Όσα είπε η Υπουργός Παιδείας στο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)
Κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συμβουλίου, οι τοποθετήσεις της Υπουργού κινήθηκαν σε τρεις άξονες που αφορούν:
1. Τις επενδύσεις στην εκπαίδευση, με σκοπό τη διαμόρφωση αποτελεσματικών και δίκαιων εκπαιδευτικών συστημάτων.
Η Υπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη αποτελεσματικής χρήσης της εθνικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Επεσήμανε τη χρησιμότητα της «ελληνικής PISA», δηλαδή των διαγνωστικών εξετάσεων για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος που θα ξεκινήσουν τον Μάιο. «Η αποτελεσματικότητα αποτελεί προϋπόθεση για την ύπαρξη συμπεριληπτικών και δίκαιων εκπαιδευτικών συστημάτων. Η ελληνική PISA είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο εργαλείο εισάγεται στην ελληνική πραγματικότητα θέτοντας τα θεμέλια για την αποτελεσματική χάραξη πολιτικής στη βάση αξιόπιστων και αντικειμενικών δεδομένων », σημείωσε η Υπουργός.
2. Την πρόβλεψη και διαχείριση κρίσεων στην Παιδεία σε επίπεδο ΕΕ.
Η συνεδρία ξεκίνησε με παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας της Ουκρανίας, Serhiy Shkarlet, ο οποίος ενημέρωσε τους Υπουργούς Παιδείας της ΕΕ για την κατάσταση της εκπαίδευσης στη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία. Ευχαρίστησε προσωπικά την Υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, για την άριστη συνεργασία και τον ενεργό ρόλο που διαδραμάτισε σε επίπεδο ΕΕ για την υλοποίηση της πρότασής της για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Ομάδας Δράσης με στόχο την υποστήριξη της ουκρανικής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η Νίκη Κεραμέως, στη βάση της εμπειρίας από τα τελευταία δύο χρόνια που στιγματίστηκαν από την πανδημία αλλά και από έναν νέο πόλεμο στην Ευρώπη, υπογράμμισε ότι η πρόσβαση των παιδιών στην εκπαίδευση πρέπει να είναι αδιάλειπτη, ακόμα και σε περιόδους κρίσης. «Όταν ανθρώπινες ζωές βρίσκονται σε κίνδυνο, η πρόσβαση στην εκπαίδευση μπορεί να φαίνεται ως πολυτέλεια. Ωστόσο είναι απαραίτητη, όχι μόνο για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αλλά και για τη διασφάλιση της αίσθησης κανονικότητας των παιδιών και την ψυχοσυναισθηματική υποστήριξή τους.», είπε η Υπουργός. Η ίδια αναφέρθηκε στην ανάγκη στενότερης συνεργασίας μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αποτελεσματική και συνολική αντιμετώπιση κρίσεων που σοβούν εντός των ευρωπαϊκών συνόρων – όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία – αλλά και εκτός – όπως ο πόλεμος στο Αφγανιστάν, «καθιστώντας την εκπαίδευση αναπόσπαστο στοιχείο της παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας», όπως επεσήμανε η Νίκη Κεραμέως. Υπογράμμισε μάλιστα την ανάγκη αντιμετώπισης κρίσεων με πράξεις. «Για παράδειγμα, το Συμβούλιο μας υιοθέτησε μια κοινή δήλωση κατά του αποκλεισμού γυναικών από την εκπαίδευση στο Αφγανιστάν. Η κατάσταση γίνεται ολοένα και πιο κρίσιμη, τι κάνουμε για αυτό ως Ευρωπαϊκή Ένωση;»,
3. Τη χρηματοδότηση των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων.
Η Υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «η διεθνοποίηση αποτελεί κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής μας για την ανώτατη εκπαίδευση και η στήριξη του Προγράμματος Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων με εθνικούς πόρους είναι εξαιρετική σημαντική για εμάς». Η Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων των επτά ελληνικών πανεπιστημίων που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, και στη δυνατότητα απορρόφησης κονδυλίων μέσω ΕΣΠΑ. Αναφέρθηκε επίσης στη διαμόρφωση ενός πιο ευέλικτου πλαισίου λειτουργίας των πανεπιστημίων ώστε αυτό να ευνοεί τις συνέργειες με Παν/μα του εξωτερικού. «Ενισχύουμε με κάθε τρόπο μηχανισμούς που διευκολύνουν τις συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων. Η αυξανόμενη ζήτηση για προγράμματα των ευρωπαϊκών πανεπιστήμιων είναι σημαντικός δείκτης της βιωσιμότητας και αποτελεσματικότητας του εγχειρήματος.», επεσήμανε η Υπουργός.
Εντός της ημέρας αναμένεται η Υπουργός να πραγματοποιήσει την τέταρτη παρέμβασή της σχετικά με την κινητικότητα νέων Ευρωπαίων εθελοντών και την ανταλλαγή εθνικών και διακρατικών εμπειριών για την ουσιαστική διαμόρφωση της «ιθαγένειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Η Υπουργός θα εστιάσει στη στήριξη προγραμμάτων που προωθούν την εθελοντική εργασία και αναγνωρίζουν τη σημασία της τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ, στην εξοικείωση των μαθητών με την αξία του εθελοντισμού από πολύ μικρή ηλικία (όπως π.χ. μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων) και στην προσαρμογή του εθελοντισμού στη νέα, ψηφιακή πραγματικότητα. Στόχος: η αλληλεγγύη και η αξία της προσφοράς να καταστούν τρόπος ζωής των νεαρών Ευρωπαίων που με τη σειρά τους θα δημιουργήσουν μια κοινωνία που θα χαρακτηρίζεται από περισσότερη αλληλεγγύη και αλληλοσεβασμό.