Συνεδριάζει μέσα στην εβδομάδα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Δεν είναι πολύς καιρός πριν που από το βήμα της προ ημερησίας συζήτησης στη Βουλή για την Παιδεία ο Νίκος Φίλης μίλησε για την επεξεργασία “ενός τριετούς πλάνου” βασισμένου στη δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, την αλλαγή του Γυμνασίου και του Λυκείου, την κατάργηση των και τη συγκρότηση του Ενιαίου Χώρου Έρευνας και Εκπαίδευσης. Δεν μένει δε πολύς χρόνος μέχρι την κατάθεση των προαπαιτουμένων για την έναρξη της δεύτερης αξιολόγησης -και ο τριετής προγραμματισμός για την Παιδεία φιγουράρει στο μενού των συναντήσεων με τους θεσμούς.

“Ραντεβού” με τους θεσμούς

Ήδη από τα “ραντεβού” του προηγούμενου μήνα είχε συμφωνηθεί η κατάρτιση ενός “τριετούς σχεδίου”. Οι πρώτες εκατέρωθεν επεξεργασίες θα τεθούν επί τάπητος στις συναντήσεις με τα τεχνικά κλιμάκια την ερχόμενη εβδομάδα, ενόσω οι δύο πλευρές (υπουργείο και θεσμοί) βρίσκονται εν αναμονή και της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική εμπειρία. Σε πρώτη φάση η συζήτηση θα εστιάσει στα πεπραγμένα του υπουργείου Παιδείας στο πλαίσιο του Τριετούς Σχεδίου: Ενιαίο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, σταδιακές αλλαγές στο Γυμνάσιο και την Τεχνική Εκπαίδευση. Στόχος είναι αφενός να “ξεπαγώσει” η συζήτηση για τους μόνιμους διορισμούς, αφού ο όποιος μεταρρυθμιστικός προγραμματισμός απαιτεί μόνιμο προσωπικό, αλλά και να διερευνηθούν οι πρώτες δυνατότητες χρηματοδότησης για τις μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν ακόμη εξειδικευτεί.

Δεν ξεκινάμε εκ νέου τον εθνικό διάλογο”

Η “καμπάνα” χτυπάει έτσι για τις αλλαγές στο Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, που θα αποτελέσουν κομβικά σημεία διαπραγμάτευσης, στον πυκνό πολιτικό χρόνο της οποίας εντάσσεται η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής που ξεκινά την ερχόμενη εβδομάδα. “Δεν πρόκειται να ξεκινήσουμε εκ νέου τον εθνικό διάλογο. Η φάση αυτή αφορά εξ ολοκλήρου την κωδικοποίηση των συμπερασμάτων στα οποία τα διάφορα επίπεδα της διαβούλευσης έχουν καταλήξει” έλεγε στην “Α” ο πρόεδρος της επιτροπής Κώστας Γαβρόγλου.

Αρχής γενομένης από την εβδομάδα αυτή οι βουλευτές θα κληθούν να τοποθετηθούν επί ενός συνόλου κειμένων και πορισμάτων που θίγουν το φλέγον ζήτημα των Πανελλαδικών και των σπουδών. Αν υπάρχει ένας “κοινός τόπος” στον οποίο η πλειονότητα των πορισμάτων συγκλίνει, αυτός αφορά στην λήξη των εξετάσεων με το Λύκειο. Οι αποκλίσεις αρχίζουν στη συζήτηση για το ποιος θα έχει την ευθύνη εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Τα πρόσωπα στην Επιτροπή Μορφωτικών

Στις πρώτες συνεδριάσεις της Βουλής (θα ακολουθήσουν άλλες με εκπαιδευτικούς φόρεις) θα κληθούν εμπειρογνωμόνες και πρόσωπα που έχουν συμβάλει στον διάλογο για την Παιδεία τα προηγούμενα χρόνια. Ανάμεσα σε αυτά ο Μ. Κουζέλης, πρόεδρος του ΙΕΠ, ο Π. Χαραμής, αντιπρόεδρος του ινστιτούτου, ο Σ. Γκλαβάς, πρώην πρόεδρος του ΙΕΠ, ο Θ. Κυριαζής, πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, ο Γ. Μπαμπινιώτης, πρόεδρος του παλιού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ), οι πρώην ηγεσίες του παλιού Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), αλλά και ο Γ. Δάσιος, επικεφαλής του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανεξάρτητη αυτή αρχή εξειδικεύει αυτή την περίοδο τις επεξεργασίες της επί της ευρωπαϊκής εμπειρίας για τα συστήματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, με ιδιαίτερη έμφαση σε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Φινλανδία, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα πορίσματα στη μεταρρύθμιση. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα κληθεί και ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού Γ. Γραμματικάκης, αφού στόχος είναι να διεκδικηθούν όσο το δυνατόν διακομματικές συγκλίσεις στην τελική μορφή της πρότασης για το σύστημα εισαγωγής.

Από την πλήρη κατάργηση των Πανελλαδικών, από τη μοριοδότηση της επιλογής, μέχρι την εισαγωγή απευθείας σε σχολές και τη δυνατότητα της τελικής επιλογής τμήματος από τις σχολές ή τους φοιτητές οι αποστάσεις είναι μεγάλες. Η τελική μορφή θα εντάσσεται πάντως σε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο αναβάθμισης της εκπαίδευσης, που θα αφορά πέντε άξονες, με ορίζοντα τριετίας και σκοπό να μην γίνουν βεβιασμένες κινήσεις. Δεν θα υπάρξουν, δηλαδή, αλλαγές που θα επηρεάσουν τους ήδη φοιτούντες στην τρίτη Λυκείου.

Πέντε άξονες αλλαγών

Οι πέντε άξονες του σχεδίου αφορούν την Προσχολική Εκπαίδευση (ήδη εφαρμόζεται το Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, ενώ θεσμοθετήθηκε το διδακτικό ωράριο για τους νηπιαγωγούς), την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (εφαρμόζεται το Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Σχολείου), το Νέο Γυμνάσιο (ισχύουν από φέτος η βαθμολόγηση σε επίπεδο τετραμήνων, ο περιορισμός των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Φυσική, Ιστορία, η επέκταση της ενισχυτικής διδασκαλίας, η λήξη του διδακτικού έτους στις 31 Μαΐου και η πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης). Ακόμη στο τριετές πλάνο εντάσσονται, όπως έχει διατυπωθεί ήδη, το Νέο Λύκειο και η , με στόχο ένα αυτόνομο Λύκειο και την κατάργηση των πανελλαδικών με τη σημερινή τους μορφή.

Ακόμη ένας άξονας αφορά τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες στο σημερινό τοπίο των δημόσιων εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία και τα διεθνώς καθιερωμένα κριτήρια για το ερευνητικό έργο και, τέλος, οι μεταρρυθμίσεις θα επεκταθούν στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, όπου θα αναζητηθεί η πρωτοβουλία των ίδιων των ιδρυμάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025