Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά βουλευτής Δράμας, και υπεύθυνη τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα Κατάφωρη αδικία η μη πανεπιστημιοποίηση της και η διατήρηση διοίκησης από Διοικούσα Επιτροπή επί 20 έτη.

Στη χώρα μας, στο έλλειμμα της παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης η ΑΣΠΑΙΤΕ, πρώην ΣΕΛΕΤΕ, αποτελεί μια όαση για περισσότερα από 60 χρόνια, διατηρώντας μια μακρά παράδοση δυναμικής παρουσίας στα ακαδημαϊκά δρώμενα της χώρας. Μία Σχολή που η UNESCO προόριζε να αποτελέσει το διεθνές κέντρο Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη Μεσόγειο και σε έκθεση του ΟΟΣΑ είχε χαρακτηριστεί ως «πρότυπο και πρωτοποριακό Ίδρυμα».

Η ΑΣΠΑΙΤΕ είναι αναγνωρισμένη ως παιδαγωγική καθηγητική σχολή και χιλιάδες πτυχιούχοι της έχουν επανδρώσει ως εκπαιδευτικοί τις σχολικές μονάδες κυρίως της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια), αποτελώντας τον κύριο κορμό της Τ.Ε.Ε. στα σχολεία της χώρας μας, ενώ έχει συμβάλει τα μέγιστα στο επιστημονικό πεδίο της Μηχανικής.

Παρά, ωστόσο, τη σημαντική προσφορά της στο πεδίο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και την ιδιαίτερα σημαντική αποστολή της ως τεχνολογική και παιδαγωγική σχολή, την οποία είναι σε θέση να εκπληρώσει ανταποκρινόμενη στις προκλήσεις της εποχής, ιδιαίτερα σε αυτή την περίοδο, που για την ανάπτυξη της χώρας απαιτούνται τομές στον χώρο της εκπαίδευσης, με στροφή της εκπαιδευτικής πολιτικής προς την τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση, η ΑΣΠΑΙΤΕ συνεχίζει να παραμένει το μοναδικό ΤΕΙ στη χώρα και μάλιστα 5ετούς φοίτησης και η πανεπιστημιοποίηση της αποτελεί άρση μιας ήδη τελεσθείσας κατάφωρης αδικίας.

Τα μέλη της ΑΣΠΑΙΤΕ (εκπαιδευτικό προσωπικό και φοιτητές) έχουν έρθει αντιμέτωποι με μεγάλες ανισότητες ανάμεσα σε εκείνους και στα μέλη άλλων ΑΕΙ της χώρας. Δεν τους επιτρέπεται από τη Διοίκηση του Ιδρύματος να οργανώσουν διδακτορικές σπουδές, δεν έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν με ίσους όρους ερευνητικά προγράμματα λόγω της υποβάθμισης της οργανωμένης έρευνας στο Ίδρυμα, ενώ οι φοιτητές και απόφοιτοι βλέπουν να μεγαλώνει η ανισότητα ανάμεσα στα δικά τους επαγγελματικά δικαιώματα και των αποφοίτων άλλων ΑΕΙ, μια που η εκπαίδευση στην επιστήμη των Μηχανικών στα ΑΕΙ της χώρας είναι πενταετούς φοίτησης και στα περισσότερα οδηγούν σε integratedmaster.

Επί 20 έτη από την ίδρυσή της, η ΑΣΠΑΙΤΕ (διάδοχος της ΣΕΛΕΤΕ) διοικείται από Διοικούσα Επιτροπή τα μέλη της οποίας επιλέγονται από τον Υπουργό Παιδείας. Είναι η μοναδική περίπτωση Διοικούσας Επιτροπής, στην οποία δεν συμμετέχουν οι Πρόεδροι των Τμημάτων και οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην των Τμημάτων που αποτελούν το Ίδρυμα. Στοιχειώδεις δημοκρατικές διαδικασίες που ορίζονται από τη νομοθεσία για τη λειτουργία των ΑΕΙ, απουσιάζουν παντελώς από την ΑΣΠΑΙΤΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παρούσα Διοίκηση του Ιδρύματος που διορίστηκε επί των ημερών σας. Αποφασίζει χωρίς να συνδιαλέγεται με τα Τμήματα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη εάν οι αποφάσεις αυτές μπορούν να υλοποιηθούν και πόσο διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία των Τμημάτων, τα Τμήματα ενημερώνονται για τις αποφάσεις που τους αφορούν, είτε όταν αναρτηθούν στη διαύγεια, είτε όταν τους κοινοποιηθούν. Η σημερινή Διοίκηση, μεσούσης της εξεταστικής περιόδου του χειμερινού εξαμήνου 2020-21, έπαυσε χωρίς αιτιολόγηση Πρόεδρο και Αναπληρωτή Πρόεδρο Τμήματος, διόρισε άλλους στη θέση τους, δήλωσαν παραίτηση και οι δύο αντικαταστάτες, και ενώ η διδασκαλία του εαρινού εξαμήνου ξεκίνησε την 1η Μαρτίου 2021, οι καθηγητές και οι φοιτητές δεν γνωρίζουν ακόμα πού και πώς θα κάνουν μάθημα.

 

Μετά τα ανωτέρω ερωτάται η υπουργός:

 

1.      Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να συνεχίσει το παράδοξο, δηλαδή να είναι η μόνη καθηγητική σχολή στην Ελλάδα (και πιθανόν στην Ευρώπη), και να μην είναι Πανεπιστήμιο ή έστω να μην έχει ενταχθεί σαν Αυτόνομη Σχολή σε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα;

2.      Ποιο είναι το σχέδιο και η στρατηγική του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ΑΣΠΑΙΤΕ;

3.      Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, ώστε να μην παραμένει ακόμα άδηλο το ακαδημαϊκό μέλλον των ανθρώπων της ΑΣΠΑΙΤΕ (φοιτητών, μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, πτυχιούχων);

4.      Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, ώστε να αρθεί η ανισότητα που έχει προκύψει τόσο για τα μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ όσο και για τους φοιτητές και αποφοίτους ανάμεσα στην ΑΣΠΑΙΤΕ και τα άλλα ΑΕΙ της χώρας;

5.      Τι προβλέπετε ότι θα γίνει με τους υποψήφιους φοιτητές της ΑΣΠΑΙΤΕ; Θα κληθούν σύντομα να δηλώσουν στα μηχανογραφικά τους δελτία προτίμησης μια σχολή “φάντασμα”, εκτός του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας;

6.      Πώς θα φέρετε τον στοιχειώδη εκδημοκρατισμό στη Διοίκηση αυτού του Ιδρύματος, ώστε τα Τμήματα να λαμβάνουν μέρος στις αποφάσεις που τους αφορούν, όπως συμβαίνει με όλα τα ΑΕΙ της χώρας και δεν θα λαμβάνονται αποφάσεις από τη Διοίκηση που βλάπτουν την εύρυθμη λειτουργία του Ιδρύματος;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025