Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών (ν.π.δ.δ.) μετά την κατάθεση του σχεδίου νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» στη Βουλή των Ελλήνων διαπιστώνει ότι σε κρίσιμα ζητήματα, που είχε ήδη εντοπίσει και προτείνει αλλαγές και σχετίζονται με το σεβασμό της αξιοπρέπειας του κάθε ατόμου, την παροχή ίσων ευκαιριών, την αξιοποίηση εξειδικευμένων επαγγελματιών και τη σύσταση δομών για την επίτευξη ενός συμπεριληπτικού και δημοκρατικού σχολείου, το Υπουργείο Παιδείας εμμένει σε αντιεπιστημονικές και αντιδημοκρατικές θέσεις.
Ο ΣΚΛΕ σχετικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» τοποθετήθηκε με υπόμνημά του προς την Υπουργό Παιδείας (α.π.: 135/5-5-2020) καθώς και με αναλυτικά σχόλια στη διαβούλευση του εν λόγω σχεδίου νόμου.
Επιγραμματικά τα βασικά σημεία της κριτικής του ΣΚΛΕ επί του νομοσχεδίου ήταν:
· Η αναγκαιότητα θεσμικής σύστασης και διεπιστημονικής στελέχωσης Σχολικών Κοινωνικών Υπηρεσιών στη χώρα.
· Η προτεινόμενη αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών στιγματίζει τον /την μαθητή/τρια και συντελεί σε κοινωνικό αποκλεισμό και περιθωριοποίηση στην ενήλικη εργασιακή και κοινωνική ζωή.
· Η διάκριση των σχολείων σε πρότυπα και «συμβατικά» δημιουργεί ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.
· Η απουσία θέσπισης στρατηγικής και μέτρων για την πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
· Η αύξηση του αριθμού των μαθητών στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, η οποία δεν υπηρετεί παιδαγωγικούς σκοπούς αλλά επιχειρεί να επιτύχει οικονομίες κλίμακας με μείωση θέσεων εργασίας και κατάργηση – συρρίκνωση δομών.
Με το άρθρο 38 του σχεδίου νόμου αποδίδονται στο «Σύμβουλο Σχολικής Ζωής» αρμοδιότητες οι οποίες προκύπτουν ευθέως από το Π.Δ. 50/1989 ότι είναι κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των Κοινωνικών Λειτουργών. Επιπρόσθετα σύμφωνα με ΦΕΚ 3032 Τεύχος Β΄/04-09-2017, Αριθμ. 142628/ΓΔ4, για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ23 Ψυχολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης διαπιστώνεται ταύτιση μέρους των αποδιδόμενων καθηκόντων του Συμβούλου Σχολικής Ζωής με τα καθήκοντα που έχει θεσπίσει το Υπουργείο Παιδείας, βάση σπουδών και αντίστοιχων αδειών άσκησης επαγγέλματος, για τις ειδικότητες ΠΕ30 και ΠΕ23.
Για το λόγο αυτό ζητείται η απόσυρση του άρθρου 38 καθώς συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις για αντιποίηση επαγγέλματος.
Ο ΣΚΛΕ υποστηρίζει σθεναρά το πάγιο αίτημά του για θεσμική σύσταση και λειτουργία σχολικής κοινωνικής υπηρεσίας, διεπιστημονικά στελεχωμένης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, η οποία μπορεί καθοριστικά να συμβάλλει όχι μόνο στην πρόληψη και αντιμετώπιση των συναισθηματικών, ψυχολογικών, κοινωνικών και οικογενειακών αναγκών των μαθητών/τριών αλλά και στη διαμόρφωση υπεύθυνων και ενεργών πολιτών. Παράλληλα χαιρετίζει τις ανακοινώσεις του συνόλου των εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας, που έγιναν με αφορμή την κατάθεση του σχεδίου νόμου και συγκλίνουν, παρά τις διαφορετικές διατυπώσεις, στην πρόταση/αίτημα για θεσμοθέτηση οργανωμένης και σταθερής ψυχοκοινωνικής υπηρεσίας εντός του σχολικού πλαισίου.
Τέλος δηλώνει ότι η αναγγελία, δια της Υπουργού Παιδείας στη Βουλή, της πρόθεσης πρόσληψης Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων παρότι είναι θετικό μέτρο, αν δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της θεσμικής σύστασης Σχολικής Κοινωνικής Υπηρεσίας αποτελεί ημίμετρο καθώς η συνεχής εναλλαγή επαγγελματιών μέσω της αξιοποίησης πρόσκαιρων χρηματοδοτικών γραμμών δεν συνάδει με το συνεχές της φροντίδας και της υποστήριξης.