Συζήτηση για τα κενά στην Ειδική Αγωγή πραγματοποιήθηκε στη Βουλή, μεταξύ της Υφυπουργού Παιδείας κας Ζ. Μακρή και του Βουλευτή του ΜέΡΑ25 κου Κ. Αρσένη – Τι ειπώθηκε
Συζητήθηκε, χθες Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023 στη Βουλή, σύμφωνα με το Especial, η Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Δυτικού Τομέα Αθηνών του ΜέΡΑ25 κου Κρίτωνα Αρσένη με θέμα: «Εκατοντάδες παραμένουν τα κενά σε φιλολόγους Ειδικής Αγωγής ακόμα και μετά την Γ΄ φάση προσλήψεων», την οποία απάντησε η Υφυπουργός ΠΑΙΘ κα Ζέττα Μακρή.
“Είχαμε την τρίτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής στις 18-11-2022 και παρόλο που έγινε αυτή η τρίτη φάση και ήταν η φάση που θα μας έφερνε μέχρι και μετά τα Χριστούγεννα, έχουμε τεράστια κενά στους εκπαιδευτικούς στην Ειδική Αγωγή. Δηλαδή, έχουμε μόνο στην αττική διακόσιες πενήντα οκτώ θέσεις, ενώ συνολικά τα κενά φιλολόγων ξεπερνούν τις τετρακόσιες σαράντα δύο θέσεις. Είναι τεράστια αυτά τα κενά” ανέφερε κατά την πρωτολογία του ο κος Αρσένης συνεχίζοντας:
Και είναι τεράστια αυτά τα κενά, γιατί καθίσαμε και υπολογίσαμε σε τι αντιστοιχούν και βρίσκουμε ότι αντιστοιχούν σε κενά στήριξης χιλίων πεντακοσίων μαθητών, κύριε Πρόεδρε. Και για χάρη της διαφάνειας, λάβαμε υπ’ όψιν ότι ένας εκπαιδευτικός παρέχει παράλληλη στήριξη σε δύο μαθητές και σε κάθε τμήμα ένταξης φοιτούν τουλάχιστον δεκαπέντε μαθητές.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, ποια στοιχεία έχουμε στα τμήματα ένταξης και ποια σε παράλληλη στήριξη;
Μιλάμε για χίλιους πεντακόσιους μαθητές που δεν παίρνουν αυτή τη στήριξη, κυρία Υπουργέ. Νομίζω ότι όποιος μας ακούει αυτή τη στιγμή σοκάρεται, γιατί μιλάμε για παιδιά τα οποία έχουν πολλαπλές ανάγκες και αυτή τη στιγμή μένουν έκθετα τα ίδια στην ισότιμη εκπαιδευτική διαδικασία. Αποκλείονται από τη συμμετοχή στην ισότιμη εκπαιδευτική διαδικασία, με κόστος για τους γονείς, για τις οικογένειές τους και οικονομικό και ψυχολογικό και μια πίεση σε οικογένειες που ήδη δέχονται πολλαπλές πιέσεις, παραπάνω από τη μέση οικογένεια.
Οπότε εμείς μιλάμε για παιδιά που μπορεί να έχουμε ΔΕΠΥ, αυτισμό, σύνδρομο Down, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα όρασης. Είναι παιδιά που είναι ευάλωτα σε ρατσιστικές συμπεριφορές και bullying, έτσι κι αλλιώς είναι. Δεν είναι νούμερα, δεν είναι τα τετρακόσια σαράντα δύο κενά φιλολόγων. Είναι χίλια πεντακόσια παιδιά, χίλιες πεντακόσιες οικογένειες, ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργείται χωρίς κανέναν λόγο.
Για ποιον λόγο, ενώ είχατε τα κενά από τις αρμόδιες Διευθύνσεις, δεν τα συμπληρώσατε στην τρίτη φάση προσλήψεων; Για ποιον λόγο αυτή η καθυστέρηση, κυρία Υπουργέ;
Θα θέλαμε πραγματικά ειλικρινείς απαντήσεις, για να δούμε πού βρίσκεται το πρόβλημα, το οποίο έχει δημιουργήσει τεράστιο θέμα σε χίλες πεντακόσιες οικογένειες και επείγει να λυθεί άμεσα”.
Η Υφυπουργός ΠΑΙΘ κα Ζ. Μακρή απάντησε πως:
“Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν γίνει πέντε χιλιάδες εννιακόσιοι είκοσι εννέα μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή, δηλαδή έξι χιλιάδες διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης. Δεν ξέρω αν το ελληνικό κράτος αυτό πρέπει να το αναφέρει και εγώ, εν προκειμένω, με κάθε ευκαιρία, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Είναι η πρώτη φορά, δηλαδή.
Είναι τέσσερις χιλιάδες τετρακόσιοι ογδόντα εννιά εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, χίλια τετρακόσια σαράντα μέλη εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής, δεκαοκτώ χιλιάδες εννιακόσιοι οκτώ, σχεδόν δεκαεννιά χιλιάδες μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση μετά από δώδεκα χρόνια αδιοριστίας και πλέον. Στον δικό μου Νομό μπορεί να αγγίζει και τα τριάντα χρόνια.
Συνολικά, ο αριθμός των μόνιμων διορισμών των εκπαιδευτικών και των μελών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στη Γενική Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή, όλος ο αριθμός των διορισμών που έγιναν τα τελευταία τρία χρόνια είναι είκοσι τέσσερις χιλιάδες οκτακόσιοι τριανταεπτά, σχεδόν εικοσιπέντε χιλιάδες. Για τον κλάδο των φιλολόγων επτακόσιοι σαράντα τέσσερις μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, χίλιοι εξακόσιοι σαράντα τέσσερις μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση. Συνολικά, στα τρία χρόνια δύο χιλιάδες τετρακόσιοι οκτώ διορισμοί εκπαιδευτικών φιλολόγων.
Για το σχολικό έτος 2022-2023, είκοσι μία χιλιάδες τριακόσιοι τέσσερις εκπαιδευτικοί και μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, εκ των οποίων δεκατέσσερις χιλιάδες εκατόν ενενήντα ένας στο Πρόγραμμα Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, αυτό που λέμε «Παράλληλη Στήριξη». Είναι είκοσι τρείς χιλιάδες εννιακόσιοι δεκαπέντε στη Γενική Εκπαίδευση. Συνολικά, ο αριθμός των προσλήψεων αναπληρωτών μέχρι τώρα ξεπερνάει τις σαράντα πέντε χιλιάδες διακόσιες δεκαεννιά.
Για τους φιλολόγους δύο χιλιάδες τετρακόσιες σαράντα δύο προσλήψεις αναπληρωτών στη Γενική Εκπαίδευση, χίλιοι εκατόν εβδομήντα επτά αναπληρωτές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, εκ των οποίων οι επτακόσιοι πενήντα δύο στην Παράλληλη Στήριξη”.
Market pass: Πότε θα γίνουν οι πληρωμές
Και η κα Μακρή συνέχισε, λέγοντας:
“Όμως, μετά την τρίτη φάση που λέτε εσείς, υπήρξε και η τέταρτη φάση στις 28-11-2022, όπου έγιναν οκτακόσιες δεκαπέντε προσλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Γενική Εκπαίδευση και στις 21-12-2022 προσλήψεις διακοσίων δέκα μελών ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού και τριακόσιοι εβδομήντα επτά εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, βάσει ειδικής προκήρυξης για την κάλυψη των κενών. Άρα, τα κενά είναι λιγότερα.
Θα επαναλάβω εδώ, γιατί έχει τη σημασία του, ότι για το Υπουργείο μας και ένα κενό έχει μεγάλη σπουδαιότητα, έχει μεγάλη βαρύτητα, αλλά θα αναγνωρίσετε και εσείς ότι σε μια διαδικασία ζώσα, όπως είναι η εκπαίδευση, μπορεί να δημιουργηθούν κενά κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας για λόγους για τους οποίους δεν ευθύνονται οι εκπαιδευτικοί μας. Καλούμαστε και εμείς να τα αναπληρώσουμε όσο γίνεται ταχύτερα. Παρόλα αυτά, κάποιες δυσλειτουργίες θα παρατηρούνται και κάποιες καθυστερήσεις που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα ούτε του Υπουργείου ούτε πολύ περισσότερο των εκπαιδευτικών”.
Στη δευτερολογία του ο κος Αρσένης είπε:
Κυρία Υπουργέ, δεν σας καταλαβαίνω, για να είμαι ειλικρινής. Και δεν σας καταλαβαίνω, γιατί μιλάτε μας περιγράψατε όλες τις προσλήψεις, αλλά ξεχάσατε να αναφέρετε ότι το προσωπικό που δουλεύει στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι γυναίκες και οι άντρες που δουλεύουν ως εκπαιδευτικοί, στη συντριπτική πλειοψηφία είναι στην ηλικία συνταξιοδότησης και γι’ αυτό κιόλας υπάρχουν τα τεράστια κενά. Οπότε οι προσλήψεις σας ήταν αναπληρώσεις ανθρώπων που βγήκαν στη σύνταξη, όχι κάλυψη κάποιων κενών και πλήρωση οργανογραμμάτων.
Πάμε, όμως, στην ουσία της ερώτησης. Λέτε ότι μετά την κατάθεση της ερώτησης λόγω των διαρκών αναβολών συζήτησης έγιναν και επιπλέον προσλήψεις και λέτε ότι τα κενά δεν θα είναι πλέον τετρακόσια σαράντα δύο, αλλά θα είναι διακόσια τριάντα δύο.
Εξηγήστε μας, όμως, αφού ξέρετε τις ανάγκες από την αρχή του χρόνου, για ποιον λόγο φτάνουμε σχεδόν Φλεβάρη -1η Φεβρουαρίου- να έχουμε διακόσια τριάντα κενά στην Ειδική Αγωγή, αν είναι αυτά και πείτε μας σε πόσες οικογένειες αντιστοιχούν αυτά. Αντιστοιχούν σε εννιακόσιες οικογένειες, σε οκτακόσιες; Ποιο είναι το νούμερο που εσείς δίνετε; Διότι, αν μας πείτε ότι δεν μένουν παιδιά χωρίς κάλυψη, θα εννοείτε ότι για την παράλληλη στήριξη απλώς θα βρεθεί ένας εκπαιδευτικός και ενώ αντιστοιχεί σε δύο παιδιά, να δουλέψει σε δύο σχολεία, όχι, δηλαδή σε δύο παιδιά, αλλά σε δύο σχολεία και όποιους μαθητές έχουν ανάγκη εκεί πέρα.
Αυτό καταλαβαίνετε ότι δεν είναι μια κατάσταση κανονικότητας, όταν σχεδόν τα μισά τμήματα ένταξης μέχρι τώρα δεν είχαν εκπαιδευτικό. Δεν είναι μια κατάσταση κανονικότητας, δεν έχουν κανονικό φιλόλογο.
Αυτό που θέλουμε από εσάς είναι να μας εξηγήσετε, κατ’ αρχάς, απολογιστικά τι μας έφερε ως εδώ.
Τι είναι αυτό, δηλαδή, κυρία Υπουργέ, που δεν ξέρατε; Διότι μη μου πείτε ότι είναι άδειες λοχείας ή άλλοι λόγοι υγείας που μας έφεραν να έχουμε κενά στην τέταρτη διαδικασία κάλυψης μέσα στον χρόνο. Δεν μπορεί αυτό να ισχύει. Θα μπορούσατε να τα είχατε καλύψει από τον Σεπτέμβριο, από τον Οκτώβριο. Για ποιον λόγο δεν καλύφθηκαν;
Τι είναι αυτό, δηλαδή, που σας έκανε να δώσετε δεύτερη προτεραιότητα ή τρίτη ή τέταρτη στην Ειδική Αγωγή; Και ρωτάω καθόλου τυχαία, γιατί έχουμε τρομερά προβλήματα και στη στέγη στην Ειδική Αγωγή. Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα το θέμα του ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου και το πώς αυτή τη στιγμή συστεγάζεται. Το υποχρεώνετε να συστεγαστεί με το 14ο Γυμνάσιο στο Περιστέρι, το οποίο επίσης στέλνετε στο 11ο Λύκειο. Δηλαδή, έχουμε ένα ντόμινο συστεγάσεων που υποβαθμίζει την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Να θυμίσω ότι για το ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου, ξανά, κυρία Υπουργέ, ότι το συστεγάζετε σε πρώτο όροφο ανοιχτού τύπου, με μπαλκόνια, που απαγορεύεται για ένα Ειδικό Σχολείο, πόσω μάλλον το συστεγάζετε πάλι με σχολείο και το πάτε σε ένα κτήριο το οποίο έχει λιγότερες δομές και υποδομές και αίθουσες ακόμα από αυτό από το οποίο το βγάζετε. Αυτό για να σας δείξω τη μεγάλη εικόνα.
Θα μου πείτε πάλι ότι αυτό είναι απόφαση του δήμου. Όμως, μεταξύ μας, ξέρουμε το πόσο η αρμόδια Διευθύντρια της Δευτεροβάθμιας, κυρία Μακρή, έχει αναλάβει προσωπικά το ζήτημα, ως επισπεύδουσα της διαδικασίας και έχει επιλέξει τις λεπτομέρειες.
Οπότε θέλουμε εδώ πέρα να μας πείτε αν αυτό προκύπτει για οικονομικούς λόγους και πού πήγαν τα χρήματα αυτά, αν είναι για οικονομικούς λόγους. Τι είναι αυτό που σας κάνει να βάζετε σε δεύτερη μοίρα την Ειδική Αγωγή;
Γιατί τόσα κενά; Δεν δικαιολογούνται, όταν πλέον θα φτάσουμε στο Πάσχα σε λίγο, κυρία Υπουργέ. Είναι αδικαιολόγητα. Θέλουμε τη δική σας αιτιολόγηση, γιατί δεν μας έχετε απαντήσει σε αυτό, γιατί φτάσαμε ως εδώ. Γενικόλογα, ότι υπήρχαν έκτακτες ανάγκες. Σε τι αριθμό αυτά τα κενά αφορούν τις έκτακτες ανάγκες; Σε πόσους από αυτούς τους ανθρώπους προέκυψε έκτακτη ανάγκη και πότε ανακοινώθηκε αυτή η ανάγκη; Πότε ήταν γνωστό από το Υπουργείο σας; Κοινώς, γιατί βάζετε σε δεύτερη και τρίτη και τέταρτη προτεραιότητα την ειδική αγωγή;
Δευτερολογόντας η κα Μακρή είπε:
“Καταρχάς, να χαιρετίσω το γεγονός ότι μετά από πολλές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις προς το ΥΠΑΙΘ αντιληφθήκατε ότι στα θέματα της στέγασης πρέπει να απευθυνθείτε σε άλλο Υπουργείο που είναι και το αρμόδιο.
Κατά δεύτερον, μετά από αυτά τα οποία είπα, φαντάστηκα ότι δεν θα διανοείτο κάποιος συνάδελφος να μου πει ότι βάζουμε σε δεύτερη μοίρα την ειδική αγωγή και ενώ σας ανέφερα -ξέρω ότι γίνομαι κουραστική, αλλά με υποχρεώνετε εσείς με την τοποθέτησή σας- πόσους διορισμούς και πόσες προσλήψεις έχουμε κάνει για την ειδική αγωγή. Κύριε συνάδελφε, είμαστε πρώτοι σε διορισμούς στα εκπαιδευτικά χρονικά της χώρας. Πού στηρίζετε αυτή την κατηγορία ότι βάζουμε την ειδική αγωγή σε δεύτερη μοίρα;
Και να σας πω και κάτι άλλο. Οι προσλήψεις γίνονται με βάση τα λειτουργικά κενά. Τα λειτουργικά κενά προκύπτουν κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κανείς δεν μπορεί να τα προβλέψει, ούτε το Υπουργείο ούτε και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Με βάση, λοιπόν, αυτά προβαίνουμε σε πρώτη, δεύτερη, τρίτη, τέταρτη φάση προσλήψεων. Αντί να μας επαινέσετε που δεν σταματάμε τις προσπάθειες και δεν οχυρωνόμαστε πίσω από μια ενδεχόμενη διατύπωση ότι «Ξέρετε, δεν υπήρχαν τα κενά στην αρχή. Θα δούμε τι θα γίνει του χρόνου», μας μέμφεστε και από πάνω;
Και επειδή όλα αυτά που λέτε αποδεικνύονται με νούμερα -γιατί και εσείς αριθμούς επικαλεστήκατε-, θα επανέλθω λοιπόν και θα σας πω ότι ειδικά στην παράλληλη στήριξη οι ανάγκες έχουν αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο. Σας λέω ενδεικτικά ότι στο έτος 2016-2017 οι προσλήψεις εκπαιδευτικών -πάντα προσλήψεις, το ξεκαθαρίζω, κανένας διορισμός, μόνο επί Κυβέρνησης Μητσοτάκη γίνονται διορισμοί- για την παράλληλη στήριξη ήταν δύο χιλιάδες εξακόσιοι σαράντα πέντε. Για το έτος 2017-2018 έγιναν τρεις χιλιάδες τριακόσιες ενενήντα έξι. Το προεκλογικό σχολικό έτος 2018-2019 έγιναν έξι χιλιάδες τριακόσιοι εξήντα.
Και ερχόμαστε τώρα στη δική μας διακυβέρνηση που τα βάζει σε δεύτερη μοίρα, δεν ενδιαφέρεται και ό,τι άλλο λέτε. Το σχολικό έτος 2019-2020 έγιναν επτά χιλιάδες επτακόσιες εξήντα οκτώ προσλήψεις. Το σχολικό έτος 2020-2021 έγιναν εννιά χιλιάδες οκτακόσιες επτά προσλήψεις. Τη σχολική χρονιά 2021-2022 έγιναν έντεκα χιλιάδες εκατόν ογδόντα δύο προσλήψεις. Φέτος έχουμε ήδη δεκατέσσερις χιλιάδες εκατόν ενενήντα μία προσλήψεις για την παράλληλη στήριξη και στις επόμενες φάσεις με βάση τα λειτουργικά κενά -να εξηγήσουμε σε αυτούς που μας ακούν ότι είναι τα κενά που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της λειτουργίας των σχολείων- θα καλυφθούν και η τοποθέτηση γίνεται με την απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης.
Άρα, λοιπόν, επειδή οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί, όπως και να τους προσεγγίσετε στην περίπτωση αυτή, περιορίζομαι σε αυτό και νομίζω ότι έτσι έχω απαντήσει και στις απορίες σας και στην ερώτησή σας”.