Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων παραχώρησε συνέντευξη στην εκπομπή «Επικοινωνία» της ΕΡΤ3. Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξής του: Δεν επηρεάζεται καθόλου με πρακτικό τρόπο η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών
«Τα προγράμματα τα οποία διδάσκονται τώρα οι μαθητές στο μάθημα των Θρησκευτικών βασίζονται σε άλλες Υπουργικές Αποφάσεις από αυτή για την οποία το ΣτΕ εξέδωσε απόφαση. Τα σχολικά βιβλία θα γραφτούν με βάση αυτές τις Υπουργικές Αποφάσεις. Άρα δεν επηρεάζεται καθόλου με πρακτικό τσρόπο η διδασκαλία του μαθήματος. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους θεολόγους, την επιστημονική κοινότητα και την Εκκλησία για τη βελτίωση των προγραμμάτων αλλά και του περιεχομένου των βιβλίων.
Υπάρχουν συγκλίνουσες απόψεις, όπως υπάρχουν και αποκλίνουσες απόψεις. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να εκσυγχρονίσουμε το μάθημα και κυρίως να γίνει ένα μάθημα που τα παιδιά θα το ευχαριστιόνται. Να μην είναι ένα μάθημα το οποίο -όπως δυστυχώς γινόταν έως τώρα- ελάχιστοι το έπαιρναν στα σοβαρά. Και αυτό δεν ισχύει μόνο στο συγκεκριμένο μάθημα. Υπάρχουν και άλλα. Εμείς θεωρούμε ότι όλα τα μαθήματα στο σχολείο είναι ισότιμα και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως τέτοια».
Η σχολική πραγματικότητα πρέπει να συμβαδίζει με την κοινωνική πραγματικότητα
«Κανένα μάθημα, ακόμη και τα Μαθηματικά, δεν θα γίνει ενδιαφέρον αν δεν έχει σχέση με τον πραγματικό κόσμο, με το τί γίνεται έξω από τις τάξεις, και κυρίως αν δεν έχει σχέση με αυτό που τα παιδιά ζουν καθημερινά. Διότι τα παιδιά σήμερα ζουν σε έναν κόσμο παγκοσμιοποιημένο με τα καλά του και με τα κακά του, έχουν φίλους στη γειτονιά, έχουν οι γονείς τους φίλους με άλλων θρησκευτικών πεποιθήσεων και άλλων εθνοτήτων. Αυτό κατά τη γνώμη μας είναι και ένας πλούτος σε μια κοινωνία. Η σχολική πραγματικότητα, λοιπόν, πρέπει να συμβαδίζει με την κοινωνική πραγματικότητα. Πρέπει να συμβαδίζει με τις αξίες των ανθρώπων, με τις αγωνίες των ανθρώπων, με τα ερωτηματικά των ανθρώπων».
Τα επιστημονικά ζητήματα τα λύνει η εκπαιδευτική κοινότητα σε συνεργασία με την κοινωνία
«Τα επιστημονικά ζητήματα τα λύνει η εκπαιδευτική κοινότητα σε συνεργασία με την κοινωνία. Στα ζητήματα αυτά δεν πρέπει να ανακατεύεται το κράτος ή άλλου είδους Θεσμοί. Γι’ αυτό είμαστε υπέρ του πλουραλισμού, είμαστε υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης, είμαστε υπέρ του να υιοθετούμε επιστημονικά καθιερωμένες νέες απόψεις. Εδώ λοιπόν υπάρχει ένα αίτημα συνεχούς εκσυγχρονισμού των προγραμμάτων σπουδών. Ο πυρήνας του προβληματισμού μας δεν είναι να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Ορθοδοξίας. Ο πυρήνας είναι το αίτημα του εκσυγχρονισμού, το αίτημα του εκδημοκρατισμού και όλα τα μαθήματα να γίνουν γοητευτικά στα παιδιά μας. Το θέμα μας είναι να εμπλουτίσουμε τα προγράμματα διδασκαλίας. Αν υπάρχουν κάποιες αβλεψίες ή αδυναμίες, κάνουμε την αξιολόγηση των Προγραμμάτων Σπουδών για να εντοπιστούν».
Υπάρχει ομόφωνη απόφαση της Ιεραρχίας και αποδοχή των προτάσεών μας από την Ιεραρχία της Εκκλησίας
«Για το μάθημα των Θρησκευτικών έχουμε έρθει σε εξαιρετική ισορροπία ως προς τις διαφορετικές παραμέτρους του. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια ομόφωνη απόφαση της Ιεραρχίας και αποδοχή των προτάσεών μας από την Ιεραρχία της Εκκλησίας; Ξέρουμε ότι η Ιεραρχία έχει τεράστιους προβληματισμούς και εμείς βοηθηθήκαμε από αυτούς τους προβληματισμούς όπως και εκείνοι –θέλω να πιστεύω- από τους δικούς μας. Γι’ αυτό και ο Αρχιεπίσκοπος χθες είπε ότι ο διάλογος συνεχίζεται. Αυτή τη στιγμή η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών γίνεται από τους Φακέλους Μαθητών αλλά και με ένα πλουσιότατο υλικό που υπάρχει στο διαδίκτυο, στο site του ΙΕΠ, αφού έχει αξιολογηθεί από επιστημονικές επιτροπές. Το υλικό αυτό σε απομακρύνει σιγά σιγά από τη λογική του ενός και μοναδικού βιβλίου.
Αν κάποιος άκουγε τον Τύπο και τον δημόσιο λόγο θα νόμιζε ότι όλοι οι γονείς επιστρέφουν τα βιβλία. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων είναι μόνο το 0,7% των μαθητών. Δεν είναι μόνο στατιστικά ασήμαντο, αλλά το 0,7% δεν το αναφέρεις καν αν θέλεις να είσαι σοβαρός στις στατιστικές σου. Είναι, λοιπόν, ένα πρόβλημα που κατασκευάστηκε και είναι μια πραγματικότητα που δείχνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία ακολουθεί αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Μέσα από τους Φακέλους των Μαθητών θα δούμε ποια είναι τα αδύναμα και τα παιδαγωγικά δύσκολα σημεία, ώστε αυτά όταν αποτυπωθούν στο βιβλίο να αποτυπωθούν με έναν τρόπο αποτελεσματικό. Οι μαθητές που έχουν δηλώσει ότι δεν θέλουν να παρακολουθήσουν το μάθημα των Θρησκευτικών είναι κάτω από 5%».
Η Δημοκρατία επιβάλλει στους πολίτες, ακόμη κι αν είναι Υπουργοί, να κρίνουν τις αποφάσεις των Θεσμών
«Επιμένω στον χαρακτηρισμό ‘σκοταδιστική’ για την απόφαση του ΣτΕ. Και επιμένω γιατί η Δημοκρατία επιβάλλει στους πολίτες, ακόμη κι αν είναι Υπουργοί, να κρίνουν τις αποφάσεις των Θεσμών. Οι αποφάσεις των Θεσμών είναι υπό την κρίση της κοινωνίας μας και του καθένα ξεχωριστά».