: Μεγάλη είναι η αγωνία για πάνω από 260.000 μαθητές των τάξεων Α΄Β΄ και Γ΄ λυκείου – Θα βρεθούν για πρώτη φορά αντιμέτωποι με τις προαγωγικές εξετάσεις μέσω της και οι μαθητές της Γ΄ λυκείου με την (ΕΒΕ)

Όπως αναφέρει το ΕΘΝΟΣ, η στις πανελλαδικές του 2021 λειτούργησε ως «κόφτης» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ αφήνοντας εκτός Ανώτατης Εκπαίδευσης κοντά στους 40.000 απόφοιτους του λυκείου.

Το ίδιο φοβούνται οι μαθητές και για την καθώς είναι γνωστό ότι όταν εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2013 το ποσοστό των μαθητών, που έμειναν μετεξεταστέοι στην Α΄ λυκείου ξεπέρασε το 23% από 4,2% που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Παρά το γεγονός ότι έγιναν κάποιες βελτιώσεις, τα πράγματα δεν άλλαξαν και πολύ και τελικά η τότε κυβέρνηση αναγκάστηκε να βάλει την Τράπεζα θεμάτων ξανά στον «πάγο». Η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε να την «αναστήσει» και φέτος θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά καθώς πέρσι το υπουργείο Παιδείας λόγω της πανδημίας ανέβαλλε τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Οι εκπαιδευτικοί έχουν ταχτεί κατά της Τράπεζας θεμάτων με την υπογράμμιση ότι δεν θα λειτουργήσει ισότιμα για όλους τους μαθητές καθώς είναι διαφορετικών ταχυτήτων και δεν έχουν όλες οι οικογένειες τις ίδιες δυνατότητες στήριξης των παιδιών τους (φροντιστήρια κλπ), απέναντι στη δυσκολία που θα έχουν τα θέματα.

Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, ο γενικός γραμματέας κ. Κόπτσης απαντά ότι η λίστα των θεμάτων θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και το 50% των θεμάτων θα τα επιλέγει ο καθηγητής της τάξης, υπενθυμίζοντας επίσης ότι : «Η Τράπεζα θεμάτων, εφαρμόζεται για την Α και τη Β Λυκείου φέτος και του χρόνου από την Γ’ λυκείου και τα θέματα επιλέγονται από τη λίστα όχι μόνο από Πανεπιστημιακούς αλλά και εκπαιδευτικούς. Επιτυγχάνουμε ομοιομορφία και ισοτιμία από μία συγκεκριμένη λίστα με διαβαθμισμένη δυσκολία στα θέματα».

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας από την Τράπεζα, θα επιλεγούν με κλήρωση τα μισά από τα θέματα που θα τεθούν στις προαγωγικές εξετάσεις του λυκείου (τα άλλα μισά θα τα επιλέξει ο διδάσκων το μάθημα). Τα θέματα θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 5787 η βασική διαδικασία επιλογής θεμάτων περιλαμβάνει τα εξής: Από την Τράπεζα Θεμάτων κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα είτε ενότητες θεμάτων που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο 50% της γραπτής δοκιμασίας. Κάθε Λύκειο καταρτίζει το πρόγραμμα των εξετάσεων για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα από την Τ.Θ.Δ.Δ., το κοινοποιεί ηλεκτρονικά μία εβδομάδα πριν από την έναρξη των εξετάσεων στην οικεία Διεύθυνση Δ.Ε. και ενημερώνει τη σχετική ιστοσελίδα της Τράπεζα Θεμάτων στο Ι.Ε.Π.

Την ημέρα των εξετάσεων, κατά συγκεκριμένο μάθημα και Λύκειο, ο Διευθυντής και οι διδάσκοντες, με τη χρήση των κωδικών που διαθέτει το σχολείο, κληρώνουν (έως δύο ώρες προ της ενάρξεως της εξέτασης για όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τρεις ώρες για τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας/Αρχαίων Ελληνικών, των Αγγλικών και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας/Νέων Ελληνικών), με απόλυτη τυχαιότητα, το 50% των θεμάτων του μαθήματος στο οποίο θα εξετασθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες.

Η παρά τις σφοδρές αντιδράσεις μαθητών, γονέων και καθηγητών εφαρμόστηκε πέρυσι με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα για τους υποψήφιους, που πήραν μέρος στις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Μάλιστα όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε προχτές (17-12-2021) το υπουργείο Παιδείας σε 27 τμήματα η ΕΒΕ αυξήθηκε και μόνο σε 24 μειώθηκε έστω και λίγο μετά από αποφάσεις των ίδιων των τμημάτων. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι οι μαθητές της Γ΄ λυκείου δεν πρέπει να ελπίζουν σε μια καλύτερη χρονιά πανελληνίων 2022 και ότι θα πρέπει να δώσουν σκληρό αγώνα για να κατακτήσουν μια θέση στα ΑΕΙ.

Μαθητές και καθηγητές απευθύνουν αιτήματα στο για βελτιώσεις στο σύστημα εισαγωγής καθώς η ΕΒΕ «πετάει» εκτός πανεπιστημίων τεράστιο αριθμό αποφοίτων λυκείου, τα οποία όμως δεν έχουν εισακουσθεί αφού και τα ίδια τα πανεπιστήμια θέλουν λιγότερους φοιτητές. Για το θέμα της βελτίωσης του συστήματος εισαγωγής η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου, κατέθεσε σχετική ερώτηση στη Βουλή προς την υπουργό κ. Κεραμέως , λέγοντας ότι «η ΕΒΕ δημιούργησε τελικά αρρυθμίες και αδικίες και άφησε εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σημαντική μερίδα υποψηφίων που πέρασαν μια πρωτόγνωρα δύσκολη χρονιά» και για αυτό το λόγο ζητά τα στατιστικά στοιχεία για τις πανελλαδικές του 2021 και του 2020 ώστε να εξαχθούν τα σχετικά συμπεράσματα ανά σχολική μονάδα και ανά γεωγραφική περιφέρεια

Συγκεκριμένα η κυρία Κεφαλίδου στην ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή αναφέρει: Επειδή η αλλαγή, μεσούσης της πανδημίας, των όρων εισαγωγής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2021, με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), άρθρα 1 και 2 του νόμου 4777/2021, επιδείνωσε το βάρος που επωμίσθηκαν οι μαθητές που ήταν υποψήφιοι και κατέστησαν δυσχερέστερες τις πιθανότητες επιτυχίας τους. Επειδή τη σχολική χρονιά 2020-2021, οι μαθητές υποψήφιοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, λόγω των lock down και της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, εκτός από την ψυχολογική τους επιβάρυνση και πολλά συσσωρευμένα μαθησιακά κενά καθώς και με την αλλαγή των όρων εισαγωγής τους, οδηγήθηκαν πολλές χιλιάδες υποψηφίων εκτός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επειδή το μέτρο θεσμοθέτησης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ είναι αναγκαίο όχι όμως ως όχημα για να κλείσουν Πανεπιστημιακά Τμήματα, αλλά για την ποιοτική τους αναβάθμιση. Επειδή η βιαστική και ανεπαρκώς επεξεργασμένη εφαρμογή ενός σωστού μέτρου, όπως η καθιέρωση της ΕΒΕ, που εδώ και καιρό σας είχαμε επισημάνει τις ελλείψεις και τις αστοχίες που θα προκύψουν, δημιούργησε τελικά αρρυθμίες και αδικίες και άφησε εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σημαντική μερίδα υποψηφίων που πέρασαν μια πρωτόγνωρα δύσκολη χρονιά. Μετά τα ανωτέρω ερωτάται η κα Υπουργός:

Υπάρχουν στο Υπουργείο σας αναλυτικά στοιχεία για κάθε σχολική μονάδα και ανά γεωγραφική περιφέρεια για τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων των σχολικών ετών 2020 και 2021 (επιτυχόντες και αποτυχόντες);
Ειδικά για τις Πανελλαδικές του 2021, υπάρχουν στατιστικά ποιοτικά στοιχεία και συγκριτικές μελέτες καθώς και σχετικά αναλυτικά συμπεράσματα για το που έχουμε οδηγηθεί με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και ιδιαίτερα όσον αφορά στην εισαγωγή των μαθητών/τριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Για την ενημέρωσή μου (και της Βουλής) ζητώ να κατατεθούν εγγράφως και σε ψηφιακή μορφή τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ανά σχολική μονάδα και ανά γεωγραφική περιφέρεια, των ετών 2020 και 2021, για εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων και στατιστική μελέτη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025