Ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή Δράμας και Τομεάρχη Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων (4η Συνεδρίαση), με θέμα την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».

Κυρία υπουργέ, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι

Μετά από τρεις συνεδριάσεις της Επιτροπής μας, που ακούστηκαν πολλά ενδιαφέροντα και διαφωτιστικά τόσο από τους συναδέλφους όσο και από τους φορείς για το τί συμβαίνει στα πανεπιστήμιά μας και πώς λειτουργούν. Αναδείχτηκαν οι ελλείψεις, οι αστοχίες, οι αγκυλώσεις, και οι δυσλειτουργίες που αχρηστεύουν ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία για την ανάπτυξη της χώρας μας: την εκπαίδευση.

Κυρίως, εκείνο που ανέδειξαν οι συζητήσεις μας, είναι η έλλειψη ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου για την εκπαίδευση που θέλουμε να έχουμε και να παρέχουμε ως Ελλάδα στα παιδιά της, αλλά και σε νέους από όλο τον κόσμο που θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε.

Πράγματι η χώρα μας και τα πανεπιστήμιά της μπορούν και το ονειρευόμαστε να γίνουν παγκόσμιο κέντρο εκπαίδευσης. Αλλά αυτό για να γίνει πραγματικότητα, χρειάζεται πολλά περισσότερα από το προεκλογικό πρόγραμμα ενός κόμματος για την Παιδεία.

Χρειάζεται εθνική εκπαιδευτική στρατηγική σε βάθος χρόνου.

Σήμερα κυρία υπουργέ, είστε κυβέρνηση. Είναι η ώρα της υλοποίησης και της εξειδίκευσης των σημείων που αποτέλεσαν το προεκλογικό σας σχέδιο για την εκπαίδευση που θα παρέχει η χώρα, ώστε να κριθεί στην πράξη από τον ελληνικό λαό.

Είναι ο καιρός του λεπτομερούς σχεδιασμού της κάθε νομοθετικής σας πρωτοβουλίας
Είναι ο καιρός που το κάθε νομοθέτημα που φέρνει το υπουργείο Παιδείας, οφείλει να είναι ενταγμένο σε ένα συνολικό σχέδιο που έχετε καταρτίσει.

Αυτό το σχέδιο δυστυχώς σήμερα λείπει ή τουλάχιστον δεν το έχετε φέρει στον δημόσιο διάλογο. Και επειδή η εκπαίδευση είναι Εθνικό ζήτημα πρώτης προτεραιότητας δεν μπορεί να υποκατασταθεί από το προεκλογικό σας πρόγραμμα. Και αυτό γιατί ένα προεκλογικό πρόγραμμα καλύπτει ένα κομμάτι. Από αυτό όμως απουσιάζει ο εθνικός διάλογος.

Επιμένουμε πως θα πρέπει να επανιδρυθεί και να επαναλειτουργήσει το ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ώστε να γίνει θεσμικός διάλογος σε βάθος χρόνου και να αποκτήσει η χώρα σταθερή και μακροχρόνια εθνική πολιτική παιδείας.

Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο με την πολιτική του «ράβε – ξήλωνε»

Το παρόν σχέδιο νόμου για την ΕΘ.Α.Α.Ε., τους ΕΛΚΕ και λοιπές διατάξεις είναι απλά βελτιωτικό σε ορισμένα σημεία της υπάρχουσας κατάστασης. Ταυτόχρονα όμως είναι ελλειμματικό και αποκομμένο από ένα άγνωστο συνολικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης. Πάσχει ακόμη και στα τυπικά του στοιχεία.

Ήρθε στην Επιτροπή ουσιαστικά ακοστολόγητο!!! Αναφέρομαι στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου. Η έκθεση δείχνει ότι έχουμε ένα νομοσχέδιο Παιδείας στο οποίο δεν υπάρχει ούτε μία αναφορά σε ένα ευρώ δαπάνης. Μα χωρίς κοστολόγηση είναι σαν τα νομοσχέδια του ΣΥΡΙΖΑ: Ασκήσεις επί χάρτου.

Πόσο κοστίζουν οι αποζημιώσεις προέδρων, αντιπροέδρων, Επιτροπών που προβλέπονται; Τί κονδύλι θα χρειαστεί για τα έξοδα μετακίνησης που ορίζονται στο σχέδιο νόμου;

Αν για αυτά δεν μπορεί το Υπουργείο να κάνει έναν στοιχειώδη υπολογισμό δαπάνης, όλες οι προβλέψεις είναι στον αέρα. Κάπως έτσι η κυβέρνηση μόνη της δικαιώνει την αμφισβήτηση του εγχειρήματος της ΕΘ.Α.Α.Ε για τα Πανεπιστήμια.

Σας το είπαν κ. Υπουργέ, με πολλούς τρόπους, οι ίδιοι οι Πανεπιστημιακοί στη συζήτηση ότι στο άρθρο 16 υπάρχει πρόβλημα με την χρηματοδότηση: Στην Αξιολόγηση θα πρέπει και η Πολιτεία να υλοποιεί τις υποχρεώσεις της, για πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού, για παροχή των υλικοτεχνικών υποδομών, ώστε η όποια Αξιολόγηση να μπορεί να γίνει με όρους αντικειμενικούς και να στηρίζεται στην πραγματικότητα.

Με το παρόν σχέδιο νόμου, το Υπουργείο ξεκινά ανάποδα. Ενισχύει το εξωτερικό θεσμικό όργανο ελέγχου και εποπτείας χωρίς να αγγίζει προηγουμένως το μεγάλο ζήτημα των ίδιων των οργάνων διοίκησης των Αυτοδιοικούμενων ΑΕΙ.

Η απλή λογική λέει ότι ξεκινάμε από την αρχή: Πρώτα συζήτηση για τα ίδια τα πανεπιστημιακά όργανα «αυτοδιοίκησης» των ΑΕΙ και μετά συζήτηση για τα εξωτερικά όργανα εποπτείας και ελέγχου.

Αλλιώς για ποιο «αυτοδιοίκητο» μιλάμε;

Αυτή η αντιστροφή της αφετηρίας συζήτησης παρακάμπτει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων.

Για τα ζητήματα της χρηματοδότησής τους νομίζω έχουμε ολοκληρώσει ήδη τον σχολιασμό και έχουμε εκφράσει τις σοβαρές επιφυλάξεις μας και τους φόβους μας ότι αντί για αύξηση της χρηματοδότησης, ώστε να καλύπτονται οι ανελαστικές δαπάνες, θα βρεθούμε με μείωση της κρατικής επιχορήγησης.

Για τις διατάξεις των Άρθρων 22 έως 31 που αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας των ΕΛΚΕ, στο οποίο έχουμε τοποθετηθεί αναλυτικά.

Οι ρυθμίσεις σας είναι πολύ κατώτερες της ανάγκης για άμεση αποδέσμευση της Έρευνας από τον γραφειοκρατικό στραγγαλισμό του δημόσιου λογιστικού.

Είναι πολύ κατώτερες των προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί από σχετικά δημοσιεύματα και δικές σας εξαγγελίες. Επίσης, δεν περιλαμβάνουν αντίστοιχες προβλέψεις για τη διαχείριση των κονδυλίων του Τακτικού Προϋπολογισμού, εγκαταλείποντας ένα σημαντικό τμήμα των πανεπιστημιακών δράσεων κυριολεκτικά στο έλεος της απίθανης γραφειοκρατίας.

Έτσι, η γραφειοκρατία και η αντίληψη πως οι πανεπιστημιακοί χρειάζονται έναν ασφυκτικό έλεγχο για να μην αυθαιρετίσουν, σκιάζει κάθε συζήτηση και αμαυρώνει συνολικά την εικόνα του διαλόγου που μόλις ξεκίνησε.

Κυρία υπουργέ,

Στο άρθρο 50 ουσιαστικά νομοθετούμε για τον διορισμό των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά δεν το λέτε ευθέως. Το άρθρο 50, δεν μπορούμε να το δούμε απομονωμένο από τη συνολική λειτουργία της εκπαίδευσης.

Συμφωνούμε ότι ο ΔΟΑΤΑΠ οφείλει να αναγνωρίζει την ακαδημαϊκή αντιστοιχία και ισοτιμία πτυχίων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων των χωρών μελών της Ε.Ε. και του εξωτερικού. Ο τρόπος οργάνωσης του ΔΟΑΤΑΠ και ο χρόνος διεκπεραίωσης των αιτήσεων είναι μια άλλη υπόθεση. Θα πρέπει ο Οργανισμός να εκσυγχρονισθεί και να βελτιώσει τους χρόνους απαντήσεων (μπορεί να φτάσει και 2-3 χρόνια) στα αιτήματα των πτυχιούχων συμπολιτών μας. Αυτό είναι εκ των ουκ άνευ!

Συμφωνούμε επίσης σε ό,τι αφορά το πλαίσιο της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Πράγματι ένας φυσικοθεραπευτής απόφοιτος κολεγίου, με τους προβλεπόμενους από τους ομοιο-επαγγελματικούς Συλλόγους όρους και κανόνες μπορεί να ασκήσει το επάγγελμα του και στη χώρα μας.

Στην προηγούμενη συζήτηση μας, σας κάναμε κάποιες ερωτήσεις και θέσαμε προβληματισμούς για τον τρόπο διατύπωσης της νομοθετικής ρύθμισης.

Δυστυχώς απαντήσεις δεν λάβαμε!!

Δυστυχώς είστε εγκλωβισμένοι στην αδιέξοδη διαχείριση των προσλήψεων με τον νόμο Γαβρόγλου. Μέχρι σήμερα δεν προσπαθείτε να δώσετε λύσεις!! Η σκληρή αλήθεια είναι ότι: η τυχοδιωκτική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση δεν βελτιώνεται, ΜΟΝΟ ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ!!!

Να σας θυμίσω πως και εμείς και η ΝΔ ως αντιπολίτευση, αλλά και οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας είχαμε καταγγείλει τα κριτήρια του νόμου προσλήψεων του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτοπαγιδεύεστε!!! Σας κάνει κριτική ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Εσείς όμως τώρα ως κυβέρνηση τον εφαρμόζετε, δεν ανοίγετε τη συζήτηση για το πώς με δίκαιο, διαφανή, αξιοκρατικό τρόπο θα γίνονται οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών και δεν αλλάζετε με νομοθετική πρωτοβουλία αυτό το απαράδεκτο πλαίσιο, το οποίο θα οδηγήσει σε αδιέξοδα.

Δεν σκέφτεστε ότι θα έπρεπε πρώτα να νομοθετήσουμε για τα προσόντα των εκπαιδευτικών που θέλουμε να έχουμε;

Δεν σκέφτεστε ότι θα έπρεπε να νομοθετήσουμε για την ποιότητα των εκπαιδευτικών που θέλουμε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;

Σήμερα, η εκπαίδευση αλλάζει με ταχύτητα, τα δεδομένα αλλάζουν, η εκπαιδευτική διαδικασία αλλάζει. Όποιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν προσαρμοσθεί θα μείνει πίσω.

Πρέπει να αλλάξουν πολλά και ο εκπαιδευτικός παίζει καθοριστικό ρόλο. Ποιος εκπαιδευτικός όμως; Ο κατάλληλα προετοιμασμένος και επιμορφούμενος.

Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΗΣΗ είναι καθοριστικής σημασίας για την ποιοτική και αποτελεσματική λειτουργία της εκπαίδευσης. Πρέπει λοιπόν να έχουμε πιστοποιημένους και επαρκείς εκπαιδευτικούς.

Παρέχουν αυτές τις προϋποθέσεις τα κολέγια; Ελέγχονται στο περιεχόμενο τους; ΟΧΙ!!!

Τα προσόντα των αποφοίτων κολλεγίων είναι σαφώς λιγότερα από αυτά που διαθέτουν οι σημερινοί απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων γιατί δεν έχουν παιδαγωγική επάρκεια! Τα ελληνικά πανεπιστήμια παρέχουν αυτή την πιστοποίηση. Παρά τα προβλήματα τους, βεβαίως.

Η πρότασή μας είναι σαφής: Η ελληνική πολιτεία να απαιτεί πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας και μαθητείας διδασκαλίας ως προϋπόθεση για τον διορισμό κάθε εκπαιδευτικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Και φυσικά επιμένουμε στη διαδικασία προσλήψεων με διαγωνισμό ΑΣΕΠ και με υπολογισμό της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών και των κοινωνικών κριτηρίων.

Χρειάζεται ΔΙΑΛΟΓΟΣ τον οποίο δυστυχώς δεν κάνετε!!!!

Επομένως, διαφωνούμε με τη διατύπωση του άρθρου 50.

Το επόμενο βήμα αφού ανοίξατε το θέμα των κολλεγίων όφειλε να είναι διατάξεις όπου θα καθορίζονται οι κανόνες, η εποπτεία και ο έλεγχος του περιεχομένου της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της καταλληλότητας των διδασκόντων των Κολεγίων- παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, από το Υπουργείο Παιδείας για το πρόγραμμα σπουδών που ακολουθούν.

Έχετε πλέον υποχρέωση να φέρετε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει την εύρυθμη, αξιόπιστη και ποιοτική λειτουργία Κολεγίων-παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.

Δεν μπορούμε να στρουθοκαμηλίζουμε!! Οφείλουμε να κοιτάξουμε με σοβαρότητα συνολικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε κάθε βαθμίδα.

Στην Επιτροπή μας οι φορείς που προσήλθαν αντί να έχουν τον χρόνο να τοποθετηθούν στα μείζονα ζητήματα των πανεπιστημίων και της ΕΘΑΑΕ, κύλησε η συζήτηση σε ζητήματα των λοιπών βαθμίδων εκπαίδευσης, κι αυτά επιδερμικά.

Σήμερα έπρεπε να μιλάμε μόνο για ΑΔΙΠ και για τους ΕΛΚΕ και τελικά μιλάμε για κρατικά πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και γνώση υπολογιστών, σχολικές εκδρομές και αυτονομίες σχολικής μονάδας των δημοτικών για αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό και αναδρομικές αμοιβές, επιμίσθια.

Υπάρχουν σοβαρά καθημερινά προβλήματα στα σχολεία. Για να μην αναφερθώ στα προβλήματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Σας έχω καταθέσει σχετική ερώτηση για το Σχολείο στο Μάνχαιμ και περιμένω την απάντησή σας.

Η σχολική αυτονομία έχει να κάνει με τον βαθμό ελευθερίας των αναλυτικών και ωρολόγιων προγραμμάτων και με τα ευέλικτα και αρθρωτά προγράμματα σπουδών.

Υπάρχουν προβλήματα με τις αντισταθμιστικές πολιτικές για την ειδική αγωγή, για τους πρόσφυγες.

Αντί να συζητάμε την αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, ώστε αυτές να ασχολούνται με τις μεταθέσεις μονίμων και τις προσλήψεις αναπληρωτών, τη διαχείριση χρημάτων, τα επιμορφωτικά προγράμματα, συζητάμε υπαρκτά μεν, ΑΛΛΑ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ της εκπαίδευσης.

Ανοίξαμε συζήτηση για σοβαρότατα ζητήματα, αντικείμενο όμως άλλου νομοσχεδίου που θα αφορά την α’ βάθμια και β’ βάθμια εκπαίδευση. Η συζήτησή εδώ αδικεί και τα ίδια τα θέματα και στερεί χρόνο από μια διεξοδική συζήτηση και με την Πανεπιστημιακή κοινότητα, ώστε όλοι να διαμορφώσουμε μια πιο εμπεριστατωμένη άποψη για το τι χρειαζόμαστε, τι περιμένουμε και τι μπορούμε να κάνουμε με τα πανεπιστήμιά μας!

Μπήκαμε αναγκαστικά (αφού υπάρχουν τα κεφάλαια Γ και Δ) στο σχέδιο νόμου, στη συζήτηση για τη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να αναφερθούμε καθόλου στην αναποτελεσματική διοίκηση που υπάρχει, χωρίς να γίνει συζήτηση για τους εξ αποστάσεως συντονιστές εκπαίδευσης, τους παράνομους διευθυντές εκπαίδευσης που κρατάτε με παράταση, τις δομές διοίκησης α’ βάθμιας και β’ βάθμιας εκπαίδευσης.

Έχουν περάσει έξι μήνες και η αντιμεταρρύθμιση Γαβρόγλου είναι εδώ παρούσα!!!!!

Δεν είχατε δεσμευτεί και προεκλογικά και στις προγραμματικές για την αποκατάσταση των Σχολικών Συμβούλων;

Δεν είχατε δεσμευτεί ότι θα αλλάζατε τον απαράδεκτο νόμο 4547/2018 για τις δομές;

Μας είπατε στη συνάντησή μας στο Υπ. Παιδείας ότι πριν τα Χριστούγεννα θα νομοθετούσατε. Μετά είπατε με τον νέο χρόνο, τον Ιανουάριο, με αυτοτελές νομοσχέδιο για δομές και πρωτοβάθμια – δευτεροβάθμια.

Πότε το προγραμματίζετε τελικά; Με αυτή την κατάσταση θα πάει η εκπαίδευση στη σχολική χρονιά 2020-21;

Κυρία υπουργέ,

Σας ευχαριστώ που βρήκατε τις προτάσεις μας ενδιαφέρουσες. Θα ήθελα να επαναλάβω την πρότασή μας για την Πιστοποίηση της Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας στην Γ’ Γυμνασίου. Αλλά αυτό θέλει συζήτηση και σχεδιασμό.

Αντί να συστήνουμε νέες Επιτροπές, αξιοποιείστε τις δομές που ήδη υπάρχουν για παράδειγμα τον «ΔΙΟΦΑΝΤΟ».

Είναι απορίας άξιο, την ώρα που ενοποιείτε την Κεντρική Επιτροπή Πανελλαδικών εξετάσεων με το ΙΕΠ, την ίδια ώρα φτιάχνετε τρεις νέες Επιτροπές Εξετάσεων για πιστοποίηση Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας.

Και μιας και μόλις προ ημερών κατατέθηκε στη Βουλή το επίδομα τοκετού (2.000 ευρώ) σκεφτείτε κα υπουργέ πόσο πιο ολοκληρωμένη θα ήταν η προσπάθειά για στήριξη της ελληνικής οικογένειας αν μπορούσε η πολιτεία να διασφαλίζει την πρόσβαση όλων των παιδιών σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και στη δίχρονη προσχολική αγωγή. Το υπουργείο δεν έχει πάρει κάποια πρωτοβουλία για αυτό το θέμα.

Ακολουθείτε την πολιτική του προκατόχου σας: Αποσπασματικές ρυθμίσεις και ισχυρές επικοινωνιακά πολιτικές για την εκπαίδευση!! Όμως αυτές έχουν «κοντά ποδάρια» στο χρόνο και είναι και αδιέξοδες.

Στο χέρι σας είναι να κάνετε διορθωτικές κινήσεις για έναν ουσιαστικό θεσμικό διάλογο για τα σοβαρά προβλήματα προσανατολισμού της ελληνικής εκπαίδευσης.

Περιμένουμε!!