Σε κιόσκια, τα οποία θα κατασκευασθούν μέσα στις δομές φιλοξενίας των προσφύγων σε όλη τη χώρα, από τον Σεπτέμβριο οι ανήλικοι πρόσφυγες θα μαθαίνουν αγγλικά, τη μητρική τους γλώσσα και βασικά ελληνικά, μέσα από προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης. Την υλοποίηση των προγραμμάτων θα αναλάβουν Ελληνες εκπαιδευτικοί, ενώ θα ζητηθεί και η συνδρομή προσφύγων εκπαιδευτικών. Αυτά προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, με βάση το οποίο θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με τη Unicef.
Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη συστήσει τρεις επιτροπές από επιτελικά στελέχη του, πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς και καλλιτέχνες. Οι δύο επιτροπές είναι αρμόδιες για τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων προς τους πρόσφυγες και η τρίτη για τη διοικητική υποστήριξη και διαχείριση του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», βάσει του σχεδίου έχουν οριστεί υπεύθυνοι σε κάθε Κέντρο Φιλοξενίας. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς, οι οποίοι το τρέχον χρονικό διάστημα συλλέγουν στοιχεία για τα παιδιά (ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, επίπεδο εκπαίδευσης), που φιλοξενούνται σε κάθε Κέντρο, με στόχο να προσδιοριστούν οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και δράσεις. Οι ίδιοι υπεύθυνοι-εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας θα επωμισθούν τον συντονισμό και την εποπτεία των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Οπως διαφαίνεται από τα πρώτα δεδομένα, η εκπαίδευση των προσφυγόπουλων θα εστιασθεί στην εκμάθηση αγγλικών, της μητρικής τους γλώσσας και βασικών ελληνικών μέσα από προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης. Τα προγράμματα θα πιστοποιηθούν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Για τα «μαθήματα» θα δημιουργηθούν αίθουσες έως 150 ατόμων σε κάθε Κέντρο, ενώ τα προγράμματα θα υλοποιηθούν από δύο με τρεις εκπαιδευτικούς. Τα κονδύλια θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Παράλληλα, θα αναζητηθούν μεταξύ των προσφύγων εκπαιδευτικοί ή επιστήμονες, που θα μπορούσαν να εργαστούν ή να προσφέρουν εθελοντικά στις εκπαιδευτικές δράσεις (ως σύμβουλοι της ελληνικής ομάδας είτε στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των παιδιών είτε ως καθοδηγητές – εμψυχωτές των παιδιών), βάσει πιστοποιημένων επαγγελματικών τους προσόντων και δεξιοτήτων.
Η περίοδος του καλοκαιριού θα λειτουργήσει πιλοτικά. Συγκεκριμένα, θα εφαρμοσθούν προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης με εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές και αθλητικές δράσεις. Ταυτόχρονα, το υπουργείο Παιδείας προγραμματίζει να διοργανώσει θερινά σχολεία για πρόσφυγες φοιτητές, με στόχο την ένταξή τους στην πραγματικότητα των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
Οδηγό για το τι τελικά θα γίνει στα Κέντρα Φιλοξενίας σε όλη τη χώρα αποτελούν οι δράσεις, που αναπτύσσει το Παν. Αθηνών (ΕΚΠΑ) και το ΑΠΘ στα Κέντρα του Ελαιώνα στην Αττική και των Διαβατών στη Θεσσαλονίκη. Οπως ανέφερε στην «Κ» η Αλεξάνδρα Ανδρούσου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Διδακτικής Μεθοδολογίας στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ και υπεύθυνη της δράσης στον Ελαιώνα, από τα τέλη Νοεμβρίου, δύο φορές την εβδομάδα επί ένα δίωρο, εθελοντικά 25 φοιτητές του Τμήματος διοργανώνουν δράσεις δημιουργικής απασχόλησης για τα προσφυγόπουλα. Αρχικά, και με βάση το παιχνίδι, στόχος της ομάδας είναι η ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών και η αποφόρτισή τους. Σταδιακά θα αρχίσει η εκμάθηση αγγλικών και βασικών ελληνικών.