Άνοιγμα σχολείων: Σε συνέντευξή της η Νίκη Κεραμέως αναφέρεται μεταξύ άλλων στο άνοιγμα των σχολείων , στις Πανελλήνιες 2021, στην «Αστυνομία Πανεπιστημίων» αλλά και στο τι θα ισχύσει τελικά με τα Κολλέγια.
Τι είπε για τις αλλαγές που έρχονται στις Πανελλήνιες 2021
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στο newsbomb.gr:
-Κυρία Υπουργέ, τελικώς τα σχολεία δεν άνοιξαν πριν από το Νέο Έτος. Θα μπορέσει να καλυφθεί η ύλη ή θα χρειαστεί να πάμε σε περικοπές; Μπορεί να παραταθεί το σχολικό έτος; Τι θα γίνει με την Τράπεζα Θεμάτων;
Κατά το διάστημα αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων, στο σύνολο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η εκπαιδευτική διαδικασία και η κάλυψη της ύλης προχωρούν μέσω σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία καθώς και τη σχολική ζωή και αλληλεπίδραση. Στόχος μας είναι συνεπώς τα σχολεία να ανοίξουν κατά απόλυτη προτεραιότητα. Όταν επανέλθουμε στη φυσική τάξη, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εξεταστεί το κατά πόσο οποιαδήποτε πτυχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρειάζεται προσαρμογή. Σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων, τμήμα αυτής έχει ήδη δημοσιοποιηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
-Ποια είναι η εικόνα που έχετε αποκομίσει για την μέχρι τώρα πορεία της τηλεκπαίδευσης; Αποδίδει; Γιατί τις πρώτες μέρες είχαμε γκρίνιες.
Η εφαρμογή καθολικής σύγχρονης τηλεκπαίδευσης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες αποτελεί ένα τιτάνιο εγχείρημα. Για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας πραγματοποιεί καθημερινά τηλεκπαίδευση το σύνολο της σχολικής κοινότητας που αγγίζει τα 1,6 εκατομμύρια μέλη. Πάνω από 39.000 ταυτόχρονες συνεδρίες Γυμνασίων και Λυκείων και πάνω από 54.000 ταυτόχρονες συνεδρίες Νηπιαγωγείων και Δημοτικών πραγματοποιούνται κάθε μέρα σε όλη τη χώρα. Ομοίως και στις άλλες εκπαιδευτικές δομές, ΙΕΚ, ΑΕΙ, που ξεπερνούν, μαζί με την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια, τα 2,2 εκ. πληθυσμού. Η εφαρμογή της καθολικής τηλεκπαίδευσης πιστώνεται στους εκπαιδευτικούς, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές και τις οικογένειές τους. Όλοι είναι πραγματικά αξιέπαινοι και χωρίς τη συμβολή τους ο ψηφιακός άθλος της τηλεκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί. Η αναστάτωση των πρώτων ημερών οφειλόταν, σύμφωνα με τον πάροχο, σε κεντρικό πρόβλημα διακομιστή. Σε ένα έργο τέτοιας εμβέλειας, τεχνικές αρρυθμίες μπορεί πάντοτε να υπάρχουν. Το ζητούμενο είναι αυτές να επιλύονται άμεσα και να βελτιώνεται το σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για όσο χρόνο αυτή είναι απαραίτητη.
-Με τα δωρεάν τάμπλετ σε οικογένειες που δεν έχουν υποδομές τι γίνεται; Διότι κι εκεί είχαμε κάποια παράπονα. Ότι δηλαδή μια οικογένεια με τρία ή τέσσερα παιδιά δεν μπορεί να διαθέτει 3 ή 4 μηχανήματα. Έχουν δοθεί σε όλες τις οικογένειες υπολογιστές;
Ήδη από την περασμένη άνοιξη, εν μέσω πρώτου κύματος της επιδημίας, ξεκινήσαμε την ενίσχυση του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων. Από 4.500 φορητές συσκευές που είχαν τα σχολεία μας όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου, δρομολογήσαμε την ενίσχυση του εξοπλισμού των σχολείων μας – μέσα από ευρωπαϊκά κονδύλια και ΕΣΠΑ – με πάνω από 93.000 συσκευές.
Έχουμε επιπλέον εξασφαλίσει δωρεάν πρόσβαση στις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης, χωρίς χρέωση σε δεδομένα, αλλά και με δωρεάν κλήση από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο. Επιπλέον, οικοδομώντας στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης COVID-19 και στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού μας για τον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, ενισχύουμε τις ψηφιακές δεξιότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας, επενδύοντας επιπλέον 112 εκατ. ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού για μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές. Μέσω του νέου προγράμματος των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εξασφαλίζεται επιταγή (voucher) αξίας 200 ευρώ για κάθε μαθητή, σπουδαστή και φοιτητή, που εμπίπτει σε συγκεκριμένα εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού (tablet, laptop, desktop). Το εκτιμώμενο πλήθος των δικαιούχων ανέρχεται σε περίπου 560.000 νέους ηλικίας από 4 έως 24 ετών.
-Μπορείτε με απλά λόγια να μας εξηγήσετε τι είναι η μεταρρύθμιση για την Επαγγελματική Εκπαίδευση; Τι θα γίνει πρακτικά δηλαδή.
Πρόκειται για μια ολιστική μεταρρύθμιση, που στοχεύει στη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας. Μέχρι σήμερα, η επαγγελματική εκπαίδευση ήταν σε μεγάλο βαθμό απαξιωμένη και αποτελούσε λύση ανάγκης για λίγους. Με τη μεταρρύθμιση που συντελείται, η επαγγελματική εκπαίδευση μετατρέπεται σε συνειδητή επιλογή που απευθύνεται στους πολλούς, όπως άλλωστε συμβαίνει στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών. Στη χώρα μας παρατηρείται αυτή τη στιγμή το εξής παράδοξο: παρά την υψηλή ανεργία, σημειώνεται αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένα τεχνικά επαγγέλματα για τα οποία όμως δεν υπάρχει προσφορά. Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρούμε να «κλείσουμε» αυτή την ψαλίδα. Μετά το Γυμνάσιο και πριν το Λύκειο, θα δημιουργηθεί το επίπεδο 3. Δίνουμε με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα σε αποφοίτους Γυμνασίου, οι οποίοι θέλουν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους στο επίπεδο του τεχνίτη, να παρακολουθήσουν σχολή κατάρτισης και να ενταχθούν πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά στην αγορά εργασίας. Οι ανάγκες της αγοράς εργασίας, σε εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο, θα ανιχνεύονται από συμβούλια στα οποία θα συμμετέχουν οι κοινωνικοί εταίροι και οι εκπρόσωποι τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΚΕΕΕ, ΕΝΠΕ, ΚΕΔΕ κ.ά.. Οι ειδικότητες στις οποίες θα διαπιστώνονται συγκεκριμένες ανάγκες θα διδάσκονται σε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα: ΕΠΑ.Λ, ΙΕΚ, Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την αναβάθμιση των ΕΠΑ.Λ, τη δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑ.Λ., την ενίσχυση των ΙΕΚ, ενώ εξασφαλίζει και τη λεγόμενη «διαπερατότητα», να είναι δηλ. δυνατή η πρόσβαση από το ένα επίπεδο σε άλλα.
-Με τη σύσταση Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων τι γίνεται; Σε ποιο στάδιο είμαστε; Έχει συγκεκριμενοποιηθεί το πλαίσιο λειτουργίας και ο αριθμός των προσλήψεων που θα γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση;
Η ανομία στα Πανεπιστήμια συνιστά μια χρόνια παθογένεια που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, και προσβάλλει το ίδιο το ελληνικό πανεπιστήμιο και το ανθρώπινο δυναμικό του. Θεσμοθετήσαμε το πλαίσιο αποκατάστασης του ασύλου στην πραγματική του έννοια και δημιουργήσαμε νέες συνθήκες που διεύρυναν, μεταξύ άλλων, και τις δυνατότητες άμεσης και αποτελεσματικότερης παρέμβασης των αστυνομικών αρχών για την καταπολέμηση φαινομένων βίας και ανομίας στα πανεπιστημιακά μας ιδρύματα. Τώρα προχωράμε στην περαιτέρω ενδυνάμωση της ασφάλειας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος με δέσμη μέτρων που περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα την ελεγχόμενη είσοδο στα ΑΕΙ, την ίδρυση της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, την ενίσχυση διατάξεων του ποινικού και πειθαρχικού δικαίου σχετικά με πράξεις που τελούνται εντός του πανεπιστημιακού χώρου. Τα μέλη της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων θα παρακολουθούν ειδική εκπαίδευση που θα λαμβάνει υπόψιν τις ιδιαιτερότητες του χώρου, θα φέρουν ειδική στολή και θα διατίθενται στα ΑΕΙ ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ιδρύματος εν γένει και ανά χρονική περίοδο. Οι προωθούμενες διατάξεις βρίσκονται υπό διαμόρφωση και άμεσα θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση.
-Τι αλλάζει στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ποιοι είναι οι στόχοι;
Έχουμε θέσει στο δημόσιο διάλογο δύο βασικές αλλαγές.
Η πρώτη αφορά τη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το κάθε Τμήμα. Στόχος μας να ενισχύσουμε τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την επιτυχή φοίτηση και την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών, να θωρακίσουμε το κύρος των πανεπιστημιακών σπουδών, να βελτιώσουμε το ρυθμό αποφοίτησης και τη συνολική αποτελεσματικότητα και απόδοση των πανεπιστημίων, να αντιμετωπίσουμε την παθογένεια να εισάγεται κανείς στο πανεπιστήμιο με εξαιρετικά χαμηλές βάσεις εισαγωγής που απομακρύνουν και το ενδεχόμενο να αποφοιτήσει.
Η δεύτερη αφορά το διαχωρισμό της διαδικασίας εισαγωγής σε δύο φάσεις. Στην Α φάση θα συμπληρώνεται το μηχανογραφικό δελτίο με περιορισμένο αριθμό επιλογών, σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α φάσης, στη Β φάση, θα μπορούν να συμμετέχουν όσοι δεν έχουν εισαχθεί και οι επιλογές τους θα περιορίζονται σε όσα Τμήματα απέμειναν κενές θέσεις από την Α φάση. Στόχος εδώ είναι να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν επ’ ουδενί την προετοιμασία των υποψηφίων στις Πανελλήνιες 2021 καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους, αλλά επιδρούν μόνο μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων σχετικά με την κατάταξη των υποψηφίων στα πανεπιστημιακά τμήματα προτίμησής τους.
-Τελικά εξισώνονται τα πτυχία Πανεπιστημίων και Κολλεγίων;
Η πρόσφατα ψηφισθείσα ρύθμιση δεν προβλέπει επ’ ουδενί τέτοια εξίσωση. Αυτό που προβλέφθηκε ήταν η συμμόρφωση της χώρας μας με το ενωσιακό δίκαιο, στη συνέχεια σχετικών προειδοποιητικών επιστολών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, επανέρχεται στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η αρμοδιότητα της αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων τα οποία έχουν αποκτηθεί σε άλλη χώρα, αρμοδιότητα που είχε προηγουμένως περιέλθει στους επαγγελματικούς συλλόγους/επιμελητήρια. Η επαναφορά αυτή έγινε καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρατήρησε ανησυχητικές καθυστερήσεις στην αναγνώριση προσόντων, με αποτέλεσμα αφ’ ενός οι ενδιαφερόμενοι να μην μπορούν να ασκήσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, αφ’ ετέρου η χώρα να απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Πανελλήνιες 2021 – Πρυτάνεις: «Ναι» στη βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ
Πανελλήνιες 2021: Τα προβλήματα που φέρνουν οι αλλαγές