Ομιλία της Νίκης Κ. Κεραμέως, Βουλευτού Επικρατείας, Τομεάρχη Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, επί του νομοσχεδίου για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Ένα νομοσχέδιο το οποίο πάσχει σοβαρά τόσο σε ζητήματα διαδικασίας όσο και σε ζητήματα ουσίας. Ένα νομοσχέδιο για το οποίο διατυπώθηκαν αντιρρήσεις από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ένα νομοσχέδιο του οποίου η Νέα Δημοκρατία ζήτησε την απόσυρση για σοβαρούς λόγους διαδικασίας και ουσίας που έχουμε εξηγήσει αναλυτικά.
Κύριε Υπουργέ, λυπάμαι πολύ, και το ξέρετε ότι είμαι πάντα πολύ προσεκτική στις διατυπώσεις μου, αλλά τα ψεύδη που έχουν ακουστεί τις τελευταίες ημέρες, ναι ψεύδη, είναι εξόφθαλμα. Δεν είναι ανακρίβειες, δεν είναι αποσιωπήσεις της αλήθειας, είναι ψεύδη.
Ως προς τα ζητήματα διαδικασίας, λοιπόν, το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη βουλή αργά το βράδυ της Παρασκευής για να συζητηθεί στην Επιτροπή την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, τη Δευτέρα. 113 άρθρα, 586 σελίδες, εκατοντάδες ρυθμίσεις προς επεξεργασία και ψήφιση εντός 3 ημερών και όλα αυτά ενώ η διαβούλευση είχε ολοκληρωθεί 2,5 ολόκληρους μήνες πριν. Άρα θα μπορούσε κάλλιστα να συζητηθεί με κανονικές διαδικασίες και να έχουν το χρόνο τα κόμματα, οι βουλευτές αλλά και οι φορείς να εκθέσουν αναλυτικά τις απόψεις τους.
Είπατε στην Επιτροπή αλλά και σε χθεσινή σας ραδιοφωνική συνέντευξη, ότι, πως κάνετε έτσι, από τις 24 Οκτωβρίου έχουμε στείλει το νομοσχέδιο στα κόμματα, ότι το νομοσχέδιο συζητείται εδώ και οκτώ μήνες και ότι είχε τεθεί στη δημόσια διαβούλευση. Ψεύδος. Στο δικό μας κόμμα, τουλάχιστον, δεν εστάλη ποτέ κανένα νομοσχέδιο. Τον Οκτώβριο δώσατε στη δημοσιότητα ένα 17σέλιδο φυλλάδιο με σκέψεις σας για τις δομές υποστήριξης. Τι σχέση έχει αυτό με το 600ων σελίδων νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα, δεν ξέρω. Όσο για τη δημόσια διαβούλευση, αυτή διήρκησε μόλις 10 ημέρες, και, κυρίως, δημοσιοποιήθηκαν μόλις 51 από τα 113 άρθρα του σημερινού νομοσχεδίου. Για αυτό ακριβώς και οι φορείς κατήγγειλαν σε τόσο μεγάλο βαθμό τον αιφνιδιασμό τους από το Υπουργείο.
Είπατε χθες σε ραδιοφωνική εκπομπή ότι, πως κάνετε έτσι, η βασική διαφορά της επείγουσας από την κανονική διαδικασία είναι 3 συνεδριάσεις αντί για 4 συνεδριάσεις στην Επιτροπή. Ψεύδος. Κύριε Υπουργέ, η βασική διαφορά της επείγουσας από την κανονική διαδικασία είναι ότι στην επείγουσα το νομοσχέδιο συζητείται μόλις 3 ημέρες, στην κανονική, συζητείται 3 εβδομάδες, και έχουν άπλετο χρόνο τα κόμματα, οι βουλευτές και οι φορείς να επεξεργαστούν και να εκθέσουν απόψεις.
Κυρίως όμως – και με αυτό θα περάσω και στα ζητήματα ουσίας – εκδώσατε μία γραπτή ανακοίνωση την περασμένη Κυριακή σε απάντηση της κριτικής μας ότι με το παρόν νομοσχέδιο καταργείτε πλήρως την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών – διαβάζω αυτολεξεί από την ανακοίνωσή σας – “η κατάργηση της τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (ΠΔ 152) που προβλέπει το σχέδιο νόμου, ενοχλεί τη Ν.Δ. πράγμα που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τους εκπαιδευτικούς που αγωνίστηκαν όλα αυτά τα χρόνια ώστε να μην εφαρμοστεί αυτό το νεοφιλελεύθερο έκτρωμα που προέβλεπε συγκεκριμένο και δεσμευτικό ποσοστό απολύσεων.” (καταθέτω την ανακοίνωσή σας στα πρακτικά). Ψεύδος για άλλη μία φορά. Στην επί της αρχής συνεδρίαση της Επιτροπής την Δευτέρα σας ζήτησα μετ’ επιτάσεως να μου πείτε σε ποιο ακριβώς σημείο του ΠΔ 152/13 υπάρχει πρόβλεψη για συγκεκριμένο ποσοστό απολύσεων, οπότε αναγκάστηκατε να ανασκευάσετε – είπατε, και διαβάζω από τα πρακτικά της Βουλής -: “Κανένας νόμος, καμία διάταξη, στην ιστορία της ανθρωπότητας, δεν αποκτά «προσωπικότητα», έξω από το κοινωνικό γίγνεσθαι. Δεν υπάρχουν νομικές διατάξεις έξω από την κοινωνία. Το ΠΔ 152 ταυτίστηκε απολύτως με την εκδικητικότητα του κράτους». Αλλά και χθες, σε ραδιοφωνική συνέντευξη είπατε: «Όπως γνωρίζετε ορισμένοι νόμοι αποκτούν ένα περιεχόμενο λόγω της ιστορίας τους. Το ΠΔ 152, παρότι δεν το προβλέπει το ίδιο, έχει ταυτιστεί με την αξιολόγηση για να γίνουν απολύσεις.». Είναι δυνατόν, κυβερνητικό στέλεχος, Υπουργός της Κυβέρνησης, να ψεύδεται για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα; Τέτοια είναι η ένδεια των πολιτικών σας επιχειρημάτων σας που καταφεύγετε στην προπαγάνδα για να ικανοποιήσετε ένα ακροατήριο που έχετε ήδη απωλέσει; Μετά αναγκαστήκατε να ανασκευάσετε λέγοντας ότι, εντάξει, δεν το λέει το διάταγμα, αλλά έτσι το ερμήνευσε η κοινωνία. Μα τι λέτε, κύριε Υπουργέ; Σύμφωνα με τα λεγόμενά σας, λοιπόν, δεν υπάρχει λόγος να νομοθετούμε. Να κλείσουμε τη Βουλή και να πάμε σπίτια μας, αφού η κοινωνία είναι αυτή που δίνει νόημα στις διατάξεις που εφαρμόζονται. Καταθέτω το ΠΔ 152/13 στα πρακτικά, στο οποίο δεν υπάρχει ουδεμία αναφορά σε απολύσεις.
Και έρχομαι στην ουσία του ζητήματος της αξιολόγησης. Για εμάς κ. Υπουργέ είναι αδιανόητο, εν έτει 2018, να μην υπάρχει αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς. Αξιολόγηση, η οποία δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά θα έχει διττό στόχο: να επιβραβεύει τους άριστους και να κινητροδοτεί αυτούς που δεν αποδίδουν τόσο καλά. Και είναι αδιανόητο να μην υπάρχει αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα μάτια των γονέων, που περιμένουν από το δημόσιο σχολείο να ωθεί τους δασκάλους και τους καθηγητές του στο να γίνονται διαρκώς καλύτεροι, για να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στα παιδιά τους. Αλλά είναι αδιανόητο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, που εργάζονται σκληρά υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, και θέλουν ο σκληρός αυτός κόπος τους να αναγνωριστεί.
Είναι πραγματικά λυπηρό. Μας πάτε ολοένα και πιο πίσω. Η Νέα Δημοκρατία προφανώς καταψηφίζει το παρόν νομοσχέδιο. Και το καταψηφίζει, πέρα από τα ζητήματα διαδικασίας, γιατί καταργείτε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, γιατί καταργείτε δομές με αποδεδειγμένη προσφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως οι σχολικοί σύμβουλοι, γιατί δημιουργείτε νέες συγκεντρωτικού χαρακτήρα, υδροκέφαλες δομές, μακριά από την εκπαιδευτική πράξη, μακριά από την σχολική μονάδα, αντίθετα με όσα επιβάλλουν οι διεθνείς τάσεις, γιατί επιχειρείτε να αλώσετε τη διοίκηση της εκπαιδευσης με κομματικά σας στελέχη, μεταξύ άλλων απαγορεύοντας σε οποιοδήποτε στέλεχος με εμπειρία να ξαναείναι υποψήφιος, και το κάνετε αυτό με διατάξεις που κινδυνεύουν να κριθούν ακόμη μια φορά αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας – και σας το επισημαίνει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλης, γιατί υποβαθμίζετε σημαντικά την ειδική αγωγή και προσθέτετε επιπλέον βάρη στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τις οικογένειές τους.
Για όλους αυτούς τους λόγους που πλήττουν βάναυσα την εκπαιδευτική διαδικασία εν συνόλω, η Νέα Δημοκρατία όχι μόνο καταψηφίζει το παρόν νομοσχέδιο αλλά δεσμεύεται και να το καταργήσει κατά προτεραιότητα. Και δεσμεύεται να προχωρήσει με ένα άλλο νομοθετικό πλαίσιο για το σχολείο του 21ου αιώνα που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες και διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας. Ένα σχολείο αυτόνομο, που θα εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς του και θα τους δίνει δυνατότητες αυτενέργειας, με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου που θα βρίσκονται κοντά στον εκπαιδευτικό και το σχολείο, αλλά και τους μαθητές και τους γονείς τους, προκειμένου να παρεμβαίνουν εγκαίρως, αλλά και να προλαμβάνουν τις ανάγκες τους, με στελέχη διοίκησης, τα οποία θα επιλέγονται με εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας, ένα σχολείο με δυναμικό που δεν θα φοβάται την αξιολόγηση αλλά θα την επιζητά, ώστε το δημόσιο σχολείο να αποκτήσει τη θέση και το κύρος που του αξίζει.