«Θεωρώ απαράδεκτο το υποτιθέμενο νέο σχέδιο επιλογής, καθώς ακόμα δεν τον έχουμε δει επίσημα να ανακοινώνεται από τον Υπουργό. Το νέο σύστημα επιλογής Διευθυντών είναι ανεπίτρεπτο εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά. Δεν είναι δυνατόν οι σύλλογοι διδασκόντων να επιλέγουν τον Διευθυντή που ουσιαστικά θα διοικεί μια σχολική μονάδα. Πρέπει να υπάρχουν αξιολογικά κριτήρια τα οποία να είναι και αντικειμενικά και όχι υποκειμενικά».
Τα παραπάνω δήλωσε στο news.gr η Βουλευτής και Τομεάρχης Παιδείας των Ανεξάρτητων Ελλήνων κα Ξουλίδου σε ερώτηση μας για το πώς κρίνει τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για το νέο σύστημα επιλογής Διευθυντών, που όπως ανακοινώθηκε από συνεργάτες του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας σε εκπροσώπους Συλλόγων ΠΕ και ΔΕ θα επιλέγονται πιλοτικά από τους Συλλόγων Διδασκόντων, ενώ σχετική ρύθμιση θα περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που κατατίθεται σε λίγες μέρες στη Βουλή.
Η κα Ξουλίδου πρόσθεσε στα παραπάνω ότι πρέπει να τεθεί οπωσδήποτε σε διαβούλευση το νέο σχέδιο εφαρμογής επιλογής και να ακουστούν όλες οι απόψεις του εκπαιδευτικού κόσμου και να συζητηθεί και με άλλους φορείς το τι Διευθυντή θέλουμε να έχουμε στα σχολεία.
«Πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η ψυχολογική κατάσταση ενός προσώπου, ας μου επιτραπεί η έκφραση, αλλά και η κατάρτιση του η επιστημονική καθώς και τα ιδιαίτερα διοικητικά προσόντα που έχει κάποιος» ανέφερε η κα Ξουλίδου δηλώνοντας ότι είναι αντίθετη με το υποτιθέμενο σχέδιο τονίζοντας παράλληλα « ότι δε μπορεί να διανοηθεί ως εκπαιδευτικός ότι επειδή κάποιος ήταν καλός μαζί μου, μου έδινε άδειες κ.α. να φθάσουμε να τον επιλέξουμε ως Διευθυντή ενώ θα είναι ανεπαρκής στα καθήκοντά του. Πρέπει να υπάρχουν αξιολογικά κριτήρια».
Στο ερώτημά μας αν θα έχει κάποια συνάντηση για το όλο θέμα με τον κ. Κουράκη μας δήλωσε ότι θα το επιδιώξει.
Η κα Ξουλίδου τοποθετήθηκε και για τα Πειραματικά Σχολεία λέγοντας ότι είναι μια πονεμένη ιστορία πως πειραματίζονται με τα εν λόγω σχολεία και ότι είναι λάθος αυτό που πάνε να κάνουν.
«Θεωρώ με βάση τη λογική, όχι απλά να διατηρηθεί ο θεσμός των πειραματικών, αλλά να αυξηθεί. Δηλαδή πιλοτικά όλα τα σχολεία της χώρας να γινόντουσαν πειραματικά, άμεσα διασυνδεμένα με πανεπιστημιακά ιδρύματα και τα αποτελέσματα αυτών των πειραματικών να είχαν εφαρμογή και σε άλλα σχολεία που αδυνατούν να έχουν πρόσβαση σε πανεπιστημιακά ιδρύματα. Για παράδειγμα δε μπορεί να θεωρείται όλη η Ελλάδα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν τα άγονα νησιά και οι ακριτικές περιοχές που θα μπορούσε ένα επιτυχημένο πρόγραμμα των πειραματικών σχολείων να εφαρμοστεί και στα σχολεία των εκεί περιοχών» επεσήμανε μεταξύ άλλων η κα Ξουλίδου.
ΟΙΕΛΕ: Επιλογή διευθυντών στα ιδιωτικά σχολεία όπως και στα δημόσια
Θεωρούμε ότι η ανάθεση της επιλογής στην κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων είναι μια κίνηση ορθή που αποκαθιστά την ενδοσχολική δημοκρατία και αξιοκρατία, η οποία είχε τρωθεί με προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις. Οι εκπαιδευτικοί ενός σχολείου γνωρίζουν, άλλωστε, καλύτερα από οποιοδήποτε γραφειοκρατικό στέλεχος ποιος μπορεί να ανταπεξέλθει καλύτερα στα καθήκοντα του Διευθυντή.
Τα παραπάνω αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών για τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για επικείμενες αλλαγές στον τρόπο επιλογής των Διευθυντών των σχολικών μονάδων ζητώντας με επιστολή της προς τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας την ευθυγράμμιση του τρόπου επιλογής του Διευθυντή στις ιδιωτικές σχολικές μονάδες μ’ αυτόν που θα ισχύσει στις δημόσιες.
Η ΟΙΕΛΕ επισημαίνει ότι στην ιδιωτική εκπαίδευση η επιλογή των Διευθυντών γίνεται από τον ιδιοκτήτη, συχνά χωρίς ο υποψήφιος να διαθέτει τα απαιτούμενα από το νόμο τυπικά προσόντα . Οι θέσεις των διευθυντικών στελεχών καλύπτονται στα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, ή από «τον εκλεκτό» του ιδιοκτήτη. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, τη θέση του Διευθυντή αναλαμβάνουν πρωτοδιόριστοι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί που, υπό πίεση και λόγω άγνοιας και απειρίας, υπογράφουν παράνομα έγγραφα και τελικά αναλαμβάνουν την πειθαρχική ευθύνη, αποτελώντας μια ιδιόμορφη ανθρώπινη ασπίδα, ώστε να αποφύγουν τη δίωξη οι πραγματικά υπεύθυνοι.
Η Ομοσπονδία προσθέτει πως ο παρωχημένος αυτός τρόπος επιλογής έχει συντελέσει στην γιγάντωση της διαφθοράς σε πολλά ιδιωτικά σχολεία και στην κατάλυση κάθε έννοιας συλλογικότητας μέσα σ’ αυτά. Η ανάθεση της κύριας ευθύνης της αξιολόγησης με βάση το Προεδρικό Διάταγμα 152/2013 στο Διευθυντή της σχολικής μονάδας δημιούργησε ένα νέο κίνδυνο για την ιδιωτική εκπαίδευση. Πλέον με το πρόσχημα της αξιολόγησης ο Διευθυντής (στην ουσία ο σχολάρχης) μπορεί να «σημαδέψει» τον «ανεπιθύμητο» ιδιωτικό εκπαιδευτικό, τον άνθρωπο με κοινωνική δράση, ή αυτόν που διεκδίκησε τα δικαιώματά του και την τήρηση της νομιμότητας στο σχολείο του και να ζητήσει την απόλυσή του.
Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί ότι είναι αναγκαία συνθήκη, για την πιστοποίηση της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και της νομιμότητας των τίτλων στα ιδιωτικά σχολεία, η άμεση αλλαγή του τρόπου επιλογής των Διευθυντών στα ιδιωτικά σχολεία.
Οι τίτλοι που εκδίδουν ιδιωτικά και δημόσια σχολεία είναι ισότιμοι για κάθε χρήση σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και γι’ αυτό το λόγο οι διαδικασίες της έκδοσής τους πρέπει να εποπτεύονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Γι’ αυτούς τους λόγους και, κυρίως, για την προστασία του δημόσιου και κοινωνικού αγαθού της εκπαίδευσης, η Ομοσπονδία ζητά, όπως προειπώθηκε, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας την ευθυγράμμιση του τρόπου επιλογής του Διευθυντή στις ιδιωτικές σχολικές μονάδες μ’ αυτόν που θα ισχύσει στις δημόσιες.
Καλόγηρος Βασίλειος