«Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να περάσει, με κάθε μέσο, την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και να διαμορφώσει κουλτούρα συναίνεσης της εκπαιδευτικής κοινότητας με σκοπό την ατομική-τιμωρητική αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών» αναφέρει σε κείμενό του ο Νεκτάριος Κορδής και συνεχίζει:
«Παρά την καθολική συμμετοχή (κοντά στο 90%) των εκπαιδευτικών στην απεργία- αποχή από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, που έχουν κηρύξει οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, επιδιώκει να επιβάλει το σχολείο της αγοράς, της οικονομικής και διοικητικής «αυτονομίας» που προβλέπονται στο «εθνικό μνημόνιο Πισσαρίδη» με μεταφορά αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση, σύνδεση αξιολόγησης με χρηματοδότηση, επιβολή θετικών και αρνητικών «κινήτρων» στους εκπαιδευτικούς και φυσικά συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και μια ατομική αξιολόγηση στα πρότυπα της τιμωρητικής αξιολόγησης-χειραγώγησης του Π.Δ. 152/2013 που με αγώνες απέτρεψε και ανέτρεψε συνολικά ο Κλάδος.
Η πρόταση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ είναι βγαλμένη από τα πιο ακραία νεοφιλελεύθερα σενάρια άσκησης πολιτικής και δεν έχει καμία σχέση με τον προγραμματισμό, την ανατροφοδότηση και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου ακολουθώντας το λεγόμενο «αγγλοσαξονικό μοντέλο», το οποίο έχει αποτύχει σε όλα τα επίπεδα σε όσες χώρες έχει εφαρμοστεί.
Ένα χρόνο μετά την πρώτη αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων, κατά τη διάρκεια του οποίου τα σχολεία ανοιγοκλείνουν συνεχώς, με τα προβλήματα τους -υγειονομικά, εκπαιδευτικά και ψυχοπαιδαγωγικά- να γιγαντώνονται, αφού ΥΠΑΙΘ και κυβέρνηση δεν έχουν πάρει κανένα ουσιαστικό μέτρο, η προτεραιότητα για το υπουργείο είναι η σύνταξη ενός εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας των σχολείων! Τι κι αν τα σχολεία δεν λειτουργούν; Τι κι αν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί έχουν φτάσει στα όριά τους με την κατάσταση που βιώνουν; Το Υπουργείο απαιτεί να μπουν αυστηροί κανόνες για όλους/ες! Η στόχευση του ΥΠΑΙΘ και του ΙΕΠ για άλλη μία φορά είναι προφανής. Από τη μία ο εξωτερικός έλεγχος των σχολείων, αφού ο «εσωτερικός» κανονισμός και η τήρησή του αποτελούν άξονα αξιολόγησης των σχολείων και από την άλλη η μεταβίβαση των ευθυνών τους στα ίδια τα σχολεία, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/τριες. Αντί να ασχοληθούν επιτέλους με τα πραγματικά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης και να αφήσουν στην άκρη τις ιδεοληπτικές εμμονές τους, αντί να δείξουν επιτέλους την απαραίτητη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, που έτσι κι αλλιώς κρατούν μόνοι τους όρθιο το δημόσιο σχολείο, επιβεβαιώνουν συνεχώς το μέγεθος της άγνοιας τους για την εκπαιδευτική πραγματικότητα και αλλά και την πλήρη αδιαφορία τους για όσα ταλανίζουν την εκπαιδευτική κοινότητα.
Την ίδια στιγμή με το Ν.4692/2020, την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης (26/2/2021) και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των σχολικών μονάδων για χαρακτηρισμό τους ως Πρότυπα και Πειραματικά (1/3/2021) η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ξεδιπλώνει μια υπόγεια στρατηγική ενάντια στο δυναμικό μέτωπο των εκπαιδευτικών. Εκτιμώντας πως θα καταφέρει να «ξεγελάσει» την εκπαιδευτική κοινότητα και να την οδηγήσει, με πρόσχημα ότι δεν επιλέγει φαινομενικά τη σύγκρουση, στους σχεδιασμούς της διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Η μετατροπή των σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά, παρά τις όποιες ιδεολογικές διαφωνίες ως προς το θεσμό των Προτύπων ή τη συμφωνία μας ως προς τον θεσμό των πειραματικών αλλά με διαφορετική βέβαια λειτουργία, φυσιογνωμία και σκοπό, θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στα σχολεία, στους μαθητές-οικογένειες της περιοχής αλλά και στους εκπαιδευτικούς.
Με τη συγκεκριμένη επιλογή εισάγουν τον πυρήνα της ιδεολογίας τους που θέλει τους πάντες σε μια διαδικασία ανταγωνισμού, το ένα σχολείο απέναντι στο άλλο, εκπαιδευτικοί ενάντια σε εκπαιδευτικούς με έπαθλο το σχολείο που τελικάθα γίνει… πρότυπο. Αυτό όμως για το οποίο εμείς
αγωνιζόμαστε είναι για μια δημόσια δωρεάν εκπαίδευση χωρίς διαχωριστικές γραμμές και αποκλεισμούς σε ένα ποιοτικό, ενιαίο και ισότιμο δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά.
Σε σχέση με το θέμα της αξιολόγησης να θυμίσουμε ότι η κ. Κεραμέως δήλωσε πρόσφατα στην ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ ότι: «το υπουργείο έχει πολλά όπλα στη φαρέτρα του για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων». Πόσο τυχαίο είναι αλήθεια ότι 1-2 μέρες μετά τις συναντήσεις με ΟΛΜΕ/ΔΟΕ εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που μιλούν για την «επαναστατική αεργία» ΟΛΜΕ/ΔΟΕ που θέλουν «και το μισθό ολόκληρο και την επανάσταση χορτάτη», για «τη στείρα άρνηση των συνδικαλιστών διεκδικώντας την ισοπέδωση προς τα κάτω», «για το συνδικαλισμό του τίποτα για την πάρτη βολεμένων συντεχνιών» και τελικά για «τους άεργους συνδικαλιστές που διδάσκουν θεμελιώδεις αξίες του Υπαρκτού Ελληνισμού όπως το παράδοξο ότι η ατομική ανευθυνότητα μπορεί να υπηρετεί την κοινωνική πρόοδο», κάνοντας μια συνολικά σφοδρή επίθεση στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες για την απεργία-αποχή από την αξιολόγηση;
Το προηγούμενο διήμερο εμφανίστηκαν πρωτοσέλιδα που μας «ενημερώνουν» για το σχέδιο δημιουργίας 100 προτύπων και πειραματικών σχολείων που θα αποτελέσουν εκπαιδευτικό μοντέλο προς μίμηση αλλά και για το νομοσχέδιο της ατομικής αξιολόγησης 170.000 εκπαιδευτικών παρά τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση που οφείλονται μεταξύ άλλων στη «δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, το φόβο ξεβολέματος, την έλλειψη εμπιστοσύνης σε κρατικές δομές που έχουν δώσει δείγματα αναξιοκρατικών διαδικασιών, την εργασιακή κόπωση και το άγχος λόγω πανδημίας»! Τόσο απλά…Παράλληλα χθες δημοσιεύεται από εκπαιδευτική ιστοσελίδα «αποκλειστική» πληροφορία ότι ετοιμάζεται «Φιρμάνι νομικής φύσεως, προς όλα τα σχολεία της χώρας από το νομικό επιτελείο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να προχωρήσει η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία έχει “κολλήσει”, λόγω της συμμετοχής, της συντριπτικής πλειονότητας των
εκπαιδευτικών, στην απεργία-αποχή που κήρυξαν η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ. Μέσα στα πλαίσια αυτά μαθαίνουμε ότι «οι οδηγίες προς το νομικό επιτελείο έχουν δοθεί από τη προηγούμενη εβδομάδα, οπότε το σχετικό έγγραφο αναμένεται να κοινοποιηθεί στα σχολεία πριν “εκπνεύσει” η προθεσμία για τη σύγκληση από τους Διευθυντές των Σχολείων των ειδικών συνεδριάσεων για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων.
Μετά την παράταση που δόθηκε από την υφυπουργό Παιδείας κ. Μακρή οι Διευθυντές των σχολείων, θα πρέπει μέχρι 19 Μαρτίου να έχουν συγκαλέσει την ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων»! Αγνοεί άραγε το «νομικό επιτελείο» του ΥΠΑΙΘ ότι οι ειδικές συνεδριάσεις έχουν ήδη ολοκληρωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, ότι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μόνο 643 σχολεία δεν έχουν ακόμη
συνεδριάσει, 2460 έχουν ήδη αποφασίσει συμμετοχή στην απεργία-αποχή (87%) και μόλις 356 (13%) συμμετέχουν στην αξιολόγηση; Μήπως στα πλαίσια του «νόμου και της τάξης» ετοιμάζουν κάτι διαφορετικό;
Υπενθυμίζουμε ότι κατά την πρόσφατη συνάντηση –την πρώτη από τον προηγούμενο Οκτώβριο- το ΔΣ της ΟΛΜΕ δήλωσε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΑΙΘ, ότι τόσο ο νόμος 4692/20, που προβλέπει την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, όσο και η σχετική εφαρμοστική ΥΑ 6603, είναι σε πλήρη αντίθεση με τις αποφάσεις της Ομοσπονδίας, γεγονός που αποδεικνύεται και από τα συντριπτικά ποσοστά συμμετοχής των εκπαιδευτικών στην απεργία αποχή που προκηρύχθηκε από την ΟΛΜΕ, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες εκφοβισμού τους. Η απάντηση της κ. Κεραμέως ήταν ότι η αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών βρισκόταν στην προμετωπίδα του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ, σύμφωνα με το οποίο εξελέγη κυβέρνηση. Ως εκ τούτου, θεωρεί απόλυτα δημοκρατικό να προχωρήσει τις διαδικασίες αυτές, παρά τη μαζική αντίδραση 170.000 εκπαιδευτικών, αμφισβητώντας τη νομιμότητα της απεργίας αποχής, παρά τις σχετικές προηγούμενες δικαστικές αποφάσεις, λέγοντας ότι θα μπορούσε να προσφύγει στα δικαστήρια ενώ δήλωσε ότι οι εκπαιδευτικοί που δε θέλουν τη συγκεκριμένη αξιολόγηση δεν δείχνουν αγάπη προς τους μαθητές τους, αφού δεν επιθυμούν τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου! Τι άλλο θα ακούσουμε;
Τα συντριπτικά ποσοστά αποχής σε όλη την εκπαίδευση επιβεβαιώνουν πως η δρώσα εκπαίδευση, οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί της πρώτης γραμμής που χωρίς καμία στήριξη από το ΥΠΑΙΘ κράτησαν όρθιο το σχολείο μέσα στην Πανδημία, ούτε εκφοβίζονται ούτε καταλαβαίνουν από απειλές που
αναδεικνύουν απλά τον πανικό τους από τη μαζική συμμετοχή χιλιάδων εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων ανά την Ελλάδα και το ηχηρό μήνυμα συλλογικής και συντεταγμένης απόρριψης των σχεδίων της Κυβέρνησης ΝΔ! Τα τελευταία 40 χρόνια οι εκπαιδευτικοί, με τους αγώνες μας, πιστωνόμαστε το γεγονός ότι δεν επιτρέψαμε να γίνει η εκπαίδευση πεδίο «ασκήσεων αξιολόγησης- επιτήρησης» που είχαν ως στόχο τη συρρίκνωση της παιδαγωγική μας αυτονομίας και την καθυπόταξή μας σε επιβαλλόμενες φόρμες στη μορφή και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Η πρώτη αποστομωτική απάντηση δόθηκε ήδη! Συνεχίζουμε τον αγώνα!»