Ενημερωτικό δελτίο από την υπουργό παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σχετικά με νέο σχολικό και ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της υπουργού
Τα Σχολεία μας θα είναι πιο ελεύθερα και αυτόνομα, με περισσότερες θεματικές που παρέχουν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, με εμπλουτισμένο ψηφιακό εξοπλισμό. Με θέση στα νηπιαγωγεία, στα οποία πλέον εντάσσονται δραστηριότητες και στα αγγλικά, για κάθε παιδί 4 ετών. Με τους εκπαιδευτικούς μας να αποκτούν έναν αναβαθμισμένο ρόλο, να επιμορφώνονται και να αξιολογούνται, με σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση συνιστά πλέον μία αξιόπιστη εναλλακτική διαδρομή, με Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, με Θεματικά και Πειραματικά Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, με το παράλληλο μηχανογραφικό που ανέδειξε την επιλογή του Δημοσίου ΙΕΚ σε δεκάδες σύγχρονες, περιζήτητες ειδικότητες με επαγγελματική προοπτική.
Τα Πανεπιστήμιά μας, πιο αυτόνομα, ασφαλή και εξωστρεφή, ετοιμάζονται να
υποδεχτούν τους φοιτητές τους με όρους εισαγωγής τους οποίους τα ίδια
καθόρισαν για πρώτη φορά, να συνάψουν διεθνείς συνεργασίες με Ιδρύματα άλλων χωρών, να αξιολογηθούν βάσει ποιοτικών δεικτών που τα ίδια επιλέγουν,
να αναπτύξουν ερευνητικά προγράμματα χωρίς γραφειοκρατικά βαρίδια.
Στο παρόν ενημερωτικό δελτίο, θα δείτε σημεία της δράσης μου του τελευταίου διμήνου. Πατώντας πάνω στους ενεργούς (μπλε) συνδέσμους, μπορείτε να διαβάσετε περισσότερες πληροφορίες για κάθε θεματική. Όπως πάντα, ευπρόσδεκτα τα σχόλιά σας.
Εύχομαι μία καλή και δημιουργική νέα χρονιά, με υγεία και πρόοδο για όλες και όλους!
Στο ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς
Για το ασφαλές άνοιγμα της νέας σχολικής χρονιάς 2021-2022 και μετά από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Ειδικών, ανακοινώσαμε τα μέτρα με τα οποία θα λειτουργήσουν τα σχολεία μας, με έμφαση σε αυξημένους εργαστηριακούς κυρίως ελέγχους και προτεραιότητα τη δια ζώσης λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Οι εκπαιδευτικοί μας ανταποκρίθηκαν άμεσα και μαζικά στο εμβολιαστικό πρόγραμμα και τους ευχαριστούμε θερμά, όχι μόνο γιατί θωρακίζουν με αυτό τον τρόπο την ατομική/δημόσια υγεία και την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και γιατί αποτελούν παράδειγμα για τα παιδιά και για όλους μας. Τους ευχαριστούμε θερμά για την υπεύθυνη στάση τους και τη συνεισφορά τους στο τείχος ανοσίας.
Ταυτόχρονα, απευθύνουμε έκκληση στους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν ακόμη εμβολιαστεί να σπεύσουν να αξιοποιήσουν αυτήν την ασπίδα προστασίας από τον κορωνοϊό, αλλά και στους γονείς μαθητών από 12 ετών και άνω να προστατεύσουν τα παιδιά τους, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο και στη μείωση της διασποράς του ιού. Εδώ μπορείτε να δείτε συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις από την Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών σχετικά με τον εμβολιασμό παιδιών και εφήβων.
Αυτονομία σχολείων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, υποστήριξη εκπαιδευτικής κοινότητας – οι τρεις πυλώνες του νέου αναβαθμισμένου σχολείου.
Μετά από δημόσια διαβούλευση, εκτενή συζήτηση με φορείς, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και στην Ολομέλεια, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, με το οποίο εισάγουμε, μεταξύ άλλων:
– ελεύθερη επιλογή βιβλίου, αποκέντρωση της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή και των εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης, με στόχο την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων,
– αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών με βελτιωτικό χαρακτήρα και έμφαση στην επιμόρφωση, αξιολόγηση των στελεχών που στοχεύει στη διάγνωση της αποτελεσματικότητας,
– δομές υποστήριξης κοντά στη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς, με ιδιαίτερη έμφαση και στον παιδαγωγικό και στον ψυχοσυναισθηματικό τομέα, με αλλαγές στις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης και στα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης,
– ειδική μεταδευτεροβάθμια δομή εκκλησιαστικής εκπαίδευσης – «Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών» – και συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, από 4 σε 2, που οργανώνουν εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση.
– Τέλος, αναδείχθηκαν 10 αλήθειες, καθώς στη Βουλή συγκρούστηκαν για μια ακόμα φορά δύο διαφορετικοί κόσμοι, αυτός της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, που επιδιώκει διαρκώς περισσότερα και καλύτερα εφόδια για τα παιδιά μας, ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα ως μοχλό ανάπτυξης και προόδου της κοινωνίας μας, και αυτός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που επιβραβεύει την ήσσονα προσπάθεια και την εξίσωση όλων προς τα κάτω.
Στελέχωση των σχολείων μας: 11.700 μόνιμοι διορισμοί στη γενική εκπαίδευση φέτος, οι πρώτοι μετά από 12 χρόνια, και προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών για πρώτη φορά με πλήρως ψηφιοποιημένες διαδικασίες
11.700 νεοδιορισθέντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί στη γενική εκπαίδευση ανέλαβαν ήδη υπηρεσία. Πρόκειται για τους πρώτους μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια, και μάλιστα υπερδιπλάσιοι από τους 5.250 για τους οποίους είχαμε δεσμευθεί για φέτος, σε συνέχεια των 4.500 μόνιμων διορισμών στην ειδική αγωγή που πραγματοποιήσαμε πέρυσι, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας.
Παράλληλα, με μια νέα, αμιγώς ψηφιακή διαδικασία ολοκληρώθηκε η πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το νέο σχολικό έτος, με σημαντικές ψηφιακές καινοτομίες για τους αναπληρωτές και τις διοικητικές δομές, με στόχο την έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων. Επιτυγχάνεται, έτσι, απλούστευση της διαδικασίας, ενίσχυση της διαφάνειας, και άμεση ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον βέλτιστο προγραμματισμό τους, λαμβανομένων υπόψη των προτιμήσεών τους.
Με διορισμούς, επιμορφώσεις, βελτιωτική αξιολόγηση, έγκαιρη τοποθέτηση, επενδύουμε στο πολυτιμότερο κεφάλαιο της εκπαίδευσης, το ανθρώπινο δυναμικό μας.
Voucher 200 ευρώ για laptop και tablet για περισσότερους δικαιούχους
Πλέον επιπλέον κατηγορίες δικαιούχων έχουν την δυνατότητα να λάβουν επιταγή 200 ευρώ για την προμήθεια τεχνολογικού εξοπλισμού σε κάθε εξαρτώμενο τέκνο ηλικίας από 4 έως 24 ετών, το οποίο σπουδάζει σε επιλέξιμη δημόσια εκπαιδευτική δομή στη χώρα μας. Συνολικά, από τις 5 Απριλίου 2021, όταν άνοιξε ο Α’ κύκλος του προγράμματος «Ψηφιακή Μέριμνα», έως τις 30 Ιουλίου 2021, εκδόθηκαν 436.668 επιταγές δικαιούχων. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα έργα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δίνουμε επιπλέον ψηφιακά εργαλεία για το σήμερα και το αύριο, σε κάθε παιδί. Μεριμνούμε, υποστηρίζουμε, ενισχύουμε.
Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση: 22.790 παράλληλα μηχανογραφικά για ΔΙΕΚ – ξεκινούν τα πρώτα 6 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, τα Πειραματικά και Θεματικά ΔΙΕΚ
Η εκπαιδευτική κοινότητα αγκαλιάζει ήδη την αναβαθμισμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση!
22.790 παράλληλα μηχανογραφικά υποβλήθηκαν για εισαγωγή σε Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη στροφή των υποψηφίων στην υψηλού επιπέδου δημόσια κατάρτιση σε αυξημένης ζήτησης σύγχρονες ειδικότητες, με προοπτική. Ήδη υποβάλλονται δηλώσεις για τις 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ, σε 103 περιζήτητες ειδικότητες.
Επιπλέον, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, υποδεχθήκαμε τους διευθυντές των πρώτων έξι Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. που θα λειτουργήσουν σε Άργος, Επανομή, Πέραμα, Ξάνθη, Ηγουμενίτσα και Τρίκαλα. Τόσο οι σημαντικές αυξήσεις αιτήσεων σε σχολεία όσο το ενισχυμένο ενδιαφέρον αποφοίτων γυμνασίου με υψηλές ή πολύ υψηλές μαθησιακές επιδόσεις, καταδεικνύουν ότι το Επαγγελματικό Λύκειο δεν αποτελεί πια λύση ανάγκης για τους πιο αδύναμους, αλλά μία ποιοτική, αξιόπιστη επιλογή για όλους.
Εξαιρετική η διαχείριση των συνεπειών της πανδημίας στην εκπαίδευση από την Ελλάδα” δήλωσε ο νέος ΓΓ του ΟΟΣΑ
Με το νέο Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ συζητήσαμε για τους βασικούς άξονες μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Παιδείας, καθώς και για την εξαιρετική συνεργασία μας με τον Οργανισμό ως προς την ανταλλαγή τεχνογνωσίας για την υποστήριξη του μεταρρυθμιστικού μας έργου. Ο κ. Κόρμαν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της παιδείας σε όλες τις βαθμίδες αλλά και για τη διαχείριση των συνεπειών της πανδημίας στην εκπαίδευση, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ως εξαιρετική την επίδοση της Ελλάδας σε αυτόν τον τομέα. Συμφωνήσαμε ότι η βιωματική εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις νέες τεχνολογίες αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για τον περαιτέρω εμπλουτισμό της δια ζώσης διδασκαλίας με ψηφιακά εργαλεία μάθησης, που η χώρα μας θα συνεχίσει να αξιοποιεί.
Εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων μας – Νέα συνεργασία ΕΚΠΑ-YALE
Στο πλαίσιο των προσπαθειών για μεγαλύτερη εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων μας, δρομολογείται η ίδρυση εκπαιδευτικού και ερευνητικού κέντρου σε συνεργασία ΕΚΠΑ και Πανεπιστημίου Yale, με αντικείμενο τη δημόσια και περιβαλλοντική υγεία. Το κέντρο, βασιζόμενο σε ερευνητικές ομάδες των δύο Πανεπιστημίων, θα μελετά ζητήματα επίκαιρα και επιστημονικώς εξελισσόμενα, όπως πανδημίες, κλιματική αλλαγή, αυτοάνοσες παθήσεις, ενώ θα αναπτύσσει εκπαιδευτικά προγράμματα που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ξενόγλωσσα προπτυχιακά, μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, θερινά τμήματα, σεμινάρια και διαλέξεις. Στόχος όλων των προσπαθειών εξωστρέφειας: να εξασφαλίσουμε περισσότερες ευκαιρίες στους νέους μας, να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο τα Ιδρύματά μας και να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.