Ξεκινά σήμερα ο εθνικός διάλογος για την παιδεία που προανήγγειλε πριν λίγες μέρες το υπουργείο, με συνεδρίαση της επιτροπής Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, στις 12.00 το μεσημέρι.
Δύσκολο αλλά αναγκαίο εγχείρημα χαρακτήρισε τον Εθνικό διάλογο, μιλώντας στο Κόκκινο, ο καθηγητής Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος της νεοσυσταθείσας Επιτροπής του Εθνικού Κοινωνικού Διαλόγου, Αντώνης Λιάκος.
Αναφερόμενος στην αποσύνδεση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο κ. Λιάκος είπε πως το Λύκειο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μονόδρομος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αντίθετα, υπογράμμισε την αναγκαιότητα διαμόρφωσης μια αυτόνομης βαθμίδας που θα βοηθήσει στην διαμόρφωση του αυριανού πολίτη που θα πρέπει να έχει βάθος σκέψης και αντίληψης.
Αναφέρθηκε σε τρεις μεγάλες σφαίρες οι οποίες θα διέπουν το Λύκειο:
1. Την ανθρωπιστική παιδεία, τη φιλοσοφία και την πολιτική
2. Τη μελέτη της επιστήμης, του περιβάλλοντος και του σώματος
3. Τη τέχνη και τον πολιτισμό
Τέλος προανήγγειλε τον ανασχεδιασμό του χάρτη των σχολών και των τμημάτων της Τριτοβάθμια εκπαίδευσης.
Α. Λιάκος: «Χρωστάμε στους μαθητές την κλεμμένη τους εφηβεία»
Δύσκολο αλλά αναγκαίο εγχείρημα χαρακτήρισε τον Εθνικό διάλογο, μιλώντας στο Κόκκινο, ο καθηγητής Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος της νεοσυσταθείσας Επιτροπής του Εθνικού Κοινωνικού Διαλόγου, Αντώνης Λιάκος.
Παρά το γεγονός ότι η οικονομική κρίση βαραίνει τον επικείμενο διάλογο, ο κ. Λιάκος τόνισε πως η Παιδεία δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστεί «μόνο ως όχημα που θα βγάλει την ελληνική κοινωνία από την κρίση, αλλά πως θα αποτελέσει συστατικό στοιχείο ώστε η κοινωνία να μπορέσει να αντιμετωπίσει και ψυχικά την κρίση»
Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή, στο διάλογο θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο τρεις παράγοντες: η εμπειρία γονέων και εκπαιδευτικών οι οποίοι γνωρίζουν το σύνολο της εκπαιδευτικής εμπειρίας, οι επιστημονικές προσεγγίσεις για την εκπαίδευση αλλά και ο διεθνής παράγοντας, ο οποίος έχει περιοριστεί στους γραφειοκράτες της Κομισιόν και της τεχνοκρατικής εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.
Βασική προϋπόθεση στον ανασχεδιασμό του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι ενεργή συμμετοχή σύσσωμου του εκπαιδευτικού κόσμου την οποία χαρακτήρισε πράξη αντίστασης απέναντι στην απαξίωση της εκπαίδευσης όλα αυτά τα χρόνια.
Σχετικά με την αξιολόγηση, χαρακτήρισε τιμωρητικό και γραφειοκρατικό το προηγούμενο μοντέλο, το οποίο δεν εξυπηρετούσε τις εκπαιδευτικές ανάγκες. Τόνισε πως είναι απαραίτητη η αποτίμηση συνολικά του εκπαιδευτικού έργου και της εκπαιδευτικής μονάδας με στόχο, όμως, τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι με στόχο τις απολύσεις. Επεσήμανε πως δεν θα πρέπει να ξεχνάει κανείς ότι στην περίπτωση της εκπαίδευσης «έχουμε να κάνουμε με έμψυχο δυναμικό» και ότι ένα απλό νομικό πλαίσιο, το οποίο μπορεί να ταιριάζει κάπου άλλου, δεν μπορεί να βοηθήσει την εκπαιδευτική διαδικασία.
Αναφερόμενος στην απόσυνδεση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο κ. Λιάκος είπε πως το Λύκειο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μονόδρομος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αντίθετα, υπογράμμισε την αναγκαιότητα διαμόρφωσης μια αυτόνομης βαθμίδας που θα βοηθήσει στην διαμόρφωση του αυριανού πολίτη που θα πρέπει να έχει βάθος σκέψης και αντίληψης.
Αναφέρθηκε σε τρεις μεγάλες σφαίρες οι οποίες θα διέπουν το Λύκειο:
1.Την ανθρωπιστική παιδεία, τη φιλοσοφία και την πολιτική
2.Τη μελέτη της επιστήμης, του περιβάλλοντος και του σώματος
3.Τη τέχνη και τον πολιτισμό
Τέλος προανήγγειλε τον ανασχεδιασμό του χάρτη των σχολών και των τμημάτων της Τριτοβάθμια εκπαίδευσης.
.