάση της εθνικής μας ταυτότητας. Λέτε ότι δεν σέβομαι το έθνος και την ταυτότητά μας με αυτά που λέω. Είναι λάθος και διχασμός. Δεν θα πάμε ποτέ μπροστά όταν αμφισβητούμε ο ένας τον άλλον. Δεν υπάρχει περιούσιος λαός», ήταν η απάντηση του Υπουργού Παιδείας.

Παράλληλα, ευρισκόμενος σε θέση άμυνας για τις απόψεις του, είπε πως τα θρησκευτικά και οι παρελάσεις αποτελούν «επίδειξη θρησκευτικής και εθνικής συνείδησης», κάτι το οποίο όπως είπε πρέπει να είναι μακριά από το σχολείο.

Από την άλλη πλευρά, αναφερόμενος, ζήτημα των θρησκευτικών, τόνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας θέλει ένα σχολείο «ουδετερόθρησκο» που δεν θα λειτουργεί ως κατηχητικό, ενώ για τις παρελάσεις σημείωσε ότι «δεν αποτελούσαν ποτέ στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας αλλά στοιχείο φρονηματισμού», προτάσσοντας ως καλύτερη λύση τον εορτασμό των εθνικών επετείων με γιορτές στα σχολεία που θα έχουν ως στόχο την εκμάθηση του πολιτισμού και της ιστορίας μας έναντι «της επίδειξης με τρόπους στρατιωτικών αγημάτων» όπως είπε.

«Δεν θα γίνει το θέμα της εθνικής μας ταυτότητας θέμα εκκλησιαστικοποίησης και στρατικοποίησης», σημείωσε. Αναφορικά με το ζήτημα της κατάργησης της πρωινής προσευχής στα σχολεία, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι κατευθυντήρια γραμμή του Υπουργείου Παιδείας είναι αυτή να μην είναι υποχρεωτική αλλά όσα σχολεία το επιθυμούν να έχουν το δικαίωμα να τη συνεχίσουν.

Ο υπουργός Παιδείας βρέθηκε στο στόχαστρο και του έφηβου βουλευτή Γιώργου Μπακάλη από τα Δωδεκάνησα. Ο νεαρός εξαπέλυσε επίθεση προς τον κ. Φίλη, με αφορμή την απόφαση του τελευταίου να μειώσει κατά μια ώρα τη διδακτέα ύλη των Αρχαίων Ελληνικών. “Αν υπάρχει δυσκολία έκφρασης των ελληνικών από τους μαθητές όπως λέτε πως θα λυθεί με την απομάκρυνση από τη ρίζα τους; Μια ολόκληρη γενιά είμαστε έρμαιο της ασύμφορης αυτής πρακτικής δύναμης” επεσήμανε.

Προσπαθώντας να απαντήσει στον νεαρό ο Νίκος Φίλης πέταξε το μπαλάκι των ευθυνών στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο παίρνει αποφάσεις έπειτα από χρόνιες μελέτες. Ωστόσο αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που του αναλογούν είπε πως “επιθυμία μας είναι περισσότερη ουσία και όχι τύπος. Θέλουμε ποιοτικό χρόνο στο σχολείο. Δεν μπορεί στο γυμνάσιο να διδάσκονται περισσότερες ώρες Αρχαία Ελληνικά και λιγότερες Νέα Ελληνικά. Πρέπει να δοθεί έμφαση στη λογοτεχνία και στη ζωντανή γλώσσα. Αν κάποιος δεν γνωρίζει τα αρχαία δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει να μιλάει καλά τα νέα ελληνικά ή αντίστροφα. Να συζητήσουμε το θέμα όχι με βάση ιδεολογική αλλά παιδαγωγική», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, προκαλώντας αίσθηση καθώς φάνηκε να χαρακτηρίζει εμμέσως «νεκρή γλώσσα» τα Αρχαία Ελληνικά.

Παρ όλα αυτά, ο μαθητής δεν φάνηκε να πείθεται λέγοντας στη συνέχεια πως «Δεν έχω δει ποτέ μου δέντρο και φυτό να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του κι έτσι η νέα ελληνική γλώσσα δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τα αρχαία». Ο κ. Φίλης επέμεινε στην «παιδαγωγική» διάσταση του θέματος, ζητώντας την ψύχραιμη αντιμετώπισή του, ενώ προανήγγειλε την πρόθεση του Υπουργείου για την εισαγωγή νέων γνωστικών αντικειμένων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπως η σεξουαλική ενημέρωση και τα ζητήματα εθισμού όπως στα ναρκωτικά ή στα τάμπλετ.

Τέλος ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η ερώτηση της Μαρίας Φλιούρα, μαθήτριας σχολείου ειδικής αγωγής, για τα επαγγελματικά δικαιώματα. «Θα ήθελα εκ μέρους της πολιτείας να εκφράσω την αυτοκριτική ή και την ντροπή μας. Γιατί η ειδική εκπαίδευση στο σύνολό της είναι παραμελημένη», σημείωσε με συστολή ο Νίκος Φίλης, προαναγγέλλοντας την ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου, στο οποίο θα παιδιά που θα φοιτούν θα έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους αποφοίτους ΕΠΑΛ που με το νέο σύστημα θα μπορούν στο τέταρτο έτος να κάνουν πρακτική άσκηση λαμβάνοντας το 75% του βασικού μισθού έχοντας και κοινωνική ασφάλιση. «Έχουμε πλήρη συνείδηση ότι τα σχολεία σας θέλουν περισσότερο έμπρακτο ενδιαφέρον από την πολιτεία και σας το υποσχόμαστε», κατέληξε ο Υπουργός Παιδείας.

Ποιοι έδωσαν το παρών στη συνεδρίαση

Στη σημερινή συνεδρίαση παραβρέθηκαν ο Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, οι Υπουργοί Παιδείας και Δικαιοσύνης κ.κ. Νικόλαος Φίλης και Νικόλαος Παρασκευόπουλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας αρμόδιος για θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, κ. Κωνσταντίνος Φωτάκης, ο Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης κ. Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου, οι Αντιπρόεδροι της Βουλής κ.κ. Αναστασία Χριστοδουλοπούλου και Δημήτριος Κρεμαστινός, η επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Φώφη Γεννηματά, ο Πρόεδρος του Ποταμιού κ. Σταύρος Θεοδωράκης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων κ. Βασίλης Λεβέντης, βουλευτές εκπρόσωποι των κοινοβουλευτικών κομμάτων, οι πρώην Πρόεδροι της Βουλής κ.κ. Απόστολος Κακλαμάνης και Δημήτριος Σιούφας, ο πρώην Πρωθυπουργός κ. Ιωάννης Γρίβας και ο Αρχιμανδρίτης κ. Χρυσόστομος Παπαθανασίου ως εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025