Τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων συγκάλεσε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως, με θέμα «Ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον προγραμματισμό του νομοθετικού έργου του Υπουργείου και άλλα θέματα αρμοδιότητας των Υπουργών.»
Η Υπουργός επανέλαβε για ακόμη μία φορά τη σημασία του διαλόγου με κόμματα και φορείς, εντός και εκτός Βουλής, ενώ αναφέρθηκε και στη σειρά επαφών που έχει ήδη ξεκινήσει το Υπουργείο με εκπροσώπους της αντιπολίτευσης, με στόχο την ευρύτερη δυνατή συναίνεση στον τομέα της Παιδείας.
Από την ανάληψη των καθηκόντων της, η νέα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, όπως ανέφερε η κα Κεραμέως, κινείται σε δυο άξονες:
- • Ευρύτερο νομοθετικό έργο ανα βαθμίδα: 1βαθμια/2βαθμια – 3βαθμια – Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση
- • Ζητήματα που χρήζουν άμεσων ρυθμίσεων εξαιτίας της εξαιρετικά δύσκολης κατάστασης που παρέλαβε η νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας από την προηγούμενη.
Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία της Υπουργού, καθώς και η απάντησή της σε συνέχεια των τοποθετήσεων της αντιπολίτευσης:
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων):
Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ζητήσαμε σύγκλιση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, παρότι δεν υπάρχει νομοσχέδιο προς συζήτηση αυτή τη στιγμή στη βουλή. Ζητήσαμε τη σύγκληση, αφενός γιατί θέλαμε να ενημερώσουμε τους Βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων σχετικά με πρωτοβουλίες του Υπουργείου και αφετέρου γιατί θέλαμε να ακούσουμε τα Κόμματα, τους Βουλευτές, για οποιαδήποτε ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου. Θέλουμε να καταγράψουμε σκέψεις, προβληματισμούς, προτάσεις που έχουν όλοι οι Βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
Για εμάς ο διάλογος είναι πάρα πολύ σημαντικός. Ο διάλογος εντός Βουλής και εκτός Βουλής και το τονίζω και το «εκτός», γιατί το «εντός» είναι το αυτονόητο, το «εκτός» όμως και για μας είναι και αυτό πολύ σημαντικό. Γι’ αυτό λοιπόν έχουμε ξεκινήσει έναν διάλογο με τους εμπλεκόμενους Φορείς, για παράδειγμα όσον αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με την Σύνοδο των πρυτάνεων, με την ΠΟΣΔΕΠ, με Φορείς που εμπλέκονται σε ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου και δη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης- τονίζω το «Τριτοβάθμια», γιατί είναι το πρώτο πλήρες νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα έρθει το προσεχές διάστημα- και επιμένουμε πολύ στο διάλογο, παρότι είναι προφανές και από τις δημόσιες τοποθετήσεις όλων μας και όλων σας, ότι υπάρχουν ιδεολογικές διαφορές, υπάρχουν όμως σίγουρα και πεδία συγκλήσεων και εμείς αυτά τα πεδία συγκλήσεων θέλουμε να τα βρούμε μαζί σας, να τα ενισχύσουμε, να τα επεκτείνουμε, να επιδιώξουμε από κοινού τις μεγαλύτερες δυνατές συναινέσεις, ειδικά όσον αφορά τα θέματα της Παιδείας. Θεωρούμε ότι η Παιδεία είναι ένα πάρα πολύ πρόσφορο πεδίο, προκειμένου ακριβώς να επιτύχουμε τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις, πέρα και πάνω από Κόμματα.
Επειδή, λοιπόν, δίνουμε τέτοια σημασία, γι’ αυτό και είναι εδώ σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, πέραν από τους δύο Υφυπουργούς είναι όλοι οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου, για να ακούσουν, να καταγράψουν, να αφουγκραστούν τους βουλευτές, σχετικά με σκέψεις, προτάσεις, με προβληματισμούς που έχουν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναλάβαμε την ηγεσία του υπουργείου πριν 3,5 μήνες. Κινούμαστε σε δύο παράλληλους άξονες. Ο πρώτος άξονας είναι το ουσιαστικό νομοθετικό έργο το οποίο έχει ξεκινήσει, όσον αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, όσον αφορά την τριτοβάθμια και όσον αφορά την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και οι αρμόδιοι υφυπουργοί θα αναφερθούν εκτενέστερα στις νομοθετικές πρωτοβουλίες, που ήδη ξεκινούν, έχουν ήδη ξεκινήσει, στο υπουργείο. Αυτός είναι ο πρώτος άξονας, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός και ουσιαστικός. Ο δεύτερος άξονας, αφορά σε ρυθμίσεις, θα έλεγα, που χρήζουν άμεσης ρύθμισης. Έχετε δει, έχουν έρθει κάποιες διατάξεις μέσα σε άλλα νομοσχέδια, κανονικές διατάξεις;
Επίσης, επίκειται και ένα μικρό νομοσχέδιο, θα έλεγα, του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα εμπεριέχει ρυθμίσεις που χρήζουν άμεσης επίλυσης, γι’ αυτό ακριβώς θα έρθει ως ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, για συζήτηση στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, αλλά θα είναι κάποιες αποσπασματικές ρυθμίσεις. Γιατί αποσπασματικές; Διότι, δυστυχώς, παραλάβαμε μια πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση, την οποία θα αναλύσουμε στα επόμενα λεπτά. Άρα, να πω, εν συντομία, ποιος είναι ο προγραμματισμός για το επόμενο διάστημα. Πρώτον, θα υπάρξουν κάποιες ρυθμίσεις που θα έρθουν σε άλλα νομοσχέδια, ενδεχομένως, προκειμένου να ρυθμιστούν κάποια ζητήματα επείγουσας φύσεως, θα έρθει ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα έχει διατάξεις που θα αφορούν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και εν συνεχεία, θα έρθει το πρώτο συνολικό νομοθέτημα, που θα αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τώρα, γιατί είναι απαραίτητες αυτές οι αποσπασματικές ρυθμίσεις. Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παραλάβαμε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στο Υπουργείο Παιδείας, η οποία έχρηζε και χρήζει ακόμα άμεσων ρυθμίσεων. Θα αναφέρω μερικά παραδείγματα. Δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Η Ν.Δ. είχε ταχθεί υπέρ της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Όμως, είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, ήδη, από όταν ήταν Αξιωματική Αντιπολίτευση, ότι ενώ είμαστε υπέρ, ανησυχούμε ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές και το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό. Δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε με τον πλέον σκληρό τρόπο στα μέσα Ιουλίου, όταν πήγαμε στο υπουργείο.
Το λέω αυτό, διότι η πρόβλεψη της τότε κυβέρνησης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., ήταν να ξεκινήσει ήδη η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση τώρα το Σεπτέμβριο σε 116 δήμους. Και από τους 116 δήμους σε 52 δήμους και όταν φτάσαμε μέσα Ιουλίου δεν υπήρχαν οι υποδομές για να ξεκινήσει η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Ξεκίνησε, λοιπόν, ένας τεράστιος αγώνα δρόμου, στον οποίο ηγήθηκε η κ. Υφυπουργός, στον οποίο συνέδραμε ουσιαστικά η κυρία Γενική, προκειμένου ακριβώς να βρεθούν οι υποδομές πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, και το πετύχαμε. Από τους 52 δήμους τους οποίους δεν ήταν σε θέση να ξεκινήσει η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, κατεβήκαμε στους μόνο 13 δήμους και ήδη εργαζόμαστε, προκειμένου, την επόμενη σχολική χρονιά, να διασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις, προκειμένου, ακριβώς, να μπορέσει ομαλά να εξελιχθεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.
Σχετικά με τη στελέχωση των σχολείων. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση, επέφερε μία σειρά από αλλαγές, πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα μια ραγδαία αύξηση στις ανάγκες του εκπαιδευτικού προσωπικού. Η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ήταν μία από αυτές η οποία οδήγησε στις αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό. Αποφασίστηκε η μείωση από 25 σε 22 μαθητές στην πρώτη δημοτικού. Αυτό, είχε ως συνέπεια, μεγαλύτερες ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Προστέθηκε η τέταρτη ομάδα προσανατολισμού στη Γ΄ λυκείου, η οποία δημιούργησε επιπλέον κυρίως ολιγομελή τμήματα σε όλη την επικράτεια, τα υποχρεωτικά 7 ώρα στα μαθήματα κατεύθυνσης. Και αυτά εκτόξευσαν ανάγκες σε συγκεκριμένες ειδικότητες.
Επίσης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί, η κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., κατήργησε τη διπλή μοριοδότηση για τους υπηρετούντες σε απομακρυσμένες σχολικές μονάδες, που είναι το κίνητρο μετακίνησης εκπαιδευτικών σε δυσπρόσιτες περιοχές.
Εμείς διαφωνούμε με αυτό και θα το αλλάξουμε κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ και θα προτείνουμε στην εθνική αντιπροσωπεία εκ νέου την ενισχυμένη μοριοδότηση ακριβώς για αυτούς που υπηρετούν τις απομακρυσμένες σχολικές μονάδες. Βεβαίως επέφερε μία σημαντική μείωση ποινής για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που δεν παρουσιάζονται. Είχαμε λοιπόν αυτούς τους 6 λόγους, 6 αποφάσεις οι οποίες οδήγησαν σε πολύ σημαντική αύξηση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Με αυτά τα δεδομένα τα σχολεία θα μπορούσε να μην είχαν ανοίξει, όμως τα σχολεία άνοιξαν εξαιρετικά, καλύτερα από κάθε άλλη χρονιά, τα βιβλία ήταν όλα στη θέση τους μέσα Αυγούστου, όχι νωρίτερα όπως λαθεμένα αναφέρθηκε και προχωρήσαμε ήδη σε προσλήψεις αναπληρωτών.
Στην παράλληλη στήριξη ήδη έχουμε ένα ρεκόρ προσλήψεων 4949 προσλήψεων έναντι 1656 πέρυσι, έχουμε έγκριση σημαντικά μεγαλύτερου αριθμού ολιγομελών τμημάτων, 1727 ολιγομελή τμήματα φέτος έναντι 1195 πέρυσι και δρομολογούνται νέες προσλήψεις αναπληρωτών για τα νέα κενά που έχουν δημιουργηθεί. Όπως επίσης έχει επισπευσθεί η διαδικασία για το μόνιμο διορισμό 4500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής.
Αυτή η απόφαση είχε ληφθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση, όμως όταν φτάσαμε στο Υπουργείο, δυστυχώς διαπιστώσαμε ότι δεν είχε προχωρήσει όσο θα έπρεπε προκειμένου να ξεκινήσει μια χρονιά με τους διορισμούς, επισπεύσαμε τις διαδικασίες και εργαζόμαστε πάρα πολύ στενά με το ΑΣΕΠ προκειμένου πάρα πολύ γρήγορα να μπορέσουν αυτοί οι διορισμοί να ολοκληρωθούν.
Σχετικά με τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, η προηγούμενη Κυβέρνηση δυστυχώς είχε αφήσει τα πρότυπα σχολεία χωρίς επιστημονικά εποπτικά συμβούλια και γι’ αυτό ήδη με διάταξη νόμου που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή, γίνεται τώρα εφικτή η συγκρότηση αυτών των επιστημονικών εποπτικών συμβουλίων, συμβούλια τα οποία έχουν τη συνολική μέριμνα θα έλεγα για τα σχολεία αυτά και είναι κατευθυντήρια όργανα όσον αφορά τη λειτουργία των πρότυπων σχολείων.
Θα αναφερθεί σε αυτά εκτενέστερα η Υφυπουργός, αναφορικά με την ανώτατη εκπαίδευση θα αναφερθεί και ο Υφυπουργός και εκεί να σας πω, ότι παραλάβαμε το χάος με τις συγχωνεύσεις ιδρυμάτων. Να σας πω ένα μόνο παράδειγμα το οποίο νομίζω τα λέει όλα. Τις προάλλες ήρθε το Πανεπιστήμιο Πατρών και μας είπε ότι υπάρχουν 475 περίπου φοιτητές του πρώην Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δεν είναι εγγεγραμμένοι σε καμία σχολή. Γιατί; Γιατί το συγκεκριμένο τμήμα τους καταργήθηκε, αλλά αυτοί οι φοιτητές δεν πέρασαν πουθενά και είναι κάπου στον αέρα. Να λοιπόν γιατί υποχρεούμαστε να φέρουμε ρυθμίσεις τέτοιες για να αντιμετωπίσουμε ζητήματα επείγουσας φύσεως τα οποία δυστυχώς μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Να σας πω και άλλα τέτοια τα οποία πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν τα φρόντισε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Παράδειγμα, απασχολούμενα πρόσωπα με την καθαριότητα των χώρων της δημόσιας εκπαίδευσης. Εντάχθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση στην κατηγορία ασφάλισης βαρέων και ανθυγιεινών. Ωραία, αλλά δεν μεριμνήσατε όμως ώστε να προβλεφθεί το απαιτούμενο πλέον ποσό των 1,2 εκατ. ευρώ, λόγω αυτής της αλλαγής. Κάνατε δηλαδή την αλλαγή, αλλά δεν βρήκατε κονδύλια για το πώς θα γίνει αυτή η αλλαγή πράξη. Μόνο στα λόγια.
Ένα ακόμα παράδειγμα. Η προηγούμενη ηγεσία υποσχέθηκε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στους πρυτάνεις και τα υποσχέθηκε χωρίς να έχει φροντίσει να βρει αυτά τα κονδύλια. Τα πανεπιστήμια βασίστηκαν σε αυτές τις υποσχέσεις της προηγούμενης ηγεσίας και καταλαβαίνετε ότι ήρθαν σε μας λέγοντας πού είναι τα λεφτά. Τα λεφτά όμως αυτά δεν είχαν προϋπολογιστεί κάπου, δεν είχαν συνεννοηθεί με τις οικονομικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Σας λέω κάποια ενδεικτικά παραδείγματα της πάρα πολύ δύσκολης κατάστασης που παραλάβαμε. Θα αναφερθεί αναλυτικότερα και ο Υφυπουργός σε αυτά.
Θέλω να κλείσω με το εξής. Το είπα στην αρχή και θέλω να κλείσω και με αυτό. Για εμάς είναι πολύ σημαντικός ο διάλογος. Ναι, ιδεολογικές διαφορές υπάρχουν, ιδεολογικές αποστάσεις υπάρχουν. Υπάρχουν όμως και το πιστεύουμε πραγματικά πεδία σύγκλισης. Χθες είχαμε μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους εκπροσώπους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Παρότι οι ιδεολογικές μας διαφορές είναι δεδομένες, εγώ διέγνωσα σημεία σύγκλισης και το θεωρώ πάρα πολύ θετικό.
Όλη η πολιτική ηγεσία θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της προκειμένου ακριβώς να πετύχει τις μεγαλύτερες δυνατές συγκλήσεις. Χαιρετίζω το γεγονός ότι ήδη οι πρώτες διατάξεις που φέραμε, ειδικά οι τελευταίες, στηρίχθηκαν από πολλά κόμματα της αντιπολίτευσης. Το θεωρούμε πάρα πολύ θετικό.
Εδώ να πω μόνο ειρήσθω εν παρόδω, ότι για κάποιες καταλαβαίνω υπάρχει μια ιδεολογική διαφορά, για παράδειγμα με το ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει να ενισχύσει τα πρότυπα σχολεία, εμείς θέλουμε. Το καταλαβαίνω, διαφορετική ιδεολογική αντιμετώπιση. Για αλλά δεν το καταλαβαίνω. Παράδειγμα: Εισηγηθήκαμε ρύθμιση που αφορά στους παλιούς αποφοίτους, δηλαδή, εκείνοι οι οποίοι έδωσαν το 2019 πανελλαδικές εξετάσεις, πώς θα δώσουν το 2020 αν θέλουν να ξαναδώσουν. Θα δώσουν με το σύστημα του 2019 ή με το σύστημα του 2020; Παραδοσιακά στη χώρα μας όταν γίνεται μια αλλαγή ενός εκπαιδευτικού συστήματος δίνεται συνήθως η επιλογή στους παλιούς αποφοίτους. Εμείς, λοιπόν, περάσαμε μια διάταξη προκειμένου να υπάρχει ακριβώς αυτή η επιλογή για αυτούς που έδωσαν φέτος, να μπορούν να δώσουν είτε με το σύστημα που έδωσαν και έχουν ήδη διαβάσει είτε με το σύστημα το οποίο θα ισχύσει το 2020 και έχει ψηφιστεί από τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε όχι σε αυτό. Άρα δεν θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να υπάρχει αυτή η επιλογή; Δεν θέλει οι απόφοιτοι να έχουν επιλογή; Αυτό το λέω γιατί θεωρώ ότι υπάρχουν πεδία συγκλήσεων και εγώ πραγματικά θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να επιτύχουμε τις μεγαλύτερες δυνατές συγκλήσεις.
Εδώ θέλω να χαιρετίσω το γεγονός ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης ανταποκρίθηκαν τόσο γρήγορα στο κάλεσμά μας για διάλογο. Ήταν μια συνειδητή πολιτική απόφαση της τωρινής ηγεσίας να αρχίσει το διάλογο τόσο νωρίς, μόλις σε τρεις μήνες. Ζητήσαμε ήδη από τα κόμματα και τα κόμματα ανταποκρίθηκαν και χαίρομαι πάρα πολύ γι΄αυτό και όπως είπα, έχουν ήδη δρομολογηθεί συναντήσεις με όλα πλην ενός των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Πιστεύω ότι πεδία συγκλήσεων υπάρχουν. Πιστεύω ότι εδώ είμαστε για να τα συζητήσουμε. Ειδικά στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας μπορούμε να δούμε πέρα και πάνω από κόμματα και εδώ θα είμαστε να συζητάμε, εδώ θα είμαστε όλοι να καταγράψουμε προτάσεις, εδώ θα είμαστε και εκτός δημόσιου διαλόγου, αν θέλετε, για να ακούσουμε προβληματισμούς, σκέψεις και προτάσεις που έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.
Παρακάτω η απάντηση της Υπουργού στις τοποθετήσεις της αντιπολίτευσης:
Ευχαριστούμε πάρα πολύ και όλους τους συναδέλφους που τοποθετήθηκαν σε αυτήν την μακρά συνεδρίαση. Την θεωρώ πολύ γόνιμη και πραγματικά ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρουσία και την συμμετοχή σας.
Να διορθώσω όμως, γιατί άκουσα σχεδόν από όλους τους βουλευτές της αντιπολίτευσης, ότι είναι η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Είναι η τρίτη συνεδρίαση, κυρίες και κύριοι. Για όσους είπαν ότι δεν συζητήθηκε το Άσυλο, το Άσυλο συζητήθηκε για μέρες ολόκληρες σε δύο συνεδριάσεις της Επιτροπής Μορφωτικών. Άρα, είναι ανακριβές και μια προσοχή στα fake news, σε όσους αναφέρονται στα fake news, να λέμε για πρώτη συνεδρίαση Επιτροπής Μορφωτικών.
Έρχομαι πρώτα απ’ όλα στην Αξιωματική Αντιπολίτευση. Δεν μπορώ παρά να χαρακτηρίσω ως υποκρισία, πολλά από όσα ελέγχθησαν. Μιλήσατε για προσλήψεις, για την ανάγκη μόνιμων διορισμών. Κύριε Φίλη, εσείς δεν ήσασταν ως Υπουργός Παιδείας που τάζατε 20.000 προσλήψεις στη γενική εκπαίδευση; Πόσες κάνατε; Μηδέν κάνατε. Να θυμίσω ότι ακόμα και οι 10.500 που απλά τις περάσατε διακηρυκτικά, δεν προϋπολογίσατε ούτε ένα ευρώ για αυτές τις προσλήψεις. Πόσο εύκολα λοιπόν ερχόμαστε τώρα και λέμε, όταν είσαστε αντιπολίτευση, «Α, δεν κάνετε προσλήψεις γενικής εκπαίδευσης». Εσείς κύριε Φίλη, ο ίδιος, λέγατε, το θυμάμαι σαν χθες και σας είχαμε ασκήσει πολύ έντονη κριτική τότε, λέγατε 20.000 προσλήψεις προχωράνε, είκοσι χιλιάδες διορισμοί. Μηδέν διορισμοί στην γενική εκπαίδευση.
Ολιγομελή. Ναι, εμείς θεωρούμε ότι, στο βαθμό που τα παιδιά δεν μπορούν να μετακινηθούν και είναι μεγάλες οι αποστάσεις, δίνουμε μεγαλύτερη πρόσβαση στην εκπαίδευση με τα ολιγομελή. Άρα λοιπόν, εάν εσείς δεν θέλετε τα παιδιά να πηγαίνουν σχολείο, να βγείτε να το πείτε. Αλλά, ότι κάνουμε αγώνα για να δώσουμε μεγαλύτερη πρόσβαση στα παιδιά και δη σε περιοχές, οι οποίες είναι δυσπρόσιτες, ναι, υπερηφανευόμαστε για αυτό, ότι καταφέραμε και αυξήσαμε τον αριθμό των ολιγομελών, και δη στις περιοχές εκείνες, όπου οι μαθητές συναντούν πολύ μεγάλες δυσκολίες μετακίνησης.
Μείωση δαπανών. Επίσης η υποκρισία, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί μας είπε η κυρία Τζούφη προηγουμένως, ότι δεν προλάβατε λέει, να ψηφίσετε τις οργανικές θέσεις, αν θυμάμαι καλά, αυτό είπατε, ήταν μια τροπολογία, είχε έρθει και δεν προλάβατε. Προλάβατε όμως, κυρία Τζούφη, στις 5 Ιουλίου, να θυμίσω ποια μέρα ήταν η 5 Ιουλίου, Παρασκευή, πριν τις εκλογές, να εκδώσετε εγκύκλιο που έλεγε «Μειώνονται οι δαπάνες στην εκπαίδευση». Και ερωτώ, γιατί 5 Ιουλίου, τελευταία εργάσιμη ημέρα της προηγούμενης κυβέρνησης; Γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε να βγάλει εγκύκλιο από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που λέει, ότι μειώνονται οι δαπάνες στην εκπαίδευση, κύριε Φίλη; Γιατί; Μήπως για να δέσει τα χέρια της επόμενης κυβέρνησης; Αλλιώς, τι νόημα είχε αυτή η εγκύκλιος την τελευταία εργάσιμη ημέρα της προηγούμενης κυβέρνησης;
Αναστολή διετών προγραμμάτων. Ακούω και ακούω καιρό τώρα, όλη αυτήν την κριτική, για κάποια προγράμματα τα οποία έγιναν χωρίς ουσιαστική προηγούμενη μελέτη, χωρίς καμία προετοιμασία και τεκμηρίωση, χωρίς καμία συνεργασία με στελέχη της αγοράς, που κάλυπταν εν πολλοίς, ίδιες ειδικότητες με αυτές που προσφέρονταν στα δημόσια ΙΕΚ και στο μεταλυκειακό έτος τάξεις μαθητείας. Για το γεγονός ότι ιδρύθηκαν, χωρίς διατύπωση γνώμης των οργάνων πώλησης προβλέψατε, το ΕΣΕΚΑΑΔ, και την Εθνική Επιτροπή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Παρόλα αυτά λοιπόν, λέτε τώρα, ότι τα κλείσαμε και οδηγούμε τους μαθητές στα κολέγια. Τα δημόσια ΙΕΚ τα ξεχάσατε; Ίσως τα ξεχάσατε. Γιατί, όταν εμείς ήρθαμε στην ηγεσία, να σας θυμίσω, ότι είχατε αφήσει απλήρωτους τους εκπαιδευτές ενηλίκων των ακριβώς δημοσίων ΙΕΚ και Κέντρων Δια Βίου Μάθησης. Άρα, με περισσή ευκολία έρχεστε και λέτε, ότι εμείς κλείσαμε και αναστείλαμε τα διετή προγράμματα και ότι στείλαμε τα παιδιά στα κολέγια. Δεν μας λέτε όμως, ότι υπάρχουν και κάποια δημόσια ΙΕΚ, τα οποία, δυστυχώς, εσείς τα αφήσατε να μην μπορούν να λειτουργήσουν.
Μιλήσατε για ρεσιτάλ κακής νομοθέτησης. Θυμάμαι σαν χθες, κυρίες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ήταν βράδυ, όταν ερχόντουσαν οι βουλευτές της τότε συμπολίτευσης και έλεγαν, «Φτιάξτε μου και ένα τμήμα εμένα, ορίστε μια τροπολογία. Ορίστε και ένα άλλο τμήμα, άλλη μία τροπολογία.». Ιδρύθηκαν τμήματα, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, στην αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη που κάνατε, με τροπολογία των τελευταίων λεπτών.
Και έρχεστε σε εμάς και μιλάτε για ρεσιτάλ κακής νομοθέτησης, που ήμασταν εδώ τρεις μέρες και μιλούσαμε για το άσυλο και καλά κάνετε και παραπάνω και λέτε ότι αυτή είναι η πρώτη συνεδρίαση των Μορφωτικών Υποθέσεων;
Δεν είναι δυνατόν να μιλάτε για ρεσιτάλ κακής νομοθέτησης, όταν ιδρύθηκαν πανεπιστημιακά τμήματα από συγκεκριμένους βουλευτές, με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής.
Επίσης, για τα οικονομικά και παρότι δεν έχω ακούσει απάντηση ως τώρα για αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο σας το έθιξα και χθες στην κατ’ ιδίαν συνάντησή μας, για την εγκύκλιο που έχει και από τις υπηρεσίες στις 5 Ιουλίου, την τελευταία εργάσιμη ημέρα. Εμείς με πολύ μεγάλη χαρά σήμερα ανακοινώνουμε, ότι έχουμε ήδη υπογράψει πιστώσεις για θέσεις 407, για έκτακτο προσωπικό στα πανεπιστήμια, που υπερβαίνουν τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ. Πιστώσεις, οι οποίες δεν υπήρχαν, τις οποίες αναγκαστήκαμε να βρούμε μέσα από κονδύλια αμιγώς του Υπουργείου Παιδείας. Και δυστυχώς, δεν άκουσα κάτι από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε όλες τις δεσμεύσεις περί 40 εκατομμύριων που θα δοθούν στους πρυτάνεις και δεν υπήρχε όχι 40, αλλά ούτε 1 να δοθούν στους πρυτάνεις και στις πρυτανικές αρχές και στα πανεπιστήμια.
Δεν άκουσα κάτι για αυτό το πολύ σοβαρό που σας έθιξα, για το προσωπικό καθαριότητας, το οποίο αποφασίσατε να εντάξετε στην κατηγορία ασφάλισης βαρέων και ανθυγιεινών, αλλά δεν μεριμνήσατε για τα χρήματα, για αυτή σας την πράξη. Τόσο πολύ σας ένοιαζε αυτή η Επιτροπή; Δεν άκουσα κάτι για αυτό, κάτι συγκεκριμένο.
Επίσης, είπε η κυρία Τζούφη ότι δεν ψηφίσαμε το μέτρο της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Κυρία Τζούφη, επειδή ξέρετε ότι πρέπει να είμαστε ακριβείς, η Νέα Δημοκρατία ψήφισε αιτιολογημένα «παρών», γιατί; Γιατί είπε ότι «είναι υπέρ της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, αλλά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ως προς το ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό». Αυτό ακριβώς είπαμε και δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε με τον, πλέον, δυσμενή τρόπο.
Επίσης, μιλήσατε για την ΕΕΠΣ, κυρία Τζούφη και ότι δεν εκκλήθηκε και για αυτό παραιτήθηκε. Να θυμίσω ότι παραιτήθηκε τρεις μέρες πριν την ακρόαση φορέων, προτού έρθει καν στην ακρόαση φορέων.
Καταρχήν, μία κουβέντα για τα κενά, αν και θα αναφερθεί εκτενέστερα η κυρία Υφυπουργός. Δεν έχω ακούσει κάτι για το γεγονός ότι παρ’ όλους αυτούς τους επιβαρυντικούς παράγοντες τα κενά στη δευτεροβάθμια είναι λιγότερα απ’ ότι ήταν ίδιες μέρες πέρυσι, με εσάς που τα κάνετε όλα τέλεια. Είναι λιγότερα παρά το ότι είχαμε αυτούς τους έξι επιβαρυντικούς παράγοντες, οι οποίοι θα έπρεπε να έχουν οδηγήσει κανονικά στο μην ανοίξουν τα σχολεία και όμως καταφέραμε με τα τεράστιες προσπάθειες να ανοίξουν και να ανοίξουν και πάρα πολύ καλά.
Επίσης, ψηφίσατε όχι στα πρότυπα σχολεία. Δεν τα θέλατε τα πρότυπα σχολεία.
Ψηφίσατε όχι στο να δώσουμε μεγαλύτερη ελευθερία στα πανεπιστήμια και να απελευθερώσουμε τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Δεν θέλετε να δώσετε μεγαλύτερη ελευθερία στα Πανεπιστήμια.
Ψηφίσατε όχι στην επιλογής σημαιοφόρων βάσει επίδοσης, θέλετε κλήρωση.
Δεν άκουσα, γιατί ψηφίσατε όχι στην επιλογή των παλαιών αποφοίτων να μπορούν να επιλέξουν μεταξύ του νυν συστήματος ή του επόμενου. Και το λέω, γιατί πραγματικά εύχομαι να μην πηγαίνουμε σε μία λογική του όχι σε όλα, όπως ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ το 2014 και πίσω και θα επιδιώξω να σας πείσουμε για την κατεύθυνση, την οποία επιλέγουμε. Εύχομαι πραγματικά να μην πηγαίνει σε μια λογική όχι σε όλα, γιατί δεν θεωρώ ότι θα είναι παραγωγική για την κοινοβουλευτική διαδικασία.
Όσο για σας κύριε Γιαννούλη, το παραλήρημα περί ακροδεξιάς δεν θα το σχολιάσω, ο καθένας κρίνεται για την πορεία του, την ιστορία του και εγώ προσωπικά είμαι πολύ προσεκτική στον δημόσιο λόγο, όταν χαρακτηρίζω άλλους.
Στην κυρία Κεφαλίδου, ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια. Μία επισήμανση, κυρία Κεφαλίδου, η διάταξη για τους σημαιοφόρους ήταν μία, ήταν σε μία τροπολογία στο Υπουργείο Υγείας. Δεν υπήρχε άλλη διάταξη, ήταν μία διάταξη.
Ως προς τις αποσπασματικές ρυθμίσεις. Καταλαβαίνω τη χρήσιμη κριτική, αλλά τι να κάνουμε, να μην ψηφίσουν οι πιστώσεις δεν μας είχε αφήσει ο ΣΥΡΙΖΑ; Να μην φέρουμε ρύθμιση για τους 300 φοιτητές που είναι στον αέρα και θέλουν να φοιτήσουν; Να μην φέρουμε ρύθμιση για τα πρότυπα σχολεία; Να μην φέρουμε ρύθμιση για τους παλαιούς αποφοίτους, να ξέρουν οι υποψήφιοι με ποιο σύστημα θα δώσουν; Φυσικά και θα θέλαμε όλα αυτά να γίνουν συνολικά. Ο λόγος που γίνεται έτσι είναι η κατάσταση που παραλάβαμε και η ανάγκη για θεσμοθέτηση συγκεκριμένων ρυθμίσεων.
Ένα σχόλιο επίσης.
Συμφωνώ απολύτως μαζί σας, πρέπει να ξεκινάμε από κάτω προς τα πάνω και για αυτό, κυρία Κεφαλίδου, τις πρώτες τρεις εβδομάδες στο Υπουργείο Παιδείας νυχθημερόν εργαζόμασταν για το πώς θα διασφαλίσουμε την καθολικότερη εφαρμογή της προσχολικής εκπαίδευσης.
Ήταν πραγματικό μας στοίχημα να μειώσουμε και να καταφέρουμε σε 39 επιπλέον Δήμους να λειτουργήσει η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, γιατί συμφωνούμε απολύτως μαζί σας, είναι προτεραιότητα να ξεκινήσουμε από κάτω προς τα πάνω και θα δείτε στο διάβα του χρόνου πολλές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει το Υπουργείο Παιδείας στην κατεύθυνση ουσιαστικότερης και ποιοτικότερης εκπαίδευσης, ήδη, από την προσχολική εκπαίδευση.
Κύριε Δελή, ένα σχόλιο, θα απαντήσει η κυρία Υφυπουργός αναλυτικότερα. Για τη δίχρονη προσχολική πρέπει να σας πω, ότι, ήδη, γίνονται συναντήσεις για τον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς.
Ήδη, η κυρία Υφυπουργός ηγείται της προσπάθειας ακριβώς προκειμένου να προγραμματιστεί σωστά η επόμενη σχολική χρονιά, δεδομένου του προγραμματισμού που είχε ξεκινήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ και των μεγάλων αναγκών που υπάρχουν και δη σε υποδομές.
Να πω επίσης στον Εκπρόσωπο της Ελληνικής Λύσης, ο οποίος μίλησε για ένα μάθημα οδηγικής συμπεριφοράς στα σχολεία, ότι εμείς έχουμε εισηγηθεί το εξής και θα το θέσουμε σε διαβούλευση όταν ετοιμαστούν οι επιμέρους παράμετροι της πρότασης και σε δημόσια διαβούλευση και, βεβαίως, εδώ στην Επιτροπή Μορφωτικών.
Θεωρούμε, ότι αποστολή του σχολείου δεν είναι μόνο να διδάσκει γράμματα με την κλασική έννοια του όρου στα παιδιά.
Θεωρούμε, ότι αποστολή του σχολείου είναι να βγάζει στην κοινωνία πιο σφαιρικά διαμορφωμένους πολίτες.
Γι’ αυτό, σε συνεργασία με την κυρία Υφυπουργό εργαζόμαστε πάνω σε ένα νέο πλαίσιο, την εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών θεματικών στο σχολείο, οι οποίες θα έχουν ακριβώς αυτή την αποστολή, να διαμορφώνουν πιο σφαιρικά τους μαθητές και συνεπώς τους πολίτες του αύριο. Εκπαιδευτικές θεματικές που έχουν να κάνουν με τον εθελοντισμό, με το σεβασμό στον άλλον, με την οδηγική συμπεριφορά, με την πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές – σας ανέφερα κάποια ενδεικτικά – όλα αυτά στο πλαίσιο της προσπάθειας που θέλουμε να καταβάλλουμε για μια πιο σφαιρική διαμόρφωση των μαθητών.
Καταρχήν, να ενημερώσω και τους Βουλευτές, ότι έχω ζητήσει από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τη σύγκλιση εκ νέου της Επιτροπής για να συζητηθεί η έκθεση της ΑΔΙΠ. Η ετήσια έκθεση της ΑΔΙΠ έχει προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα.
Η έκθεση, εάν δεν κάνω λάθος, κύριε πρόεδρε έχει, ήδη, μοιραστεί εδώ και πολύ καιρό στα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών και θα έρθει προφανώς εδώ ο Πρόεδρος της ΑΔΙΠ, προκειμένου ακριβώς να είναι διαθέσιμος και για τις ερωτήσεις μας για να συζητηθεί σε βάθος η έκθεση αυτή.
Καταγράφω το αίτημα για θεματικές. Φυσικά και θα υπάρχουν θεματικές, αναφέρθηκε και από την Αντιπολίτευση και από την κυρία Γκαρά νομίζω και από τον κ. Ταραντίλη, απλά εδώ θέλαμε να δώσουμε μια συνολική ενημέρωση.
Εφεξής, προφανώς, θα συνεδριάζουμε για τα επιμέρους νομοσχέδια και για επιμέρους θέματα, όπως αυτό της ΑΔΙΠ, άρα θα υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες θεματικές.
Κλείνω με το εξής, όπως ξεκίνησα.
Πεδία συγκλίσεων πιστεύω υπάρχουν.
Δεν πιστεύω, ότι υπάρχει ούτε ένας Βουλευτής εδώ πέρα και να με διαψεύσει, εάν δεν είναι έτσι, που δεν πιστεύει για παράδειγμα, ότι πρέπει να υπάρχουν κριτήρια για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων.
Να συζητήσουμε ποια κριτήρια, αλλά εγώ δεν δέχομαι, ότι τόσα χρόνια, τα τελευταία 4,5 χρόνια δεν αισθανθήκατε την ανάγκη να τεθούν ξεκάθαρα αυστηρά κριτήρια, αντικειμενικά κριτήρια για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων.
Θεωρώ, ότι θα συμφωνήσουμε σε αυτό.
Ανέφερα ως ένα παράδειγμα, το εσωτερικό ERASMUS που είναι κάτι που έχει εισηγηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, εδώ είμαστε να το συζητήσουμε και εμείς θεωρούμε, ότι μπορεί να έχει πολλά οφέλη για το φοιτητικό δυναμικό.
Συνεπώς, θεωρώ, ότι υπάρχει πρόσφορο πεδίο για συγκλίσεις.
Ναι, ιδεολογικές διαφορές υπάρχουν και θα υπάρχουν, δεν υπάρχει αμφιβολία, αλλά εδώ είμαστε για να τα συζητήσουμε όλα, για να ακούσουμε προτάσεις και να διορθώσουμε εκεί που και εμείς ενδεχομένως κάνουμε λάθη.
Εδώ είμαστε να τα συζητήσουμε όλα σε ένα γόνιμο διάλογο, τον οποίο εμείς θα επιδιώξουμε.